Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Känns som att många drar för stora växlar på TS fråga. Det blir lite för stora "motpoler" och diskussionen "ballar ur" till viss del.
Min åsikt är att TS fråga är helt relevant. För mig känns det som om att han har koll på läget och vill göra en för honom bättre affär genom att betala 5 000 kr mindre, vilket för en student ofta är väldigt mycket pengar.
Jag själv har inga krediter eller lån (förutom CSN) och gillar det generellt inte men att ta ett kortfristigt lån är ingen fara OM man vet vad man gör, har koll samt förstår syftet varför man tar lånet. Det upplever jag att TS har.
Nu vet jag inte om det har löst sig för dig TS men jag hoppas de har gjort det.
// CC
Håller med. Råden som man ser från alla nötter i den här tråden är lämpliga tankesätt för någon som försöker ta sig upp ur ett djupt skuldberg och som uppenbarligen inte kan hantera det här med lån. Man ska ha respekt för lån och inte ta dem utan att veta vad man gör, men de är inte automatiskt dåliga val.
Känns lite som att lånediskussionen har avlöst drogdebatten. Idag har de flesta fattat att statens drogpropaganda inte var så verklighetsförankrad. Du hamnar inte automatiskt på en parkbänk med en heroinspruta i armen för att du röker lite gräs då och då. Vissa gör det, men det är en minoritet.
Samma sak ser vi med lån. Många verkar tro att lån automatiskt leder till ett skuldträsk som tar åratal att ta sig ur. Men precis som med droger så är det bara ett problem om man inte vet vad man håller på med. Och i båda fallen gäller att om det inte är något man klarar av så ska man hålla sig borta.
Har full respekt för att folk inte vill ta lån i onödan. Jag är själv inte speciellt pigg på att låna, och i många fall så har jag gjort ekonomiska val som inte är helt rationella för att inte behöva låna. Men det är något helt annat än att - som många klappträn i den här tråden gjort - komma och mästra andra där det enda argumentet man har är "lån är bajs"
Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Kommer denna grej vara slutsåld om två bankdagar, eller?
Har du ens läst startinlägget? Det handlar inte om huruvida den kommer vara slutsåld eller ej, utan att den kommer kosta 5000kr extra då.