Citat:
Ursprungligen postat av
Bollkalle70
Ja om du har 76 mil då har du redan vunnit
Blir fundersam dock när du har Telia i portföljen , den har ju varit duktigt dålig trots utdelningar
Dåliga innehav behöver raderas , nyckeln till framgång i de flesta fall. Min erfarenhet iallafall
Du kanske är en bitcoin gubbe ??
Nåväl , kollade på tele 2 fundamenta och det ser väl riktigt bra ut
Omsättning stigande 👍
Vinst oxå 👍
Balansräkningen ser ju hygglig ut
Kassaflödet ser bra ut utom 2018 , vad hände då ??
Tycker telekom överlag känns bra, stabila kassaflöden jag menar även om det är prispress så kommer vi ju inte sluta ringa o surfa snarare tvärtom
Tekniskt bra ut , stigande trend sedan 2016
Många tekniska indikatorer blir svåra att bedöma när det varit så turbulent
Men säg såhär
Telia eller Tele2
Tele 2 alla dar i veckan, lätt
Tack för svar. Ganske borde man växla från Telia till Tele2, jag kan hålla med om det. Jag kan förklara varför jag har Telia, det är ganska enkelt. Sedan länge har jag insett att analyser, likt din, redan görs av 10.000 experter på jorden. Av någon anledning går de inte bättre än index, snarare sämre. Så man kan skippa analyser av företag. Jag analyserar istället kursen och variationen, med vissa inslag av företagsanalys som är mer övergripande.
Telia har gått strålande i 10 år. jag har ägt Telia av och till och alltid tjänat på dem, tack vare de enorma utdelningarna, och tack vare att jag har koll på kursen och alltid köpt när de dippat (pga någons analys...). Eftersom de flesta analyser är kortsiktiga, just nu är kursen t.ex dippad på USA-stämningar, så kommer kursen alltid tillbaka till ursprunget så fort problemen försvunnit. Det är bara att vara tålmodig och ha iskalla nerver.
Det var några år sedan jag tittade på Telia. men jag bestämde tidigt att en kurs under 40 kr var intressant, sett historiskt är detta en mycket låg kurs. jag låg inne i annat och hann inte med att köpa Telia förrän de dippade till 32 kr pga corona, så det var ett givet tillfälle att slå till, jag har nu 8mkr Telia.
MEN...
Jag har alltså hittat botten nu. Men jag måste också kunna hoppa av tåget. Som exempel har jag aldrig ägt HM som väl är motsvarigheten till Telia. Stora vinster, stor utdelning, översta eliten på börsen. Men jag har sedan många år tänkt att amazon och andra internetföretag kommer att ta andelar av hm. Att de sitter på de absolut dyraste hyreskontrakten när "köpa i butik" blir ute. Att jag personligen aldrig gillat deras kläder. Att mina barn handlar mindre och mindre på HM. Därför har jag inte köpt HM trots att kursen rasat de senaste åren. HM går bort för mig, för alltid.
Av samma anledning som HM är detta sista rundan Telia för mig. Fundamenta har varit rätt men är nu fel, den analys som du gjort stämmer, och lägger jag till mina personliga funderingar "de kan inte växa på sina marknader, teleintäkter verkar gå ner pga lågpris som Hallon, Telias chefer är alltid under medel i kvalitet" så är nog detta sista tåget med Telia för mig. jag får sätta mig in i Tele2 lite mer. För mobiler och internet kommer att fortsätta ge pengar, om än i mindre takt än förut. Jag skulle dock önska att det kom in någon ny spelare på Stockholmsbörsen.