2020-05-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det startades faktiskt en tråd på FB som bara några dagar innan raset började stillsamt frågade varför inga börser i världen räknat in corona som en faktor för företagens vinster. Sedan kom raset.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

Om man läser den i efterhand kan man se vilka på FB som fattar det här med ekonomi och pandemier, och vilka som är rikspuckon.

Jag kommer för alltid att använda den tråden som exempel på att FB vet bättre om värdering av världens börser än börsexperterna. Precis som FB t.ex vet bättre än svenska politiker eller poliser. Därför läser och skriver jag gärna om ekonomi här.
Det går att plocka fram ett otaligt antal trådar när Flashback haft fel om börsen också.

De trådarna kan man använda som exempel att Flashback inte vet ett skit mer om börsen än någon annan.

Blir väl lite cherrypicking?

Men ja, i övrigt håller jag med om att vi har många duktiga skribenter här på Flashback.
Citera
2020-05-31, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Det går att plocka fram ett otaligt antal trådar när Flashback haft fel om börsen också.

De trådarna kan man använda som exempel att Flashback inte vet ett skit mer om börsen än någon annan.

Blir väl lite cherrypicking?

Men ja, i övrigt håller jag med om att vi har många duktiga skribenter här på Flashback.
Nja, jag tycker du undervärderar FB lite grann. Du kan inte hitta en tråd på FB som säger motsatsen i februari, "Nu är det billigt på börsen". Precis som du inte kan hitta en tråd "Välkommen flyktingar" eller "En svensk mördade Wilma Andersson" eller "Tiggarna kommer hit frivilligt". FB har i allmänhet rätt, jag skulle säga att nästan alla trådar kommer rätt till slut. När man bortser från trollen och pojkarna som fortfarande bor hemma hos mamma. Vi som är mer erfarna säger emot dem i alla trådar så de blir oftast i minoritet.
Citera
2020-05-31, 17:38
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Det startades faktiskt en tråd på FB som bara några dagar innan raset började stillsamt frågade varför inga börser i världen räknat in corona som en faktor för företagens vinster. Sedan kom raset.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

Om man läser den i efterhand kan man se vilka på FB som fattar det här med ekonomi och pandemier, och vilka som är rikspuckon.

Jag kommer för alltid att använda den tråden som exempel på att FB vet bättre om värdering av världens börser än börsexperterna. Precis som FB t.ex vet bättre än svenska politiker eller poliser. Därför läser och skriver jag gärna om ekonomi här.

Coronapandemin är den senaste i raden av masshysteri, och börsen överreagerade på konsekvenserna av hysterin. Det är väntat eftersom folk som sagt är hysteriska! Det blir så här när man kombinerar era enkla stenåldershjärnor med den digitala revolutionen. Folk kan inte hantera det ständiga informationsflödet och politiker agerar i enlighet med manuset för att inte framstå som ansvarslösa. Det glädjande är att man kan tjäna pengar på hysterin!
Citera
2020-05-31, 17:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Coronapandemin är den senaste i raden av masshysteri, och börsen överreagerade på konsekvenserna av hysterin. Det är väntat eftersom folk som sagt är hysteriska! Det blir så här när man kombinerar era enkla stenåldershjärnor med den digitala revolutionen. Folk kan inte hantera det ständiga informationsflödet och politiker agerar i enlighet med manuset för att inte framstå som ansvarslösa. Det glädjande är att man kan tjäna pengar på hysterin!
Alla nerstängningar av länder var naturligtvis "onödiga", om man anser att det är OK om några 100.000 äldre som inte tillför något ekonomiskt dör, globalt om man skalar upp Sveriges siffror.

Dock är din bild av "det uppblåsta" totalt fel. Jag, min familj, de flesta jag känner, kommer i många år framåt inte vara lika intresserad av att flyga, bo på hotell, sitta i stora evenemang med 10.000 andra. Vi kommer att handla mer på nätet och mindre i butik. Kan vara så att det kommer ett vaccin i höst och då har jag inte längre någon medicinsk orsak till att tänka så. Men det ändrar inte det faktum att vi alla slösat för mycket tid och pengar på resor och annat som inte är särskilt kul. Jag tror corona kommer att påverka vissa branscher i fem år. Men corona i sig kommer vi naturligtvis att glömma, säg ett år efter att vaccin finns. Dock finns inget vaccin än för HIV, som upptäcktes 1980. Så jag är bombsäker på att din framtidsbild är för rosa. Och mina köp på börsen är triggade av att det gått upp för snabbt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-31 kl. 17:48.
Citera
2020-05-31, 17:54
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Alla nerstängningar av länder var naturligtvis "onödiga", om man anser att det är OK om några 100.000 äldre som inte tillför något ekonomiskt dör, globalt om man skalar upp Sveriges siffror.

Antalet döda på äldreboenden är knappt högre under januari - maj än andra år. Antalet döda totalt kan jämföras med flera tidigare år under 2000-talet. Skillnaden är att man inte pratade om det non-stop innan.

Citat:
Dock är din bild av "det uppblåsta" totalt fel. Jag, mim familj, de flesta jag känner, kommer i många år framåt inte vara lika intresserad av att flyga, bo på hotell, sitta i stora evenemang med 10.000 andra. Kan vara så att det kommer ett vaccin i höst och då har jag inte längre någon medicinsk orsak till att tänka så.

Jag kan såklart inte ta din hysteriska reaktion som intäkt för något. Jag analyserar oberoende av dina vanor.

Citat:
Men det ändrar inte det faktum att vi alla slösat för mycket tid och pengar på resor och annat som inte är särskilt kul. Jag tror corona kommer att påverka vissa branscher i fem år. Men corona i sig kommer vi naturligtvis att glömma, säg ett år efter att vaccin finns. Dock finns inget vaccin än för HIV, som upptäcktes 1980. Så jag är bombsäker på att din framtidsbild är för rosa.

Folk kommer att bli förkylda, få influensa och dö även framgent. Det är vi överens om. De åren det kommer en ny influensa kommer vi att drabbas något hårdare. Huvudproblemet är dock fortfarande masshysterin som eldas på av kontinuerlig nyhetsrapportering och en totalt oförmåga att skilja på den privata sfären, det som angår en själv, med den publika sfären.

Tillskillnad från metoo och KLIMATET gick det åtminstone att tjäna lite pengar på det den här gången.
Citera
2020-05-31, 18:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Antalet döda på äldreboenden är knappt högre under januari - maj än andra år. Antalet döda totalt kan jämföras med flera tidigare år under 2000-talet. Skillnaden är att man inte pratade om det non-stop innan.

Jag kan såklart inte ta din hysteriska reaktion som intäkt för något. Jag analyserar oberoende av dina vanor.

Folk kommer att bli förkylda, få influensa och dö även framgent. Det är vi överens om. De åren det kommer en ny influensa kommer vi att drabbas något hårdare. Huvudproblemet är dock fortfarande masshysterin som eldas på av kontinuerlig nyhetsrapportering och en totalt oförmåga att skilja på den privata sfären, det som angår en själv, med den publika sfären.

Tillskillnad från metoo och KLIMATET gick det åtminstone att tjäna lite pengar på det den här gången.
Jag förstår, du är inne på Bolsanaro- och Trump-spåret. Det här är bara en influensa. Jag är inte bombsäker på att det är rätt ingång på börsen just nu. Men kör hårt du. Notera att dagens börsvärde i Stockholm och New York är ungefär samma som i oktober. Som då var alla tiders högsta. Sedan kom corona, och vi är ändå kvar på oktober ATH. Och sannolikt kommer jättebolag som Hertz och Boeing och något oljebolag att gå i konkurs. Och Trump lånar 2 trillion dollars bara för att hålla bolagen under armarna, och dessa pengar måste betalas tillbaka och kommer att tas från rika och lönsamma företag. Och Trump kommer att förlora presidentvalet och en Vänster-president som hatar börsen kommer att leda USA i 8 år från november. Men det är ändå bara en influensa.

I en annan tråd om bostadsbubblan i Sverige har jag gett info att det på Manhattan senaste 6 veckorna såldes 4 (fyra) lägenheter i det övre segmentet över $4M. Förra året såldes 163. Det kommer totalt ut på marknaden ca 5000 sådana lägenheter till inom de kommande 2 åren, en enorm bostadsbubbla som spräckts av corona. Som bara är en influensa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-31 kl. 18:18.
Citera
2020-05-31, 18:39
Medlem
Skulle vilja tacks TS och alla andra nötter i tråden som sålt billigt
+40% på året, kunde blivigt betydligt mer, träffade inte absoluta botten
Citera
2020-05-31, 18:59
Medlem
Stones avatar
Citat:
Jag förstår, du är inne på Bolsanaro- och Trump-spåret. Det här är bara en influensa. Jag är inte bombsäker på att det är rätt ingång på börsen just nu. Men kör hårt du. Notera att dagens börsvärde i Stockholm och New York är ungefär samma som i oktober. Som då var alla tiders högsta. Sedan kom corona, och vi är ändå kvar på oktober ATH. Och sannolikt kommer jättebolag som Hertz och Boeing och något oljebolag att gå i konkurs. Och Trump lånar 2 trillion dollars bara för att hålla bolagen under armarna, och dessa pengar måste betalas tillbaka och kommer att tas från rika och lönsamma företag. Och Trump kommer att förlora presidentvalet och en Vänster-president som hatar börsen kommer att leda USA i 8 år från november. Men det är ändå bara en influensa.

I en annan tråd om bostadsbubblan i Sverige har jag gett info att det på Manhattan senaste 6 veckorna såldes 4 (fyra) lägenheter i det övre segmentet över $4M. Förra året såldes 163. Det kommer totalt ut på marknaden ca 5000 sådana lägenheter till inom de kommande 2 åren, en enorm bostadsbubbla som spräckts av corona. Som bara är en influensa.

Jag är inne på ditt spår. Aktierna går upp och ingen vet egentligen varför dock bara att det inte går att sitta på kontanter. Vi är inne i ett finansiellt skede där pengar trycks och regeringen köper allt av alla. Naturligtvis kommer det spricka. Jag gissar om ca 10 dagar. Fyra månader efter en krasch kommer krasch nummer två. Vi har varit inne i en period av förhoppning, att saker inte är så illa som det ser ut samt att central banker och regeringar samarbetar och in ger just ett ”lugn”. Men med det uppblossade raskriget i USA samt att risken att Trump inte återväljs kommer ge en effekt. Vänstern i usa har lovat för mycket, det måste också vänstern leva upp till. Boom krasch.
Citera
2020-05-31, 19:18
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupoz
Hur gjorde du för att bli rik? Specifikt då.

Man köper och säljer efter en strategi. Små inköp och vinsthämtningar. Hela tiden.
Citera
2020-05-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag är inne på ditt spår. Aktierna går upp och ingen vet egentligen varför dock bara att det inte går att sitta på kontanter. Vi är inne i ett finansiellt skede där pengar trycks och regeringen köper allt av alla. Naturligtvis kommer det spricka. Jag gissar om ca 10 dagar. Fyra månader efter en krasch kommer krasch nummer två. Vi har varit inne i en period av förhoppning, att saker inte är så illa som det ser ut samt att central banker och regeringar samarbetar och in ger just ett ”lugn”. Men med det uppblossade raskriget i USA samt att risken att Trump inte återväljs kommer ge en effekt. Vänstern i usa har lovat för mycket, det måste också vänstern leva upp till. Boom krasch.
SP 500 på 3100-3200..då smäller det igen.
Citera
2020-05-31, 19:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Jag tycker fortfarande börsen är övervärderad. Omx30 var nere i ca. 600 punkter under finanskrisen 2008, det är orimligt att den nu ligger på 1600. Jag tror på nedgång under hösten och vintern när företagsrapporterna kommer tillsammans med våg två av covid-19. Jag tror den står i ca. 1000 punkter vid nyår.
det där har folk sagt i 100 år, om inte mer.
hela tiden får man höra att börsen är för dyr, inte värt det etc etc.
samma människor som hela tiden påpekar att fastigheter är för dyra, ska inte vara så dyrt, snart kommer kraschen och då ska man köpa bla bla.

har man tur så kan man komma rakt in i en krasch just när man ska börja spara, men så funkar det inte.
det är bara att ta och bita i äpplet och hoppa på karusellen.

då jag ligger långt i allt (minst 20 år) så bryr jag mig föga om vad omx står i vid nyår, men jag är övertygad om att den inte kommer stå på 1000 punkter.
naturligtvis kommer rapporterna i år vara skräp, samtidigt är ALLA medvetna om att detta är ett förlorat år, ingen kommer tappa hakan över en dålig rapport utan man tänker redan 21 nu, hur det ser ut betydligt längre fram.

vi får komma ihåg att blicka tillbaka hit i december och se vad som hände.
Senast redigerad av brutefish 2020-05-31 kl. 19:32.
Citera
2020-05-31, 19:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
There Is No Alternative + Extrem quantitative easing
Visst är det så, men det borde väl sätta fart på inflationen kan man tycka.
Själv är jag lite blandad, ligger kvar med pension mm och lite fonder, google, essity, swedbank, danske.
Har gått ur medellångt och kort sparande, vill se om det kommer en ny våg internationellt före jag går in i aktier fullt ut igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in