2020-06-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Antingen vinner jag, eller så förlorar jag.

(självklart skriver jag ingenting här, och satsar inte en enda av mina egna kronor, om jag inte tror jag vinner. Vilket innebär att jag tror att alla andra är idioter. Men jag skriver iallafall Tror. Ingen Vet någonting om börsen. Inte ens Buffett, som blev besatt av flygbolag de tre senaste åren)

Ja om du har 76 mil då har du redan vunnit
Blir fundersam dock när du har Telia i portföljen , den har ju varit duktigt dålig trots utdelningar
Dåliga innehav behöver raderas , nyckeln till framgång i de flesta fall. Min erfarenhet iallafall

Du kanske är en bitcoin gubbe ??

Nåväl , kollade på tele 2 fundamenta och det ser väl riktigt bra ut
Omsättning stigande 👍
Vinst oxå 👍

Balansräkningen ser ju hygglig ut

Kassaflödet ser bra ut utom 2018 , vad hände då ??

Tycker telekom överlag känns bra, stabila kassaflöden jag menar även om det är prispress så kommer vi ju inte sluta ringa o surfa snarare tvärtom

Tekniskt bra ut , stigande trend sedan 2016
Många tekniska indikatorer blir svåra att bedöma när det varit så turbulent

Men säg såhär
Telia eller Tele2

Tele 2 alla dar i veckan, lätt
Citera
2020-06-02, 21:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej, det har inget att göra med räddningspaketet. Just nu finns det bara aktier eller guld som du kan hålla pengarna i säkerhet. Sen kan du alltid välja Bitcoin om du har lite mod. Men det enda som håller det uppe är räddslan för hyperinflation, dollarns kollapse.
Jo, det har mycket att göra med de räddningspaket som pumpats in i börsen. Oavsett detta, folk är smarta nog att känna igen ett köpläge när dom ser det. Börsen är fortfarande löjligt låg och kommer säkerligen fortsätta upp.
Citera
2020-06-03, 10:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja om du har 76 mil då har du redan vunnit
Blir fundersam dock när du har Telia i portföljen , den har ju varit duktigt dålig trots utdelningar
Dåliga innehav behöver raderas , nyckeln till framgång i de flesta fall. Min erfarenhet iallafall

Du kanske är en bitcoin gubbe ??

Nåväl , kollade på tele 2 fundamenta och det ser väl riktigt bra ut
Omsättning stigande 👍
Vinst oxå 👍

Balansräkningen ser ju hygglig ut

Kassaflödet ser bra ut utom 2018 , vad hände då ??

Tycker telekom överlag känns bra, stabila kassaflöden jag menar även om det är prispress så kommer vi ju inte sluta ringa o surfa snarare tvärtom

Tekniskt bra ut , stigande trend sedan 2016
Många tekniska indikatorer blir svåra att bedöma när det varit så turbulent

Men säg såhär
Telia eller Tele2

Tele 2 alla dar i veckan, lätt
Tack för svar. Ganske borde man växla från Telia till Tele2, jag kan hålla med om det. Jag kan förklara varför jag har Telia, det är ganska enkelt. Sedan länge har jag insett att analyser, likt din, redan görs av 10.000 experter på jorden. Av någon anledning går de inte bättre än index, snarare sämre. Så man kan skippa analyser av företag. Jag analyserar istället kursen och variationen, med vissa inslag av företagsanalys som är mer övergripande.

Telia har gått strålande i 10 år. jag har ägt Telia av och till och alltid tjänat på dem, tack vare de enorma utdelningarna, och tack vare att jag har koll på kursen och alltid köpt när de dippat (pga någons analys...). Eftersom de flesta analyser är kortsiktiga, just nu är kursen t.ex dippad på USA-stämningar, så kommer kursen alltid tillbaka till ursprunget så fort problemen försvunnit. Det är bara att vara tålmodig och ha iskalla nerver.

Det var några år sedan jag tittade på Telia. men jag bestämde tidigt att en kurs under 40 kr var intressant, sett historiskt är detta en mycket låg kurs. jag låg inne i annat och hann inte med att köpa Telia förrän de dippade till 32 kr pga corona, så det var ett givet tillfälle att slå till, jag har nu 8mkr Telia.

MEN...

Jag har alltså hittat botten nu. Men jag måste också kunna hoppa av tåget. Som exempel har jag aldrig ägt HM som väl är motsvarigheten till Telia. Stora vinster, stor utdelning, översta eliten på börsen. Men jag har sedan många år tänkt att amazon och andra internetföretag kommer att ta andelar av hm. Att de sitter på de absolut dyraste hyreskontrakten när "köpa i butik" blir ute. Att jag personligen aldrig gillat deras kläder. Att mina barn handlar mindre och mindre på HM. Därför har jag inte köpt HM trots att kursen rasat de senaste åren. HM går bort för mig, för alltid.

Av samma anledning som HM är detta sista rundan Telia för mig. Fundamenta har varit rätt men är nu fel, den analys som du gjort stämmer, och lägger jag till mina personliga funderingar "de kan inte växa på sina marknader, teleintäkter verkar gå ner pga lågpris som Hallon, Telias chefer är alltid under medel i kvalitet" så är nog detta sista tåget med Telia för mig. jag får sätta mig in i Tele2 lite mer. För mobiler och internet kommer att fortsätta ge pengar, om än i mindre takt än förut. Jag skulle dock önska att det kom in någon ny spelare på Stockholmsbörsen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-03 kl. 10:05.
Citera
2020-06-03, 10:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jo, det har mycket att göra med de räddningspaket som pumpats in i börsen. Oavsett detta, folk är smarta nog att känna igen ett köpläge när dom ser det. Börsen är fortfarande löjligt låg och kommer säkerligen fortsätta upp.
Dagens OMXS30-nivå har bara slagits av ca 15 dagar i världshistorien, i februari innan corona. Kan du berätta vad du menar "löjligt låg"?
Citera
2020-06-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dagens OMXS30-nivå har bara slagits av ca 15 dagar i världshistorien, i februari innan corona. Kan du berätta vad du menar "löjligt låg"?

Njä?

Vi ligger som hösten 2019, enm bit in på uppgången där?

Eller hhar jag blivit vindögd?

Vi har väl 10% upp till ATH??
Citera
2020-06-03, 11:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Njä?

Vi ligger som hösten 2019, enm bit in på uppgången där?

Eller hhar jag blivit vindögd?

Vi har väl 10% upp till ATH??

Så när kommer nästa ras som alla björnar väntar på?
Världsekonomin är ju helt ur led och ändå ligger vi på nivån hösten 2019, inte bara i Stockholm.
Citera
2020-06-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så när kommer nästa ras som alla björnar väntar på?
Världsekonomin är ju helt ur led och ändå ligger vi på nivån hösten 2019, inte bara i Stockholm.

Winter Is Coming. You kids have only experienced summer.

Nej, men vad vet jag... ras kommer ju alltid lite oväntat. De beror på det där vi visste allt om, men som visade sig vara något annat. Inte sådant vi tycker är fel idag.. utan det vi tror är rätt, men visar sig vara fel.

Jag tycker det är en skitbörs detta, jag hade hellre velat ha en lägre värderad börs med möjlighet att sätta pengarna i ränta om man så vill.
Citera
2020-06-03, 12:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Winter Is Coming. You kids have only experienced summer.

Nej, men vad vet jag... ras kommer ju alltid lite oväntat. De beror på det där vi visste allt om, men som visade sig vara något annat. Inte sådant vi tycker är fel idag.. utan det vi tror är rätt, men visar sig vara fel.

Jag tycker det är en skitbörs detta, jag hade hellre velat ha en lägre värderad börs med möjlighet att sätta pengarna i ränta om man så vill.
Jo vist är det det oväntade som man kanske kan se, men inte förstå som leder till ras.
Vi köpte hus 1991, satsade lite på IT-aktier i fel tid (inte mycket som tur var) och käpte läkemedelsaktier (också i fel tid), men vi är ändå skuldfria och har mer än vi behöver för att klara oss. Det tog nog bara onödigt lång tid.

Just nu känns det inte som at det skulle vara oväntat att börserna föll, men frågan är när och vad som blir den utlösande faktorn?
Citera
2020-06-03, 12:53
Medlem
Citat:
Jo vist är det det oväntade som man kanske kan se, men inte förstå som leder till ras.
Vi köpte hus 1991, satsade lite på IT-aktier i fel tid (inte mycket som tur var) och käpte läkemedelsaktier (också i fel tid), men vi är ändå skuldfria och har mer än vi behöver för att klara oss. Det tog nog bara onödigt lång tid.

Just nu känns det inte som at det skulle vara oväntat att börserna föll, men frågan är när och vad som blir den utlösande faktorn?

Vi är nog ungefär lika gamla.. köpte bostadsrätt vid den tiden. Och nog har visst blivit fel, men annat rätt. Men misstagen när man blir äldre kostar mer, och ekonomin har ingen tid att läka.

Det finns nog ganska mycket som kan sänka börsen... T ex

Q2 rapporterna blir värre än väntat med dyster syn på framtid. Fast tittar man så har siffrorna snarare börjat revideras upp.

Skiten träffar fläkten på riktigt i USA. Fast kan det bli värre?

Någon finansiell härdsmälta orsakad av något vi inte begriper. Jag har ganska lågt förtroende för nollränte-politiken... men det har jag haft i 5-6 år nu så jag känner mig som en surgubbe mest i frågan.

Den som lever får se... minns att börserna inte föll elfte september utan steg. De föll till nyårshelgen samma år.
Citera
2020-06-03, 12:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
...

Den som lever får se... minns att börserna inte föll elfte september utan steg. De föll till nyårshelgen samma år.
Det har väl hänt flera ggr att de som investerar på börsen ligger några månader efter så att säga och då är vi kanske i slutet av sommaren???
Senast redigerad av Surtruten 2020-06-03 kl. 13:27.
Citera
2020-06-03, 16:01
Medlem
Citat:
Det har väl hänt flera ggr att de som investerar på börsen ligger några månader efter så att säga och då är vi kanske i slutet av sommaren???

Ja... Q2 är ju där.... sedan oroar vi oss för Q3....

Och titta på årskiftet innan kraschen mars 2000 hur ryckigt det var ganska länge innan vi gick mer tydligt ned.

Men jag tror faktiskt....

Jag tycker det liknar slutet på 90-talet. Börsen bryr sig inte så mycket om PE, den låga räntan gör att den är svår att räkna på och blir hög.

Börsen har ingen stadig punkt att hålla sig i och med riksbankernas pumpande av krediter så finns det alltid kapital.

Jag vill verkligen inte stå utanför om det blir 90-tals disco!

Who let the dogs out voff voff... and tonight we're gonna party like its 1999...

Det var galna tider och tiderna är galna ibland.

Jag försöker balansera en krigskassa att ha för fynd och nedgångar.

Dansa nära utgången som det så vackert heter, sista dansen är vild och galen.
Citera
2020-06-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ja... Q2 är ju där.... sedan oroar vi oss för Q3....

Och titta på årskiftet innan kraschen mars 2000 hur ryckigt det var ganska länge innan vi gick mer tydligt ned.

Men jag tror faktiskt....

Jag tycker det liknar slutet på 90-talet. Börsen bryr sig inte så mycket om PE, den låga räntan gör att den är svår att räkna på och blir hög.

Börsen har ingen stadig punkt att hålla sig i och med riksbankernas pumpande av krediter så finns det alltid kapital.

Jag vill verkligen inte stå utanför om det blir 90-tals disco!

Who let the dogs out voff voff... and tonight we're gonna party like its 1999...

Det var galna tider och tiderna är galna ibland.

Jag försöker balansera en krigskassa att ha för fynd och nedgångar.

Dansa nära utgången som det så vackert heter, sista dansen är vild och galen.

Har en tanke om sista dansen

Tänker att Corona krattat manegen för en sista skjuts uppåt
När corona går över så kommer det kännas som typ 2:a världskriget är över
Blir bananas bara för att , folk kommer att tro att det är annorlunda på riktigt
Sen kommer räntehöjningarna smygande för att kyla ner marknaden
Och vips.....kaboom
Tror vi har 1-2 år kvar dit dock
Det här med minusränta är förbi
Har du nån tanke om slutfasen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in