2020-06-03, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Antar att du ironiserar.
Jag har ingen humor, så nej, jag ironiserar inte.
Citera
2020-06-03, 08:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det tror jag knappast ingår i myndigheten FHMs uppdrag eller arbetsbeskrivningen för statsepidemolog,

de har ju betalt, det de jobbar med,

såklart har de tänkt ut det här, FHM består ju av 500 medarbetare får vi ju höra varje dag här i tråden,

så hur ska det funka nu då?

När en 30-årig diabetiker med hög blodtryck ska gå till tandläkaren,

hur funkar hans skydd? Vad ska han göra?

Hur har myndigheterna löst det?

3 månader är ganska länge avstå gå till tandläkaren,

ska man behöva dö av karies i Sverige,

eller hur är det tänkt?

Ni som har fattat strategin, förklara!
… [ Visa mindre ]
Citat:
Vi ska ju leva med det här viruset länge,

så vi måste ju veta,

hur ska den 30-årige 2-barnsfadern i riskgrupp göra,

eller hans fru,

när de nu behöver gå till tandläkaren? eller optikern?

Vi vet att pre-/asymptomatisk smittspridning finns så hur ska tandläkaren veta att hon har viruset? Hon kan ju inte stanna hemma om hon är sjuk, om hon inte känner sig sjuk?

Jag fattar inte.

bump!

Kan man få lite hjälp med den här?

Det va ingen som svarade igår,

hur ska det fungera?

Hur ska han rent praktiskt göra nu när vi ska leva med viruset länge?
Citera
2020-06-03, 08:23
Medlem
Citat:

bump!

hur ska det fungera?

Som med alla andra virus. Stanna hemma när man är sjuk. Är man riskgrupp får man väl vaccinera sig när det är möjligt.
Citera
2020-06-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast inte som denna, som a) är ny så att nästan ingen har någon immunitet mot den, b) det inte finns något vaccin emot och c) det inte finns något effektivt läkemedel emot.

Jag kan inte komma på NÅGON annan sjukdom som finns i Sverige idag, utom coronan, som uppfyller alla dom kriterierna. .)
De flesta infektionssjukdomar gör det förutom att de inte är "nya" men det kanske inte "nya" coronaviruset heller är?
Citera
2020-06-03, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Intressant.

1 person blev riktigt smittad.
12-14 gånger så många blev asymtomatiska.

Undrar om det kan vara samma effekt ute i resten av samhället.
Svårt med läsförståelsen så här tidigt på morgonen?

Hur får du "uppvisade olika coronasymtom" till att bli "asymtomatiska"?
Citera
2020-06-03, 08:33
Medlem
arbetets avatar
Bara en allmän fråga: går folk på sådant här? Gör ni det?:
Under gårdagen rapporterade TV4 Nyheterna att det rådde förvirring kring om den svenska testkoordinatorn Harriet Wallberg slutat eller inte.

Myndigheter som Folkhälsomyndigheten uppgav att Harriet Wallberg satt kvar på posten, men själv sa hon till TV4 Nyheterna att hon slutat, och gått tillbaka till sitt arbete som professor i fysiologi på Karolinska institutet.

Under morgonen intervjuades hon av Sveriges Radio-programmet P1 Morgon:

– Det är ett naturligt steg just nu, eftersom mitt förordnande gick ut den 31 mars. Under de tre veckorna jag haft uppdraget har jag gjort de sakerna som vi diskuterade initialt: hitta de flaskhalsar som finns och föra en dialog med regionerna. Utifrån det har jag givit rekommendationer till Folkhälsomyndigheten och regeringen.

Det fanns en möjlighet att fortsätta uppdraget, och hon och många andra trodde att uppdraget skulle vara längre, men arbetets karaktär blev en mer rådgivande roll att koordinera när myndigheter och regioner har uppdrag, säger hon också.

– Det skulle isåfall ha inneburit en operativ roll, det fanns varken mandat eller resurser att göra.

Ville du fortsätta? frågar programledaren.

– Initialt var jag definitivt inne på att det skulle bli längre än tre veckor. Men nu har jag identifierat flaskhalsar, och gjort de saker som vi diskuterade. Jag har kommit fram till den väg som Sverige måste gå framåt. Då måste det till en mer operativ verksamhet för att få igång det. Det ska inte jag göra.

Hon säger bland annat att regionerna måste börja testa brett, samt en bred smittspårning.
Citera
2020-06-03, 08:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tegnell visar upp lite förmåga till självkritik - tycker nu att Sverige borde ha satt in hårdare åtgärder.

Att säga att alla andra länder satte in jättehårda åtgärder på en gång känns en aning oärligt, men det är ett steg i rätt riktning.

P1 reportern säger

"Till skillnad från många andra länder i Europa valde Sverige en strategi som skulle begränsa smittspridningen av Coronaviruset samtidigt som riskgrupper skulle skyddas inte trycka tillbaka det så mycket som möjligt"

så om jag fattar rätt så säger hon att Sverige valde Mitigation

och "många andra länder" valde Suppress.

Men vilka andra länder i Europa mer än Sverige kör Mitigation nu?

Alla andra kör väl Suppress, det som WHO rekommenderat?

Eller? Vilket land mer håller fast vid Mitigation?
Citera
2020-06-03, 08:34
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du får tro vad du vill. Viruset i sig kan inte orsaka de där skadorna som påstods.

Huruvida viruset direkt eller indirekt orsakar skadorna är fullständigt ointressant för den drabbade.
Citera
2020-06-03, 08:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De flesta infektionssjukdomar gör det förutom att de inte är "nya" men det kanske inte "nya" coronaviruset heller är?

Tänker du på alla olika förkylningsstammar då, eller? För annars finns det ju vaccin och/eller bot emot det mesta. (Detta kan dock komma att ändras om fler bakterier blir antibiotikaresistenta.) Eller vilka sjukdomar menar du?
Citera
2020-06-03, 08:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark havde ikke bedre beredskab end Sverige, men når det er tilfældet må man agere indenfor de muligheder der så er, og det har resulteret i at Danmark har mindst fire gange så mange færre døde pr capita end Sverige har.

Det der behøves for at redde menneskeliv er viljen til at ville det - så finder man måder at opnå det ønskede.

Når viljen ikke er tilstede opnår man ikke at redde menneskeliv.

Bullshit, Danmark är ett NATO-land, utöver detta har ni en av världens största läkemedelsindustrier (och livsmedelsindustrier). Går inte ens att jämföra med Sveriges nerlagda beredskap. Även Norge och Finland har beredskap i världsklass. Återspeglas övertydligt i dödssiffrorna
Citera
2020-06-03, 08:39
Medlem
Citat:

hur ska det fungera?

Är väl ingen egentlig skillnad mot tidigare vare sig för patient eller tandläkare. Finns ju rutiner som ska följas
Citera
2020-06-03, 08:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Som med alla andra virus. Stanna hemma när man är sjuk. Är man riskgrupp får man väl vaccinera sig när det är möjligt.

Jomenalltså,

vi snackar om tandinflammation nu, han har tandvärk nu,

3 månader in i Sveriges strategi.

Vår strategi går ut på att skydda dom i riskgrupp.

Nu har en i riskgrupp tandvärk.

Hur ska han göra nu då? Han ska ju vara skyddad ju.

Hur fungerar skyddet?

De som är 30 år utan att va i riskgrupp går väl bara till tandläkaren?

Alltså vaccination funkar ju inte finns ju inget vaccin nu ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in