Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Köper din logik om vi hade legat på lägre nivåer, men det är vid dessa nivåer smarta pengar säljer och dumma köper (om man inte är lång och har tålamod att vänta minst 5-10 år).
Jag tror att många nybörjare eller folk med mycket pengar som inte förstår börsen har satsat väldigt mycket pga FOMO och för att det är ”billigt” därav denna uppgång. Mycket spekulation. Sen har givetvis alla stimulanser, QE, FED och dylikt hjälpt till. Även alla dessa falska förhoppningar om vaccin osv.
När vi går ner till botten i mars och lite till då kan jag börja bli bull igen.
Precis detta jag menar. Sen ska man såklart ta vad dessa experter säger med en stor nypa salt.
SPX klarade dock sina dagliga nivåer och slutar dagen på plus. Alltså ingen bruten support idag åtminstone.
För SPX ser man ganska tydligt ett mönster av högre lägstanivåer, inte bara för priset utan även för t ex RSI14 på dagliga. Hur får du det till något negativt?
Det jag kan se som är negativt är t ex att MACD ligger något nära ett negativt kors på dagliga samt att nuvarande uppgång har varit något snabb. Samtidigt är MACD nära ett positivt kors för veckodatan vilket är något starkare. För veckodatan har vi dessutom en dubbelbotten och en ganska tydlig konsolidering. En konsolidering vore vid det här laget annars inga konstigheter, om inte (den positiva trenden fortsätter) skulle SPX vara +/-0 redan den 8 juni. Visserligen festligt, men det är sådant där man tror på när man ser det... :)