• 1
  • 2
2020-05-29, 03:41
Medlem
Som rubriker lyder, är logistics service management programmet i Lu en bra ide? Finns det ett bättre alternativ än Lu? Jobba utomlands efter utbildningen? Varje minsta detalj kan vara till stor hjälp. Tack i förhand!
Citera
2020-05-29, 03:49
Medlem
Kombinera utbildningen med masterutbildning i Supply chain management låter intressant för mig, vad tycker ni?
Citera
2020-05-29, 07:21
Medlem
Alla företag som sysslar med någon form av produktion (Scania, Volvo, Saab etc) har den typen av tjänster i sin verksamhet. Även företag som sysslar med frakt etc.

Så det är säkerligen en bra utbildning och Lund är en skola med gott rykte. Jag vet att Handelshögskolan i Göteborg med har ett program inom logistik, det är med en bra skola.

Spontant har väl Göteborg fler företag som kan bli intressanta, så som Saab, Volvo i Trollhättan, Stena-koncernen osv, men Lunds universitet är ju rätt högt rankad internationellt.

https://handels.gu.se/utbildning/Pro...stikprogrammet

Du kan ju läsa och jämföra.
Citera
2020-05-29, 08:52
Medlem
Tänk på att utbildningen och skolan ligger i Helsingborg, inte i Lund. Överlag är inte Campus Helsingborg direkt kända för att erbjuda bra utbildningar med hög kvalitet (något som antagningsstatistiken för utbildningarna bevisar). Jag hade kikat på utbildningen i Göteborg.
Citera
2020-05-29, 09:10
Medlem
Tarrous avatar
Är du ambitiös föreslår jag att du väljer något annat.
Citera
2020-05-29, 10:10
Medlem
undercover-racists avatar
Flumutbildning. Om du inte har garanterad jobb efter, skippa det.
Citera
2020-05-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Tänk på att utbildningen och skolan ligger i Helsingborg, inte i Lund. Överlag är inte Campus Helsingborg direkt kända för att erbjuda bra utbildningar med hög kvalitet (något som antagningsstatistiken för utbildningarna bevisar). Jag hade kikat på utbildningen i Göteborg.

Det vet jag redan, men det är första gången jag får reda på att det finns skillnad i utbildningskvalité mellan Lund och Helsingborg. Borde inte det vara samma, för det tillhör ju samma högskola, Lunds universitet. Kan du förklara lite vad sambandet mellan antagningsstatisk och hur bra en utbildning är? Har du några källor jag kan kika in på (bortsett från antagningsstatistiken för utbildningarna).

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Är du ambitiös föreslår jag att du väljer något annat.

Som till exempel (Läkare och allt med det är inget för mig)?? Jag är väldigt försiktig med vad för utbildning jag väljer och jag har läst runt om olika utbildningar i flera veckor nu. Min uppfattning av utbildningen är att det finns många möjlighet och själv så vill jag inte begränsa mig själv till något som kommer att leda till att jag jobbar för någon hela livet. Ja några år som en anställd är ett måste för att samla pengar och få erfarenhet men sen så vill jag ut i världen. Har börjat samla pengar redan nu även fast jag har mycket kvar tills jag är färdig med allt detta. Just nu så ligger mitt största fokus på att välja utbildningen så att jag kan planera enligt det.

Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Flumutbildning. Om du inte har garanterad jobb efter, skippa det.
Enligt en undersökning med tidigare studenter för utbildningen visar att 90 % av de tillfrågade hade jobb inom ett halvår efter examen. Ungefär hälften av dem hade jobb redan innan de hade tagit examen . 9 av 10 tillfrågade tyckte att ubildningen är relavant för deras nuvarande jobb. (https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGLSM#apply)

Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Alla företag som sysslar med någon form av produktion (Scania, Volvo, Saab etc) har den typen av tjänster i sin verksamhet. Även företag som sysslar med frakt etc.

Så det är säkerligen en bra utbildning och Lund är en skola med gott rykte. Jag vet att Handelshögskolan i Göteborg med har ett program inom logistik, det är med en bra skola.

Spontant har väl Göteborg fler företag som kan bli intressanta, så som Saab, Volvo i Trollhättan, Stena-koncernen osv, men Lunds universitet är ju rätt högt rankad internationellt.

https://handels.gu.se/utbildning/Pro...stikprogrammet

Du kan ju läsa och jämföra.

Tack så mycket för länken, vet redan att Göteborg har en likadan utbildning men just nu så är jag bosatt i Eslöv och det är lämpligast om jag söker en utbildning som är i närheten. Men om det är så att utbildningen i Göteborg är bättre så kommer jag göra det som krävs. Jag ska läsa och jämföra men om du har en inblick kring vilken som är bättre så är jag väldigt tacksam.
Citera
2020-05-29, 20:18
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubin.Almashharawi
Som till exempel (Läkare och allt med det är inget för mig)?? Jag är väldigt försiktig med vad för utbildning jag väljer och jag har läst runt om olika utbildningar i flera veckor nu.

Om du vill fokusera på Supply chain - en civilingenjör eller master. Utbildningen du refererar till är en volymutbildning.

Gott om jobb, men andra som kommer få de utmanande och roliga jobben - i början av karriären spelar utbildningen faktiskt roll.
Citera
2020-05-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Om du vill fokusera på Supply chain - en civilingenjör eller master. Utbildningen du refererar till är en volymutbildning.

Gott om jobb, men andra som kommer få de utmanande och roliga jobben - i början av karriären spelar utbildningen faktiskt roll.

Det är klart att en utbildning spelar roll, det är därför jag är väldigt försiktig med det.
Citera
2020-05-29, 21:28
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubin.Almashharawi

Enligt en undersökning med tidigare studenter för utbildningen visar att 90 % av de tillfrågade hade jobb inom ett halvår efter examen. Ungefär hälften av dem hade jobb redan innan de hade tagit examen . 9 av 10 tillfrågade tyckte att ubildningen är relavant för deras nuvarande jobb. (https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGLSM#apply)

Men frågan är vad det är för jobb som studenterna får.

Tar man en titt här till exempel (FB) Vad jobbar ni med som har studerat service management på Campus Helsingborg? så verkar flera jobba med något som inte hör till utbildningen.
Citera
2020-05-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Men frågan är vad det är för jobb som studenterna får.

Tar man en titt här till exempel (FB) Vad jobbar ni med som har studerat service management på Campus Helsingborg? så verkar flera jobba med något som inte hör till utbildningen.

Har suttit i flera timmar och läst runt om vilken utbildning jag ska välja utan något resultat. Hatar att jag inte har något tydligt mål framför mig som jag planera enligt det och jobba på saken. Jag har faktiskt till nästa år men vill bestämma mig redan nu. Hoppas jag klurar ut det snart!
Citera
2020-05-29, 21:44
Medlem
Kolla in Chalmers också, de har någon internationell logistikutbildning som är riktigt vass.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in