• 1
  • 2
2020-05-31, 06:48
Medlem
Authixs avatar
Hej

Har ett blancolån på 248k och ett billånpå 58k vad tycker ni jag ska betala av först?

Tänker att om jag betalar av billånet först så kan jag casha bilen. Men med reducerat blanco sjunker räntekostnaden.
Citera
2020-05-31, 07:28
Medlem
Vad har du för räntor och lånekostnader på lånen?
Citera
2020-05-31, 07:36
Medlem
Det med högst ränta på.
Citera
2020-05-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Hej

Har ett blancolån på 248k och ett billånpå 58k vad tycker ni jag ska betala av först?

Tänker att om jag betalar av billånet först så kan jag casha bilen. Men med reducerat blanco sjunker räntekostnaden.
Man bör inte ha blancolån men betala av den med högst ränta först (fort som fan dessutom)
Citera
2020-05-31, 09:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Hej

Får intrycket att blancolånet har den högsta räntan, och då är det givetvis det du ska betala av först.

Billån är ofta "subventionerade", det vill säga att bilfirman erbjuder ett lån med mycket fördelaktig ränta istället för att du ska kunna pruta allt för mycket.

Exempel: Man har en bil värd 90 000:-, men sätter istället ett officiellt pris på 100 000:- om du tar den på kredit, men då får du lånet till bara 2% ränta.

Så som alla andra hittills sagt, betala av det lån med högst ränta först.

Är för övrigt lite nyfiken på vad du handlat för 248 000:- som du tagit blancolån till? Och i vilken situation? Men det är väl lite off topic...
Citera
2020-05-31, 09:45
Medlem
Givetvis de med högst ränta och de som tickar på snabbast. Fram me brandsläckaren

Förstår inte hur de kan vara lagligt och ta sådana där stora lån och i 999 fall av 1000 bränns pengarna upp på något som sen inte har nått värde kvar och låntagaren förstör sitt liv fast dom själva inte inser de i stunden.
Citera
2020-05-31, 10:57
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k2o
Givetvis de med högst ränta och de som tickar på snabbast. Fram me brandsläckaren

Förstår inte hur de kan vara lagligt och ta sådana där stora lån och i 999 fall av 1000 bränns pengarna upp på något som sen inte har nått värde kvar och låntagaren förstör sitt liv fast dom själva inte inser de i stunden.
Speciellt stort är inte en sammanlagd skuld på 300t. Borde vara hanterbart för en normalbegåvad inkomsttagare.
Citera
2020-05-31, 11:58
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Speciellt stort är inte en sammanlagd skuld på 300t. Borde vara hanterbart för en normalbegåvad inkomsttagare.

300tkr är inte mycke till lån men är det blancolån så är det rätt dyrt och ofta betyder det att andra saker av värde saknas. Nu var en del av det i denna tråd ett billån så där finns iallafall en bil.

Till TS, betala det med högst ränta först och i fortsättningen så ser du till att spara ihop pengar innan man köper saker. Lån tas för boende och utbildning, i värsta fall bil om det krävs för jobbet och aldrig för att köpa en ny tv eller telefon.
Citera
2020-05-31, 12:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Så vad tusan handlar man för den summan för att du ska anse att det är normalt?
Citera
2020-05-31, 13:08
Medlem
SYSTEMexes avatar
Enligt forskning ska du betala av billånet först, eftersom det pånet är minst. Det är inte matematiskt korrekt men det är det som känslomässigt är rätt och som visat betala av båda lånen snabbast.

Matematiskt ska du betal av blancolånet (pga högst ränte).
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-05-31 kl. 13:10.
Citera
2020-05-31, 15:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Enligt forskning ska du betala av billånet först, eftersom det pånet är minst.
Vilken forskning kan du hänvisa till som säger det?
Citera
2020-05-31, 16:33
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vilken forskning kan du hänvisa till som säger det?
jag tror han menar snöbollseffekten

men jag är spelberoende och jag har gamblat bort en halv miljon och har hälften kvar att betala (därav blancolånet)

jag äger två bilar båda värda 100k styck men den ena har 58k i lån

sen har jag ett kreditkort jag inte nämnde och det är maxat på 20k

Jag ska betala av hela kreditkortskulden på 20 den här månaden och sen jobba hela sommarn och ta ut semesterlönen på att betala av billånet sedan sälja bilarna om 2 och 3 år och samtidigt lägga runt 15k i månaden i amortering på blancot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in