Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
På Gunnar Walls blogg spekuleras det om Christers skott mot sin tv.
En gissning är att han skulle ha varit berusad och därav vårdslös med vapnet.
Är det någon som vet vilket förhållande Christer hade till alkohol?
Det är mycket rimligt att tänka sig berusning vid en händelse likt denna. Dock har jag, åtminstone tidigare, inte fått intrycket att CA skulle varit särskilt begiven på att berusa sig. En omdömesförlust på tv-skjutningsnivå kräver väl en sådan av inte obefintlig grad. Å andra sidan, så var hans tröskel här kanske lägre än folks i allmänhet.
Vad vet man då om CA och alkohol.
Omkring 1980 inte mycket. Han klarar att sköta ett deltidsjobb.
På åttiotalet går han en del på krogen (ensam). Om han främst äter eller dricker där och hur mycket isf är okänt.
När han skuggas vid ett tillfälle (ett av få) senare så besöker han Systembolaget.
Har också två av varandra oberoende uppgifter om att CA innehade/hanterade hembränd sprit på nittiotalet. Och en uppgift om att förekom spritkonsumtion, dock inte i något övermått såvitt känt.
Ett par spekulationer:
Tv:n skjuts i viss närtid till miljonvinsten och vederbörligt eventuellt firande. Han har vid tillfället också beviljats vapenlicenser helt eller tämligen nyligen.
CA led av psykiatrisk problematik olika tider i livet. Om detta gällde även mitt i livet så gissar jag att han inte sökte vård för detta. ”Självmedicinering” kan ha förekommit.
Någon grad av alkoholpåverkan vid tv-skottet framstår givet detta och händelsens karaktär som inte otrolig.