2020-06-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Telia kan inte växa. De är redan maxade i sina marknader, efter att de tvingades lämna en hel del länder. Enda chansen för tillväxt är nya affärsområden. TV i mobilen? Tror inte på det. Men jag kommer inte heller att ligga länge på mina bottenfiskade Telia.

Du kan få analysera Tele2 också...

Skillnaden mellan Telia och Tele2 ligger i ledningen.

Medan Telia styrs av sossekarriärister och ryggkliare med treack-record att göra dåliga strukturaffärer så är Tele2 privat förvaltat.

Christina Stenbeck handplockades av en mycket duglig affärsman som bäst lämpad i barnaskaran. Hon har i sin tur handplockat rådgivare och fått stöd av den erfarenhetsbas och kunskapsstruktur som pappa Jan byggde upp.

Tele2 har en utmärkt historik av strukturaffärer och extra utdelningar. De har även nu tagit täten på 5G i Sverige.

Tele2 köper man för att man litar på att Stenbeck kramar vartenda öre hon kan ur den firman och utvecklar den mot framtiden.

Telia?? Den aktien är för såssar och pensionärer.
Citera
2020-06-02, 17:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Medan Telia styrs av sossekarriärister och ryggkliare med treack-record att göra dåliga strukturaffärer så är Tele2 privat förvaltat.

Christina Stenbeck handplockades av en mycket duglig affärsman som bäst lämpad i barnaskaran. Hon har i sin tur handplockat rådgivare och fått stöd av den erfarenhetsbas och kunskapsstruktur som pappa Jan byggde upp.

Tele2 har en utmärkt historik av strukturaffärer och extra utdelningar. De har även nu tagit täten på 5G i Sverige.

Tele2 köper man för att man litar på att Stenbeck kramar vartenda öre hon kan ur den firman och utvecklar den mot framtiden.

Fast jag har visat Telias utdelning, en av Sveriges bästa och jämnaste aktier utdelnings- och vinst-mässigt någonsin. Några rätt har de haft. Stenbeck är däremot helt obeprövad, jag har ingen förtroende alls för henne, hon dumpade hellre gamla klassiska aktier och behöll zalando som jag är totalt övertygad om inte finns om 3-4 år. Så det går att säga emot din analys.

Noterar att Telia var min enda aktie idag som sjönk. Måste vara fb.
Citera
2020-06-02, 18:06
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Efter ännu en omotiverad plus-dag i Stockholm (enligt mig) så är OMXS30 uppe på 1671 vilket senast nåddes 5 mars innan en enda svensk dött i corona eller ett enda företag eller land stängt. Jag har därför sålt ca 30% av mina OMXS30-aktier idag, eller åtminstone lagt ut säljorder på dem. Jag har samtidigt ATH på mitt konto 76 837 630 kr. Om OMXS30 fortsätter uppåt 1780 dvs upp 6% till så säljer jag ytterligare 50% av mitt innehav. Då är värdet uppe på januari-siffror och bara några dagar i februari har någonsin varit högre. Lustigt nog var corona känt i media 3 februari, och då kom en kraftig boost i Stockholm. Corona som bull-faktor, vem kunde trott, antingen är jag idiot eller så är alla andra det.

Det är en väldigt fin summa du har! Får man fråga vad du började med? Verkar som du byggt upp kapitalet med goda beslut och kloka investeringar.

Själv missade jag helt. Jag trodde det skulle bli en "dubbeldipp" med en större nedgång än den första, men det gick bara upp efter att börsen var nere på -30ish% i mars.
Citera
2020-06-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ett farligt uttalande att göra

Nej, det där uttalandet utgör bokstavligt talat faktiskt en s.k. helgardering, d.v.s. helt ofarligt.
Citera
2020-06-02, 18:19
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Instämmer. Kunde dock inte låta bli att köpa några tusen till 30:91. Nu har jag sålt skrotet.

Läser att Lund yrar om Zalando..
-Du skulle ha gjort som jag tipsade om för några veckor sedan.. Gäller f ö även Carlsberg, Disney och Nike.
Citera
2020-06-02, 18:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Nej, det där uttalandet utgör bokstavligt talat faktiskt en s.k. helgardering, d.v.s. helt ofarligt.
Antingen kommer man att ha fel och är då en idiot, eller så har man rätt och kallar då hela världen för idioter.

Hur får du det till en helgardering?
Citera
2020-06-02, 18:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Antingen vinner jag, eller så förlorar jag.

(självklart skriver jag ingenting här, och satsar inte en enda av mina egna kronor, om jag inte tror jag vinner. Vilket innebär att jag tror att alla andra är idioter. Men jag skriver iallafall Tror. Ingen Vet någonting om börsen. Inte ens Buffett, som blev besatt av flygbolag de tre senaste åren)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-02 kl. 18:59.
Citera
2020-06-02, 19:24
Medlem
otellos avatar
Och börsen fortsätter upp, som jag förutspådde veckan efter ATL. Jag väntar fortfarande på en ursäkt från er som baissade kursen och kallade mig verklighetsfrånvänd.
Citera
2020-06-02, 19:42
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Och börsen fortsätter upp, som jag förutspådde veckan efter ATL. Jag väntar fortfarande på en ursäkt från er som baissade kursen och kallade mig verklighetsfrånvänd.

Du verkar inte förstå varför kurserna är uppåt.
Citera
2020-06-02, 20:08
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Du verkar inte förstå varför kurserna är uppåt.
bl.a. p.g.a. stimulu/räddningspaket.
Du verkar inte förstå att folks förmögenheter/pensioner hotas, trodde du att samhället skulle acceptera det?
Citera
2020-06-02, 20:28
Medlem
Citat:
Fast jag har visat Telias utdelning, en av Sveriges bästa och jämnaste aktier utdelnings- och vinst-mässigt någonsin. Några rätt har de haft. Stenbeck är däremot helt obeprövad, jag har ingen förtroende alls för henne, hon dumpade hellre gamla klassiska aktier och behöll zalando som jag är totalt övertygad om inte finns om 3-4 år. Så det går att säga emot din analys.

Noterar att Telia var min enda aktie idag som sjönk. Måste vara fb.

Nehej du... det var jag som berättade för dig för några veckor sedan hur viktig utdelningen är för avkastningen.

Du stirrade dig blind på nominell utdelning och OMXS30.

Tele2 är Stenbeck. Kinnevik är huvudägare.

Christina har inte alls dumpat klassiska aktier, hon gör som sin far gjorde med Korsnäs. Förvaltade och använde utdelning för att köpa tillväxtbolag.

Men håll du dig till såsse-aktier och statliga tjänstemän. Det blir bra.
Citera
2020-06-02, 20:28
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
bl.a. p.g.a. stimulu/räddningspaket.
Du verkar inte förstå att folks förmögenheter/pensioner hotas, trodde du att samhället skulle acceptera det?

Nej, det har inget att göra med räddningspaketet. Just nu finns det bara aktier eller guld som du kan hålla pengarna i säkerhet. Sen kan du alltid välja Bitcoin om du har lite mod. Men det enda som håller det uppe är räddslan för hyperinflation, dollarns kollapse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in