2020-05-30, 21:10
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skribenten som räknade upp allt hade fel om att släktingar hävdade att CA var frisk. Det vet vi inget om, det vi vet är att materialet säger att hans släktingar ska ha spräckt hans alibi, på något sätt.

"7. Han har uppgivit att han var sängliggande hemma dagarna före,
under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning."

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme, del 3, sida 960 (Gärningsmannaprofilen)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1999/01/sou-199988--/

Citat:
Att han ska ha skjutit Palme på tv har jag alltid tyckt varit en påhittad grej, som jag inte bryr mig om. Dock har han ju uppenbarligen dragit iväg ett skott i sin lägenhet.

"GH skulle vidare ha skjutit mot Olof Palme när denne var på TV."

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme, del 3, sida 959 (Gärningsmannaprofilen)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1999/01/sou-199988--/
Senast redigerad av kato85 2020-05-30 kl. 21:16.
Citera
2020-05-30, 21:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vi vet inte att Olof Palme sköts med just den vapentypen. Dessutom så vet vi inte att vapnet som tog livet av Palme var licensierat.

Det talar inte till hans fördel men bevisar ingenting.

Han kan ha gett bort eller sålt vapnet till någon han inte ville "gola ner". Det skulle kunna förklara den föga trovärdiga historien om den okända langaren i Kungsträdgården.

Det var han inte ensam om.

Ointressant.

Ointressant.

Det behöver inte ha någon betydelse överhuvudtaget.

Hur kunde hans anhöriga veta att han var frisk just den dagen?

Det var han inte ensam om.

Han gillade väl kaffe och bullar.

Finns det några belägg för detta?

Han hatade väl Olof Palme men det var han knappast ensam om.

Steget från ett fall av djurmisshandel till ett statsministermord är långt.

Bra kommentarer! Jag instämmer!

Att "punkterna i GMP" är ointressanta går väl till viss del att diskutera..
Citera
2020-05-30, 21:13
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Om han nu vore så rädd att bli oskyldigt misstänkt att ha inte kom in på provskjutning runt 1990, varför sålde han då vapnet 1992 enligt egen uppgift. Där satte han sig ju verkligen i skiten om de skulle kontakta honom med tvångsmedel.

Nej CA är mördaren.

Det är för många tillfälligheter runt honom annars, han måste vara GM.
Det är en märklig historia, och han var en märklig man. Var det CA så får vi aldrig veta eftersom han var den typen som förmodligen skulle knipit käft.
Citera
2020-05-30, 21:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Granskningskommissionens rapport, sida 960 (Gärningsmannaprofilen)

Granskningskommissionens rapport, sida 959 (Gärningsmannaprofilen)

Vad i citatet säger att familjen sagt han var frisk? Det enda som står är att alibit ska vara spräckt av annat material i utredningen.

"GH skulle vidare ha skjutit mot Olof Palme när denne var på TV." Ordet skulle betyder att detta inte är en bekräftad uppgift. Jag har bedömt den som för osäker för att tas på allvar.
Citera
2020-05-30, 21:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Det är en teori, men då måste man först acceptera teorin att Christer umgicks med kriminella.
Vad vi kan se hade han inga vänner, så att han både skulle haft vänner och dessutom kriminella sådana, finns det inga bevis för.
Här utgår vi från vad vi redan vet om Christer, inte spekulerar i saker som saknar grund.

Det är en teori, ja. Jag vet inte hur rimlig den är men den känns inte helt orimlig. Svårare än så behöver det inte vara.

Citat:
Nähä, och? Att Palme sköts samma dag behöver inte heller har någon betydelse?

Det jag menade är att det som hände inte nödvändigtvis triggade CA såpass mycket att han tog livet av Palme.

Citat:
Ja du, fråga dem. Detta är information som finns i utredningen.

Så hans anhöriga har sagt i polisförhör att han var frisk den dag då Palme mördades?

Citat:
Hur många andra bodde 15 minuter eller närmare biografen och ägde en legal .357 som inte provskjutits tidigare?

Hur många illegala vapen florerade i det området?

Citat:
Absolut, men det kunde han väl då köpt i Tungelsta eller Haninge när han flyttade dit 1987? Ändå reser han till konditoriet 2 gånger i veckan.

Han kanske gillade det fiket. Varför skulle han annars ha tagit sig dit?

Citat:
Uppgiften står att finna i Granskningskommissionen. Du får fråga Granskningskommissionen var de fått reda på detta.

Framställs det som en bekräftad uppgift i kommissionens rapport?

Citat:
Djurmisshandeln pekar på Christers våldsamma natur. De flesta seriemördare har börjat sin "karriär" genom att tortera och döda djur, eftersom det gett dem ett avtrubbat psyke.
Nu var inte Christer seriemördare, men hans natur pekar på att han var kapabel till våldsdåd. Om du anser det vara prat, varför har denna misshandel framkommit i Granskningskommissionens rapport?

Jag vidhåller att steget mellan djurmisshandeln och mordet var väldigt långt.
Citera
2020-05-30, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det är en märklig historia, och han var en märklig man. Var det CA så får vi aldrig veta eftersom han var den typen som förmodligen skulle knipit käft.

Fast nu ska ju KP presentera en lösning. Som om det var CA kommer vi få veta mer i juni
Citera
2020-05-30, 21:23
Medlem
Soterns avatar
Att han ofta gick till samma konditori betyder egentligen inte så mycket. Vi har väl alla våra favoritställe som vi föredrar.
Citera
2020-05-30, 21:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Ointressant.
Förklara gärna varför det är ointressant att han stämmer in i GMP. Jag tolkar det som att du har belägg för att gärningsmannaprofiler är värdelösa.
Citera
2020-05-30, 21:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Att han ofta gick till samma konditori betyder egentligen inte så mycket. Vi har väl alla våra favoritställe som vi föredrar.

Nej, det kan jag hålla med om. Problemet för CA är när man lägger ihop listan med olika faktorer. Var och en för för sig betyder ingenting.
Citera
2020-05-30, 21:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vad i citatet säger att familjen sagt han var frisk? Det enda som står är att alibit ska vara spräckt av annat material i utredningen.

Nej det står inte specifikt, men vad annars skulle det vara?
Karln var en enstöring.
Oavsett, alibit var spräckt enligt GK.

Citat:
"GH skulle vidare ha skjutit mot Olof Palme när denne var på TV." Ordet skulle betyder att detta inte är en bekräftad uppgift. Jag har bedömt den som för osäker för att tas på allvar.

Till trots så väljer Granskningskommissionen att ta den med, det är då en uppgift de måste ha baserat på en trovärdig källa, troligtvis utredningen. Kan inte för en sekund tro att GK bara hittat på.
Citera
2020-05-30, 21:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej det står inte specifikt, men vad annars skulle det vara?
Karln var en enstöring.
Oavsett, alibit var spräckt enligt GK.

Till trots så väljer Granskningskommissionen att ta den med, det är då en uppgift de måste ha baserat på en trovärdig källa, troligtvis utredningen. Kan inte för en sekund tro att GK bara hittat på.
Ja men det är viktigt att inte gissa hur alibit är knäckt, om man inte vill bli påhoppad av någon rabiat
Knäckt är det med stor säkerhet.

Men du ser ju ordvalet GK gjort: skulle.

Det innebär att det inte är belagt. Det är på sin höjd hörsägen.

När jag räknar upp varför jag tror CA är GM så brukar jag inte nämna att han sköt Palme i tv. För det är så uppenbart inte bevisbart. Jag tror inte på det.

Hundsparken brukar jag också undvika. En del är hundrädda, och hundägare är självberättigade egoister.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-30 kl. 21:47.
Citera
2020-05-30, 21:40
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme, del 3, sida 960 (Gärningsmannaprofilen)

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme, del 3, sida 959 (Gärningsmannaprofilen)

Det där är ju relativt luddigt. "Motsägs" är mig veterligen inte detsamma som "motbevisas" och TV-historien verkar aldrig ha bekräftats av Granskningskommissionens sätt att uttrycka sig att döma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in