2020-05-29, 10:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prisbasbelopp
Det är fel liknelse, eftersom det inte finns pengar än i ditt fall. I TS fall finns pengarna, men är inte tillgängliga på direkten. Det är alltså snarare som att du har din lön på kontot, men du glömt ditt kort hemma. Du får en bra deal på något du ändå tänk köpa. Men du måste slå till direkt annars stiger priset med 30%. Det vore då smartare att du lånar av din kompis som är med, och betalar tillbaka så fort du åkt hem och hämtat ditt kort. Än att säga nej tack till dealen för att du glömt kortet hemma och du fått lära dig att inte låna till konsumtion.

Absolut inte fel liknelse... det är du som kommer med felaktig liknelse med "det glömda kortet hemma"

Min lön är upparbetat och kommer 100% betalas ut på mitt konto inom 1-2 dagar då jag redan fått lönebeskedet (precis lika lång tid som det tar för TS att flytta pengarna från sitt värdepapperskonto till spenderarkontot)

Den liknelse du kommer med är att "det bara skall åkas hem och hämtas kort".. syftar på att du redan har pengarna på kontot och lånet inte sträcker sig över flera dagar utan endast den korta tid det tar att åka hem och sedan till närmaste bankomat.. vilket inte är fallet.

Mycket tjafs om en fullkomligt obetydlig fråga...

Kontenta:
Har du alla din pengar låsta i aktier för att du vill få avkastning på varenda korna du har i plånboken... gnäll då inte över att du sedan inte har "cash" nog när ett bra erbjudande dyker upp... du kan inte ha båda och för varje krona du äger
Citera
2020-05-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Absolut inte fel liknelse... det är du som kommer med felaktig liknelse med "det glömda kortet hemma"

Min lön är upparbetat och kommer 100% betalas ut på mitt konto inom 1-2 dagar då jag redan fått lönebeskedet (precis lika lång tid som det tar för TS att flytta pengarna från sitt värdepapperskonto till spenderarkontot)

Den liknelse du kommer med är att "det bara skall åkas hem och hämtas kort".. syftar på att du redan har pengarna på kontot och lånet inte sträcker sig över flera dagar utan endast den korta tid det tar att åka hem och sedan till närmaste bankomat.. vilket inte är fallet.

Mycket tjafs om en fullkomligt obetydlig fråga...

Kontenta:
Har du alla din pengar låsta i aktier för att du vill få avkastning på varenda korna du har i plånboken... gnäll då inte över att du sedan inte har "cash" nog när ett bra erbjudande dyker upp... du kan inte ha båda och för varje krona du äger

Håller med - onödigt tjaffs över nåt oviktigt. Vi droppar det.

Men det är väl inte 'gnäll' att TS frågar över hur han enkelt och billigt kan lösa ett lån under tiden han väntar på sina cash? Man kan absolut ha principiella eller kanske till och med moraliska problem med att skuldsätta sig, oavsett om man är god för pengarna. Men just att det finns räntefria lån är väl precis det som gör att man kan ha alla sina pengar låsta i fonder OCH nappa på erbjudanden trots att man inte har sina tillgångar likvida?

Personligen skulle jag aldrig varken vilja eller våga låsa alla mina pengar i några sorters tillgångar. 2-3 månadslöner på buffertkontot är tryggt, tycker jag. Men hade jag varit i TS sits hade jag inte tvekat på at skaffa ett privatlån genom min bank, fixat ett kreditkort, tagit köpet på faktura eller delbetalning. Skulle se det som ren kapitalförstöring att straffa mig själv med en extrakostnad på flera tusen för att jag inte varit förutseende nog at hålla pengarna tillgängliga.
Citera
2020-05-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Uhhh... Varför har du ingen sparbuffert utan bundit upp varenda krona i aktier?
Och vad menar du med det tar ett par dagar, säljer man aktier ska man få pengarna typ direkt. Är det egentligen fonder du har sålt?

Jag drog nytta av de låga aktiepriserna för ett tag sen när covid paniken var som värst. Med Länsförsäkringar så tar det två bankdagar att kunna ta ut det sålda aktiebeloppet med ett investeringssparkonto.
Citera
2020-05-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Det är de sämsta du kan göra att köpa nånting som du inte har råd med, kolla på Lyxfällan du vill inte hamna där. Se alltid till att spara pengar så du har till det du vill köpa.

Man hamnar inte i Lyxfällan, man ansöker om att få vara med.
Sedan är det inte så jäkla farligt köpa något på en kredit som är räntefritt, vill nog påstå att nästan alla idag gör det.
Citera
2020-05-29, 11:41
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prisbasbelopp
Håller med - onödigt tjaffs över nåt oviktigt. Vi droppar det.

Men det är väl inte 'gnäll' att TS frågar över hur han enkelt och billigt kan lösa ett lån under tiden han väntar på sina cash? Man kan absolut ha principiella eller kanske till och med moraliska problem med att skuldsätta sig, oavsett om man är god för pengarna. Men just att det finns räntefria lån är väl precis det som gör att man kan ha alla sina pengar låsta i fonder OCH nappa på erbjudanden trots att man inte har sina tillgångar likvida?

Personligen skulle jag aldrig varken vilja eller våga låsa alla mina pengar i några sorters tillgångar. 2-3 månadslöner på buffertkontot är tryggt, tycker jag. Men hade jag varit i TS sits hade jag inte tvekat på at skaffa ett privatlån genom min bank, fixat ett kreditkort, tagit köpet på faktura eller delbetalning. Skulle se det som ren kapitalförstöring att straffa mig själv med en extrakostnad på flera tusen för att jag inte varit förutseende nog at hålla pengarna tillgängliga.

Jag får bara en dålig magkänsla kring hela situationen... så mycket arbete för 25% rabatt på en pryl???

Är ekonomin verkligen såååå ansträngd, är man sååååå småaktig att man grämer sig och vill skaffa sms lån .. bara för att köpa den där prylen just nu. Varför alla pengar låsta i aktier.... nä, får inte ihop det.

Som sagt.. alla är vi olika.. här är bara en personlighet som ger mig dåliga vibbar
Citera
2020-05-29, 12:14
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Jag får bara en dålig magkänsla kring hela situationen... så mycket arbete för 25% rabatt på en pryl???

Är ekonomin verkligen såååå ansträngd, är man sååååå småaktig att man grämer sig och vill skaffa sms lån .. bara för att köpa den där prylen just nu. Varför alla pengar låsta i aktier.... nä, får inte ihop det.

Som sagt.. alla är vi olika.. här är bara en personlighet som ger mig dåliga vibbar
"Så mycket arbete"? Det är ju i princip noll arbete för 5000kr.

Jag hade kunnat förstå kritiken om det handlade om att TS bara inte ville vänta till efter helgen. Finns många som får problem för att de vill ha en ny TV nu, och inte om en månad när de har skrapat ihop pengarna.

Men det är ju inte det det handlar om nu, utan nu handlar det om att kasta 5000kr i sjön eller ej. Och vad är det du tycker TS ska betala 5000kr för? Att leva upp till något fluffigt ideal från mamma som "Ajabaja, man ska inte låna."

Citat:
Kontenta:
Jo, det går faktiskt utmärkt att äta kakan och ha den kvar i det här fallet.
Senast redigerad av SittFint 2020-05-29 kl. 12:17.
Citera
2020-05-29, 12:43
Medlem
Kommer denna grej vara slutsåld om två bankdagar, eller?
Citera
2020-05-29, 12:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Jag är 20år och student och har jobbat ihop 50k som allt ligger bundet i värdepapper. Ingen anledning till att låta nedvärderande.

Du spelar ett farligt spel dock, för man lägger inte sin buffert i ett fondsparande. Ta ut pengarna på en gång nu, sen lägger du dom på ett sparkonto. När du sen har en budget kan du börja investera i fonder.
Citera
2020-05-29, 12:52
Medlem
CC75s avatar
Känns som att många drar för stora växlar på TS fråga. Det blir lite för stora "motpoler" och diskussionen "ballar ur" till viss del.

Min åsikt är att TS fråga är helt relevant. För mig känns det som om att han har koll på läget och vill göra en för honom bättre affär genom att betala 5 000 kr mindre, vilket för en student ofta är väldigt mycket pengar.

Jag själv har inga krediter eller lån (förutom CSN) och gillar det generellt inte men att ta ett kortfristigt lån är ingen fara OM man vet vad man gör, har koll samt förstår syftet varför man tar lånet. Det upplever jag att TS har.

Nu vet jag inte om det har löst sig för dig TS men jag hoppas de har gjort det.

// CC
Citera
2020-05-29, 13:20
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Känns som att många drar för stora växlar på TS fråga. Det blir lite för stora "motpoler" och diskussionen "ballar ur" till viss del.

Min åsikt är att TS fråga är helt relevant. För mig känns det som om att han har koll på läget och vill göra en för honom bättre affär genom att betala 5 000 kr mindre, vilket för en student ofta är väldigt mycket pengar.

Jag själv har inga krediter eller lån (förutom CSN) och gillar det generellt inte men att ta ett kortfristigt lån är ingen fara OM man vet vad man gör, har koll samt förstår syftet varför man tar lånet. Det upplever jag att TS har.

// CC
Håller med. Råden som man ser från alla nötter i den här tråden är lämpliga tankesätt för någon som försöker ta sig upp ur ett djupt skuldberg och som uppenbarligen inte kan hantera det här med lån. Man ska ha respekt för lån och inte ta dem utan att veta vad man gör, men de är inte automatiskt dåliga val.

Känns lite som att lånediskussionen har avlöst drogdebatten. Idag har de flesta fattat att statens drogpropaganda inte var så verklighetsförankrad. Du hamnar inte automatiskt på en parkbänk med en heroinspruta i armen för att du röker lite gräs då och då. Vissa gör det, men det är en minoritet.

Samma sak ser vi med lån. Många verkar tro att lån automatiskt leder till ett skuldträsk som tar åratal att ta sig ur. Men precis som med droger så är det bara ett problem om man inte vet vad man håller på med. Och i båda fallen gäller att om det inte är något man klarar av så ska man hålla sig borta.

Har full respekt för att folk inte vill ta lån i onödan. Jag är själv inte speciellt pigg på att låna, och i många fall så har jag gjort ekonomiska val som inte är helt rationella för att inte behöva låna. Men det är något helt annat än att - som många klappträn i den här tråden gjort - komma och mästra andra där det enda argumentet man har är "lån är bajs"

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Kommer denna grej vara slutsåld om två bankdagar, eller?
Har du ens läst startinlägget? Det handlar inte om huruvida den kommer vara slutsåld eller ej, utan att den kommer kosta 5000kr extra då.
Senast redigerad av SittFint 2020-05-29 kl. 13:23.
Citera
2020-05-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du spelar ett farligt spel dock, för man lägger inte sin buffert i ett fondsparande. Ta ut pengarna på en gång nu, sen lägger du dom på ett sparkonto. När du sen har en budget kan du börja investera i fonder.

Detta håller jag helt med om. Förstår tanken med att TS lagt de i aktiefonder för att få dem att växa, men utan att samtidigt ha en buffert är det bara dumt. Man ska inte ha pengar i aktier om man planerar att ta ut dem inom kort. Aktier är långsiktigt sparande (genrellt för de flesta svenskar).

Först bygger man en buffert på 2-3 månadslöner. Sen bygger man ett mellanlångt sparande med en sparhorisont på 5-6år med en mix av aktiefonder, indexfonder och räntefonder. Sen kan man ha ett långsiktigt sparande/pensionssparande med enbart aktier som har en sparhorisont på över 10år.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Väl sammanfattat. Helt enig.
Citera
2020-05-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Man hamnar inte i Lyxfällan, man ansöker om att få vara med.
Sedan är det inte så jäkla farligt köpa något på en kredit som är räntefritt, vill nog påstå att nästan alla idag gör det.

Ja svensken har extremt dålig koll på sin ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in