Citat:
Ursprungligen postat av
Swemp2
Bara jag som inte är så orolig? FED kör ju plattan i mattan, lika bra att vara med på tåget, det kommer vända igen, gör det inte det börjar de säkert köpa aktier också.
Eller har jag fel?
Efter dagens ras i USA så var det plötsligt annat tonfall i CNN-reportagen. USAs delstater och städer har ett avslutande fiscal year sista juni. Därefter gäller ny budget i ett år. Alla pengar är naturligtvis slut eftersom 20 miljoner går arbetslösa och inte betalar skatt. Det kommer att sluta riktigt illa med både skolor, sjukvård, polis det kommande året.
På detta kommer den ruskiga tanken att en våg två kanske kommer, på allvar. Finansminister Mnuchin sa idag att det inte blir en andra lockdown i USA. Dvs de kommer att acceptera alla som dör, de kommer att acceptera totalt kaos i sjukvården osv.
Tillkommer Lufthansa som trots 50 miljarder i bidrag erkänner att de nog kommer att sparka 10-20.000 anställda. Det är nog så att ganska många miljoner i USA kommer att gå arbetslösa i USA 1 oktober trots de 2 trillions som pumpats in som bidrag.
Allt detta sammantaget fick mig att se inre bilder om ett USA i sådant kaos som inte setts sedan andra världskriget. Worst case visserligen, men det är kanske lika rimligt som best case som domierat USA-börsen sedan april.