Inspirerad av oron kring coronaviruset så tog jag och inhandlade The Stand häromdagen. Jag har läst en hel del av Kings romaner, men just denna post-apokalyptiska lunta har jag aldrig tagit mig an.
Pocketutgåvan jag har är på 1400+ sidor. Bokjäveln är nästan lika tjock som den är bred. Får Kingen betalt per ton papper han kränger eller?
"Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel. "Institutet" har känslan av en klassisk King, och anspelar samtidigt på dagens nyhetsrubriker och våra ännu mörkare rädslor inför framtiden."
Mitt betyg blir 5, av 5 möjliga.
Läser den just nu. Har läst 30% av boken. Riktigt bra och välskriven. Jag har alltid varit ett King fan. Läste allt han gav ur tidigare under 80 talet och början av 90-talet.
Sedan tappade jag lite det där med att läsa böcker. Andra saker lockade och alltid enklare att kolla på en film än att engagera sig i en bok. Synd, då en bra bok slår det mesta.
Men nu är jag tillbaka med läsandet och har nu de flesta av kings böcker och tanken är att jag ska läsa alla verk som ej har läst Har läst hans böcker fram till ungefär ”Geralds lek ” (1994). Så har en del läsande framför mig.
"Institutet" måste inhandlas direkt, den verkar vara riktigt mysig. Men det får bli som ljudbok, att läsa böcker orkar man ju inte med. Kul att det är Jonas Malmsjö också, han är behaglig att lyssna på.
"Institutet" måste inhandlas direkt, den verkar vara riktigt mysig. Men det får bli som ljudbok, att läsa böcker orkar man ju inte med. Kul att det är Jonas Malmsjö också, han är behaglig att lyssna på.
Synd att jag aldrig fallit för ljudböcker, kan verkligen inte koncentrera mig om jag gör något annat samtidigt (vilket ljudböcker oftast är till för). Samt att jag förmodligen hinner läsa klart boken innan ljudboken hunnit halvvägs.
Har Institutet i hyllan men inte plockat fram den än, de få gångerna jag nu för tiden läser sker det i badkaret med Den förskräckliga apan.
Får väl svära i kyrkan här då...förstår absolut inte hyllningarna till Institutet.
Känns lite som att han skruvat till en The Simpsons episod
där Bart blir diagnosticerad för ADHD och får åka iväg till ett ställe med andra "störda" ungar och får spela datorspel dagarna i ända. Sedan visar det sig att stället drivs av militären och att de i själva verket sitter och styr drönare på riktigt. Men sen har ju King skruvat till historien lite, men grunddragen stämmer ju
Känns inte speciellt trovärdig, och är rätt så taffligt gestaltad.
Har även börjat fundera på om inte karln har lite pedofila böjelser, lite väl mycket kärleksfulla skildringar av en av ungarna... kändes lite olustigt ärligt talat
Är Stephen King så bra eller lever han på sitt namn och rykte?
Har inte läst någon av hans böcker.
Jag tycker att Stephen King är en jättebra historieberättare som gör skäl för sitt rykte. Mycket av det han skriver handlar om övernaturliga ting och skräcken för det okända, men han är även bra på thrillers och verklighetsdrama. Det blir ofta väldigt spännande berättelser, även om allt han skrivit inte är lika bra. Jag skulle nog rekommendera någon av hans kortare historier eller novellsamlingar istället för att ge sig på en tegelsten med en gång.
Av det som finns utgivet nu på exempelvis bokus.com skulle jag rekommendera samlingen "Årstider", finns även som separata böcker "Vårbedrift", "Sommardåd", "Höstgärning" och "Vinterverk". Det är klassiska King-berättelser från 80-talet som även har blivit filmatiserade.
Är Stephen King så bra eller lever han på sitt namn och rykte?
Har inte läst någon av hans böcker.
Varför inte prova att läsa något och bedöma själv?
Personligen tycker jag en del är bra en del dåligt, han har skrivit så oroligt mycket så kanske inte så konstigt däremot tillhör han inte mina favorit författare men det är klart skräckböcker har jag aldrig varit så förtjust i.
Får väl svära i kyrkan här då...förstår absolut inte hyllningarna till Institutet.
Känns lite som att han skruvat till en The Simpsons episod
där Bart blir diagnosticerad för ADHD och får åka iväg till ett ställe med andra "störda" ungar och får spela datorspel dagarna i ända. Sedan visar det sig att stället drivs av militären och att de i själva verket sitter och styr drönare på riktigt. Men sen har ju King skruvat till historien lite, men grunddragen stämmer ju
Känns inte speciellt trovärdig, och är rätt så taffligt gestaltad.
Har även börjat fundera på om inte karln har lite pedofila böjelser, lite väl mycket kärleksfulla skildringar av en av ungarna... kändes lite olustigt ärligt talat
Har också reagerat på att barns köns beskrivs ofta och ingående.
Förutom vad Spyrran skrev ovan så anser jag att det är fördelaktigt att börja i rätt ände. Det kan vara en personlig preferens, men King har trots allt verkat som författare i ett halvt decennium och därför är det inte rättvisande att börja med random böcker från den senare delen av hans karriär när många av de läsvärda klassikerna finns tidigare. Kronologiskt skulle jag rekommendera:
1. Carrie
2. Staden som försvann ('Salem's lot)
3. Varsel (The Shining)
4. Pestens tid (The Stand) Den oavkortade versionen (även om den avkortade publicerades först -78 och den oavkortade 1990)
5. Jurtjyrkogården (Pet Sematary)
6. Det (IT).
Håller med. Skulle även vilja lägga till "Död zon", "Eldfödd" och "Christine", samt novellsamlingarna "Night shift" (på engelska!) Och "Different seasons". Sedan tycker jag att man täckt in "klassisk Stephen King".
Bland resten kan välja lite som man vill, baserat på vad man gillat i de klassiska böckerna. Kan inte säga att något av det han skrivit sedan 80-talet är omistligt på något sätt.
Helt enig med BudFox och FromAnotherPlace, de svarta böckerna från 70- och första halvan av 80-talet är det egentliga King. Cujo hör väl hit också.
It var kulmen och så att säga förklaringen på hela mytologin. Därefter är det redundans. Läser nu Tommyknockers men har svårt att upprätthålla intresset, ser att författaren själv menar den var usel.