2020-05-06, 12:23
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Det kan gå till 0 igen. Många AVA och Nordnet WTI certifikat har 0,01 kr värde idag.

Det finns ~258 mln barrel av olja att leverera den här månad
https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude_quotes_volume_voi.html#tradeDate=20200505

U.S. Refiner Net Input of Crude Oil är 13 mln barrel per dag -> Konsumeras 13 mln varje dag
https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WCRRIUS2&f=W

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/The-Most-Critical-Oil-Storage-In-The-United-States.html
Cushing, Oklahoma har plats för bara ~25 mln barrel.

Och det kommer mer olja från Saudi Arabia just nu
https://www.npr.org/2020/05/04/850026351/saudi-arabias-oil-tanker-flotilla-is-reaching-the-u-s-despite-some-objections
klart det kan gå till noll. om vi ponerar, som experterna säger, att vi är tillbaka i ett hyfsat normalt läge igen om 2-3 år så kan du säkert sälja den olja du köper idag med en helt ok vinst om 5 år.
Citera
2020-05-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att vi vet inte det ännu, har vi otur sitter vi i samma skit över julen igen. Förhoppningsvis inte utan det blir som du skriver, 2021 blir ett revanschsår.
Som det är nu så trampar marknaden luft och lever på sockervadd.

Ja det är förjävligt asså. Mina aktier fortsätter dock stiga ;-)
Citera
2020-05-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Börsen kommer att sjunka med 90% till enligt alla ledande experter!

Säger ”skrivbordsexperterna” det?
Citera
2020-05-06, 13:42
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
” Frågan är om det upprepas men alla ekonomi nyheter jag hör varnar för dåliga tider. ”

När alla säger så brukar det bli tvärtom

Läs en bok om börspsykologi, det är givande läsning och väldigt lärorikt

Det är inte psykologi. Det är fakta att folk blir arbetslösa och kan inte konsumera.
Citera
2020-05-06, 13:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Säger ”skrivbordsexperterna” det?

Historien. Kolla alla nedgångar och se vad som händer fyra månader efter crashen samt vad som händer efter dessa fyra månader när regeringar inför sina stimulanspaket tills det inte håller längre. Lyssna på nyheterna från konjunkturinstitutet. Mörker.
Citera
2020-05-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det är inte psykologi. Det är fakta att folk blir arbetslösa och kan inte konsumera.

Leder det per automatik till att börsen går ner enligt dig ?
Citera
2020-05-06, 14:43
Medlem
Stones avatar
Citat:
Leder det per automatik till att börsen går ner enligt dig ?

Varifrån kommer företags vinster? Vad sätter värdet av en aktie?
Citera
2020-05-06, 15:16
Medlem
Citat:
Varifrån kommer företags vinster? Vad sätter värdet av en aktie?

Vinster skapas på olika sätt , inte bara försäljning .

Värdet på en aktie sätts av marknaden , vad folk är beredda att betala . Behöver inte ha någon försäljning alls för att få ett högt värde

Hur sätts det enligt dig ?
Citera
2020-05-06, 15:49
Medlem
Stones avatar
Citat:
Vinster skapas på olika sätt , inte bara försäljning .

Värdet på en aktie sätts av marknaden , vad folk är beredda att betala . Behöver inte ha någon försäljning alls för att få ett högt värde

Hur sätts det enligt dig ?

Amazon går upp, Disney+ går upp, Netflix. Säkert finns det enstaka branscher som går upp. Aktiepriset avspeglar ett företags värde inom sex månader. Konjunkturinstutiotioner räknar på ett år framåt. Än så länge pumpar våre regeringar in pengar i systemet för att hålla företag uppe. Det kommer naturligtvis inte regeringarna ha råd med så det kommer att sluta. Så vad händer med människor (host företag) om man stänger av den konstgjorda andningen av massivt uppköp av aktier och skulder?

Säg mig vilket företag som idkar handel, tjänar pengar när ingen köper? McDonalds för att de äger sin mark? Den behöver de inte sälja. Vilka mer branscher klarar sig utan handel av produkter eller tjänster?
Citera
2020-05-06, 16:05
Medlem
Citat:
Amazon går upp, Disney+ går upp, Netflix. Säkert finns det enstaka branscher som går upp. Aktiepriset avspeglar ett företags värde inom sex månader. Konjunkturinstutiotioner räknar på ett år framåt. Än så länge pumpar våre regeringar in pengar i systemet för att hålla företag uppe. Det kommer naturligtvis inte regeringarna ha råd med så det kommer att sluta. Så vad händer med människor (host företag) om man stänger av den konstgjorda andningen av massivt uppköp av aktier och skulder?

Säg mig vilket företag som idkar handel, tjänar pengar när ingen köper? McDonalds för att de äger sin mark? Den behöver de inte sälja. Vilka mer branscher klarar sig utan handel av produkter eller tjänster?

Problemet är att regeringarna visst har råd att fortsätta pumpa in pengar i systemet i all oändlighet nästan. Särskilt nu när man inte ens behöver investera i tryckpress och sedelpapper.

Frågan är snarast hur länge de kan hålla på utan att inflationen tar fart? Eftersom de pumpade in rejält med pengar vid kraschen 2008 utan att det blev någon särskild inflation (mätt som KPI) kommer de nog att försöka denna gång också. Jag tror därför att politikerna kommer fortsätta ända tills inflationen tar fart rejält och börjar trappa ner först efter det.

Problemet nu är ju att konsumtionen gått ner men inte för att folk saknar pengar utan därför att de inte vill gå till butikerna. Vad händer när ekonomierna öppnar upp och folk vill börja konsumera? Tar inflationen fart då när de massiva stödpengarna äntligen börjar leta sig ut i handeln?

Kan ju bara se till mig själv. Det blev 17,000 kr sparat från lönen förra månaden. Det mesta sattes in på börsen och har gett god vinst hittils. Inte så att jag är orolig för något. Enbart därför att frun inte vill gå ut på restaurang eller åka på SPA och jag redan har betalt NetFlix och Forza Horizon 4. Det är billigt att sitta hemma...

Det är väl skillnaden nu mot tidigare? Denna gången tänker centralbankerna trycka pengar så länge det går. Blir det ingen inflation så fortsätter de. Blir det inflation så ändras i vilket fall dynamiken på börsen och då vet ingen vad som händer? Särskilt inte om räntan fortsätter hållas låg...
Citera
2020-05-06, 21:14
Medlem
Citat:

Idkar handel
Är det försäljning direkt till privat kund du avser då

Är din tanke att alla slutat handla allting och sitter hemma på kammaren och stirrar i ett år framåt typ
Nu när länder börjar öppna upp igen
Själv lever jag som vanligt : jobbar , handlar , äter lunch ute, beställer saker på nätet
Stora skillnaden är ju att man kan inte resa någonstans ( läs utomlands)
För jävla trist
Citera
2020-05-06, 22:09
Medlem
Citat:

Glömde en sak
”Aktiepriset speglar ett företags värde inom 6 månader”
Ursäkta frågeställningen
Men vart FAN har du fått det ifrån ??
Det var det dummaste jag läst på länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in