2020-06-01, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting, och de kloka är så fulla av tvivel

Aristoteles. Han skulle nog skämmas och slå sig för pannan om han bevittnade lockdown-spektaklen.
Citera
2020-06-01, 21:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Nu är det ju såhär att FHM rapporterar dödstal en gång per dag. Klockan 14.

Att folk inte har lärt sig det än efter tre månader är ju minst sagt häpnadsväckande.

Många som medvetet väljer att inte förstå bara för att få häva ur sig skit mot FHM/staten.
Citera
2020-06-01, 21:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
40 personers skillnad i dödstal från 30/5 - 1/6

Enligt region Stockholms hemsida. De dödstalen kanske var med i fredags då?

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/29-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/ 29 maj

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/06/1-juni-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/ 1 juni

2058 döda är det också i FHMs statistik för Stockholm så de är med. Lär väl ha kommit med i fredags eftersom de bevisligen inte var med idag.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast alla de 18 fallen verkar ju vara rapporterade före 14...

I så fall är det väl bättre att rapportera gårdagens fall istället för att man missar mer än hälften av dagens. Rena stenåldern verkar det vara, de kör väl på telex, modem och brevduva fortfarande, dödsfallen skall ticka upp i realtid under presskonferensen på en separat skärm, lite som börskurserna. Det är 2020 nu, inte 1820.
Det spelar ingen roll för FHM när dödsfallen rapporteras. De har ju dött när de dött ändå och dödsfallen portioneras ut på rätt datum. Statistiken kommer till slut att stämma.

Jag håller dock med om att det är märkligt att man kan inte kan rapportera in dödsfall snabbare. Så många är de ju trots allt inte och fördelat på rätt många regioner. Men jag tror det har att göra med patientsekretess på något sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr tror jag inte att Sverige kommer att klara något bättre alls med COVID-19. Vi har nu sjunkit ner till att bli en av de mest värdelösaste nationerna på jorden.

- 4 ggr så många döda av COVID-19 i Sverige än i övriga nordiska länder
- Ett av de länder som har de värsta klassklyftorna i världen
- Mest våldtäkter per capita
- Gängskjutningar på gatorna dygnen runt
- Inga beredskapslager
- Inget försvar
- En värdelös polis
- Ett av världens sämsta skolresultat
- Ett flyktingmottagande som inte har några gränser
- Ett land som inte kan stänga sina gränser
- En överbelånad medelklass med en enorm bolånebubbla
- Ett politiskt system där partier som har 4-5 procent styr den svenska politiken

Jag skulle kunna hålla på i en evighet!

Hittar du på dina lögner medvetet eller omedvetet?
Citera
2020-06-01, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Strategin "Hammaren och dansen" är nog den strategi som är mest gångbar över tid. Jag tror inte att det här är över på långa vägar. Hur många tror du har dött innan året är slut?

Den strategin känns lite sent att tillämpa nu, kan jag tycka. Jag tror att viruset muterar ner sig successivt så det landar väl på mellan 6000 och 8000 som registreras med covid-19 som dödsorsak. Huvuddelen precis som hittills personer över 80 år som är svaga sedan tidigare.

Det kommer att uppstå en situation där säsongsinfluensans utbrott kommer att sammanfalla med covid-19 under hösten.
Citera
2020-06-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, tänk om ni andra också kunde ha en gnutta ödmjukhet, istället för att uttrycka er så säkert att Sverige hanterar detta sämst av alla?

Vilket i-land hanterar det sämre?
Citera
2020-06-01, 21:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Aristoteles. Han skulle nog skämmas och slå sig för pannan om han bevittnade lockdown-spektaklen.

Jag tror faktiskt att det inte behövdes några lockdowns på hans tid. Reste man till Europa från Grekland så var man död efter några veckor om man hade smittats.

Problemet vi har idag är att man kan resa från med flyg på några timmar över världen.....
Citera
2020-06-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Just Irans siffror kan nog ta och stoppa upp sig själva i anus men exakt detta tror jag kommer ske överallt, sverige inkluderat. 24 timmar kanske är att ta i men säg 14 dagar från normalläge.

Dock läge att notera att även den iranska doktorn noterat att de flesta fall är "milda till måttliga". Jag vet inte vad detta innebär, kanske har rätt grupper exponerats i Iran, men har det hänt någonting med virusets potens? Folk kommer alltid dö av covid-19, väldigt svaga människor kan dö av ett förkylningsvirus, men jag tycker mig ana ett visst trendbrott med tanke på alla dessa rapporter från läkare ackompanjerat med dödstalet faller väldigt kraftigt i stört överallt. Man bör hålla alla tummar som finns att viruset muterat bort sig själv. Jag är verkligen ingen epidemiolog men det låter väl rimligt att ett virus över tid får allt högre spridningsfrekvens men mindre dödligt?
Citera
2020-06-01, 21:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting, och de kloka är så fulla av tvivel

Kloka ord.

Och för att göra detta On topic igen så har ryssarna en medicin på gång, Avifavir.

Russian officials modified a version of the generic drug favipiravir, a drug designed to treat flu in Japan, to make it specifically for Covid-19.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8375619/Russia-approving-Japanese-COVID-19-drug-roll-game-changer-week.html
Citera
2020-06-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dock läge att notera att även den iranska doktorn noterat att de flesta fall är "milda till måttliga". Jag vet inte vad detta innebär, kanske har rätt grupper exponerats i Iran, men har det hänt någonting med virusets potens? Folk kommer alltid dö av covid-19, väldigt svaga människor kan dö av ett förkylningsvirus, men jag tycker mig ana ett visst trendbrott med tanke på alla dessa rapporter från läkare ackompanjerat med dödstalet faller väldigt kraftigt i stört överallt. Man bör hålla alla tummar som finns att viruset muterat bort sig själv. Jag är verkligen ingen epidemiolog men det låter väl rimligt att ett virus över tid får allt högre spridningsfrekvens men mindre dödligt?

WHO är dock ivriga att poängtera motsatsen. Alla länder utom Kina ska ha lockdown i ett år så kineserna hinner köpa upp alla företag de planerat för. Annars riskerar pengarna att sluta trilla ner i Tedros fickor.
Citera
2020-06-01, 21:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Hittar du på dina lögner medvetet eller omedvetet?

Tyvärr så stämmer det och speciellt med COVID-19. Vi kunde aldrig ha stängt Sveriges gränser som våra grannländer, oavsett om vi ville eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in