2020-06-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som jag skrivit tidigare. Det är extremt viktigt att sälja på toppen. Om man missar den så får man helt enkelt 25-50% mindre även om man satsat 30-40 år av sitt liv i att investera. Man kan därför inte ha t.ex en deadline "när jag fyller 65 tar jag ut allt".

Bästa breddningen är att ha sin bostad gratis när man fyller 65. Den kommer att bibehålla sitt värde, satsa på ett bra dyrt område, ju dyrare ju bättre. Utöver det hade jag nog, om det närmade sig en deadline som man inte får ha, sålt av vid någon ATH-topp. Då har man ju garanterat gjort en bättre affär än samtliga andra dagar sett bakåt. Men det säger inget om framtiden. Man kan inte köpa indexfonder, som jag beskrivit i andra trådar är de en slags pyramidspel. Man kan inte köpa guld, värdena varierar för mycket. Alla ränte-konton och obligationer är bluff. Man kan inte köpa blackrock/Buffet för de är inne i sin egen skapade bubbla, allt som går upp måste komma ner. Jag kan faktiskt inte se en given lösning vad man ska göra 2-3 år innan man vill ta ut pengarna.

Notera att i princip alla dippar varat högst 2 år, så det räcker att man har ett spann på 2 år "jag ska sälja av allt när jag fyller 65-67 år". Fast sedan gäller det att pricka toppen inom det intervallet, inte så lätt. Då kan det behövas 2 år till för att hitta en ny topp dvs ett spann behöver kanske vara 4 år.

Frågan är om jag har nerverna till det? 4 år upplever jag som ganska kort tid i sammanhanget, Lehman- och IT-krascharna var legendariska och har man upplevt dem förväntar man sig liknande igen.

Jag har för övrigt en lite flytande pensionsplan. Jag kommer inte att gå från 100% till 0% på en dag.

Jag bestämmer inte helt själv, men ganska snart kommer jag låta arbetslusten bestämma tjänstens omfattning. Jag har en hyfsad IPS på ca 0,5 MSEK och den kan täcka en del inkomstbortfall på sluttampen när inkomsten blir lägre. Skattemässigt blev det bra då jag betalade statlig inkomstskatt mesta tiden då den sparades ihop. Jobbar jag deltid blir ju skattesatsen låg och då plockar man ut IPS.

Fasen jag är OT igen, nu blir jag varnad, avstängd och bannad för all framtid...

har vi någon pensionsplaneringstråd måntro?
Citera
2020-06-03, 11:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Har börjat gå in i mini S omx sakta nu. Galenskaper på börsen just nu.

Kul, men varför förutom 'galenskaper på börsen' ... ?

Finns vissa saker, men samtidigt andra saker som går på tvären. RSI14 något högt (30min, 1h, 4h), men samtidigt ok MACD på samma tidsintervall. På 15 min börjar dock MACD slokna något. MFI (Money Flow Index) står också något lågt på t ex 30 min (men högt på 1h).

För de som sätter ? kring MFI är det som RSI fast något som också räknar in volymen (dvs handeln som sker) som en faktor. Vid toppar är det i regel så att både RSI14 och MFI14 står högt.

En tydlig sak är annars en nedre 'gap' som kan komma att fyllas (ca 0.9%), men om så blir fallet vet man bara framåt möjligtvis (och när support börjar brytas). Tidigare har vi sett en del ryck nedåt (gap fills) som sedan slutar högre (dvs en rekyl uppåt efter en nedre 'gap fill').

Jag utnyttjade förra veckan ett sådant case när jag gick in i BEAR X18 under en dag. Köp och sälj finns i tråden för den som tycker sådant är kul.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-03 kl. 11:14.
Citera
2020-06-03, 11:06
Medlem
Jag sålde av allt igår. Tycker börsen beter sig jävligt skumt.

Jag är ny på börsen och har hållit på sen Januari enbart, men har haft rätt bra avkastning trots allt.
Går snart på semester och när jag inte jobbar så blir det svårt att följa börsen så slaviskt som man har gjort.

Förväntar mig någonstans en dipp nedåt då det känns som börsen är jävligt positiv och verkar inte alls ta hänsyn till vad som sker i världen.
Planerar att gå in igen efter sommaren eller beroende på när rekylen nedåt kommer (om det kommer)
Citera
2020-06-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n
Jag sålde av allt igår. Tycker börsen beter sig jävligt skumt.

Jag är ny på börsen och har hållit på sen Januari enbart, men har haft rätt bra avkastning trots allt.
Går snart på semester och när jag inte jobbar så blir det svårt att följa börsen så slaviskt som man har gjort.

Förväntar mig någonstans en dipp nedåt då det känns som börsen är jävligt positiv och verkar inte alls ta hänsyn till vad som sker i världen.
Planerar att gå in igen efter sommaren eller beroende på när rekylen nedåt kommer (om det kommer)

Haha, helt underbart!!

För mig är det tvärtom.
Citera
2020-06-03, 11:13
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Har vi några analyser om hur USA-kaoset kan komma att förändra börsen? Alltså gällande ökad arbetslöshet, fler kommande Corona-fall, massvandalisering & plundring, svagt styre (Trumpen i bunkern etc), osv.

Jag börjar motvilligt inse att jag är relativt björnig av mig, men jag fattar inte hur marknaden kan vara så grön just nu.

Svaret är MANIPULATION! Hur många INSIDE JOBS, DOKUMENTÄRER om fiffel av finansiella institutioner eller nyhetsflöden om hur finansiella myndigheter och mäktiga privata aktörer (banker etc) manipulerar börsen ska ni ha innan ni ställer en sådan fråga igen???????????

https://www.forbes.com/sites/investor/2019/04/17/the-fed-continues-to-manipulate-the-markets/#2f4b3e6b27df

https://www.halifaxamerica.com/how-central-banks-stoke-stock-prices/

https://dailyreckoning.com/exposed-the-feds-deepest-secret-2/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-05/jpmorgan-s-role-in-metals-spoofing-is-under-u-s-criminal-probe

https://www.researchgate.net/publication/228609866_Stock_market_manipulation-theory_and_evidence

https://youtu.be/lVgSF8CzSy4

https://youtu.be/I0Yx7RnHAcw
Citera
2020-06-03, 11:20
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Har vi några analyser om hur USA-kaoset kan komma att förändra börsen? Alltså gällande ökad arbetslöshet, fler kommande Corona-fall, massvandalisering & plundring, svagt styre (Trumpen i bunkern etc), osv.

Jag börjar motvilligt inse att jag är relativt björnig av mig, men jag fattar inte hur marknaden kan vara så grön just nu.
Analysen är given. Om alla världens börs-investerare väger in alla tänkbara framtids-scenarios inklusive hård Brexit, att Trump kan komma att skjutas på öppen gata eller att Kina och USA total-stoppar handeln, så kommer inga börsbolag i USA att påverkas alls.

Eller så har USA- och Sverige-börsen lämnat jorden.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-03 kl. 11:50.
Citera
2020-06-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Kan ju bara fan konstatera att jag har missat återhämtningen av börsen.

Det fanns ju såååååååå mycket som man kunde ha köpt till rejält rabatterat pris för en 5-9 veckor sedan.

Kunde aldrig tro att det skulle bli en sån här återhämtning på börsen.

Frågan är vad det tar vägen nu å det kommande halvåret? ATH framåt hösten? Eller nya nedgångar?
Har fan tappat all feeling för börsen...

Trist att höra, jag funderade faktiskt på hur det gick för dig.

Men inte har du tappat all feeling, vad jag minns träffade du väl mer eller mindre den exakta botten och gjorde några riktigt fina affärer då när det svängde +/- 10% per dag?
Citera
2020-06-03, 12:08
Medlem
Citat:

Marknaden vill vara grön.

När marknaden bestämmer sig för att vara röd kommer det finnas hur mycket som helst att motivera nedgångar med.

Viktigt att ha i minnet dagar som dessa hur oerhört fort stämningsläget förändras till bottenlöst nattsvart mörker.
Citera
2020-06-03, 12:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Låga räntor, stimulanser och att länder öppnar upp igen får börsen att stiga.

Arbetslöshetssiffror och US-Kina-konflikten kommer att ha stor inverkan på börsen i sommar. Nu kom arbetslöshetssiffrorna från EMU in betydligt bättre än förväntat i dag. 7,3 mot förmodade 8,2.
Citera
2020-06-03, 12:23
Medlem
Idag bytte jag mina 500 SHB B mot 526 SHB A.

Jag hade glömt den leken, att hoppa mellan A och B. Det är en rolig lek. Nu är det väntans tider på att A kommer ikapp B. Det kan ta år.

Det är en lustighet just med SHB att det rör sig ganska mycket i förhållandet A och B.

Undras om det finns fler aktier som beter sig så?
Citera
2020-06-03, 12:24
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:

Restaureringen efter allt detta kommer få pengar i rörelse och skapa arbetstillfällen. Blir perfekt för de som går utan jobb just nu.
Citera
2020-06-03, 12:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Låga räntor, stimulanser och att länder öppnar upp igen får börsen att stiga.

Arbetslöshetssiffror och US-Kina-konflikten kommer att ha stor inverkan på börsen i sommar. Nu kom arbetslöshetssiffrorna från EMU in betydligt bättre än förväntat i dag. 7,3 mot förmodade 8,2.
Aha, så om man stänger gränserna och sedan öppnar så är den totala summan av insatserna bra?...

Om man förväntar sig arbetslöshet på 10% men det blev bara 8%, fast det var 6% förut, så är det bra?...

Bara i Tyskland lever 11.2 miljoner arbetare på statliga bidrag just nu, som permitterade. Alla dessa pengar får de betala tillbaka via sina skatter. Det är bra för börsen?...

Jag kan hålla på hela dan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in