Citat:
Ursprungligen postat av
arcenciels
För att ligga på intensiven behöver man vara allvarligt skadad och behöva vara övervakad. Jag har svårt att tro att personer som ligger där orkar hålla på med mobilen. Sedan ser värdena bra ut på monitorn. Hade hon legat på en ortopedavdelning tror jag inte hon skulle ha övervakning. Hon kan iofs vara uppkopplad om hon är på väg in på op.
Jag har mött otaliga personer som fipplar med både iPads och mobiler - fan laptops, på IVA.
Du kan googla och läsa om hur vårdkedjan fungerar och vad olika avdelningar har för funktion.
Nej man har itne den typen av övervak på en Ortopedavdelning. Jag har åtminstone aldrig varit med om det.
Vad menar du att värdena på monitorn ser "bra" ut? Kika på hennes puls och AF och beakta att du inte vet hur mycket smärtlindring, vilka LM hon är påverkad av etc. Det är inte en oskadad 14-åring.i vilotillstånd som ligger där. De ser dessutom på en bild och hon skriver att hon har flera frakturer.
Citat:
Ursprungligen postat av
user0420
Jag har varit uppkopplad när jag har legat på ortopedavdelning men bara ska in på rutinoperation typ. Alltid fått ekg och grejer för att det ska vara klart innan man ska in på själva operationen, antar jag? Men man hamnar väl inte på IVA om det inte är livshotande?
Du har troligen inte haft den typen av övervak på Ortopeden. Hon har en artärnål, det hanterar inte en ortopedavdelning heller. Jag har svårt att tänka mig, dessutom, att hon redan slussats vidare till ortopeden eller en barnavd. Hon är på någon form av IVA.
Citat:
Ursprungligen postat av
bubblefox
Men det är ju uppenbarligen en uppmärksamhetskåt unge det här... Knappast nära vän med någon av de inblandade. Sitter och spyr ur sig "info" och smileys när ens bästa vänner dött...? Nej.
Du är inte så lite svagbegåvad. Det är så ungar håller på med sina mobiler och som dessutom reda, av flera, förklarats är hon smärtpåverkad, Lm-påverkad och med största sannolikhet psykiskt påverkad. Det är ingen lätt situation hon befinner sig i.
Citat:
Ursprungligen postat av
TuvaLie
Känns lite osmakligt att hon snapchatar från intensiven. Lite förnedrande gentemot grabbarnas nära och kära?
När polisen dessutom öppnat en FU gällande vållande till annans död knske hon borde vara lite mer eftertänksam.
Varför är det "osmakligt"? Som ovan, beakta hennes tillstånd. Jag kan inte se hur det är förnedrande för killarna, de är avlidna. De finns inte mer (ledsen om du inte visste men Gud finns inte - och inte heller jultomten).
Om deras anhöriga tar illa vid sig av att den överlevande passageraren kommunicerar med sina vänner.. Tja. De bör ha andra prioriteringar nu.
Polisen kommer intervjua henne i utredningen om vad som hände. Hon kommer inte att bli åtalad, med största sannolikhet då hon var passagerar och dessutom 14 (?) år.