Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det är 75% kvinnor anställda på myndigheten, det är feminism, inget annat. Rättvist och jämställt så det förslår eller hur? Vi har du dessutom världens första feministiska regering, det har de själv proklamerat. Försök inte blanda bort korten. Tegnelldåren stod ju i början av skiten och svamlade om att det inte är rättvist (jämställt?) att vissa kan jobba hemifrån och andra inte.
Att det fanns 75% kvinnor vid FoHM var för mig en nyhet, ännu mer förvånande blir det då att de personer som vi sätt arbeta inom FoHM med pandemin nästan bara är män. Jag tänker på Tegnell, Generaldirektör Johan Carlson, Anders Wallensten, giesecke. För att vara en jämställ fördelning ska det vara 60/40, så jämställt kan man då inte sega att FoHM är.
När Tegnell Sa att man inte skulle arbeta hemifrån pga att det inte var jämställt tror jag inte han pratade om kön utan om jämställdhet mellan arbetare. Detta fick han ju också dra tillbaka, råden från FoHM är att man ska jobba hemifrån om man kan.
Världens första feministiska regering? Har vi det? Det har blivit pinsamt tydligt att är det något som Sverige inte är är det Feministiskt. Alla de andra Nordiska länderna har just nu kvinnliga statsministrar, Danmark, Norge , Finland och Island. I Sverige har vi som ett av världens få länder aldrig haft en kvinnlig statsminister. Kan man kalla ett land som aldrig haft det feministiskt och kan man kalla dess regering"Världens första feministiska regering". Det är skillnad att vara och att sega sig vara. Det året Fi höll på att ta sig in i riksdagen fick samtliga partier frågan om de var feminister. Jag mins att jag njöt av att hör både moderaterna och kd dyrt och heligt sega sig vara feminister. Så samtliga partier i Sverige har sagt sig vara feminister alltså inget som utmärker sig för socialdemokraterna. Jag är nu lite osäker på vad SD svarade på fråganom om de är feminister, kanske de bara pratade bort frågan de är ju också det enda partiet som aldrig haft en kvinnlig partiledare. Men de har ju också bara funnit sedan 80-talet.
Vad jag menar är att att skylla Sveriges dåliga corona strategi på feminister bara visar ett förakt för kvinnor som kämpar för lika rättigheter som de som männen har och har egentligen ingen grund i verkligheten. Denna pandemi har mycket lite med feminism att göra, det är främst män som dör, den största gruppen av de som vårdas på iva är män och inom vård och omsorg jobbar det mycket kvinnor. Det är ofta artiklar om dessa kvinnor som jobbar på iva och just nu jobbar hårt på att rädda livet på många män. Dessa kvinnor riskerar sina egna liv när de försöker rädda dessa ”gubbar”. Här på tråden är det många kvinnor som skriver kritiskt om Sveriges strategi. Hade vi kvinnor och feminister varit så hemska som en del vill utmåla oss som hade vi väl bara välkomnat en sådan pandemin som i första hand skadar män. Vi hade väl glatt och tysta bara sett på när männen dog. Men det gör vi inte. Betyder inte det något.Det är främst män som har beslutat strategin för denna pandemi och det är många kvinnor som slåss för männens liv. Så just i denna pandemi håll feminism föraktet någon annan stans.