2020-05-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Kjøpet av gift kan ha skjedd kontant på den angivelige Kina-turen samme høst. At politiet mener hun er kvalt, kan selvfølgelig bygge på spor som utelukker noe annet, men hvis en gift-teori kunne gitt samme type spor, er det noe annet.

At slepespor skulle innebære kvelning i seg selv, forundrer meg.

Bland annat skräp i mitt eget gårdsförråd (jo, jag är en så'n där compulsive hoarder!) finns en gammal bilratt med inbyggd krockkudde. Det gasutvecklande medlet i denna är natriumazid. Det har ungefär samma verkan (och samma dödliga dos!) som cyanid...

Jag är inte alldeles säker på att endera nödvändigt skulle verka snabbt nog för att helt utesluta möjligheten för offret att ringa ett nödsamtal (åtminstone hinna slå numret!). Men är man hänsynslös och djärv nog, varför inte..?

(Tillägg: natriumazid påstås, av dem som smakat på det, smaka som vanligt koksalt. Enligt andrahands-, eller möjligen mer avlägsen hörsägen..!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2020-05-30 kl. 20:22.
Citera
2020-05-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Har inte följt med så jättebra i tråden, men vet man när en eventuell FUP kommer ut? Och är det offentlig handling även i Norge?
Tenker du på om man har innsyn i dom i straffesak?

Her er det noe informasjon om det:
"Kan jeg få tilsendt en dom i en straffesak?" (se spoiler og link).
https://www.domstol.no/elektronisk-pressemappe/offentlighet-i-rettspleien/

Offentlighetsprinsippet:
https://no.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprinsippet

Hva er FUP?

Noen andre kan nok gi mye bedre svar enn jeg kan.
Citera
2020-05-30, 20:23
Medlem
FUP er ikke offentlig i Norge.
Citera
2020-05-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Kjøpet av gift kan ha skjedd kontant på den angivelige Kina-turen samme høst. At politiet mener hun er kvalt, kan selvfølgelig bygge på spor som utelukker noe annet, men hvis en gift-teori kunne gitt samme type spor, er det noe annet.

At slepespor skulle innebære kvelning i seg selv, forundrer meg.
Ja. Kan absolutt ha båret på dette i flere år, TH. Og kjøpt gift i Kina/Øst-europa.
Citera
2020-05-30, 20:24
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Tenker du på om man har innsyn i dom i straffesak?

Her er det noe informasjon om det:
"Kan jeg få tilsendt en dom i en straffesak?" (se spoiler og link).
https://www.domstol.no/elektronisk-pressemappe/offentlighet-i-rettspleien/

Offentlighetsprinsippet:
https://no.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprinsippet

Hva er FUP?

Noen andre kan nok gi mye bedre svar enn jeg kan.

Förundersökningsprotokoll, alltså rapporten från polisens arbete. Den kommer ju inte ut före polisen är klar med sitt arbete, så en ogenomtänkt fråga från mig. Men kan man ladda ner den från någonstans när polisens undersökningar är klara?
Citera
2020-05-30, 20:29
Medlem
Citat:
Förundersökningsprotokoll, alltså rapporten från polisens arbete. Den kommer ju inte ut före polisen är klar med sitt arbete, så en ogenomtänkt fråga från mig. Men kan man ladda ner den från någonstans när polisens undersökningar är klara?
Ingen FUP. Media vil sikkert dekke alt som ville stått i FUP. Lekkasjer = FUP.

P.S takk til H*n som linket til Tranby-saken, en av de mest spesielle og "glemte" i nyere norsk kriminalhistorie. Den skal googles hardt i kveld, kanskje noen paralleller til TH-saken.
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-05-30 kl. 20:34.
Citera
2020-05-30, 20:33
Medlem
Hvis AEH ble forgiftet er det ikke sikkert at hun ville ringt noen om hun følte seg dårlig. Der er folk nokså forskjellige tror jeg.
Hvis man tenker seg at hun er den typen som ikke vil lage oppstyr eller "plage" noen, er det godt mulig at hun gikk på toalettet for å kaste opp, eller la seg ned i håp om at det skulle gå over.
Inntrykket som er skapt av henne gjennom media, kan tyde på at hun er nettopp av denne typen.
Citera
2020-05-30, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan det være mulig at en GM kan ha tilført en dødelig gift (uten smak og lukt) i en tannkremtube eller i en ansiktskrem som BO brukte til faste tider daglig? Hvis det finnes en slik gift som virker raskt og trekkes inn i kroppen gjennom huden eller gjennom slimhinnene i munnen.

Men ettersom hun trolig døde på toalettet i 1. etasje, tenker jeg at det kan ha vært noe inne på det toalettet som hun eventuelt ble forgiftet av.

Øyedråper tilført gift? Hvis hun brukte øyedråper.
Eller linser påført gift? Hvis hun brukte linser.
Ok, ser nå at du allerede hadde tenkt samme tanke om tannkremtube på badet
Citera
2020-05-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kollegaer på Futurum ble avhørt dagen etter. Men det kan likevel være som du sier, at man kan ha vridd litt på fakta eller at noen faktisk lyver. Personlig mistenker jeg jo at det er to der som kan ha gitt hverandre et gjensidig alibi for deler av dagen.

Har et spørsmål som jeg lurer litt på. Vet du om TEH (sønnen) bodde i nærheten av Sloraveien da forsvinningen skjedde? Vet du det? Kanskje andre her inne vet det?
Citera
2020-05-30, 20:43
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg tar for gitt at politiet har tenkt ut en hypotese rundt forhiftning, og at dette kunne være en plausibel forklaring til TH’s alibi, noe som sannsynligvis ville fått lagmannsretten på andre tanker.

Dersom gift derimot ikke kan utelukkes, passer etter min mening stort sett alle andre argumenter for at TH gjorde alt alene.

At han avvek fra rutinen ved å være lengre hjemme før han dro på jobb, viser trolig at han ønsket å forvisse seg om at AE fulgte alle sine morgenrutiner, at hun sto opp, gjorde sitt vanlige, bl.a. toalettbesøk og forventet mulig medisininntak som hun pleide.
Citera
2020-05-30, 20:52
Medlem
Citat:
På side 23 og 24 i dokumentet i linken er det informasjon om forundersøkelsesprotokollen m.m. (Dokumentet er skrevet i 2008. Jeg vet ikke om noe er endret senere).

"Presseorganisasjonene i Norge har i flere år bedt om at en får samme regler
som i Sverige. Det vil si at straffesaksdokumenter i utgangspunktet behandles
som dokumenter etter offentlighetsloven (i Sverige: sekretesslagen), og at den
taushetsplikt som dokumentet tidligere har vært undergitt, som hovedregel
faller bort når dokumentene sendes domstolen sammen med en
tiltalebeslutning.
For en norsk dommer er det en nærliggende innvending mot det svenske
systemet at norske dommere ikke får tilsendt saksdokumentene i en straffesak.
Skal pressen eller allmennheten ha en videre adgang til dokumentene enn
dommeren ? "
https://www.domstol.no/globalassets/upload/internett_fillister/da/publikasjoner/rapporter/2013-og-tidligere/das-rapportserie-1---2008-offentlighet-i-domstolene.pdf
Citera
2020-05-30, 20:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Har et spørsmål som jeg lurer litt på. Vet du om TEH (sønnen) bodde i nærheten av Sloraveien da forsvinningen skjedde? Vet du det? Kanskje andre her inne vet det?
Ja, han bodde på Rasta som ligger like ved Futurum. Ca 10 min med bil unna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in