2020-05-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Nej, de bor inte i Stockholm och har inte varit där heller på länge, utom min svägerska som var där i slutet av mars för att hon var tvungen. Hon bodde då hos sin son där, såpass längesedan att hon skulle ha blivit sjuk för ett tag sedan om hon hade blivit smittad. Han har inte varit sjuk men ska inte med till oss om det blir av. Så ingen stockholmssmitta.

De bor i en region som var en av de sista att drabbas och har väldigt få fall.

Min svägerska är sjukskriven för svårt diskbråck och deras andra barn har pluggat på distans länge nu så de har varit isolerade från andra i stort sett helt. Dottern handlar mat, tonåring. Min bror däremot arbetar där han träffar människor men även det i en milt drabbad region.

Tack för svar, uppskattas mycket då jag är väldigt brydd.
Sook gav dig ett mer positivt, och kanske förnuftigt, svar än jag...
Vad säger din pappa?
Citera
2020-05-29, 11:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Jag håller med.

Känns inte bra att jag trodde på Tegnell och hans ibland övertygande sätt.

När han pratade om smittspridning för några månader sedan kändes det som flockimmunitet, yes, självklart, historiskt, modigt, mot flocken... Shit va fel.

Ingen av oss är utan sånna ärr.
Citera
2020-05-29, 11:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast länder som Island är inte så rädda för en andra våg. De klarade ju av den första så bra och vet att de skulle klara en andra våg ännu bättre.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mycket-omfattande-testning-islands-framgangsrika-corona-strategi

Lite testning bland folket och en utbredd smitta borde ju vara det som sätter i gång en ny våg. I Sverige kommer vi inte ens kunna kalla det för en andra våg för det föresätter att den första är klar. Vi kommer bara få nya toppar. Antalet Iva platser minskar men ny inskrivna har börjat öka på sina håll, är vi redan på väg mot en ny topp?
Eftersom inkubationstiden är så pass lång kan det hinna hända väldigt mycket innan man ens inser att man har en ny smittcell.
Allt beror på hur smittsamt Corona fortsätter vara, tappar det kraft i smittsamheten går det bra för Norge, annars inte
Citera
2020-05-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dom riskerar få in nytt om de inte tänkt sig inresekarantän och restriktioner för all framtid.

Det räcker med att testa alla inresande. Kan göras innan du sätter dig på flyget så att resultatet kommer när du landar. Det är bara i Sverige som man inte klarar av att göra masstestningar. Tom fattiga länder klarar av att ha mer omfattande testning. I Wuhan testar dem varenda invånare under 10 dagar. På sikt räcker det antagligen med att porta alla från länder där det sprids, såsom Sverige. Inte kommer de få in viruset från Kina.
Citera
2020-05-29, 11:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det räcker med att testa alla inresande. Kan göras innan du sätter dig på flyget så att resultatet kommer när du landar. Det är bara i Sverige som man inte klarar av att göra masstestningar. Tom fattiga länder klarar av att ha mer omfattande testning. I Wuhan testar dem varenda invånare under 10 dagar. På sikt räcker det antagligen med att porta alla från länder där det sprids, såsom Sverige. Inte kommer de få in viruset från Kina.
Nej, inkubationstiden gör att det inte räcker med test utan inresande måste sitta i säker karantän också
Citera
2020-05-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kan ju inte. Får ju inte som svensk komma in i nåt vettigt land.

Om jag lever om två år ja, i ett land som inte stoppar smittspridningen.

Två år är värsta scenario, (tror jag).

I går meddelande U.S.A att vaccin troligen är på gång lagom till att Trump ska väljas om. Det lät som att Trump själv står och forskar och styr upp det hela. Han framsår som en stor vetenskapsman som prövar nya mediciner som klorin i blodet, så de kommer nog bli bra.

Fram till slutet på epidemin får du stå ut. Diskutera med mig och andra i tråden. Läsa intressanta och roliga saker, se på T.V. och promenera. Äta sunt. Man vänjer sig till de mesta.
Citera
2020-05-29, 11:21
Medlem
Pre 1914s avatar
Snabbtester har sin plats om redan har smittan i landet men vill ha viss hejd på importen av nya. I ett land som nya Zeeland där de utrotat viruset är det alldeles för osäker metod.
Citera
2020-05-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ingen behöver gräva ner sig i en kista, läs vad jag skriver om du vill ha seriös respons. Enbart att använda munskydd och hålla distans skulle göra ENORM skillnad, det i kombination med allmänna tester och isolering av smittspridare skulle vara avgörande för att döda den fria smittspridningen. Alla skulle kunna arbeta, inga jävla nedstängningar skulle behöva vara aktuella. Karantän för nöjesresande är en annan nödvändig åtgärd.

Hur få folk att respektera dessa åtgärder? Enkelt, sluta tramsa med rekommendationer och inför hårda straff för dem som fortfarande tror sig stå över folkhälsan.

Fascism, because you’re worth it. Tyvärr. Vi fick chansen till eget ansvar men sumpade det rejält.

Men vi kommer oavsett inte att hålla distans och gå runt med munskydd för all framtid heller.
Citera
2020-05-29, 11:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Men vi kommer oavsett inte att hålla distans och gå runt med munskydd för all framtid heller.
Det behövs inte för all framtid, bara så länge att smittspridningen upphör. Är det här för svårt för dig?

Det var ju det som var min ursprungsfråga till dig: hur länge tror du viruset överlever utan att ha någon att smitta?
Citera
2020-05-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Sook gav dig ett mer positivt, och kanske förnuftigt, svar än jag...
Vad säger din pappa?
Det ska vara en överraskning så jag kan inte berätta. Han är dessutom så dålig så han har inte så bra koll på saker och ting längre, men visst skulle han antagligen ha en åsikt tills han glömmer alltihop igen och jag är rätt säker på att han skulle tycka att de kan komma, tror egentligen inte att han tycker så mycket. Han sover mest och orkar ingenting i princip.

Mamma däremot är pigg och i full gång. Jag vet att hon väldigt, väldigt gärna vill träffa dem men skulle antagligen ändå vara tveksam fast inte så som jag är.

Ska se om jag kan få tag på min brorsa, brukar vara svårt dagtid men ikväll kanske. Har bara pratat med min svägerska och om jag känner dem rätt är detta hennes spontana idé. Vet att min brorsdotter gärna vill träffa sin farmor och farfar, det var på gång när de stoppades av det förbannade kinaviruset.
Citera
2020-05-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men i början ska man ta det säkra före det osäkra.

Om man trots försök med misslyckade vaccin och allt inser att vi måste leva med det här, DÅ kan man ta beslutet att det är nästintill oundvikligt.

Men det är inget beslut man ska ta efter 1 dag, som vi gjorde. Det trots att vi såg katastrofen i Italien, och nu är vi det nya Italien.. Kan man bli mer idiotisk.

Ska och ska.

Jag tror människan inte har en jävla aning om hur man ska handskas med detta. Alltså jag tror forskningen inte har kommit så långt.

Observera att jag inte sitter och försvarar sveriges taktik utan jag skriver vad jag tror, nämligen att detta virus är ostoppbart. Lyckligtvis inte lika farligt som jag först trodde.
Citera
2020-05-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du behöver förklara hur viruset överlever utan att ha någon att smitta.
Det räcker i princip att en enda person är smittad så överlever det.
Hela pandemin började med en person zero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in