2020-06-03, 07:40
Medlem
urgts avatar
Tegnell visar upp lite förmåga till självkritik - tycker nu att Sverige borde ha satt in hårdare åtgärder.

Att säga att alla andra länder satte in jättehårda åtgärder på en gång känns en aning oärligt, men det är ett steg i rätt riktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mannen som inte tror på smittspårning , masker, att barn sprider smitta mm. FHMs bidrag i den här krisen är negativt. En myndighet som orsakar skada bör läggas ner

Det sjuka är att undertecknad - utan någon utbildning i medicin eller epidemiologi- tillsammans med halva Flashback dvs vanliga Svenssons redan i januari förutsåg händelseutvecklingen så som den sedan blev, och förespråkade de skyddsmetoder man inte tog men sedan säger att man borde ha tagit.

Detta fascinerar mig. Varför klarar experterna inte av att ta rationella beslut grundade i sunt förnuft? Är det en nackdel att vara utbildad i dessa frågor ? Fastnar man i statistiska kuriositeter och teorier och förmår inte lyfta blicken till verkligheten?

Och varför bara i Sverige?

Jag tror nog att hela cirkusen med ickeåtgärder är svepskäl för att det inte fanns möjlighet med ordentliga åtgärder eftersom all skyddsutrustning saknades, test kapacitet saknades, samt sossarnas vilja att inte riskera reta upp medelklassen genom att stänga in dem. Dvs Corona krisen är en politisk praktskandal mer än en skandal för FHM. Tror de är nickedockor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Förutom att sjukvården orkat med så ger den svenska strategin ett ständigt ökat, permanent, skydd mot nya smittvågor, oavsett när/om vaccinet kommer. När det kommer till att skydda de 1,6 miljoner äldre äldre så lyckades man även där, med ett viktigt, och tragiskt, undantag: de absolut sköraste som bor på särskilda boenden.

Genom att inte stänga ner allt, eller nästan allt, så har vi inte, vare sig, den värsta arbetslösheten på 75 år, (som i Norge), eller en arbetslöshet som kan nå 25 procent,(som i USA), och får därför lindrigare skadliga effekter på den övergripande folkhälsan och samhället i övrigt.

Några vetenskapliga belägg för att Sverige vidtog rätt åtgärder och avstod ifrån andra mindre effektiva åtgärder, (rön ifrån nämnda länder, tidskrifter,nedan).:

Skolstängningar ineffektivt, (Norge, Storbritannien).

Munskydd ej effektivt skydd, (Finland)

Hålla avstånd mycket viktigt, (The Lancet)

Politiker utomlands körde över experterna, (Danmark)

Politiker drabbades av panik och grundade sina beslut på detta, (Norge).

Sedan är det, naturligtvis,en annan femma att Sverige skulle ha kunnat agerat annorlunda tidigare om vi vetat vad vi vet idag. Vilket också Anders Tegnell påpekat.
Det var det värsta cherrypickande jag någonsin sett. Wow, verkligen.

Jag ställer ett alarm i kalendern för att titta in här om ett halvår när smittan fortsätter vandra fram och tillbaka mellan olika landsdelar som en alldeles helsvensk nero-eld. Då blir det kul att se hur du återigen cherrypickar för att kunna få till stöd för din hållning.
Citera
2020-06-03, 07:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Att sjukvården pallat med. Det är väl det bästa. Annars mycket som är dåligt, men osäker på vad man kan tillskriva strategin och vad som är effekten av en eroderad samhällsapparat.

Har dom verkligen det?? Triaget har varit omfattande man sorterar undan de flesta som de kan hitta skäl till. Man låter folk stanna hemma så länge det bara går och många dör då innan de kommer till sjukhuset. Andra dör straxt därefter. 70+ är i princip inte aktuella för respirator har man en krämpa lika så.

Nu låter det på alla vårdanställda som de behöver återhämtning, sommarsemester. Vårdskulden finns kvar men den tar de väl itu med förs framåt senhösten.

Min doktor inte alls involverad i corona har inte ringt mig som han skulle. Han syrror missförstår vad jag säger. Hade jag pengar skulle jag gå till Sofiahemmet.

Bortsett från akutintaget är vården en stilla landstingslunk. De säger upp sig varje sommar för att få sina sommarsemestrar. De får ta in systrar extra på sommaren och ge dom 50 000 i månaden. Syrror som bytt yrke och bor på hästgårdar på landet ryker då in när det finns kulor att tjäna.
Citera
2020-06-03, 07:42
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det sjuka är att undertecknad - utan någon utbildning i medicin eller epidemiologi- tillsammans med halva Flashback dvs vanliga Svenssons redan i januari förutsåg händelseutvecklingen så som den sedan blev, och förespråkade de skyddsmetoder man inte tog men sedan säger att man borde ha tagit.

Detta fascinerar mig. Varför klarar experterna inte av att ta rationella beslut grundade i sunt förnuft? Är det en nackdel att vara utbildad i dessa frågor ? Fastnar man i statistiska kuriositeter och teorier och förmår inte lyfta blicken till verkligheten?

Jag tror nog att hela cirkusen med ickeåtgärder är svepskäl för att det inte fanns möjlighet med ordentliga åtgärder eftersom all skyddsutrustning saknades, test kapacitet saknades, samt sossarnas vilja att inte riskera reta upp medelklassen genom att stänga in dem. Dvs Corona krisen är en politisk praktskandal mer än en skandal för FHM. Tror de är nickedockor.

För att svenskar är kultmedlemmar som fått för sig att den absoluta höjden av att vara sansad och rationell är att stänga av allt kritiskt tänkande för folk med en examen.

Deras sätt att tänka är raka motsatsen till deras självbild.
Citera
2020-06-03, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tegnell visar upp lite förmåga till självkritik - tycker nu att Sverige borde ha satt in hårdare åtgärder.

Att säga att alla andra länder satte in jättehårda åtgärder på en gång känns en aning oärligt, men det är ett steg i rätt riktning.
Det är en typ av splitting: "antingen inga åtgärder eller total lockdown". Inga nyanser, svart och vitt, ont och gott, antingen eller.

Det är mentalt begränsade människor eller så är de enormt cyniska.

Jag menar ju att man från regimens håll lyckats riktigt bra med att dribbla bort kritik och att blanda korten för att förstöra debatten.

Jag kan i min spåkula se endast eskalerande elände för Sveriges del.
Citera
2020-06-03, 07:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Länder med betydligt sämre förutsättningar har klarat det avsevärt bättre. Så man kan inte skylla på det... Ta vietnam tex. Agerade proaktivt... Felet att inte avråda från resor tidigt har kostat mycket tex. Lägg sen till folksamlingar som mello mm...

Tengele var så kåt att testa sin "influensa strategi" o visa världen hur cool han var samtidigt som Löfven saknar stake o kulor var den dödliga kombon. Löfven har aldrig visat nån som helst handlingskraft o sånt är förödande i en krissituation.
Citera
2020-06-03, 07:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det står ju svart på vitt att Wallbergs kontrakt med Folkhälsomyndigheten löpte ut 31 maj. Det kanske var tänkt som ett tidsbegränsat uppdrag redan från start.
Det är inte intrycket man får om man lyssnar till vad de säger på nyheterna från igår. Det verkar vara något annat som ligger bakom.

De sa dessutom att hon skulle påbörjat sitt uppdrag hos FHM den 1 juni.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-03 kl. 08:03.
Citera
2020-06-03, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Länder med betydligt sämre förutsättningar har klarat det avsevärt bättre. Så man kan inte skylla på det... Ta vietnam tex. Agerade proaktivt... Felet att inte avråda från resor tidigt har kostat mycket tex. Lägg sen till folksamlingar som mello mm...

Tengele var så kåt att testa sin "influensa strategi" o visa världen hur cool han var samtidigt som Löfven saknar stake o kulor var den dödliga kombon. Löfven har aldrig visat nån som helst handlingskraft o sånt är förödande i en krissituation.

Kanske, men jag menar att Sverige har riktiga skitförutsättningar när det kommer till beredskap, i klass med ett U-land. När det gäller Vietnam och sådana länder har de ju helt annat klimat, möjlighet att rapportera dödsfall osv så ser inte deras resultat som ngt som falsifierar
Min teori. Du kan istället jämföra med Brasilien där man också hade 0 beredskapslager vad jag förstår. Likt Sverige även no go zoner där viruset frodas.
Citera
2020-06-03, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har på FB är dom flesta tvärsäkra på att vi gjort helt fel i alla fall. Det är nog inget land när man utvärderar detta i efterhand om ngt år som kommer fram till att man gjort alla rätt.

Som nån klok sa tidigt i pandemin...
" I’d rather be accused of overreacting than of not doing my job.”

Tengele har ju inte gjort sitt jobb att säkra folkhälsan....
Citera
2020-06-03, 07:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vet tyvärr inte hur man länkar från mobilen. Dock finns det två intressanta inlägg från TV4 Nyheter, där det påstås att inte ens Lena Hallengrens medarbetare kände till att hon slutat.

Det antyds också att hon hade riktat kritik mot FHM och att Hallengren vägrat att besvara frågor i ärendet.

Rimmar lite dåligt med att allt bara gått sin gilla gång. Återstår att se om det blir några frågor vid dagens pressträff.

Just precis! De sa även att hon skulle påbörja sitt uppdrag den 1 juni. Hur går det ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det står ju svart på vitt att Wallbergs kontrakt med Folkhälsomyndigheten löpte ut 31 maj. Det kanske var tänkt som ett tidsbegränsat uppdrag redan från start.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-03 kl. 08:04.
Citera
2020-06-03, 07:55
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det är en typ av splitting: "antingen inga åtgärder eller total lockdown". Inga nyanser, svart och vitt, ont och gott, antingen eller.

Det är mentalt begränsade människor eller så är de enormt cyniska.

Jag menar ju att man från regimens håll lyckats riktigt bra med att dribbla bort kritik och att blanda korten för att förstöra debatten.

Jag kan i min spåkula se endast eskalerande elände för Sveriges del.

Jo, precis. Han verkar vilja få det till att det enda alternativa vägen till Sverige i början var lockdown, som han dessutom inbillar sig är ett fult ord.
Senast redigerad av urgt 2020-06-03 kl. 08:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in