2020-06-03, 13:16
Medlem
Noterar en annan sak i svd-artikeln länk

De skriver 'Bland annat ska han ha "skjutit" efter Palme, när denne visades i TV.

"skjutit", med citattecken.

Det kanske inte handlade om ett avfyrat vapen, utan om bekanta som sett honom "sikta med pekfingret" mot Palme i TV-bild?

Det vapen som faktiskt avlossades i lägenheten kanske är en annan/separat händelse?
Citera
2020-06-03, 13:34
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran

De skriver 'Bland annat ska han ha "skjutit" efter Palme, när denne visades i TV.

Det kanske inte handlade om ett avfyrat vapen, utan om bekanta som sett honom "sikta med pekfingret" mot Palme i TV-bild?

Det vapen som faktiskt avlossades i lägenheten kanske är en annan/separat händelse?

Noterade också detta.
Om det stämmer så ska han alltså haft som vana att sikta på Palme när denne var på TV, antingen med eller utan vapen.
Även när det fanns andra i hans närhet. Märklig typ.
Citera
2020-06-03, 13:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran

Tror man refererar till GK:s mer adekvata beskrivning:

Citat:
Vid ett tillfälle långt före mordet hade GH, enligt vad han själv skulle ha berättat, haft vapenvård av sin revolver. Ett vådaskott hade då gått av. Kulan hade på något sätt gått igenom TV:n och in i väggen bakom. Ett splitter från en del av mantlingen hade fastnat i dörrposten till balkongen

Vidare

Citat:
Under februari 1995 förhördes GH vid ytterligare två tillfällen, främst om vådaskjutningen. Han bekräftade uppgifterna men betonade att det hela varit en ren olyckshändelse. Han trodde att den kula som gått av var försedd med kopparmantel. Han mindes inte fabrikatet. På fråga om han kände igen en Winchester Western metal piercing-patron svarade GH ”det gör väl alla som har eller äger en 357:a”. GH trodde sig inte ha haft just denna ammunition men sade sig ha haft en liknande tysk sådan.

En lögn. Vi vet att han köpte just denna ammunition på pistolklubben.
Senast redigerad av omiga 2020-06-03 kl. 14:01.
Citera
2020-06-03, 15:04
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tror man refererar till GK:s mer adekvata beskrivning:

Vidare

En lögn. Vi vet att han köpte just denna ammunition på pistolklubben.

Uppgiften om tysk metal piercing ammunition från Tyskland är fel på ett till sätt då Paul Smith påstår att liknande ammunition aldrig har tillverkats i Tyskland utan vad jag förstår bara i USA.

Den här killen från USA påstår att snart sagt vem som helst kan hitta denna typ av ammunition hemma i en skräplåda. Om den är vanlig kanske det inte är så belastande att ha tillgång till.

https://www.youtube.com/watch?v=1oSv8Z9Q34A

Edit: Mythbuster. Tydligen är allt snack om hur unik penetrationsförmåga denna Winchesterammunition har något av BS. Här hittade jag en video på hur något så bonnigt som Svensk M/39B-ammunition penetrerar tre lager skottsäker väst. Alla vi som gjort lumpen och skjutit pistol eller kpist M45 är bekant med denna ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=PVvT9UtOikk
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 15:29.
Citera
2020-06-03, 16:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Uppgiften om tysk metal piercing ammunition från Tyskland är fel på ett till sätt då Paul Smith påstår att liknande ammunition aldrig har tillverkats i Tyskland utan vad jag förstår bara i USA.

Den här killen från USA påstår att snart sagt vem som helst kan hitta denna typ av ammunition hemma i en skräplåda. Om den är vanlig kanske det inte är så belastande att ha tillgång till.

https://www.youtube.com/watch?v=1oSv8Z9Q34A

Edit: Mythbuster. Tydligen är allt snack om hur unik penetrationsförmåga denna Winchesterammunition har något av BS. Här hittade jag en video på hur något så bonnigt som Svensk M/39B-ammunition penetrerar tre lager skottsäker väst. Alla vi som gjort lumpen och skjutit pistol eller kpist M45 är bekant med denna ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=PVvT9UtOikk

Den var säkert mycket mera vanlig i USA. De flesta poliser gick från revolvrar till pistoler under 1980-talet, så det borde därför ha funnits ett överskott av denna polisammunition i staterna.
Idag är den dock en raritet, vilket mannen i youtubevideon nämner, varför priset är högt.

Att man däremot som sportskytt i Europa skulle ha behov för en kopparmantlad kula, vilken inte har en stabil kulbana och därför ej är lämpad för sportskytte (förutom att den också är dyr och ljudlig) finner jag mindre trolig.

Ammunitionen var gjord för att penetrera bildörrar, inte motorblock som vissa hävdar. Tvivlar på att ens automatkarbiner kan penetrera motorblock.
Kaliber 12.7mm (Barrett M82/AG90 etc.) är dock framtagen för detta ändamål.

Svenska M/39B-ammunitionen var/är ökänd för sin kraftfullhet.
När försvarsmakten gick över till Glock 17 (PistolM/88) 1988 så var det delvis eftersom M/39-ammunitionen förstörde de äldre M/40-pistolerna:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/vapen/pistol-88/
Jag hör även idag (bekanta inom försvarsmakten) om att ammunitionen kan spräcka Glocken, så många föredrar 9x19mm Parabellum/NATO
Senast redigerad av kato85 2020-06-03 kl. 16:12.
Citera
2020-06-03, 16:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
GRK igen:

https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-3

Avsnittet som handlar om Robert Resslers synpunkter får konturerna av "Den sannolika mördaren" att träda fram. sid 198 Pdf eller sid 900 i dokumentet.
Han ansåg dock att det var lite som att ”spänna kärran för
hästen”, men visst, det var möjligt. Han framhöll dock att det var
riskfyllt, eftersom profilen skulle kunna påverkas eller kunna beskyllas
för att vara påverkad. Även Ressler förde i detta sammanhang fram
alternativet ”personality assessment”. En sådan besvarar frågan ”Är
den person vi misstänker en realistisk gärningsman?” utifrån det man
vet från brottsplatsen etc.
KP har nog gjort hemläxan den här gången och beställt en "personality assessment" av CA från FBI.
Ressler framhöll även allmänt att en profil i detta fall skulle ha gjort
störst nytta på ett tidigt stadium i denna utredning, eftersom den hade
kunnat underlätta utredningsarbetets inriktning och sortera bort uppslag, som med tanke på fakta från brottsplatsen m.m. är osannolika. I
den bemärkelsen trodde Ressler att en profil skulle ha kunnat ”jaga
iväg en del spöken”. Som exempel på en personlighetstyp som man
med stöd av en tidig profil hade kunnat eftersöka via förfrågningar,
nämnde han medelålders män, som kunde ha iakttagits vid upprepade
tillfällen i området, på kaféer eller liknande, alltid ensamma, kanske med ytterkläder,
eftersom gärningsmannen kan misstänkas ha haft för
vana att bära sitt vapen med sig under lång tid före mordet.
Hur långt från mordplatsen hade polisen måstat gå för att hitta CA som en frekvent, ensam och udda gäst på ett Kafé om man gjort GMP lite snabbare? En vecka tyckte Ressler att jobbet med GMP borde ha tagit då man märkte att man inte kom framåt i utredningen.
Den personlighetstyp som GMP beskriver, och som även Ressler
såg som den sannolika ”profilen”, synes i allmänna ordalag kunna
karakteriseras på följande sätt. Gärningsmannen har sannolikt haft
relationssvårigheter hela livet, särskilt med auktoriteter av olika slag. I
vuxen ålder formas tillvaron av hans misslyckanden. Han är inåtvänd,
ensam och personlighetsstörd men inte psykotisk. Hans tillstånd tycks
nära kopplat till att han misslyckats i livet, dvs. det har mer att göra
med hans livsvillkor än med endogen psykisk sjukdom. Allt eftersom
åren går, misslyckandena fortsätter och ingen lycka kommer hans väg
blir han mer deprimerad. Depressionen djupnar och får paranoida
inslag som växer till ren paranoia.
När personer av denna typ begår
våldsbrott är de 35-45 år gamla. I yngre år har de ännu inte haft tid att
utveckla vad Ressler kallade ”that long term failure”, som skapar det
tillstånd som statistiskt sett kulminerar kring 37 års ålder.
Polisen noterar efter att träffat CA att de upplever honom som paranoid.
De två grundläggande personlighetsdrag som man
kan förvänta sig hos gärningsmannen, utgående från beskrivningen i
GMP, är enligt Ressler alltså depression och paranoia. Tillståndet har
antagligen successivt förvärrats och fortsatt att förvärras efter mordet.

Personlighetstypen är sådan att gärningsmannen mycket väl har
kunnat leva med detta utan att berätta det för någon, något som enligt
Ressler inte skulle gälla för en psykopat, som förr eller senare skulle ha
röjt brottet för personer i sin omgivning. Att gärningsmannen begått
självmord är en påtaglig möjlighet.
Tyvärr blir det lite svårt att lagföra någon som tagit livet av sig, men CA passar bra in här också.

Som sagt var GMP är mest tänkt som ett verktyg att sålla fram "bra typer" och inget bevis i sig, men PU borde hittat och tagit itu med CA lite tidigare om de varit mer alerta.

Mkt. bra sammanfattning, jag kommer till samma slutsats. Det är nästan som handen i handsken för Christer .A när det kommer till Gärningsmannaprofilen.
Citera
2020-06-03, 16:50
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Den var säkert mycket mera vanlig i USA. De flesta poliser gick från revolvrar till pistoler under 1980-talet, så det borde därför ha funnits ett överskott av denna polisammunition i staterna.
Idag är den dock en raritet, vilket mannen i youtubevideon nämner, varför priset är högt.

Att man däremot som sportskytt i Europa skulle ha behov för en kopparmantlad kula, vilken inte har en stabil kulbana och därför ej är lämpad för sportskytte (förutom att den också är dyr och ljudlig) finner jag mindre trolig.

Ammunitionen var gjord för att penetrera bildörrar, inte motorblock som vissa hävdar. Tvivlar på att ens automatkarbiner kan penetrera motorblock.
Kaliber 12.7mm (Barrett M82/AG90 etc.) är dock framtagen för detta ändamål.

Svenska M/39B-ammunitionen var/är ökänd för sin kraftfullhet.
När försvarsmakten gick över till Glock 17 (PistolM/88) 1988 så var det delvis eftersom M/39-ammunitionen förstörde de äldre M/40-pistolerna:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/vapen/pistol-88/
Jag hör även idag (bekanta inom försvarsmakten) om att ammunitionen kan spräcka Glocken, så många föredrar 9x19mm Parabellum/NATO

Tack för lektionen. Jag har bara trott i alla år att penetrationsförmågan på Palmeammunitionen var "unik" vilket har framhållits i pressen. Eftersom mitt vapenintresse bara sträcker sig till att jag kunnat konstatera att den svenska ammunitionen penetrerade måltavlorna på den militära skjutbanan var ditt inlägg lärorikt.

Edit: Kraftfullheten i ammunitionen förklarar varför vi bara fick skjuta med kpist M45B som var en modifierad M45 längst bak vid "locket man för in slutstycket i". Därför att de gamla utan förstärkning kunde lossna sades det redan då.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 16:59.
Citera
2020-06-03, 17:00
Medlem
vinbras avatar
Citat:
GRK igen:

https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-3

Avsnittet som handlar om Robert Resslers synpunkter får konturerna av "Den sannolika mördaren" att träda fram. sid 198 Pdf eller sid 900 i dokumentet.
Han ansåg dock att det var lite som att ”spänna kärran för
hästen”, men visst, det var möjligt. Han framhöll dock att det var
riskfyllt, eftersom profilen skulle kunna påverkas eller kunna beskyllas
för att vara påverkad. Även Ressler förde i detta sammanhang fram
alternativet ”personality assessment”. En sådan besvarar frågan ”Är
den person vi misstänker en realistisk gärningsman?” utifrån det man
vet från brottsplatsen etc.
KP har nog gjort hemläxan den här gången och beställt en "personality assessment" av CA från FBI.
Ressler framhöll även allmänt att en profil i detta fall skulle ha gjort
störst nytta på ett tidigt stadium i denna utredning, eftersom den hade
kunnat underlätta utredningsarbetets inriktning och sortera bort uppslag, som med tanke på fakta från brottsplatsen m.m. är osannolika. I
den bemärkelsen trodde Ressler att en profil skulle ha kunnat ”jaga
iväg en del spöken”. Som exempel på en personlighetstyp som man
med stöd av en tidig profil hade kunnat eftersöka via förfrågningar,
nämnde han medelålders män, som kunde ha iakttagits vid upprepade
tillfällen i området, på kaféer eller liknande, alltid ensamma, kanske med ytterkläder,
eftersom gärningsmannen kan misstänkas ha haft för
vana att bära sitt vapen med sig under lång tid före mordet.
Hur långt från mordplatsen hade polisen måstat gå för att hitta CA som en frekvent, ensam och udda gäst på ett Kafé om man gjort GMP lite snabbare? En vecka tyckte Ressler att jobbet med GMP borde ha tagit då man märkte att man inte kom framåt i utredningen.
Den personlighetstyp som GMP beskriver, och som även Ressler
såg som den sannolika ”profilen”, synes i allmänna ordalag kunna
karakteriseras på följande sätt. Gärningsmannen har sannolikt haft
relationssvårigheter hela livet, särskilt med auktoriteter av olika slag. I
vuxen ålder formas tillvaron av hans misslyckanden. Han är inåtvänd,
ensam och personlighetsstörd men inte psykotisk. Hans tillstånd tycks
nära kopplat till att han misslyckats i livet, dvs. det har mer att göra
med hans livsvillkor än med endogen psykisk sjukdom. Allt eftersom
åren går, misslyckandena fortsätter och ingen lycka kommer hans väg
blir han mer deprimerad. Depressionen djupnar och får paranoida
inslag som växer till ren paranoia.
När personer av denna typ begår
våldsbrott är de 35-45 år gamla. I yngre år har de ännu inte haft tid att
utveckla vad Ressler kallade ”that long term failure”, som skapar det
tillstånd som statistiskt sett kulminerar kring 37 års ålder.
Polisen noterar efter att träffat CA att de upplever honom som paranoid.
De två grundläggande personlighetsdrag som man
kan förvänta sig hos gärningsmannen, utgående från beskrivningen i
GMP, är enligt Ressler alltså depression och paranoia. Tillståndet har
antagligen successivt förvärrats och fortsatt att förvärras efter mordet.

Personlighetstypen är sådan att gärningsmannen mycket väl har
kunnat leva med detta utan att berätta det för någon, något som enligt
Ressler inte skulle gälla för en psykopat, som förr eller senare skulle ha
röjt brottet för personer i sin omgivning. Att gärningsmannen begått
självmord är en påtaglig möjlighet.
Tyvärr blir det lite svårt att lagföra någon som tagit livet av sig, men CA passar bra in här också.

Som sagt var GMP är mest tänkt som ett verktyg att sålla fram "bra typer" och inget bevis i sig, men PU borde hittat och tagit itu med CA lite tidigare om de varit mer alerta.

Citat:
Mkt. bra sammanfattning, jag kommer till samma slutsats. Det är nästan som handen i handsken för Christer .A när det kommer till Gärningsmannaprofilen.

Ja utmärkt. Min prognos är att det är 80-90 procents chans att CA är den person som gjort att KP varit så optimistisk om lösning sedan 2018.

Det enda ingen av oss kan veta säkert är om det finns en misstänkt gärningsman som aldrig figurerat i media - det är den enda rimliga öppningen jag ser för att det ska vara någon annan än CA som PU kommer peka ut, och det ska bli så spännande att höra deras slutsatser.

Om SE är PU:s val av gärningsman lovar jag att äta upp Palmevapnet - om det återfunnits och PU tillåter det förstås.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-03 kl. 17:06.
Citera
2020-06-03, 17:10
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ja utmärkt. Min prognos är att det är 80-90 procents chans att CA är den person som gjort att KP varit så optimistisk om lösning sedan 2018.

Det enda ingen av oss kan veta säkert är om det finns en misstänkt gärningsman som aldrig figurerat i media - det är den enda rimliga öppningen jag ser för att det ska vara någon annan än CA som PU kommer peka ut, och det ska bli så spännande att höra deras slutsatser.

Om SE är PU:s val av gärningsman lovar jag att äta upp Palmevapnet - om det återfunnits och PU tillåter det förstås.

Jag tycker KP pratar för mycket om "vilka som ligger bakom", så jag har ju introducerat LZJ som medkonspiratör till CA i min teori. Då kanske KP bara konstaterar att någon av dem sköt Palme.

Detta passar bättre med det som cirkulerar. Är det en konspiration där det använts WT så har detta tvingat PU att utreda även "Elefanten i glasbutiken" för att helt kunna avfärda honom.

Om det är som jag tror får vi ju ampra möjligheter att spekulera om storleken på konspirationen och vilka de eventuellt andra kan tänkas vara för lång tid framåt här i tråden.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-03 kl. 17:28.
Citera
2020-06-03, 17:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Edit: Kraftfullheten i ammunitionen förklarar varför vi bara fick skjuta med kpist M45B som var en modifierad M45 längst bak vid "locket man för in slutstycket i". Därför att de gamla utan förstärkning kunde lossna sades det redan då.

Off Topic:
Mycket riktigt M/39B togs fram för att penetrera skyddsvästar, där M/39 var för klen, men då var man också tvungen att modifiera vapnet.
Citera
2020-06-03, 17:34
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Då fann jag äntligen namnet på rapporten där denna uppgift går att finna:

Sandberg, Bo & Skogwik, Christer (1996). Palmeutredningen – en revisionell bedömning SOU 1999:88

Har sänt iväg ett mail till RRV men tvivlar på att de kommer ge ut dokumentet, antagligen kommer de fråga "varför?" och sedan neka eftersom man inte är professor eller media.
Fler får gärna fråga ut dem med.

Uppdaterar med att denna rapport finns på Riksarkivet, har sänt förfrågan vidare dit nu.
Citera
2020-06-03, 17:47
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Uppdaterar med att denna rapport finns på Riksarkivet, har sänt förfrågan vidare dit nu.

Skickar de den per email då eller måste du själv gå till "arkivet där allt är mögligt" personligen för att ta del av den?

Befinner du dig inte på promenadavstånd har jag mer coronainducerad fritid över än vad är hälsosamt för min mentala hälsa.

Mycket spännande vilket som och vi ser fram emot hur det utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in