2020-05-30, 11:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Utredningen har tittat på effekterna av maskanvändning i samhället, inte i sjukvården. Här är i alla fall finnarna transparenta med hur de resonerar. Har ännu inte sett något liknande faktabaserat resonemang från svenska FHM.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tegnell har åtskilliga gånger förklarat att det inte finns några faktabaserade studier på att skyddsmasker hindrar smitta ute i samhället. Samt att dessa masker kan bli en falsk trygghet och t o m en risk då många med mask petar sig i ansiktet med dessa masker

Är inte säker på att jag förstår logiken?

Det är samma resonemang och samma man som ställde till det med presymptomatisk smittspridning,

det fanns en studie WHO publicerade men den gillade inte Sveriges statsepidemiolog,

alltså fanns inte presymptomatisk smittspridning för det fanns inga studier.

Nu har det ju visat sig att presymptomatisk smittspridning finns. EDIT: och det finns studier som visar detta.

Vad kan vi lära oss av den historien och hur kan vi överföra den kunskapen på frågan om huruvida masker för befolkningen minskar smittspridningen?

Alla får 10 gissningar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tack för påminnelsen.

Samma sätt att resonera och handla har ju sedan gått som en röd tråd genom hanteringen av detta.

Man skulle kunna sammanfatta endel av detta som:

-Ingenting fungerar, iallafall ingenting som kan kosta några pengar, skit i vad andra länder gör.
Andra länder har fel, vi har rätt för att vi säger det.

Lägg därtill en rad motsägelser och direkta fel.

Bara diskussionen om vad man kan ha munskydd till har ju varit helt bisarr.
Sen om asymptomatisk smitta.

Vi med normal internetuppkoppling har ju veckor innan Sverige erkände asymptomatisk smitta kunnat se vad Korea säger om just detta bla. Samma sak om munskydd.

Men här i DDR har ju i princip "all" information som på något vis motsäger Statens agerande bara viftats bort och/eller tystats ned. Spelar ingen roll att vårt agerande varit en direkt motsats till vad andra gör.
För "det spelar väl ingen roll", dom har ju fel, vi har rätt.

Kollar man i medier idag så handlar mycket om Damagecontrol.

"Visst vi har problem va, men så stora problem har vi inte.
Tro inte på det ni tycker er se, tro inte på era egna sinnen, för det är troligen fel och i detta fallet är det alltid fel."
/Staten

Den asymptomatiska smittspridningen, ja. Det enda rätta hade ju varit att vänta med att påstå att det inte förekom någon sådan, tills man verkligen visste, och ge människor rådet att vara försiktiga. Jag kommer ihåg hur hjälplös man kände sig, när resenärerna från italienska Alperna kom hem, och Tegnell stod i TV och sa: "friska barn ska vara i skolan". Och de familjer som hade ett infektionskänsligt barn, eller någon i familjen som var infektionskänslig, hade inte heller rätt att hålla sitt barn hemma - trots att man visste att barn i klassen hade varit i Alperna. Det var helt sjukt (och det sa jag redan då - det finns dokumenterat här i tråden).
Citera
Medlem
Krakems avatar
Kan trådens få kvarvarande, för Tengeles förlorade ära kämpande, regimgossar svara vilket av lockdown-länderna som gått under pga alkoholism, avhoppade studenter, självmord, och annat som utlovades friskt i början på pandemin?

Ni lovade även att Sverige skulle göra en enorm vinst om vi utrotade landets svaga och sjuka. Borås skulle bli en textilstad igen mm. Dagaktuell rapport på detta tack.

Jag ser inga sådana länder men färre döda och ett fortsatt svenskt massmördande?
Senast redigerad av Krakem 2020-05-30 kl. 11:22.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tycker själv illa om etiketterna "förnekare" och "alarmister" som härstammar ifrån början av covid-19 utbrottet. Men om du jämför covid-19 med en vanlig influensa så är du just en förnekare. Antalet döda i covid-19, globalt, har just gått över 360 000. Som värst dödar vanlig säsongsinfluensa just 360 000 människor globalt per år. I går rapporterades 125 000 nya covid-19 fall i världen. Det här är bara början. Räkna med miljontals nya fall, varje dag, inom maximalt ett halvår.

Å andra sidan verkar motståndarna till den svenska strategin inte förstå att SARS-COV2 nästa. är ett ostoppbart virus. De enda två saker som kan stoppa det i längden är:

Utvecklad flockimmunitet. Här tror jag Tegnell har fel, man kan nå flockimmunitet också utan hjälp av vaccin.. Tittar man på stadsdelen Rinkeby-Kilsta så har man, redan nått upp till flockimmunitet där, och har därför noll nya fall per dag. Se antalet officiellt rapporterade fall där på platz.se, multiplicera med 65 för att få det verkliga antalet fall, jämför sedan med befolkningstorleken. Då kommer man fram till runt 60 procent immuniserade. Smittskyddsläkaren i området hade alltså rätt: en lokal flockimmunitet har uppnåtts.

Vaccin, men då vill det till att det verkligen kommer. Dessutom måste det ha verkan på en bra större andel än 50 procent av de vaccinerade, vilket långt ifrån varje vaccin har. Alltså en otroligt stor osäkerhet här.

Jag väntar, med spänning, på resultatet av den serologiska undersökning som FHM gjort i veckan. Har ca 20 procent av befolkningen i Sverige hunnit bli immuniserad så har vi goda chanser att uppnå flockimmunitet i Sverige till hösten. Har bara ca 10 procent av Svenskarna hunnit bli immuniserade så kanske jag börjar bli tveksam till den svenska strategin. Om inte annat så skulle förloppet bli mer långdraget och kosta fler människoliv. Men skulle det visa sig att Stockholmsregionen, denna vecka, ligger på ca 30 procent redan immuniserade så är vi på rätt väg. Då gäller det bara att försöka hålla nere dödstalen och ha lite tålamod.

Vad gäller omvärldens strategi så får vi avvakta hur det ser ut där, i ett första skede om några veckor, och i ett andra skede till hösten. Men om nu t.ex Norge har en väldigt liten andel immuniserade i befolkningen så kan det ju vara intressant att ställa antalet döda i covid-19 i relation andelen immuniserade i befolkningen. Men jag väntar med en sådan jämförelse tills vi sett resultatet av FHM:s senaste serologiska undersökning.
Vadå multiplicera med 65? Ingen vet ett skit om immuniteten som utvecklas efter en covid19 infektion. Den kan mycket väl bara vara i typ tre månader. Vissa kanske inte får antikroppar alls. Bättre om du länkar till vetenskapliga studier när du skriver långa inlägg om flockimmunitet. Annars är det nog inte många som bryr sig...
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tycker själv illa om etiketterna "förnekare" och "alarmister" som härstammar ifrån början av covid-19 utbrottet. Men om du jämför covid-19 med en vanlig influensa så är du just en förnekare. Antalet döda i covid-19, globalt, har just gått över 360 000. Som värst dödar vanlig säsongsinfluensa just 360 000 människor globalt per år. I går rapporterades 125 000 nya covid-19 fall i världen. Det här är bara början. Räkna med miljontals nya fall, varje dag, inom maximalt ett halvår.

Å andra sidan verkar motståndarna till den svenska strategin inte förstå att SARS-COV2 nästa. är ett ostoppbart virus. De enda två saker som kan stoppa det i längden är:

Utvecklad flockimmunitet. Här tror jag Tegnell har fel, man kan nå flockimmunitet också utan hjälp av vaccin.. Tittar man på stadsdelen Rinkeby-Kilsta så har man, redan nått upp till flockimmunitet där, och har därför noll nya fall per dag. Se antalet officiellt rapporterade fall där på platz.se, multiplicera med 65 för att få det verkliga antalet fall, jämför sedan med befolkningstorleken. Då kommer man fram till runt 60 procent immuniserade. Smittskyddsläkaren i området hade alltså rätt: en lokal flockimmunitet har uppnåtts.

Vaccin, men då vill det till att det verkligen kommer. Dessutom måste det ha verkan på en bra större andel än 50 procent av de vaccinerade, vilket långt ifrån varje vaccin har. Alltså en otroligt stor osäkerhet här.

Jag väntar, med spänning, på resultatet av den serologiska undersökning som FHM gjort i veckan. Har ca 20 procent av befolkningen i Sverige hunnit bli immuniserad så har vi goda chanser att uppnå flockimmunitet i Sverige till hösten. Har bara ca 10 procent av Svenskarna hunnit bli immuniserade så kanske jag börjar bli tveksam till den svenska strategin. Om inte annat så skulle förloppet bli mer långdraget och kosta fler människoliv. Men skulle det visa sig att Stockholmsregionen, denna vecka, ligger på ca 30 procent redan immuniserade så är vi på rätt väg. Då gäller det bara att försöka hålla nere dödstalen och ha lite tålamod.

Vad gäller omvärldens strategi så får vi avvakta hur det ser ut där, i ett första skede om några veckor, och i ett andra skede till hösten. Men om nu t.ex Norge har en väldigt liten andel immuniserade i befolkningen så kan det ju vara intressant att ställa antalet döda i covid-19 i relation andelen immuniserade i befolkningen. Men jag väntar med en sådan jämförelse tills vi sett resultatet av FHM:s senaste serologiska undersökning.

Bra sagt om förnekare och alarmister! Tycker själv det är löjligt men tror att vissa, som jag, ibland sagt det med för att det är ett simpelt sätt att nämna de två sidor som dominerar debatten.

Det om flockimmunitet: Vad händer då ifall immuniteten räcker max 6 månader? Kommer även rapporter om permanenta skador och att de som insjuknar igen ofta blir ännu sjukare. Håller du inte med om att flockimmunitet är väldigt riskabelt att hoppas på med tanke på att det är så mycket vi inte vet?

Och den nya serologiundersökningen. Litar du verkligen på den och FHM när de sa själva att den första var ett bra urval bara för att ändra sig när resultatet inte blev som de önskade och sa att de ska försöka igen med andra målgrupper för att få resultatet de anser att det borde varit? Trots att länder som drabbats hårdare än Sverige fick liknande resultat. Känns som bias för mig och jag kommer ha svårt att lita på deras siffror.
Citera
2020-05-30, 11:20
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
1929 kraschade ekonomin. Har du haft det dåligt sen dess? Nu vet jag inte hur gammal du är men misstänker att du inte sett speciellt mycket umbäranden i ditt liv. 1973 kraschade den också, 2000, 2007. Vi lever än.

Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt några ekonomiska krascher ja. Du som är så påläst kanske borde minnas 90-talskrisen också...

Visst går ekonomin att bygga upp men det tar tid. Att samhället går vidare och ekonomin sakta drar igång igen ändrar inte det faktum att man lämnar miljontals efter sig med en privatekonomi i ruiner och skulder för livet men det gör kanske inget?
Citera
2020-05-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Symboliskt, ja det är ett jättebra uttryck.

Kanske blir sossarna ännu lite mer populära på kuppen? Man ger sken av att ha situationen under kontroll och att framtiden ser ljus ut - allt tack vare våra myndigheters agerande.

Efter stängda gymnasier kommer man nu tillåta skidorter att ha öppet också I guess..
Citera
2020-05-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Om du tänker ett varv till så inser du att våra nordiska grannländer stoppade smittan temporärt men kommer att få samma utveckling som resten av världen med skenande smitta nu när dom öppnar upp igen. Vi har nu betat av de som kommer dö till stor del.

Det enda man kan säga att Sverige misslyckats med är möjligtvis att man totalt havererat med att skydda de äldre på äldreboenden, men det har ingenting med generell lockdown att göra.

Grattis till ditt försök att tänka men det gick inte så bra när du köper rysspropaganda som försöker sänka förtroendet för vårt fria samhällssystem...

Gällande din ekonomiska analys om att man tappar framtidstron: EXAKT. Paniken sprider en enorm skada mot framtidstron. Hade världen fortsatt så som Sverige gjort hade folk haft möjlighet att behålla jobben, om än kanske på halvtid för stunden, istället för att som nu bli arbetslösa i mängder och tappa framtidstron för alltid. Du har uppenbarligen NOLL konsekvenstänkande.
Flashbacks smittskyddseorakel fjärrskådar okvalificerat om framtiden, undrar om de använder kaffesump eller tarotkort.
Hur framtiden ser ut återstår att se.
Citera
2020-05-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Väldigt osannolikt när Belgien med ungefär samma dödstal som Stockholm hade 6 procent med antikroppar, eller England 7 procent.

Tror dessutom Stockholm kan ha haft ett högre dödstal pga att äldre prioriterats bort i vården.

Antikroppsstudien från april visar på 7,3 procent med antikroppar. Men från det måste 2,3 procent dras av för falskt positiva svar (enligt FHM är specificiteten 97,7 procent, dvs 2,3 procent som inte har antikroppar visar positivt). Så det blir 120000 smittade i Stockholm. Jämför detta med 1500 döda en månad senare, lägg därtill överdödlighet som inte registreras (enligt FHM + 33 procent), och då hamnar Stockholms dödstal på 1,5-2 procent. Dessutom är vårdcentraler antagligen inte representativa, antagligen är det fler som haft smittan som söker sig dit pga olika efterverkningar (de vågar också då de redan är immuna eller tror sig vara det).

Idag är antagligen färre än 10 procent smittade i Stockholm, om vi antar att färre blivit smittade efter mitten av april än före.

Antikroppssstudien på 7,3% i Sthlm som mättes i slutet på april, mäter vilka som faktiskt varit/är smittade ca 3 veckor tidigare, d v s i början på april.
Nu är vi alltså nästan 8 veckor längre in i pandemin. Vi får väl se vad FHMs beräkningar som kommer till veckan indikerar.
Citera
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi förstår att du är ett själviskt svin.

Men jag håller med dig om din slutkläm!

Tack för komplimangen. Jag är gärna ett själviskt svin om självisk innebär att man tänker på den stora massans bästa istället för en minoritets.

Agerandet som verkar hyllas här i tråden är som att låta huset brinna ner men samtidigt rädda papperskorgen som tog fyr istället för tvärt om.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men fan seriöst.. läs lite mer i texten.

Vi har ändrat strategi. Vi jobbar väldigt hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden och det har också visat sig i statistiken att det börjar lyckas. Däremot är det en ganska lång tidsskillnad mellan att man får effekter på minskad smittspridning på äldreboenden och att det faktiskt drar ner på dödstalen.

Så är detta ett erkännande att de inte har försökt att rädda äldreboendena innan? Eller vad vill du att vi ska läsa av här?

Är det verkligen att ändra strategi? Nej det är det inte. Inte någonstans.
Citera
2020-05-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/gt/qs/tegnell-bekraftar-missen-borde-testat-osterrike-resenarer/

Men i Sverige intog myndigheterna en avvaktande hållning.

På morgonen den 8 februari gick svenska Folkhälsoinstitutet ut med att det inte fanns något skäl för sportlovsfirare att boka av eller planera om sina resor.

Tvärtom var det mest förnuftiga att inte avstå från resande, menade svenska myndigheter.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, förklarade statsepidemiologen Angers Tegnell.

Det är så dags för PK-media att börja ifrågasätta FHM och Tegnell nu. Tänk om de hade vågat göra det på en gång!

Grundproblemet är ju att man aldrig från FHM:s sida varit intresserad av att begränsa smitta i någon större utsträckning. Flockimmunitet har varit planen från början och man räknade med en dödlighet som var jämförbar med vanlig influensa. Nu blev det inte riktigt så dessvärre.

Vilket bekräftas av den tidigare "Infektionsläkaren Peet Tüll - som i många år arbetat med smittskyddsfrågor åt WHO":

"man har byggt strategin på en modell som in stämmer med verkligheten"

https://youtu.be/lqQG59dDuGI?t=2818
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in