2020-05-30, 11:32
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/gt/qs/tegnell-bekraftar-missen-borde-testat-osterrike-resenarer/

Nu säger statsepidemiologen Anders Tegnell att Sverige – om man haft den information man har nu – borde ha testat också österrikeresenärer.

Vadå "den information man har nu"? Jag kommer ihåg när det här hände, och vi skrev här i tråden att människor som kommer från - först Kina, därefter Iran och Italien, och sedan Österrike - måste antingen stoppas från att resa in här helt, eller isoleras och testas. VI här i tråden hade den kunskapen och de insikterna - men inte Folkhälsomyndigheten..???

Exakt. Dessutom så släppte de ju ut resenärerna från Italien och Iran i samhället och sa åt dem att bara vara uppmärksamma på symtom. Borde ha satt alla inresande i karantän direkt för testning oavsett symtom. Förstår att det hade känts som ett för stort projekt eftersom de inte tog smittan på allvar då, men med facit i hand så hade det varit ett litet projekt i jämförelse med vad som hände istället. Men det har väl med fria öppna Sverige att göra.

Sedan växer ändå Tegnell i mina ögon när han kan erkänna att de gjort fel. Han växte även när han sa i Skavlan att han önskar att de gjort mer i början. Problemet med det var att han bara sa det där och sedan sa efter att han inte vet vad de hade kunnat göra annars... så ödmjukheten verkar inte direkt permanent.
Citera
2020-05-30, 11:33
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Den asymptomatiska smittspridningen, ja. Det enda rätta hade ju varit att vänta med att påstå att det inte förekom någon sådan, tills man verkligen visste, och ge människor rådet att vara försiktiga. Jag kommer ihåg hur hjälplös man kände sig, när resenärerna från italienska Alperna kom hem, och Tegnell stod i TV och sa: "friska barn ska vara i skolan". Och de familjer som hade ett infektionskänsligt barn, eller någon i familjen som var infektionskänslig, hade inte heller rätt att hålla sitt barn hemma - trots att man visste att barn i klassen hade varit i Alperna. Det var helt sjukt (och det sa jag redan då - det finns dokumenterat här i tråden).

Ja, och att man nu hänvisar till vår höga dödlighet som "Ett misslyckande" är ju inte annat än en uttänkt mediastrategi.

Man har i princip inte gjort "någonting", man har inte stängt ned någonting för vi har inte råd och vi har inga lager för allt är avvecklat och utsålt.
Precis som hela landet kommer bli innan allt antagligen slutligen privatiseras och styrs i princip helt från EU.

Gisecke hade ju till och med sagt i en intervju i Januari någonting i stil med "att kurvan kommer plana ut bara endel dött bort," fritt parafraserat.

Sedan hela grejen om rekommendationerna om den palliativa vården.

Jag menar, va fan ska man säga?

Man har ju offrat folk.

https://www.youtube.com/watch?v=nSXIetP5iak
Citera
Medlem
Citat:
Har hon sagt det - det har jag missat!!! Det var ju HENNES fel att folk åkte. I och med att UD vägrade att gå ut med en avrådan. Hade de gjort det, så hade folk kunnat få sina pengar tillbaka. NU hamnade folk i det läget, att de kände sig "tvungna" att åka, fast de visste att det var farligt, för att de inte skulle förlora sina surt hopslitna pengar. Folk sprang hos sina husläkare och försökte få falska sjukintyg, för att kunna få tillbaka sina pengar av den anledningen i stället. Det är fruktansvärt fult att UD lägger ansvaret för detta på enskilda medborgare nu!
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/utrikesminister-ann-linde-om-sportlovs-teorin-i-cnn/

Hon poängterar också att ”average” död är 81 år, så gamla som dör är förmildrande för regimens facit? De är mindre värda än andra. Hade de sagt samma om det gällt döda i trafiken, visst omkommer folk i trafiken men det är ju ändå mest gamla som dör där så det gör ju inget.

Har de någon mediestrategi på UD? Om ministern ska framträda i global media som ses av hela världen borde de haft möjlighet att sminka/pudra så de ser lite bättre ut i bild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag jämför med antal döda i Stockholm i början av maj, ca 1500. Tar i snitt 26 dagar från att bli smittad till att döden registreras. Så jag jämför inte med dagens döda.

Frågan är om FHMs antikroppsstudie överhuvudtaget kommer att publiceras. Misstänker att de omräkningar som gjorde inte ledde någon vart.

Dessutom visar studie på 5 procent smittade inte 7,3 procent, om du drar av de falskt positiva på 2,3 procent.

Det ska publiceras kommande vecka. Detta med att 7,3% i själva verket var 5% har jag inte läst någonstans, har du tillförlitlig källa på det?
Citera
Bannlyst
Snyggt av Tegnell att hålla sig till faktan om munskydd och att även nya undersökningar visar att han haft rätt hela tiden. Satan vilken upprättelse över de som farit med skrämselpropaganda!
Citera
2020-05-30, 11:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att det fanns 75% kvinnor vid FoHM var för mig en nyhet, ännu mer förvånande blir det då att de personer som vi sätt arbeta inom FoHM med pandemin nästan bara är män. Jag tänker på Tegnell, Generaldirektör Johan Carlson, Anders Wallensten, giesecke. För att vara en jämställ fördelning ska det vara 60/40, så jämställt kan man då inte sega att FoHM är.
När Tegnell Sa att man inte skulle arbeta hemifrån pga att det inte var jämställt tror jag inte han pratade om kön utan om jämställdhet mellan arbetare. Detta fick han ju också dra tillbaka, råden från FoHM är att man ska jobba hemifrån om man kan.
Världens första feministiska regering? Har vi det? Det har blivit pinsamt tydligt att är det något som Sverige inte är är det Feministiskt. Alla de andra Nordiska länderna har just nu kvinnliga statsministrar, Danmark, Norge , Finland och Island. I Sverige har vi som ett av världens få länder aldrig haft en kvinnlig statsminister. Kan man kalla ett land som aldrig haft det feministiskt och kan man kalla dess regering"Världens första feministiska regering". Det är skillnad att vara och att sega sig vara. Det året Fi höll på att ta sig in i riksdagen fick samtliga partier frågan om de var feminister. Jag mins att jag njöt av att hör både moderaterna och kd dyrt och heligt sega sig vara feminister. Så samtliga partier i Sverige har sagt sig vara feminister alltså inget som utmärker sig för socialdemokraterna. Jag är nu lite osäker på vad SD svarade på fråganom om de är feminister, kanske de bara pratade bort frågan de är ju också det enda partiet som aldrig haft en kvinnlig partiledare. Men de har ju också bara funnit sedan 80-talet.
Vad jag menar är att att skylla Sveriges dåliga corona strategi på feminister bara visar ett förakt för kvinnor som kämpar för lika rättigheter som de som männen har och har egentligen ingen grund i verkligheten. Denna pandemi har mycket lite med feminism att göra, det är främst män som dör, den största gruppen av de som vårdas på iva är män och inom vård och omsorg jobbar det mycket kvinnor. Det är ofta artiklar om dessa kvinnor som jobbar på iva och just nu jobbar hårt på att rädda livet på många män. Dessa kvinnor riskerar sina egna liv när de försöker rädda dessa ”gubbar”. Här på tråden är det många kvinnor som skriver kritiskt om Sveriges strategi. Hade vi kvinnor och feminister varit så hemska som en del vill utmåla oss som hade vi väl bara välkomnat en sådan pandemin som i första hand skadar män. Vi hade väl glatt och tysta bara sett på när männen dog. Men det gör vi inte. Betyder inte det något.Det är främst män som har beslutat strategin för denna pandemi och det är många kvinnor som slåss för männens liv. Så just i denna pandemi håll feminism föraktet någon annan stans.

Nu skiljer jag väldigt tydligt på en feminist av gamla skolan och en feminazist - nya skolan. Den här pandemin har skötts lika bra som den feministiska snöröjningen i Stockholm, alltså av feminazister. Försök inte blanda in korten att jag skulle tycka illa om kvinnorna som jobbar på iva, all heder åt dem.
Citera
2020-05-30, 11:35
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag har aldrig hyllat den svenska modellen eller sagt att våra insatser varit felfria. Det jag däremot hävdat är att samhällsnyttan att stänga ner länder helt är negativ medan vi till stor del har ett fungerande samhälle kvar.

Tester etc är ju ganska meningslösa om man ändå inte blir immun... Blir man immun är det toppen och då kan man öppna upp ytterligare istället för att som folk förespråkar stänga ner totalt nu, flera månader senare...

Alltså: det är för mig viktigare att 99,96% av landets befolkning kan leva ett fungerande liv nu och i framtiden än att 0,04% dör ett halvår senare än dom gjort av Covid-19.
Pragmatisk och fullständigt logisk utilitarism.

Din människosyn påminner om Pol Pots och Hitlers.

Även ekonomiskt kan Sveriges väg vara sämre. Nu öppnar resten av EU upp medans vi står här och stampar med "platån".
Citera
2020-05-30, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/utrikesminister-ann-linde-om-sportlovs-teorin-i-cnn/

Hon poängterar också att ”average” död är 81 år, så gamla som dör är förmildrande för regimens facit? De är mindre värda än andra. Hade de sagt samma om det gällt döda i trafiken, visst omkommer folk i trafiken men det är ju ändå mest gamla som dör där så det gör ju inget.

Har de någon mediestrategi på UD? Om ministern ska framträda i global media som ses av hela världen borde de haft möjlighet att sminka/pudra så de ser lite bättre ut i bild.

Medelåldern för döda i covid är bara marginellt lägre än Sveriges medellivslängd.
Säger det dig nåt?
Citera
2020-05-30, 11:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men fan seriöst.. läs lite mer i texten.

Vi har ändrat strategi. Vi jobbar väldigt hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden och det har också visat sig i statistiken att det börjar lyckas. Däremot är det en ganska lång tidsskillnad mellan att man får effekter på minskad smittspridning på äldreboenden och att det faktiskt drar ner på dödstalen.
Har de inte alls det. Alltså testat symptomfria på äldreboenden. Det kom igång i slutet av den här veckan. Hur jag vet det. Har pratat med ASIH-vården som tar hand om min mor.

Och för min del ser jag ingen ändring av strategi i det då man hävdat länge att man har gjort detta. Lycka till med att få ner några dödstal där när nu de mest utsatta redan vandrat vidare.

Det som hade gjort skillnad hade varit om man tidigt hade gjort detta och och testat personal samt stoppat resor från och till riskområden.
Citera
2020-05-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Nu vet jag inte om du menar mig eller andra, men faktum kvarstår ju att vi inte ser ett slut på smittspridningen då vi inte har flockimmunitet eller ett vaccin färdigt. Det lämnar då en ganska stor sannolikhet att de mest utsatta fortfarande finns kvar i resten av europa medans vi uppenbarligen arbetat oss igenom en del av den massan.

Om alla kommer få smittan förr eller senare vilket expertisen är överens om så är skillnaden i döda noll i slutändan. Vi drar av plåstret snabbt, andra länder sitter och petar i såret.

Det är en ganska morbid teori och Tegnellförsvar att många ska dö i andra länder för att utfallet för den svenska modellen inte ska bli katastrofalt. Numera har ju även Tegnell tillstått att det var ett misstag att inte göra mer när smittan började spridas i Sverige. De liv det kostade kan man aldrig ta igen.
Citera
2020-05-30, 11:42
Medlem
arbetets avatar
Kan meddela tråden att jag med största sannolikhet inte har eller har haft COVID19. Man har igår testat min mor som jag har väldigt nära kontakt med dagligen. Hon var negativ.

Och ja, med det jag vet så tror jag inte att det alltid är en lysande idé att ha haft smittan med antikroppar ens. Inte med det jag känner till av komplikationer som kan finnas.

So stay SARS-CoV-2-naïve, folks!
Citera
2020-05-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Medelåldern för döda i covid är bara marginellt lägre än Sveriges medellivslängd.
Säger det dig nåt?
Medellivslängd innebär att 50% dör innan och 50% dör efter den åldern. Varför är det OK att 50% som levt längre än så dör av sjukdom som till stor del hade kunnat förhindras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in