2020-06-04, 10:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million?yScale=linear&country=~GBR
Det är två dagars eftersläpning som beror på den bank holiday som vi hade.

Så den "kurva" som ni menar är "en kurva" består i er värld således av två enskilda dagars högre antal döda baserat på att man inte jobbade i början på veckan. Är det så "en kurva byggs" i er värld? De döda rapporterades igår men avled inte dagen innan. Förstår ni nu? Titta på UK's siffror för Söndag och Måndag så börjar det kanske trilla ned en slant?

Två dagars ökning är ingen kurva, det är en "ökning" som orsakas av att man på Söndagen och Måndagen inte rapporterade speciellt mycket p.g.a. att det var Bank Holiday.

Another happy customer...
Citera
2020-06-04, 10:46
Medlem
santos_devilles avatar
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million?yScale=linear&country=~SWE

Nedåtgående trend i Sverige, det känns ju ändå som något
Citera
2020-06-04, 10:47
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Har Sverige börjat med fler tester nu?

Vi har haft runt 500 tester om dagen men igår smackade vi till med +2200 tester.

1700 av dom kom i ett svep från ett labb som haft strul med tekniken och inte kunnat skicka dagligen, en hel veckas test resultat i ett svep
Citera
2020-06-04, 10:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Finns medier som sagt att demonstranterna inte beaktade basala smittskyddsregler-avstånd etc- samt att 50 smittade deltagare lätt resulterade i 1000 smittade efteråt.

Hoppas de var värt det..

Dårarna på demonstrationen borde låsas in. Vill de förmedla något får de göra det digitalt mitt under en rådande dödlig pandemi. Och regeringen borde sätta ner foten. Detta land är så mjäkigt och det daltas med brottslingar hela tiden. Folk som sköter sig får betala ett högt pris för denna politiska korrekthet och dårskap som pågår i samhället.
Citera
Medlem
Citat:

Vi har haft runt 500 tester om dagen men igår smackade vi till med +2200 tester.

Det var prover som fastnat hos ett labb lite för länge pga data-strul. Man testar nog på som vanligt. Det finns ju annat att göra inom vården också som bekant.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

o jäklar nu hände det grejjer, Le Monde och (EDIT: Financial) Times ...

och det finns pre-/asymptomatisk smitta även i Sverige,

en del att smälta!

Jag hade missat att FHM kommenterat asymptomatisk smitta,

jag har personligen inte hört det nämnas innan gårdagens presskonferens,

men går ju inte se allt som sänds i alla kanaler.

Jag har letat men inte hittat någon video där detta nämns,

det enda jag hittar är denna artikeln på SVT.

Folkhälsomyndigheten: ”Liten andel som är asymptomatiska”
https://www.svt.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-liten-andel-som-ar-asymptomatiska

I klippet i artikeln nämns det inte heller.
Citera
2020-06-04, 10:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var en katastrof! Hur KUNDE SVT fatta ett sådant beslut, och hur kunde FHM tillåta det..? Danskarna körde sitt utan publik samma kväll, minns jag.
Ja, jag håller med! Jag kommer ihåg min förvåning den dagen de meddelade att de skulle sända inför publik. Samma dag sa man i dansk tv att vi sänder vår men utan publik.

Hur i hela friden kunde Sverige göra detta? Jag begriper det ärligt talat inte.
Citera
2020-06-04, 10:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&deathsMetric=true&da ilyFreq=true&aligned=true&smoothing=7&country=~GBR
Det är en illusion som uppstår p.g.a. att det inte rapporterades så mycket under Bank Holiday. De två dagarnas "ökning" som du tror dig se orsakas av att det endast rapporterades 113 respektive 111 avlidna under Söndag och Måndag då det var Bank Holiday. Det är ingen KURVA som pekar uppåt, det är två enskilda dagar som har högre antal avlidna än vad som rapporterades under Bank Holiday.

Två dagar är ingen "kurva"...
Citera
2020-06-04, 10:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag ser det här som en planerad ättestupa. Alla 40-50-åringar bör se om sitt hus inför ålderns höst. Det är för sent att börja med det när man blir pensionär.

Saxar från Läkartidningen.

Vi är inte förvånade över att coronasmittan spridits så snabbt på äldreboenden, då vi känner till fall där kommunen motsatt sig läkares initiativ att testa symtomfri personal med motiveringen att det skulle bli svårt att bemanna om många testas positivt [pers medd; 2020].

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/felaktig-organisation-grund-till-tragedin-inom-aldrevarden/?fbclid=IwAR11eeDLQhQxJ9aD9Jlclvn9M18kAi-fu4OLBDF44iitR84H53bPrnhl3vo

Nu är det ju en hel del äldre som faktiskt klarar sig bra hemma och dör någon annanstans än på ett opersonligt och funktionsodugligt särskilt boende med svängdörrar och personal som inte ens behärskar svenska.
Citera
2020-06-04, 10:50
Medlem
Citat:

Ja ett laboratorie i STHLM hade inte rapporterat in dom eftersom deras system inte varit tillräckligt anpassat, dom var från diverse studier man gjort.
Citera
2020-06-04, 10:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har du en källa?
Det stämmer, Tegnell sa det på PK igår.
Citera
2020-06-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja jag vet inte. Lämnar över till riktiga läkare att behandla detta på rätt sätt. Det är ju såna problem som uppstår under en pandemi. Hur löser man barn som är i riskgrupp för alkoholiserade föräldrar när skolan klappar igen?

Hur "löser man" de barnen under drygt två månaders sommarlov?

Eller menar du att vi skall avskaffa sommarloven? 🤔🤔🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in