2020-06-03, 19:55
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ladda ned och läs själv.
Läs mitt inlägg och klicka på länken.

Varsågod och ingen orsak!

Tack.

"Privatspanarnas scenarion nämns redan på sidan 3!"

.....

Fortsätter läsa och återkommer med reflexioner när jag läst klart.

Edit: Har bara läst 16 sid, men detta kan vara bland det bästa jag läst om mordet. Utökar vi "kvadranterna" med Resslers spekulation om "Oproffessionell - Proffessionell " mördare och använder det som en tredje dimension så får en abstrakt "mordtärning" att "leka med". Hoppas att vi får veta vilket hörn på tärningen som kommer upp när den är kastad.

Kv 4 FGM/P, "Semiprofessionell --> skytt eller jägartyp" landar min tärning på. (Tärningen landar alltid på ett hörn i min nypåhittade modell.)

Planerad gärning då jag redan spekulerat in WT och flyktbil i min lösning, men dock tror jag OP upptäcktes av CA eller LZJ utanför Grand före bion och attentatet var lite "Ad Hoc."

Dokumentet placerar denna typ av lösning i en annan kvadrant, men detta är finlir.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 20:25.
Citera
2020-06-03, 20:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tack.

"Privatspanarnas scenarion nämns redan på sidan 3!"

.....

Fortsätter läsa och återkommer med reflexioner när jag läst klart.

Om du läser sidan 113 angående "XX" så står följande:
"Han går fortfarande idag i de kläder som i så fall skulle ha använts vid mordtillfället"

Och vid sidan 129:
"gökbomössa (än idag), 3/4 lång rock (än idag), ... , stålbågade glasögon vid behov -typ av synfel?"

Läser även en ny, intressant uppgift på sidan 130:
"...hade skytteväska till .357 mest trolig"
Hur man nu ska tolka trovärdigheten i "mest trolig"

Läser även på sidan 131:
"... t.ex. är favoritvapnet, som ej är S&W, ett mkt. exklusivt vapen"
Han har alltså haft ett annat mera exklusivt vapen. Ifall även detta var en revolver eller pistol, så är det då logsikt ifall han valt Magnumrevolvern, eftersom den haft mindre värde, och han kan således med godare samvete ha gjort sig av med detta vapen efter mordet.

Ojoj, infon på sidan 132 bränner bra:
"XX har snt (ska det stå sänt?) en skytteväska som motsvarar den som Nieminen såg uppe på DGB"

Slutligen sidan 133:
"XX kan tänkas ha gömt vapnet. Slutsatsen motiveras utifrån det säregna expostbeteendet i övrigt. Det kan därmed vara intakt och möjliggöra identif mot mordkulorna."
Senast redigerad av kato85 2020-06-03 kl. 20:18.
Citera
2020-06-03, 20:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om du läser sidan 113 angående "XX" så står följande:
"Han går fortfarande idag i de kläder som i så fall skulle ha använts vid mordtillfället"

Och vid sidan 129:
"gökbomössa (än idag), 3/4 lång rock (än idag), ... , stålbågade glasögon vid behov -typ av synfel?"

Läser även en ny, intressant uppgift på sidan 130:
"...hade skytteväska till .357 mest trolig"
Hur man nu ska tolka trovärdigheten i "mest trolig"

Läser även på sidan 131:
"... t.ex. är favoritvapnet, som ej är S&W, ett mkt. exklusivt vapen"
Han har alltså haft ett annat mera exklusivt vapen. Ifall även detta var en revolver eller pistol, så är det då logsikt ifall han valt Magnumrevolvern, eftersom den haft mindre värde, och han kan således med godare samvete ha gjort sig av med detta vapen efter mordet.

"XX har snt (ska det stå sänt?) en skytteväska som motsvarar den som Nieminen såg uppe på DGB"

Slutligen sidan 133:
"XX kan tänkas ha gömt vapnet. Slutsatsen motiveras utifrån det säregna expostbeteendet i övrigt. Det kan därmed vara intakt och möjliggöra identif mot mordkulorna."

Otroligt intressant!

Jag ligger klart efter i läsning eftersom jag gillar att krångla till hur jag tänker.

Tack för att du "lockade fram" detta dokument och innerligt tack MOPspanaren för att du skickade en länk! Jag har läst så mycket stolligt om detta mord under åren, men så långt jag har kommit är det hatten av för "hemliga tvåan" som författat detta dokument.

Jag kanske reviderar min uppfattning när jag läser mer, men detta är dynamit för en "irrfåtöljsdetektiv" som jag!

Jag höll inte på att kissa på mig när jag läste TPs bok utan pulsen slog som vanligt när jag läste hans bok om SE.

Brasklapp: CA påstås i andra källor köpt revolvern begagnad med hölster.

/Tack, ST (som nu fortsätter att läsa.)
Citera
2020-06-03, 21:11
Medlem
SuperTeflons avatar
Sid 36 Clarke´s arbeten.

Vet vi när CAs mamma dog då detta har relevans för detta avsnitt?

Edit: CA är en "typ II" när jag galoppläser och bara reflekterar intuitivt. Eller?

Det har skrivits i GRK att "fler uppgifter som passade in på CA kom fram i förhören". Har det att göra med att CA hade en auktoritär pappa och att deras relation urartade? (Som jag gissade när jag läste det.)

Typ II begår brott som antingen är ett direkt självmord eller leder till ett självmord som attentatsmannen kan rationalisera om jag fattar det hela rätt. Detta kan ju passa in på CA.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 21:20.
Citera
2020-06-03, 21:56
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Palmemordet - En "revisionell" bedömning
RRV-rapporten, en del inom Granskningskommissionens arbete och återfinns i Volym 25 i följande arkiv.
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Granskningskommissionen&EndastDigitalis erat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladda +kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard &page=1&postid=Arkis+a0973d4b-9ab7-11d5-a700-0002440207bb&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c &prependUrl=%2fnad&vol=n&s=Balder

Här nedladdningsbar i 7 dygn..
https://easyupload.io/1pov2g

Stort tack för detta! Jag läser med stort intresse.

Vad menas med "den klassiska repliken" som bland annat nämns om XX (CA) på sid 132?
Citera
2020-06-03, 22:17
Medlem
Hydraulikers avatar
Citat:

"XX har snt (ska det stå sänt?) en skytteväska som motsvarar den som Nieminen såg uppe på DGB"[/i]

"snt" skulle kunna vara en återkommande förkortning för "sannolikt".
Citera
2020-06-03, 22:19
Medlem
Tror inte det är en slump att CA stämmer in så bra på GM-profilen och ha en Förbluffande liknande sätt att röra sig som Palmes baneman. Plus alla lögner om vapnet, adress och skott.

Enda möjliga alternativet är om det finns nån som är så intressant att bara Palmegruppen Känner till honom.

Skulle KP bara gå ut med ett namn idag och komma med bevisning om några veckor.. känns ju CA som det namn som skulle kännas mest accepterat direkt.
Citera
2020-06-03, 22:33
Medlem
SuperTeflons avatar
Ni läser så fort att jag hinner inte med. (Skrev lite i andra tråden.)

Sid 31:

Det här känns lite träffande för just CA:
"Stor genomslagskraft har följande lätt observerbara förhållanden uppenbarligen haft

-avsaknaden av en ordnad arbetssituation (arbetslöshet, förtidspension, ströjobb m m),

-Utnyttjandet av det egna och registrerade vapnet,

-störningar i familjerelationen vare sig det rör sig om relationen till hustru/flickvän eller föräldrar."
Vi vet ju att CAs bror inte hade någon vidare kontakt med honom enligt Paul S så det "läser jag in" i störningar i familjerelationen. Hur var CAs relation till sin pappa? GMP tycker den ska vara dålig och auktoritär. Har vi någon uppgift om detta?

Annars är påstående mycket likt det vi "vet" om CA.

Edit: Tack igen, ni vet vilka ni är! Att läsa detta dokument är hittills som att rulla upp Dödahavsrullarnas motsvarighet i Palmemordet. Tro fan att de ville att det skulle vara hemligt!

Jag fortsätter läsa....
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 22:45.
Citera
2020-06-03, 22:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Sid 36 Clarke´s arbeten.

Vet vi när CAs mamma dog då detta har relevans för detta avsnitt?

Edit: CA är en "typ II" när jag galoppläser och bara reflekterar intuitivt. Eller?

Det har skrivits i GRK att "fler uppgifter som passade in på CA kom fram i förhören". Har det att göra med att CA hade en auktoritär pappa och att deras relation urartade? (Som jag gissade när jag läste det.)

Typ II begår brott som antingen är ett direkt självmord eller leder till ett självmord som attentatsmannen kan rationalisera om jag fattar det hela rätt. Detta kan ju passa in på CA.

Hon dog 2000, då sålde Christer stugan i Tungelsta och flyttade till en lght. i Huddinge(eller om det var Trångsund), där han senare tog livet av sig 2008.

Pappan dog 1994.
Vi vet inget konkret om familjesituationen, men ifall Christer nu bodde ensam med modern mellan 87-00 och pappan dog 94 så måste då pappan ha lämnat modern åtminstone innan 1987, så ja, det verkar som att det existerade någon typ av konflikt där, men kan inte spekulera i vad.
Läser man GMP så skriver man att GM troligtvis haft en dålig relation till fadern, så detta kan ju stämma.

CA är Typ II enligt GMP, ensam GM som dock inte är psykiskt sjuk, även om han kan lida av psykopati/narcissism. Alltså han behöver inte uppsöka läkarvård.
Det finns ju många psykopater som lever ett helt normalt liv med.
Senast redigerad av kato85 2020-06-03 kl. 23:06.
Citera
2020-06-03, 22:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Bara det senaste dygnet har det blivit en tydlig innehållsmässig humörskillnad mellan trådarna om Christer Andersson och Skandiamannen. Inte många glada miner i den sistnämnda, gräl och käbbel, medan den här spinner som en katt

Troligtvis eftersom teorin kring SE cirkulerar kring hypotetiska antaganden kring mordplatsen, och dess tekniska detaljer, man tuggar igenom detaljer som man redan pratat om i 30 år.

Teorin kring CA handlar om att gräva djupare och försöka se "den stora bilden" eftersom man inte kan diskutera mordplatsen då CA inte observerats på Sveavägen.
Citera
2020-06-03, 23:07
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag kan inte läsa en eskild sida i detta dokument utan att ana att jag har rätt.

Först avfördar man utländska lösningar fram till 1986, och slaktar PKK.

Vi hoppar till sid 46:
-omfattande konspirationer är ovanliga, men mindre (2-3 gärningsmän) kan ha förekommit någon eller några gånger. Mindre konspirationer (läs CA+LJ) kan vara svåra att formellt fastslå, t o m i de fall en gärningsman erkänt. Gärningsmannen kan i dessa fall uppge sig ha varit ensamagerande. Incitamentet att ange övriga medagerande behöver inte vara särskilt starkt.....

......

-utnyttjandet av handeldvapen är vanligast bland ensamagerande gärningsmän. Att söka gärningsmannen bland registrerade innehavare av antaget mordvapen utifrån de amerikanska erfarenheterna vara väl motiverat.
Detta dokument måste vara den heliga Graal för privatspanarna!

Jag läser vidare, men blir zinkad av att skriva om vilka häpnadsväckande saker som står i detta dokument. Gud bäva då jag kommer till avsnittet om CA!
Citera
2020-06-03, 23:16
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Hon dog 2000, då sålde Christer stugan i Tungelsta och flyttade till en lght. i Huddinge(eller om det var Trångsund), där han senare tog livet av sig 2008.

Pappan dog 1994.
Vi vet inget konkret om familjesituationen, men ifall Christer nu bodde ensam med modern mellan 87-00 och pappan dog 94 så måste då pappan ha lämnat modern åtminstone innan 1987, så ja, det verkar som att det existerade någon typ av konflikt där, men kan inte spekulera i vad.
Läser man GMP så skriver man att GM troligtvis haft en dålig relation till fadern, så detta kan ju stämma.

CA är Typ II enligt GMP, ensam GM som dock inte är psykiskt sjuk, även om han kan lida av psykopati/narcissism. Alltså han behöver inte uppsöka läkarvård.
Det finns ju många psykopater som lever ett helt normalt liv med.

Ok. Konflikten med pappan kan ju gå långt bak i tiden (spekulation från min sida). Broderns avståndstagande talar lite för detta.

CA var inte psykopat enligt Ressler i GMP, men att han var lite "eljest" som vi säger där jag roar mig att komma ifrån, är väl i alla fall vedertaget? "Knepig typ" heter det tydligen i Mälardalen.

Vilket otroligt scoop du hade magkänsla att få MOPspanaren att lägga ut länk till. Jag har undrat i över 34 år hur det här gick till och aldrig läst något liknande! (Jag har inte läst klart än...)

Dessutom råkade jag tidigare lyssna på en intervju på Swebbtv för att roa mig lite med vad såna som tittar på sånt tror på och tyckte att exfrun verkade vettig. Sen tog det mig några veckor innan jag fick en "Lidnersk knäpp" (hoppas att han är begravd i ett stycke) och tyckte mig kunna pussla ihop bitarna till något begripligt. CA stack genast upp sitt fula tryne i knäppen!

Edit: Jag tyckte ju att jag hade rätt redan innan men tvekade länge om jag skulle köpa en gravöl och bridgeblandning också inför presskonferensen att trösta mig med om jag hade fel.

Ärligt tack, för att du och MOPspanaren sparade de pengarna år mig då jag aldrig har gillat Bridgebalandning! Alla tvivel på min förmåga att gissa är nu som bortblåsta om läsningen av dokumentet fortsätter på dessa nivåer!
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in