2020-05-30, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Men nu har ju Utrikesminister Ann Linde framträtt i CNN och förklarat att en orsak till våra höga dödstal var att folk åkte på skidresor i alperna under sportlovet. Enligt henne oansvarigt av de som gjorde det då det var känt att det fanns smitta där.
Vanligt folks dåliga omdöme får nu regimen att framstå i dålig dager och solkar den sk sverige-bilden. Hög tid att regimen skaffar sig ett nytt folk, de får öka takten på folkutbytes politiken så kurvan inte planar ut.

Har hon sagt det - det har jag missat!!! Det var ju HENNES fel att folk åkte. I och med att UD vägrade att gå ut med en avrådan. Hade de gjort det, så hade folk kunnat få sina pengar tillbaka. NU hamnade folk i det läget, att de kände sig "tvungna" att åka, fast de visste att det var farligt, för att de inte skulle förlora sina surt hopslitna pengar. Folk sprang hos sina husläkare och försökte få falska sjukintyg, för att kunna få tillbaka sina pengar av den anledningen i stället. Det är fruktansvärt fult att UD lägger ansvaret för detta på enskilda medborgare nu!
Citera
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Om du tänker ett varv till så inser du att våra nordiska grannländer stoppade smittan temporärt men kommer att få samma utveckling som resten av världen med skenande smitta nu när dom öppnar upp igen. Vi har nu betat av de som kommer dö till stor del.

Fast det verkar ju inte så (jag är medveten om att det inte är över än) Danmark började öppna upp gradvis för ett bra tag sen nu och den stora smittökningen har uteblivit till den grad att experterna är förvånade. Dessutom har man byggt upp en massiv testnings kapacitet inför en andra våg för att effektivt kunna smittspåra, det verkar ju också gå sådär med det i Sverige.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Om du är beredd att dö vet du först när du är döende. Allt annat är bara pladder och försök att vara bättre på döendet än alla andra. Lite samma strategi som religiösa kör med.

De allra flesta är inte beredda att dö, inte ens de svårt sjuka, eftersom alla djur inklusive människan har extremt stark överlevnadsinstinkt och -drift. Den kan slås ut av svår depression och ersättas av dödsönskan vilket är inte samma som att man egentligen och på riktigt vill dö, man orkar bara inte leva det liv man lever just då.

Ah den nya bushidomentaliteten Tengeles stjärtgossar odlar för att försvara massmördandet.

Om bara jag är ok med döden så är det säkert så att dom jag mördar pga politiken också är det.
Citera
2020-05-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jo men...va är vitsen med att dölja statistiken på hur många som testats positiv eftersom det går att få veta det indirekt via avlidna?
Dvs det framkommer ändå att det är fucked up i detta land.

Jo, för att vinna tid. Dödligheten kommer flera veckor efter talen över antal nya smittade. Tegnell har agerat konsekvent på detta sätt. När dödligheten var som högst, tolkade han siffrorna så att de skulle gå ned, utan att korrigera för eftersläpning. Han sa att antikroppsstudien skulle visa på att 25 procent var smittade i Stockholm. Varför sa han det? Kände han inte till de preliminära resultaten? Jag kan inte hitta annat skäl än att vinna tid. Tror inte att han är så korkad, han verkar ändå vara rätt så smart. Nästa vecka finns det andra serier som kan användas för manipulation, eller som han säger för att inge lugn och undvika panik (för sig själv kanske han ändå kan motivera manipulation av information för att det på lång sikt har goda konsekvenser). Vad som sades för två veckor sedan har media redan glömt, eller i alla fall är inte det som driver media om man ska använda ett tegnellskt uttryck.

Varför tror du Tegnell, Giesecke, mfl vill jämföra länders dödlighet först om ett år? De kommer verkligen visa att FHM har haft fel. Om ett år går kanske Tegnell vidare med mer luckrativa uppdrag som han kan tjäna betydligt mer pengar på än vad han gör nu. Eller så sitter han kvar och drar en ny rövare som media köper med hull och hår, typ ja det är lätt att vara efterklok, vi var naiva, ingen kunde veta, etc.
Citera
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Flashbacks smittskyddseorakel fjärrskådar okvalificerat om framtiden, undrar om de använder kaffesump eller tarotkort.
Hur framtiden ser ut återstår att se.

Nu vet jag inte om du menar mig eller andra, men faktum kvarstår ju att vi inte ser ett slut på smittspridningen då vi inte har flockimmunitet eller ett vaccin färdigt. Det lämnar då en ganska stor sannolikhet att de mest utsatta fortfarande finns kvar i resten av europa medans vi uppenbarligen arbetat oss igenom en del av den massan.

Om alla kommer få smittan förr eller senare vilket expertisen är överens om så är skillnaden i döda noll i slutändan. Vi drar av plåstret snabbt, andra länder sitter och petar i såret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Utredningen har tittat på effekterna av maskanvändning i samhället, inte i sjukvården. Här är i alla fall finnarna transparenta med hur de resonerar. Har ännu inte sett något liknande faktabaserat resonemang från svenska FHM.

Är inte säker på att jag förstår logiken?

Det är samma resonemang och samma man som ställde till det med presymptomatisk smittspridning,

det fanns en studie WHO publicerade men den gillade inte Sveriges statsepidemiolog,

alltså fanns inte presymptomatisk smittspridning för det fanns inga studier.

Nu har det ju visat sig att presymptomatisk smittspridning finns. EDIT: och det finns studier som visar detta.

Vad kan vi lära oss av den historien och hur kan vi överföra den kunskapen på frågan om huruvida masker för befolkningen minskar smittspridningen?

Alla får 10 gissningar.

Vi får väl se hur/om Tegnell kommenterar detta.
Få visste i början av pandemin att man kunde smitta innan symptom. Man visste rätt lite om detta nya virus verkar det som.
Citera
2020-05-30, 11:27
Bannlyst
Ny finsk studie visar att masker inte skyddar mot smitta.
Citera
2020-05-30, 11:28
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Fast det verkar ju inte så (jag är medveten om att det inte är över än) Danmark började öppna upp gradvis för ett bra tag sen nu och den stora smittökningen har uteblivit till den grad att experterna är förvånade. Dessutom har man byggt upp en massiv testnings kapacitet inför en andra våg för att effektivt kunna smittspåra, det verkar ju också gå sådär med det i Sverige.

Jag har aldrig hyllat den svenska modellen eller sagt att våra insatser varit felfria. Det jag däremot hävdat är att samhällsnyttan att stänga ner länder helt är negativ medan vi till stor del har ett fungerande samhälle kvar.

Tester etc är ju ganska meningslösa om man ändå inte blir immun... Blir man immun är det toppen och då kan man öppna upp ytterligare istället för att som folk förespråkar stänga ner totalt nu, flera månader senare...

Alltså: det är för mig viktigare att 99,96% av landets befolkning kan leva ett fungerande liv nu och i framtiden än att 0,04% dör ett halvår senare än dom gjort av Covid-19.
Pragmatisk och fullständigt logisk utilitarism.
Senast redigerad av SailorCalvin 2020-05-30 kl. 11:31.
Citera
2020-05-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kan bara instämma...
Tack, visst är det så som jag skrev när du vågat ha en balanserad åsikt om vad regeringar håller på med i dessa tider av avancerad semantik manipulation. Jag tycker mej ha märkt att alla fanatiker är nästan borta vilket är bra för oss som helst vill spana på Covid-19 och virusets verkan bland folk.
Citera
2020-05-30, 11:30
Bannlyst
https://www.stromstadstidning.se/ansiktsmask-klent-skydd-mot-viruset-1.28619348

Citat:
Det finska social- och hälsovårdsministeriet har kommit fram till att ansiktsmasker inte skyddar mot smittspridning i någon betydande grad

Skönt, så kan vi släppa den myten nu.
Citera
2020-05-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Antikroppssstudien på 7,3% i Sthlm som mättes i slutet på april, mäter vilka som faktiskt varit/är smittade ca 3 veckor tidigare, d v s i början på april.
Nu är vi alltså nästan 8 veckor längre in i pandemin. Vi får väl se vad FHMs beräkningar som kommer till veckan indikerar.

Jag jämför med antal döda i Stockholm i början av maj, ca 1500. Tar i snitt 26 dagar från att bli smittad till att döden registreras. Så jag jämför inte med dagens döda.

Frågan är om FHMs antikroppsstudie överhuvudtaget kommer att publiceras. Misstänker att de omräkningar som gjorde inte ledde någon vart.

Dessutom visar studie på 5 procent smittade inte 7,3 procent, om du drar av de falskt positiva på 2,3 procent.
Citera
2020-05-30, 11:31
Medlem
[quote=kkkrim|71768103]Ni missar att lägga in en parameter i "vår" strategi, vi är beroende av våra grannar och vad de gör i detta.

Tar Ni för givet att våra grannar "slänger" den stora investering de nu gjort i sjön för att i eventuella efterkommande virusvågor släppa smittan fri?
Eller är det större sannolikhet att de faktiskt kommer använda denna investering till att fortsätta mota ut smittan?

Om den svenska strategin nu ska ha en möjlighet att fungera så måste våra grannar ge upp annars står vi här isolerade från de vi behöver då de åter stänger för att skydda sitt folk, om vi ens fått deltaga i de återöppnade kontakterna tills dess då.

Så, vi är beroende av alla runt oss, är det då vettigt att alienera oss från de med en helt unik strategi där vi låter viruset hållas eller är det vettigare att ta kommandot över viruset och åter bli accepterade samt att vi efter detta kan agera samstämt så vi kan vara en del av den gemenskap vi idag inte klarar oss utan?

Och det är ju lätt att återta kommandot, bara testa, spåra och isolera bort positiva ur samhället så minska smittan.

Vi har ju överkapacitet av testmöjlighet så det är inte vad det hänger på, det är viljan att stoppa smittan det hänger på.

Oavsett hur det går så gör vi något och detta är vad som behövs för att åter bli accepterade av omvärlden, den omvärld vi så desperat behöver för att kunna upprätthålla den standard vi har här i landet.

Det är av ekonomiska skäl viktigare att bekämpa smittan än att av ekonomiska skäl låta bli...

Regeringens coronastragegi gör att sommarturisterna befaras svika Sverige vilket kommer att orsaka mångmiljardförluster för turistindustrin. Samtidigt kommer regeringen att ge mångmiljarder som socialbidrag till företagare i t ex besöksnäringen som hotell och restauranger.

Vilken virrig politik! Och dessutom skämmer man ju ut Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in