2020-06-02, 13:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tror jag inte alls. Rimligt varmt och ljust alldeles vid soluppgången.

Du får tro vad du vill men du kan kolla på SMHI om du vill veta vad som är sant eller inte. Men jag har en känsla av att du inte gillar fakta
Citera
2020-06-02, 13:55
Medlem
14 åringens mamma kommunicerar via expressen ;
” Flickan har flera brutna ben och svåra smärtor, men hon har kunnat prata med sin familj, berättar mamman. Nu väntar flera operationer och en lång rehabilitering. Mamman säger att hennes dotter är tacksam att hon lever, men väldigt ledsen.

– Folk borde sluta spekulera i hur olyckan gick till och vad som hände. Jag har sett en del av det som skrivs på nätet och det leder bara in på fel spår. Det uppstår falska rykten och det är tråkigt att läsa. Alla har det jobbigt nog ändå, säger hon.”

https://www.expressen.se/nyheter/14-...pa-samma-gang/
Citera
2020-06-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har du kört där? Det är ju stor skillnad på vilken bil man kör så om du kommer där med en ny BMW M3 så kanske kurvan inte är något större bekymmer men om du kommer där med en v70 så kanske man flyger av i 140. Jag har passerat där några gånger och jag skulle inte vilja påstå att sträckan är anpassad för att köra 140

Kurvan är så fel doserad så jag som kör lastbil inte passerar över 40 där, så Vägverket borde se över detta
Citera
2020-06-02, 13:58
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodhopper
Platsen:Latitud: 62.280918°
Longitud: 17.038795°

Som man kan se är det en kurva före olycksplatsen, men min bedömning är att man ska kunna köra i 140 där. Men man måste förstås vara fullt koncentrerad på körningen då,vilket hon kanske inte var

Här är vägen då
Citera
2020-06-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Inte alls underligt. Sundsvalls sjukhus är egentligen bara en förvuxen vårdcentral. Alla lite mer knepigare fall skickas antingen till Uppsala eller Umeå. Ungefär lika långt till båda (lite längre till Umeå) och det går både helikoptrar och akuttransporter på motorväg till båda ställena.
Ja, vägen från Sundsvall till Umeå är inte alltid motorväg utan snarare landsväg dock.
Citera
2020-06-02, 14:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du får tro vad du vill men du kan kolla på SMHI om du vill veta vad som är sant eller inte. Men jag har en känsla av att du inte gillar fakta
6 grader i Sundsvall, en vanlig temp en svensk sommarnatt även söderut när det inte är värmebölja.
Citera
2020-06-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suteki060
Kurvan är så fel doserad så jag som kör lastbil inte passerar över 40 där, så Vägverket borde se över detta

Det finns enorma mängder feldoserade kurvor i Sverige, såg reportage om detta på TV, det borde sitta varningsskylt där
Citera
Medlem
dementeds avatar
Med tanke på hur de beter sig i bilen på filmen lär inte koncentrationen varit på topp hos föraren. Lägg där till en kort tids körkortsinnehav, alldeles för hög hastighet och att pojkarna saknar bälten så vips förstörde hon sitt eget liv och många andras. Det här var en olycka som lätt hade gått att undvika om föraren samt passagerare hade använt det lilla men ändock vitala som finns innanför pannbenet. Tur att hon/de inte körde ihjäl någon oskyldig medtrafikant. Det är fan i mig lätt att hålla sig för skratt, idioter.
Citera
Medlem
Nu var det inte så att bilen inte klarade kurvan, bilen hade redan varit ut i gruskanten innan kurvan började. Bilen gick därför in i kurvan med sladd enligt de gummispår som syns på filmen.

Det kan vara så att föraren överraskades av att kurvan kom och då bromsade sig ut i gruskanten och fick sladd, men det har vi inga bilder som kan bekräfta. Eller så var bilen ut i gruskanten och fick sladd när hon ryckte i ratten för att få tillbaka den på vägen. Jag skulle gissa på det senare, men det är bara en gissning.

Spåren i asfalten är inte bromsspår, de är sladdspår från tre hjul (till vänster vänster framhjul, i mitten vänster bakhjul och det till höger (det som börjar i gruskanten 150m innan avtagsvägen) är från höger framhjul.

Olyckan har inget att göra med att det är en svår kurva, olyckan beror bara på att chauffören kört för fort och inte klarat av att hantera bilen i den hastigheten - på raksträckan innan kurvan! Att det var en kurva där gjorde det bara svårare att reda ut situationen och det förvärrade olyckan (som alltså inleddes redan på raksträckan innan kurvan).
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -roathan-
Håller helt med där, snarare ett mirakel att ingen allvarlig olycka skett där tidigare
Feldosering ställer onekligen högre krav.på föraren.
Citera
2020-06-02, 14:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Lördag natt, fyra förmodligen spralliga och högljudda 16-åriga killar obältade i baksätet, hög musik och impa-faktor, med två fagra unga damer fram är ingen bra kombo alls. Skulle kunna var så enkelt att en kille sträckta sig fram och "skojade", kanske tog över ratten. Om hon låg i 100km/h, eller mer, krävs väldigt lite för att man ska bli störd och tappa kontrollen...
Citera
2020-06-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Feldosering ställer onekligen högre krav.på föraren.

Fast den kommer plötsligt, sen vädret denna natt var bra så inget regn och tempen som vissa pratar om låg på ca 12 grader.
Men med det så lider jag med dessa tjejer och familj som har förlorat nära och kära
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in