2020-05-30, 14:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Precis. CA kanske bara helt enkelt oturligt snubblar in i PU 1994ish och är rädd för polisens eventuella behandling av honom och ljuger. Redan då hade han kanske någon psykisk åkomma, förföljelsemani eller liknande. Snart får vi förhoppningsvis en trovärdig förklaring och då kanske denna tråd dör. Kommer inte ihåg varje läste det men när CA motvilligt blev intervjuad i fritidshuset så väntade man på honom eftersom mamman berättade att han skulle komma hem snart. När han dök upp kom han välklädd och med portfölj, dvs inte klädd som någon loser med ÖB-kläder a la grandmannen. Men det är så mycket som stämmer med GMP och gillar man det har man CA som sin kandidat, men är såklart öppen för alla andra tänkbara lösningar, det är ju trots allt 34 år sedan.

I min CA-teori ser han LOP gå på bio. Han går hemåt, ilskan växer. Tanken på att hämta revolvern och göra slut på den jäveln växer. Väl hemma så går inte tanken över "jag kan ta med revolvern och gå ner tillbaka...". Kanske fortfarande utan avsikt att faktiskt skjuta Palme. Han laddar revolvern med specialammo han har liggande, plockat fram en gammal jacka, huvudbonad och kanske mer. Går ner till Grand.

Leken i tankarna blir plötsligt till allvar. Palme är död, CA är statsministermördare. De första åren går utan att polisen syns till, han kommer klara sig. Alkis CP? Honom skiter han i.

Men sen börjar polisen gräva. CA mår sämre och sämre.
Citera
2020-05-30, 16:40
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I min CA-teori ser han LOP gå på bio. Han går hemåt, ilskan växer. Tanken på att hämta revolvern och göra slut på den jäveln växer. Väl hemma så går inte tanken över "jag kan ta med revolvern och gå ner tillbaka...". Kanske fortfarande utan avsikt att faktiskt skjuta Palme. Han laddar revolvern med specialammo han har liggande, plockat fram en gammal jacka, huvudbonad och kanske mer. Går ner till Grand.

Leken i tankarna blir plötsligt till allvar. Palme är död, CA är statsministermördare. De första åren går utan att polisen syns till, han kommer klara sig. Alkis CP? Honom skiter han i.

Men sen börjar polisen gräva. CA mår sämre och sämre.

Precis som min CA-teori...Han hade ju Palme-hat och djurplågeridomen (där hotet mot hundägaren ogillades) i bakfickan så nog kan ilskan vuxit, hem och hämta revolvern och hölster, och sen var han en bra skytt, och plus det en otrolig tur under flyktvägen och ligga under radarn med falsk adress under flera år. Snart vet vi.
Citera
2020-05-30, 18:10
Medlem
vinbras avatar
Mina vapenkunskaper är tyvärr bedrövliga och ber om överseende med denna fundering:

Ponera att CA var mördaren och att han behöll de kvarvarande metal piercing-kulor som inte användes vid mordet. Och låt säga att polisen hittade kulorna i CA:s bostad efter självmordet.

Kan PU ha haft någon nytta av de kulorna vid jämförelse med de som hittades vid mordplatsen? Jag tänker mig att det tex går att identifiera exakta utrustningen som tillverkade kulorna - låter det rimligt? För inte finns det väl tillverkningsnummer på själva kulorna?

Jag befarar nämligen att mordvapnet ännu inte återfunnits och letar andra möjligheter till teknisk bevisning.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-30 kl. 18:15.
Citera
2020-05-30, 18:23
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Om man byter perspektiv för ett ögonblick.

Om CA är oskyldig.

Varför lämnar han inte vapnet för provskjutning.

Ljuger om alibi och om innehavet av kulor.

Uppger falsk adress.

För att han inte vill bli inblandad eller ha med polisen att göra bara för att han ogillar dom och är en enstöring. Men då hade han ju enklast bara lämnat vapnet på provskjutning och blivit avskriven och en i statistiken av negativa matchningar.

Måste finnas en anledning till alla lögner och undvik tycker jag nästan.
Betänk hur polisen försökte sätta dit 33-åringen och CP. CA kanske tog det säkra för det osäkra och gjorde sig av med pickan av den enkla anledningen att han var rädd att bli oskyldigt dömd.
Citera
2020-05-30, 18:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Betänk hur polisen försökte sätta dit 33-åringen och CP. CA kanske tog det säkra för det osäkra och gjorde sig av med pickan av den enkla anledningen att han var rädd att bli oskyldigt dömd.
Det är också vad han själv sa.
Citera
2020-05-30, 19:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos

Om han nu vore så rädd att bli oskyldigt misstänkt att ha inte kom in på provskjutning runt 1990, varför sålde han då vapnet 1992 enligt egen uppgift. Där satte han sig ju verkligen i skiten om de skulle kontakta honom med tvångsmedel.

Nej CA är mördaren.

Det är för många tillfälligheter runt honom annars, han måste vara GM.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-30 kl. 19:24.
Citera
2020-05-30, 19:51
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Mina vapenkunskaper är tyvärr bedrövliga och ber om överseende med denna fundering:

Ponera att CA var mördaren och att han behöll de kvarvarande metal piercing-kulor som inte användes vid mordet. Och låt säga att polisen hittade kulorna i CA:s bostad efter självmordet.

Kan PU ha haft någon nytta av de kulorna vid jämförelse med de som hittades vid mordplatsen? Jag tänker mig att det tex går att identifiera exakta utrustningen som tillverkade kulorna - låter det rimligt? För inte finns det väl tillverkningsnummer på själva kulorna?

Jag befarar nämligen att mordvapnet ännu inte återfunnits och letar andra möjligheter till teknisk bevisning.

För att bygga vidare på denna spekulation så kanske det här också kan vara orsaken till att KP var så märkligt optimistisk om en mordlösning redan från sin PU-start 2017?

KP hade redan info om att kulorna sannolikt var CA:s pga någon form av unika tillverkningsegenskaper i CA:s och mordplatsens kulor, om vi nu alltså antar att CA:s kulor återfunnits.

Alternativt kanske kulorna som såldes av skytteklubben kunnat identifieras på andra sätt än via CA? Antingen att skytteklubben av någon anledning haft kvar några av kulorna, eller via andra medlemmar som köpt samma ammunition.

Och det KP har ägnat sig åt sedan 2017 är att bygga upp en kedja av indicier som ytterligare pekar mot CA – detta parallellt med ett artigt utredande av SE.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-30 kl. 20:03.
Citera
2020-05-30, 19:54
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
*Ägde den enda licensierade .357 Magnum-revolver i sthlm. som ännu inte provskjutits.

Vi vet inte att Olof Palme sköts med just den vapentypen. Dessutom så vet vi inte att vapnet som tog livet av Palme var licensierat.

Citat:
*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

Det talar inte till hans fördel men bevisar ingenting.

Citat:
*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han borde varit medveten om.

Han kan ha gett bort eller sålt vapnet till någon han inte ville "gola ner". Det skulle kunna förklara den föga trovärdiga historien om den okända langaren i Kungsträdgården.

Citat:
*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

Det var han inte ensam om.

Citat:
*Stämmer överens på 15 punkter i GMP.

Ointressant.

Citat:
*Den enda misstänkta på långa vägar som experten på GMP Ulf Åsgård tror är GM.

Ointressant.

Citat:
*Förlorade mycket pengar dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

Det behöver inte ha någon betydelse överhuvudtaget.

Citat:
*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

Hur kunde hans anhöriga veta att han var frisk just den dagen?

Citat:
*Bodde i Vasastan norr om biografen grand. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

Citat:
*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

Han gillade väl kaffe och bullar.

Citat:
*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

Finns det några belägg för detta?

Citat:
*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

Han hatade väl Olof Palme men det var han knappast ensam om.

Citat:
*Dömd för misshandel av grannens hund.

Steget från ett fall av djurmisshandel till ett statsministermord är långt.
Citera
2020-05-30, 20:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hade jag fel på något sätt?

Eftersom vad du tycker är intressant eller inte intressant enbart är din åsikt, så hade du självklart fel. Det finns flera personer som tycker många av dessa punkter är i intressanta.

Det är en lista med faktorer, varje faktor i sig betyder naturligtvis ingenting. Problemet för CA är mängden av faktorer som möjliggör att han är mördaren.

Jag vet inte vem som mördade Palme, men skulle jag sätta pengar på någon så sätter jag dem på CA.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-30 kl. 20:46.
Citera
2020-05-30, 20:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eftersom vad du tycker är intressant eller inte intressant enbart är din åsikt, så hade du självklart fel. Det finns flera personer som tycker många av dessa punkter är i intressanta.

Det är en lista med faktorer, varje faktor i sig betyder naturligtvis ingenting. Problemet för CA är mängden av faktorer som möjliggör att han är mördaren.

Jag vet inte vem som mördade Palme, men skulle jag sätta pengar på någon så sätter jag dem på CA.

Jag ställde ett par frågor i inlägget. Kan du besvara dem?
Citera
2020-05-30, 20:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag ställde ett par frågor i inlägget. Kan du besvara dem?

Ditt inlägg var inte avsett för mig. Så jag svarade på det jag fann nödvändigt att kommentera. Men visst.

Skribenten som räknade upp allt hade fel om att släktingar hävdade att CA var frisk. Det vet vi inget om, det vi vet är att materialet säger att hans släktingar ska ha spräckt hans alibi, på något sätt.

Att han ska ha skjutit Palme på tv har jag alltid tyckt varit en påhittad grej, som jag inte bryr mig om. Dock har han ju uppenbarligen dragit iväg ett skott i sin lägenhet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-30 kl. 20:59.
Citera
2020-05-30, 21:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vi vet inte att Olof Palme sköts med just den vapentypen. Dessutom så vet vi inte att vapnet som tog livet av Palme var licensierat.

Du menar att han sköts med en modifierad .38?
Det är fullt möjligt, men följer man ockhams rakkniv så borde man då först kontrollera samtliga legala .357r i Stockholmsområdet innan man går över till .38
Att man då missat en av dessa legala .357 är högst märkvärdigt och helt klart värt att ta upp som en punkt i omständigheterna kring Christer A.

Citat:
Det talar inte till hans fördel men bevisar ingenting.

Vem har sagt att det är ett bevis? Vem är det du citerar?

Citat:
Han kan ha gett bort eller sålt vapnet till någon han inte ville "gola ner". Det skulle kunna förklara den föga trovärdiga historien om den okända langaren i Kungsträdgården.

Det är en teori, men då måste man först acceptera teorin att Christer umgicks med kriminella.
Vad vi kan se hade han inga vänner, så att han både skulle haft vänner och dessutom kriminella sådana, finns det inga bevis för.
Här utgår vi från vad vi redan vet om Christer, inte spekulerar i saker som saknar grund.

Citat:
Och därför borde det inte tas upp menar du?

Citat:
Ointressant.
Det är din åsikt.

Citat:
Ointressant.
Det är din åsikt.

Citat:
Det behöver inte ha någon betydelse överhuvudtaget.
Nähä, och? Att Palme sköts samma dag behöver inte heller har någon betydelse?

Citat:
Hur kunde hans anhöriga veta att han var frisk just den dagen?
Ja du, fråga dem. Detta är information som finns i utredningen.

Citat:
Hur många andra bodde 15 minuter eller närmare biografen och ägde en legal .357 som inte provskjutits tidigare?

Citat:
Han gillade väl kaffe och bullar.
Absolut, men det kunde han väl då köpt i Tungelsta eller Haninge när han flyttade dit 1987? Ändå reser han till konditoriet 2 gånger i veckan.

Citat:
Finns det några belägg för detta?
Uppgiften står att finna i Granskningskommissionen. Du får fråga Granskningskommissionen var de fått reda på detta.

Citat:
Han hatade väl Olof Palme men det var han knappast ensam om.
Det är en del i indiciekedjan.

Citat:
Steget från ett fall av djurmisshandel till ett statsministermord är långt.
Djurmisshandeln pekar på Christers våldsamma natur. De flesta seriemördare har börjat sin "karriär" genom att tortera och döda djur, eftersom det gett dem ett avtrubbat psyke.
Nu var inte Christer seriemördare, men hans natur pekar på att han var kapabel till våldsdåd. Om du anser det vara prat, varför har denna misshandel framkommit i Granskningskommissionens rapport?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in