Citat:
Ursprungligen postat av
Stone
Amazon går upp, Disney+ går upp, Netflix. Säkert finns det enstaka branscher som går upp. Aktiepriset avspeglar ett företags värde inom sex månader. Konjunkturinstutiotioner räknar på ett år framåt. Än så länge pumpar våre regeringar in pengar i systemet för att hålla företag uppe. Det kommer naturligtvis inte regeringarna ha råd med så det kommer att sluta. Så vad händer med människor (host företag) om man stänger av den konstgjorda andningen av massivt uppköp av aktier och skulder?
Säg mig vilket företag som idkar handel, tjänar pengar när ingen köper? McDonalds för att de äger sin mark? Den behöver de inte sälja. Vilka mer branscher klarar sig utan handel av produkter eller tjänster?
Problemet är att regeringarna visst har råd att fortsätta pumpa in pengar i systemet i all oändlighet nästan. Särskilt nu när man inte ens behöver investera i tryckpress och sedelpapper.
Frågan är snarast hur länge de kan hålla på utan att inflationen tar fart? Eftersom de pumpade in rejält med pengar vid kraschen 2008 utan att det blev någon särskild inflation (mätt som KPI) kommer de nog att försöka denna gång också. Jag tror därför att politikerna kommer fortsätta ända tills inflationen tar fart rejält och börjar trappa ner först efter det.
Problemet nu är ju att konsumtionen gått ner men inte för att folk saknar pengar utan därför att de inte vill gå till butikerna. Vad händer när ekonomierna öppnar upp och folk vill börja konsumera? Tar inflationen fart då när de massiva stödpengarna äntligen börjar leta sig ut i handeln?
Kan ju bara se till mig själv. Det blev 17,000 kr sparat från lönen förra månaden. Det mesta sattes in på börsen och har gett god vinst hittils. Inte så att jag är orolig för något. Enbart därför att frun inte vill gå ut på restaurang eller åka på SPA och jag redan har betalt NetFlix och Forza Horizon 4. Det är billigt att sitta hemma...
Det är väl skillnaden nu mot tidigare? Denna gången tänker centralbankerna trycka pengar så länge det går. Blir det ingen inflation så fortsätter de. Blir det inflation så ändras i vilket fall dynamiken på börsen och då vet ingen vad som händer? Särskilt inte om räntan fortsätter hållas låg...