Citat:
Ursprungligen postat av
Pajasmicra
Okej kompis jag försöker igen. Betala ner det lån som kostar dig mest i del av din lön.Skit i % för lånet utan se bara till kostnaden för eventuella lån och skit i storlek. Vad du inte vill är såklart att betala för att låna pengar. Tyvärr är det så att en större summa kan generera mer att betala med mindre räntesats än ett mindre lån med högre dito. Där gäller det att kolla var och hur ens pengar går. Jag föredrar att betala av lån istället för att ,som en del, betala ränta och ha kvar skulden.
Ha det!
Läs på om snöbollseffekten och tänk på vad det kan göra extra varje månad.

Ps kan det vara så att folk inte fattar effekten av minskade % på skuld ? Typ 1 krona hit gör 2 kronor osv? Är ni så efterblivna på FB?Ds
Först: Sorry att jag varit lite otrevlig mot dig här.
Sedan: Om förutsättningen är att du betalar av lika mycket oavsett skuld (ränta plus amortering), och att övriga villkor är desamma så är det bäst att betala av den skuld med högst ränta först.
Motsätter du dig fortfarande det med förklaringen?
Om din tanke är att det är smartare att betala 10 000:-/månad på ett lån med 10% ränta än 2 000:-/månad för ett lån med 12% ränta för att lånen då snabbare blir betalda, så kan jag förstå hur du tänker. Men de båda lånen måste såklart ha samma förutsättningar, så länge inget annat presenterats här.
Edit: När jag läser om "snöbollseffekten" ser jag:
Citat:
Snöbollseffekten är när du fokuserar på att avbetala den minsta skulden först, och sedan går vidare till den näst minsta och arbetar dig därifrån. Det huvudsakliga syftet med snöbollseffekten är att fungera som ett psykologiskt verktyg för att hålla dig motiverad att fortsätta betala av skulder, en i taget.
http://www.spartipset.se/snobollseffekten.html
Observera det jag fetade. Det är alltså en metod för att minska stressen av att få massor räkningar på massor lån.
Det är inte detsamma som att det är den mest ekonomiska metoden.
Edit igen: På samma sida som förklarade "snöbollseffekten" står även följande:
Citat:
Om du fokuserar på det lånet med den högsta räntan först, kommer du att spara pengar.
Alltså det som de flesta här försöker förklara.
Så man kanske kan säga att alla i tråden har rätt. Bara att en del tänker på vad som är mest ekonomiskt, och någon på vad som kan vara bäst psykologiskt.