2020-06-02, 20:52
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Har idag varit på plats och kan konstatera 3 saker.
1. Det har gått FORT. Tänker inte spekulera om hastighet men betydligt över 70.
2. Finns inga bromsspår på platsen. Sladdspår däremot.
3. Bilen verkar av vad jag kan se av spåren sladdat ner i diket och träffat vägbanken mer eller mindre med högersidan först.

Tog några bilder men det var ganska mycket folk på plats. Bl.a. anhöriga till en av pojkarna.
Tar fler bilder imorgon natt efter jobbet. Lär vara mindre folk där tidigt på morgonkvisten.

https://imgur.com/a/P5XU0iJ

På bild 3 syns tydligt två spår som ökar i avstånd till varandra (hö fram resp. bakhjul när bilen sladdar mot diket Strax innan det vänstra spåret skär ner i diket börjar ett andra spår mer eller mindre i det första som som går i en tvärare vinkel mot diket. (vä framhjul som tar i mark när bilen är på väg ner i diket i en kraftig sladd?)
Kan omöjligt gått med fronten först då spåren som syns börjar riktigt smalt mellan varandra. Under en meter, för att bli bredare ner mot vägbanken där de är alldeles för långt ifrån varandra för att vara hö/va hjul.

Bilen har sedan efter en rejäl flygtur landat i en träddunge på andra sidan avtagsvägen hängande i träden mot bäcken som går under bron.
Hänger fortfarande saker LÅNGT upp i träden. Bl.a. ett paket i plast med startkablar.

Nu är jag ingen utbildad utredare på bilolyckor, men har sett och varit med om en del sen jag tog körkort själv för snart 30 år sedan och kan iallafall med säkerhet säga en sak. Det har inte gått 70, det har inte gått 90 utan bra mycket snabbare.

Kurvan ser inte så skarp ut på bild men är rätt tvär. Börjar förrädisk "mjukt" men är överraskade tvär när man väl kommer in i den. Har skälv kört vägen hundratals gånger med lastbil och man kör inte fort genom den.

Tackar för din info och bilder.

Din teori om kraftig sladd stärks även av att båda tjejerna överlevde.
Annars borde de blivit mosade av killarna i baksätet när de tog i avfarten.

Samt att bilen är fullständigt förvriden på ena sidan.
https://www.folkbladet.nu/2020-05-31...nfor-sundsvall
såna där plåtskador kan det omöjligt blivit av "rullningen" i skogen

Jag har heller inte sett en bil med 1 meters spårvidd
som sen blir 3.5 meter en liten bit senare

Om fronten gått i först borde inte chassiet vara så förvridet.
Fronten borde vara mycket mera trasig.
Sådär ser bilar ut som kört in i en vertikal yta.... eller i det här fallet, troligen landat nose first
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-3...g-singelolycka
Citera
2020-06-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har inte jag läst något om.
Har du länk på att de tävlingskörde?

Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Du har ju noll koll, finns inte ens ngt som säger de har tävlingskört mot ngn!

Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ok så det var fiskaren?
Tyckte det stod tidigare det var nån de tävlingskörde mot

De nog bara ett missförstånd, men de har snackats i tråden om att de har kört om en bil i 150 en bit innan olyckan. Därav ryktet skulle jag tro.
Citera
2020-06-02, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Här är nyheterna klockan 19.00. Jag såg inte själv tv-sändningen men tittade nu på tvplay och hör inte att dom nämner olyckan.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13042526

Jag kanske blandade ihop tv4nyheterna med nån annan nyhetssändning..men det sades iallafall att flickan vaknat men hade flera allvarliga benbrott och att det var en av killarna som dött som var förare.
Citera
2020-06-02, 20:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
J har bekräftat att L körde, lägg ner snacket angående det här snälla.
Ja lär ju vara väldigt onödigt och ljuga då båda satt bältade i framsätet, de flög inte ur bilen, som de andra.

Så håller med lägg av snackat om att J körde. Är så trist att folk inte fattar och kan läsa!
Citera
2020-06-02, 20:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja. Lyckligtvis var han nog medvetslös när han flög över trädtopparna, det är förmodligen hans keps som hänger kvar i en björk... Hade han bara haft bälte på sig så hade allt nog slutat så mycket bättre. Det blev en för dyr lärpeng som han aldrig har nytta av 😢
Ja men tyvärr fanns det ändå inte bälten i bilen åt alla, så då tog väl ingen på de, var väl för trångt att tre skulle haft bälte?
Citera
2020-06-02, 20:59
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ja precis. Alkoholintag. Sedan sätter de sig bakom ratten och tror de äger vägen. Lite styva i korken. Tills alkoholen sätter fart på magen. Kan förstås ha varit IBS också. Fort fram till ett utedass.

Är det så har de säkert hittat spår hos föraren.

Tragiskt att de andra skulle bli bragda om livet. Så onödigt.

Utedass??! Snälla, kan du sluta tramsa ner tråden med dina idiotiska teorier. Man kör inte hundrafemtio knyck för att hinna på dass,, MAN STANNAR BILEN O BAJSAR!!

Det är förihelvete inte Öfre Östermalm vi pratar om,, hela vägen mellan Hassela o Sundsvall är en enda bajssträcka,, typ utedass. Snår skog o buskar intill vägen överallt att plantera busken i

I den här tråden verkar det inte finnas någon bortre gräns vad gäller idioti! Läsförståelsen tangerar dessutom nollstrecket hos många postare..
Citera
2020-06-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
I filmen har de vindrutetorkan på, så antingen regnar det,
de gör rent rutan med spolarvätska eller så råkar de slå på vindrutetorkaren av misstag.

Om du verkligen tittar på filmen så ser du att i första klippet där man ser vindrutan är inga torkare på. Sedan i andra klippet där man ser vindrutan kör torkarna två svep för att sedan stanna. Jag tycker mig även skymta någon slags vätska uppe till vänster på vindrutan. Mest troligt har föraren helt enkelt kört spolning.
Citera
2020-06-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag kanske blandade ihop tv4nyheterna med nån annan nyhetssändning..men det sades iallafall att flickan vaknat men hade flera allvarliga benbrott och att det var en av killarna som dött som var förare.

Ett litet tips bara. Nästa gång, innan du får för dig att skriva i en tråd som du inte har följt. Läs på lite gran. Det sparar dig många frågor och personangrepp. För du är väl den tioende personen idag, femtionde totalt som ställer samma fråga.

Det är två personer som har överlevt. båda i framsätet. den 19-åriga föraren, benämd och hennes tjejkompis, J. L ligger förnärvarande inlagd på NUS med livshotande skador i kritiskt tillstånd medans hennes kompis J ligger på akkis i Upppsala med svåra benbrott.
Citera
2020-06-02, 21:08
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag tänkte det också att det kunde varit en annan nyhetssändning, som Rapport.

Det första jag tänkte på när du hade hört det på nyheterna var att det inte helt otroligt att polisen har varit på sjukhuset och hört L*ovisa och hon har berättat att det var en kille som körde. Hon skrev från sjukhuset att hon inte minns något men hon ville väl inte gå ut med det då. Vi får verkligen hoppas att om hon inte minns något nu, att hennes minne kommer tillbaka så småningom och kan berätta mer.
Citera
2020-06-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Svårt att se på bilden men de båda spåren är alldeles för nära varandra där de börjar för att vara vä/hö hjulpar. Under metern om man följer de bakåt till där de börjar skönjas i asfalten. De ökar i avstånd mer eller mindre hela vägen till banken.
Jag kan naturligtvis ha misstolkat spåren men är efter att varit på plats och på nära håll, från alla vinklar, sett alla spår åtminstone nästan övertygad att bilen sladda ner i diket med högersidan före.
Men jag har haft fel förr och kan vara alldeles ute och cykla nu med.

Jag tar tillbaka de jag skrev/skrivit när jag ser dina bilder i tidigare inlägg, de är nog spår från höger fram/bak man ser och bilen har nog slagit i med högersidan i avfarten med ordentligt hård smäll framförallt mot höger bakhjul.
Den har nog rullat i luften med en ordentlig spinn så killen som hittades senare kan ha fått en lång flygtur, kan ha rullat flera varv i luften och inte omöjligt att den även gjort en 360 så den/dom obältade lär flugit runt ordentligt. Bärgaren har dragit upp den bakvägen inne på avstickaren som att den bara rullat.
Hjulbasen/axelavståndet är 281 cm på bilen så om nån är till platsen och kan mäta avståndet mellan spåren innan avfarten kan man säga direkt om den gått med bredsidan in i avfarten då den bara är 183 cm bred.

Nämnde igår om min olycka, där roterade bilen 3 varv och jag hade kastats ut genom bakrutan och flugit 20 meter längre än där bilen stannat.
Citera
2020-06-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
L håller en jäkla märklig handfattning om ratten när hon kör. Aldrig sett förr, är det något nytt och häftigt?

https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa8c
Ganska vanligt tycker jag..särskilt om man kör långt
Citera
2020-06-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Kikade på TV4:s bilder (och jämförde med karta). Tycker det förställer svinlånga, helt vanliga bromsspår, typ 50 m. Nån som kan nåt om fysikaliska lagar för att få stopp på en modern bil?

Bromsspåren är spikraka och korrekt placerade på högerfilen. Men när vägen svänger vänster så leder spåren rakt ut i terrängen …

Jag fattar inte. Hur kan en bil leka bowling med träd & stenar EFTER en så fullskalig, och icke urballad, inbromsning?

Bilen gick väldigt fort. Bilen har ca 40 m stoppsträcka vid 100 km/tim ungefär. Så när det inte räckte måste de ju kört mycket fortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in