Coronaviruset är ett minne blott. Björnarna gråter. Ses på toppen!
Hehe! Vore guld att höra från våra eviga björnar (tex Bajsboo) hur de hanterat dippen. En del har ju i åratal förutspått en krasch och då skulle de minsann köpa. De har legat utanför börsen hela uppgången under Trump i princip och väntat på ett läge att gå in.
Jag ger mig fan på att de missade det här tåget också.
Yup, kasserade min vinst på kortningen nu, sålde på dagshögsta. Jag är fortfarande bull på silver såklart men man måste ju kassera in på dippar också
Dippen i silver ställda det till, jag skulle ha sålt men samtidigt är det efterblivet att sälja när RSI14 på 1 timme går under 30. Ganska givet då att en rekyl kommer varpå ett tidigare sälj blir att kasta pengar i sopnedkastet.
Nu är den större frågan om uppgången resulterar t ex en bearflag eller ej.
Positivt är annars att det ett tag såg ut att bli en 'engulfing bearish candle' på dagliga (XAGUSD) men så blev det inte. Ganska fort över EMA21 på 4h samt stängning över också. På de större perspektiven som 4h och 1d är tjurtrenden intakt.
Dippen i silver ställda det till, jag skulle ha sålt men samtidigt är det efterblivet att sälja när RSI14 på 1 timme går under 30. Ganska givet då att en rekyl kommer varpå ett tidigare sälj blir att kasta pengar i sopnedkastet.
Nu är den större frågan om uppgången resulterar t ex en bearflag eller ej.
Positivt är annars att det ett tag såg ut att bli en 'engulfing bearish candle' på dagliga (XAGUSD) men så blev det inte. Ganska fort över EMA21 på 4h samt stängning över också. På de större perspektiven som 4h och 1d är tjurtrenden intakt.
Yup, känner mig nöjd med min övernattning. Rätt eller fel får vi se imorgon men jag var och jobbade i en timme och när jag kom tillbaka såg jag dippen. Är nöjd med min trade ändå eftersom allt tydde på en pullback följt av en brytning uppåt.
titta vad som hände med Bitcoin samtidigt Misstänker att nån megalirare kortat antifiat eftersom uppgångarna varit goda senaste veckan, vettefan. Men guld, btc och silver dippade samtidigt.
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback
Snyggt! Köpte min första aktie torsdagen i mars när det radade typ 12% på en dag. Eller om det var fredagen därpå. Jag började väldigt försiktigt vilket såhär i efterhand var synd. Hur som helst har jag lärt mig sjukt mycket om börsen de senaste månaderna, och ännu mer om mig själv. Hade jag låtit allt vara och bara fyllt på så hade jag gjort så otroligt mycket mer än nu. Men nej, skulle köpa och sälja för att tjäna nån hundring här och där. För att inte tala om alla nya aktier man hittade efter vägen och var tvungen att sälja sina bottenpositioner för.
Aja jag ligger otroligt nog 16% plus. 2-3 av mina absolut bästa aktier kommer från fb. Följt denna tråd sen dag 1
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback
Samma här! Den har kommit upp i dom nivåerna 2 ggr nu. Har köpt scandion oncology och clemondo.
En grej jag funderar på... nu med alla BLM protester där folk skiter fullständigt i Covid19 restriktioner och som krydda på det så plundras hela USA. Är det nu man ska blanka S$P500 ?
Om 1 månad högst så borde ju sjuuuuuuukt många av dom som protesterat insjunkna. Och det blir så otroligt många sjuka att sjukhusen kommer kollapsa. Börsen lär ju bli extremt orolig då eller vad tror ni?
Trump står ju fan med en bibel utanför vita huset. Känns som Domedagen är påväg att komma.
Senast redigerad av fr0g 2020-06-03 kl. 02:18.
Samma här! Den har kommit upp i dom nivåerna 2 ggr nu. Har köpt scandion oncology och clemondo.
En grej jag funderar på... nu med alla BLM protester där folk skiter fullständigt i Covid19 restriktioner och som krydda på det så plundras hela USA. Är det nu man ska blanka S$P500 ?
Om 1 månad högst så borde ju sjuuuuuuukt många av dom som protesterat insjunkna. Och det blir så otroligt många sjuka att sjukhusen kommer kollapsa. Börsen lär ju bli extremt orolig då eller vad tror ni?
Trump står ju fan med en bibel utanför vita huset. Känns som Domedagen är påväg att komma.
Det blir kanske inte direkt någon kickstart av ekonomin i USA som man tänkt sig.
Arbetslösheten väntas nå 20 % (kommer nya siffror på fredag), 100 000 dödsfall och demonstrationer med både förstörelse och smittorisk är inte det som behövs nu.
De närmaste dagarna tror jag blir viktiga.
Om demonstrationerna fortsätter så länge att de som smittats under den första tiden blir nya smittbärare i fortsätta demonstrationer kan det nog bli väldigt många smittade.
TT skriver så här.
Våldsvågen riktas främst mot polisen. Men det pågår även omfattande plundring och skadegörelse som slår hårt mot allt från stora butikskedjor som Apple, Starbucks, Target och Walmart till små lokala butiker och restauranger.
Stort hinder
Våldet har brutit ut i samband med stora fredliga demonstrationer och manifestationer mot rasism och övervåld inom polisväsendet i USA, med brett folkligt stöd. Demonstrationerna drog i gång sedan den 46-årige svarte mannen George Floyd den 25 maj dödades i ett videofilmat och hårt kritiserat ingripande av en vit polisman i Minneapolis.
– Det kommer precis samtidigt som planen var att fortsätta öppna upp ekonomin och dra i gång olika verksamheter. Den här typen av oroligheter är ett stort hinder för detta, säger SEB-ekonomen Elisabet Kopelman.
USA:s ekonomi har till stor del varit nedstängd i flera månader, för att bromsa spridningen av covid-19 – som har krävt över 100 000 dödsoffer i landet. Arbetslösheten har skjutit i höjden i den ekonomiska tvärnit som har skapats av nedstängningarna. Den uppmättes till nästan 15 procent i april och de flesta bedömare tror att det blir ännu värre innan det vänder.
– Vi kanske får se ett BNP-fall i USA på 40 procent i årstakt i andra kvartalet, om man jämför med första kvartalet. Arbetslösheten kan nog komma att stiga till omkring 20 procent innan det vänder, säger Kopelman.
Redan i första kvartalet föll USA:s BNP med 5 procent i årstakt och en nedgång på 40 procent under andra kvartalet skulle bli den värsta sedan 1930-talets stora recession.
Storbanken Goldman Sachs ekonomer räknar med att arbetslösheten i maj har lyft upp till 21,5 procent. En första beräkning kommer från USA:s arbetsmarknadsdepartement på fredag.
Krisen slår mot minoriteter
Och det kommer ta tid att komma tillbaka för USA:s ekonomi, varnar den amerikanska kongressens budgetkontor CBO:s ekonomer. För tioårsperioden 2020–2030 räknar de nu med att USA:s BNP kommer ligga sammanlagt 7*900 miljarder dollar eller 3 procent av BNP under den nivå som man såg framför sig så sent som i januari. Och USA:s BNP-nivå har enligt detta scenario inte återhämtat sig helt och hållet från krisen förrän tidigast i slutet av 2029.
Protesterna mot polisens övervåld och rasism och våldsvågen som sveper över USA hämtar enligt Kopelman bland annat kraft ur det faktum att coronakrisen främst har drabbat ekonomiskt svagare minoriteter i USA, som afroamerikaner.
– De har smittats i mycket högre grad, då många har haft den typen av jobb som inte går att sköta hemifrån. Och så har de kanske sämre hälsotillstånd också i utgångsläget, säger hon.
– Dessutom är det ett faktum att det generellt är låginkomstjobb som har försvunnit i krisen, lågbetalda tjänstejobb, tillägger hon.
Förutom att återstarten av USA:s ekonomi kan försenas ser Kopelman en risk för att polariseringen i USA ökar till följd av kravallerna. Det kan försvåra uppgörelser i kongressen om nya ekonomiska stödpaket.
Dessutom ökar stora folksamlingar, som demonstrationer, risken för att smittspridningen av coronaviruset tar fart igen.
– Det kanske är ett större hot mot möjligheterna att få i gång ekonomin än upploppen i sig, säger Kopelman.
Yup, känner mig nöjd med min övernattning. Rätt eller fel får vi se imorgon men jag var och jobbade i en timme och när jag kom tillbaka såg jag dippen. Är nöjd med min trade ändå eftersom allt tydde på en pullback följt av en brytning uppåt.
titta vad som hände med Bitcoin samtidigt Misstänker att nån megalirare kortat antifiat eftersom uppgångarna varit goda senaste veckan, vettefan. Men guld, btc och silver dippade samtidigt.
Jo, för BTC blev jag utstoppad på $9300 (position från $9000 med 2x hävstång). Med BTC krävs i princip en SL (stoploss) bara för att begränsa den potentiella nedsidan och det faktum att det är svårt att vara aktiv 24/7. Olika SL är dock något av ett "be damned if you do, be damned if you don't" då SL aldrig tar höjd för hur något går ned; på vilket sätt osv.
Utvärderar ny position nu för BTC, spontant känns det som en 'fake-out'.
Grattis till er som tjänade på den stora uppgången. Endast cirka en tredjedel av mina resurser hängde med från botten. Personligen tycker jag det är galenskap att vara djupt investerad på börsen i dagsläget. Jag förstår inte hur man kan motivera att ha mycket pengar på en börs som mest liknar en potemkinkuliss än något annat. Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.
Grattis till er som tjänade på den stora uppgången. Endast cirka en tredjedel av mina resurser hängde med från botten. Personligen tycker jag det är galenskap att vara djupt investerad på börsen i dagsläget. Jag förstår inte hur man kan motivera att ha mycket pengar på en börs som mest liknar en potemkinkuliss än något annat. Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.
Är FIAT systemet något annat än en Potemkinkuliss när det kommer till kritan? Ekonomin i sig är ju galenskap just nu men vad är säkrare än att äga andelar i välfungerande företag som producerar nödvändiga varor eller tjänster? Som Peab eller Securitas?
Vad skall man göra med insikten att ekonomin är galen? Ha pengarna på bankkonto? Ta ut pengarna och betala av privata lån? Om man redan betalat av bolånet är det fortfarande vansinne att äga aktier till 90% nästan (som jag gör själv just nu).
Tror förövrigt att vändningen för Scandic kan komma snabbare än vad man kunde tro. Läste precis om Tyskar som upptäckt att Sverige är ett av få länder där man kan få en trevlig semester i sommar och en del ställen börjar bli fullbokade