2020-05-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, inkubationstiden gör att det inte räcker med test utan inresande måste sitta i säker karantän också

Fast Island accepterar att någon kommer slinka igenom då man sedan får smittspåra och isolera. Det lär dels handla om mycket få fall och dels är det mycket bra för ekonomin. Tycker verkligen Island skött allt exemplariskt.
Citera
2020-05-29, 11:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror naturligtvis att det finns jättebra förslag för att stoppa smittspridningen.

Jag tror bara att det inte är möjligt att stoppa den tillräckligt länge.

Förstår du?
Jag förstår att du tror. Jag tror dock inte som du. ”Tillräckligt länge” är inte särskilt lång tid om alla marscherar åt samma håll.

Steg ett: sluta förneka.
Citera
2020-05-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det behövs inte för all framtid, bara så länge att smittspridningen upphör. Är det här för svårt för dig?

Det var ju det som var min ursprungsfråga till dig: hur länge tror du viruset överlever utan att ha någon att smitta?

Jag vill bara fråga om du tror att 100% av jordens befolkning verkligen vill få bort detta helt?
Jag tror att det finns stora grupper av galningar som kommer se till att det aldrig utrotas helt..
Kan man spränga dig själv i luften, så kan man nog vara ganska kreativ vad det gäller ett virus likt detta..
T.o.m Trump kan ju ha bra anledning att låta Kina få lida lite mer om man säger så.

Detta är min stora oro vad det gäller att kunna få bort skiten helt
Citera
2020-05-29, 11:37
Medlem
Citat:
Jag förstår att du tror. Jag tror dock inte som du. ”Tillräckligt länge” är inte särskilt lång tid om alla marscherar åt samma håll.

Steg ett: sluta förneka.

Ja återstår att se vem som har rätt.

Vad är det jag förnekar?
Citera
2020-05-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Jag har ett dilemma och vill höra eran åsikt om någon orkar bry sig. Ljugande hysteriker undanbedes, det finns ändå en och annan vettig här även om ni är få.

Saken är den att min svägerska hörde av sig sent igår/tidigt idag. Hon och två till i familjen vill komma och hälsa på nu på söndag och det ska vara en överraskning. Det är inga 2 timmars bilresa som är max rekommenderad reslängd som dessutom ska vara inom boenderegionen. Det är runt 7 timmars resa och de behöver sova över, de har en husbil som jag hoppas att de tar om de kommer.

Vår pappa är dålig så av den anledningen är det angeläget, även om jag tror att pappa kommer att hänga med ett tag till.

Vi har stor tomt och vädret är kanonfint så vi kommer att kunna vara det mesta utomhus.

Det känns ändå inte bra, jag oroar mig. Hur skulle ni göra? Ska jag säga till dem att inte komma trots allt? Vi har inte setts sedan förra sensommaren och har ställt in en hel sedan dess del p g a corona.
Tveksamt läge. Alla borde följa principen om att åka max två timmars bilresa hemifrån. I och för sig kan man förstå att de vill träffa er pappa, men om han är krasslig är det ju extra angeläget att skydda honom från smitta.

Om de ändå envisas med att komma - kräv att de bor i husbilen, släpp inte in någon i huset och håll ett avstånd på minst två meter. Var extra noggrann med att skydda dina föräldrar - absolut inga kramar eller liknande. Var inte rädd för att säga nej om du inte vill att de kommer. Hänvisa bara till vad Folkhälsomyndigheten säger om resande inom landet och riskerna för äldre om de smittas.

Själv kommer jag inte att acceptera några besökare i sommar fast vi är kärnfriska och inte tillhör någon riskgrupp. Tycker att alla ska göra vad de kan för att undvika att sprida smittan och belasta vården utanför hemregionen.

Tyvärr verkar många inte ta restriktionerna på allvar. Bor själv på en turistort och sedan någon vecka kryllar det av stockholmare här. Definitionen av "nödvändiga" resor verkar vara minst sagt tänjbar.
Citera
2020-05-29, 11:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte klokt, att vi svenskar numera anses sämre än invånarna i de där öst/balt/kommuniststaterna (ja inte Österrike o Tyskland då), som vi (handen på hjärtat nu) har sett lite ner på genom åren... Tack för det, TEGNELL!

Tror nog det säger mer om dig själv än svenskar i allmänhet.
Citera
2020-05-29, 11:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Possible male infertility
Källa: The Week.in

Chinese government mouthpiece Global Times reported a research study from Center for Reproductive Medicine of Tongji Medical College in Wuhan that claimed that male infertility was a possibility of the coronavirus infection, and that younger persons could be the most affected. "The coronavirus could invade cells through the combination of Spike protein (S protein) and angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2). As well as the lungs, many other organs of the human body, such as the testes, small intestine, kidney, heart, and thyroid are affected by the ACE2. The male reproductive function could be affected, as a large amount of ACE2 shows up in testes, mainly concentrated in testicular spermatogonia," according to the report.

"Interestingly, the testicular expression of ACE2 is age related," according to the study."The highest expression recorded in patients aged 30, which is higher than those in their 20s, whereas 60-year-old patients show the lowest level of expression. This might indicate that young male patients are at higher risk of testicular damage by COVID-19 than older patients."

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tar för givet att jag redan haft corona, mitt jobb och rörelsemönster senaste två månaderna gör nästan något annat otänkbart.
Då kanske du ska kolla dina spermier?
Citera
2020-05-29, 11:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Du får ha vilken uppfattning du vill, men att tvätta händerna har inte stoppat smittspridningen nämnvärt. Mina förslag skulle troligtvis göra enorm skillnad men jag talar tyvärr inför döva öron..

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror naturligtvis att det finns jättebra förslag för att stoppa smittspridningen.

Jag tror bara att det inte är möjligt att stoppa den tillräckligt länge.

Förstår du?

Det bör finnas info på hur det gått för andra länder,

säg att spridningen räknas som "100" innan åtgärd,

så kan man ju med varierande åtgärder säkert åstadkomma,

100 till 60, 100 till 40, 100 till 20, 100 till 5,

så stoppa helt tror jag inte nån tror går,

men mer eller mindre tvärnita går.

Och sen fortsätter man från en lägre nivå,

där man kan arbeta med smittspårning, modell Suppress,

så fattar jag iallafall det som Danmark och Norge t ex har gjort,

de tvärnitade. Och har en låg smittspridning nu.
Citera
2020-05-29, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bbc.com/news/amp/health-52837593?fbclid=IwAR3ld9I7eirtkkYX-dz4T9BxAySbCSISIzmBlAKKPg9gUnAylETY3-ZbE1Y

Det här är inte bra. Trots de höga dödstalen i Storbritannien, har bara sju procent av britterna antikroppar. Flockimmunitet "är inte ens att tänka på", säger de i artikeln... När ska våra myndigheter inse det och vakna? (Artikeln är färsk - från igår.)

Fast det har ju Tengele redan erkänt 20 maj:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan

Citat:
Anders Tegnell presenterade resultat av nya antikroppstester på dagens presskonferens.

Men när han fick en fråga om hur det påverkar den så kallade flockimmuniteten satte statsepidemilogen ner foten.

– En flockimmunitet som helt stoppar smittan kommer aldrig att hända, säger han

Jag tror de har lite panik däruppe på Feministiska Hälsomördar Myndigheten.
Citera
2020-05-29, 11:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vill bara fråga om du tror att 100% av jordens befolkning verkligen vill få bort detta helt?
Jag tror att det finns stora grupper av galningar som kommer se till att det aldrig utrotas helt..
Kan man spränga dig själv i luften, så kan man nog vara ganska kreativ vad det gäller ett virus likt detta..
T.o.m Trump kan ju ha bra anledning att låta Kina få lida lite mer om man säger så.

Detta är min stora oro vad det gäller att kunna få bort skiten helt
Det är en intressant frågeställning, jag tror absolut att t ex allehanda terrorister kan tänka sig att spara ner lite virussmitta för att sprida senare men det är som sagt en annan diskussion. Jag vill få svensson att ta sitt ansvar så att vi inte sabbar för oss själva mer än nödvändigt just nu. Vårt problem är inte terrorism, vårt problem är ”virustristess”...
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-05-29 kl. 11:50.
Citera
2020-05-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Du får ha vilken uppfattning du vill, men att tvätta händerna har inte stoppat smittspridningen nämnvärt. Mina förslag skulle troligtvis göra enorm skillnad men jag talar tyvärr inför döva öron..

Det bör finnas info på hur det gått för andra länder,

säg att spridningen räknas som "100" innan åtgärd,

så kan man ju med varierande åtgärder säkert åstadkomma,

100 till 60, 100 till 40, 100 till 20, 100 till 5,

så stoppa helt tror jag inte nån tror går,

men mer eller mindre tvärnita går.

Och sen fortsätter man från en lägre nivå,

där man kan arbeta med smittspårning, modell Suppress,

så fattar jag iallafall det som Danmark och Norge t ex har gjort,

de tvärnitade. Och har en låg smittspridning nu.

Ja de har en låg spridning nu. När de öppnar evenemang och resande tror jag de kommer få en stor spridning. Sverige med. Capiche?
Citera
2020-05-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag har märkt det själv.

Stora massan fattar inte saker förrän det är försent.

Ha inte för hög tro på folk.

De kommer förneka det tills det drabbat de personligen svart på vitt.
Då kommer de och inse och börja klaga. "Men statsministern sa ju" "Men Tegnell sa ju".

Skaffa er en hjärna och tänk själva. Jävla får.

Jag har 0 tro på folk i Sverige. Just därför planerar jag en permanent utflytt från Sverige. Tror att många vettiga människor här har samma planer, det gäller bara att gå från tanke till handling. Finns inte en chans att jag låter mina framtida barn växa upp i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in