2020-05-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, naturligtvis är ju den höga allmänna smittspridningen det huvudsakliga problemet.

Det var dock bra att debatten gjorde att regeringen hamnade under ökad press. Centern har också häromdagen krävt att Sverige måste byta strategi. All ökad press på regeringen kan ju ev. tvinga fram några förändringar, var mer så jag menade. Kändes iaf lite hoppfullt på nåt sätt, att alla andra partier börjat "klaga' och inte bara jamsar med.

Men ytterst skyddar man regeringen från det faktiska ansvaret.
Att de ursäktar sig för att inte helt förstått svåröverskådliga interaktioner inom äldreomsorgen är enkelt för att slingra sig undan.

Sveriges strategi är däremot fullständigt oförsvarbar i dagsläget och var egentligen så redan när den initierades. FHM/Regeringen hade aldrig bevis för att smittan inte kunde stoppas - att då utgå från detta som en sanning är ren pseudovetenskap.

Nu är det dock mer uppenbart än någonsin att bevisen aldrig fanns - dogmen har tvärtom blivit så gott som motbevisad. Det enda som finns kvar är institutionaliserad efterblivenhet och hela regeringen är bevisligen antivetenskapliga drägg i följe med FHM.
Citera
2020-05-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ni kn sluta hoppas, Sveriges kurva pekar spikrakt nedåt och den stora skillnaden nu jämfört med innan pandemin är att man kunnat leva på gamla meriter vilket är omöjligt nu när man har gjort bort sig totalt för resten av världen. Sluta dröm om en ljus framtid i det här landet, för varje år kmr folk få mindre och mindre tillbaka för den skatt man betalar. Flytta härifrån permanent är den enda lösningen

Jag har märkt det själv.

Stora massan fattar inte saker förrän det är försent.

Ha inte för hög tro på folk.

De kommer förneka det tills det drabbat de personligen svart på vitt.
Då kommer de och inse och börja klaga. "Men statsministern sa ju" "Men Tegnell sa ju".

Skaffa er en hjärna och tänk själva. Jävla får.
Citera
2020-05-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Idioter, debatten om äldreomsorgen är en ren rökridå initierad av sossetrollen och deras stödtrupper...

Har inte sett någon som helst indikation på att svensk äldreomsorg skulle ha klarat sig dåligt i jämförelse med andra länder. Senast jag såg något så hade exempelvis Norge högre andel döda inom äldreomsorgen/institutioner.

Fast Norge har ju så få döda totalt sett att det statistiska underlaget är för litet.
I det svenska COVID-experimentet så finns det tyvärr gott om data däremot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jaha oj... Centern säger efter 3 månader att vi måste testa mer och smittspåra!!

Vilka genier..

Mesar allihopa. Istället för att bygga en opinion tidigt när det väl spelade någon roll så kommer man nu efter, när det egentligen är försent och säger alla rätt.

Håller med om att det är alldeles för sent, absolut. Det är pinsamt att det inte kommit tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Menar du att hela pandemin är en bluff? Ja, iså fall är världen verkligen upp-och-ner.

Men jag tror ändå att pandmin är på riktigt. Vet att många säger att det är en false flag/psyop för att införa kontroll. Men jag tror inte på det.

Fast det är ju skumt i det att det i princip inte dör fler nu än vad det gjort tidigare år. Så kanske att det finns en liten poäng hos foliehattarna trots allt.

Usch, det är svårt att veta vad man ska tro om den här soppan.

Hur tänker du?
Jag är säker på att pandemin är i högsta grad på riktigt och jag tror att det kommer att komma mer och kanske ännu värre senare, andra pandemier alltså, det behöver inte vara att denna återkommer inom kort men tror att den gör det i någon form. Vågen som pågår nu är heller inte över ännu.

Det där att överdödligheten inte är jättestor beror nog på att andra dödsorsaker har minskat kraftigt istället, som i influensa t ex.
Citera
2020-05-29, 10:42
Medlem
Citat:
Håller med om att det är alldeles för sent, absolut. Det är pinsamt att det inte kommit tidigare.

Ja. Vill de verkligen göra skillnad kan de gå ut offentlig och kritisera statsministerns gömmande och FHMs beslut. Men det gör de inte.. För att politikerna är återigen, mesar. Ingen vågar.
Citera
2020-05-29, 10:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Nej, naturligtvis är ju den höga allmänna smittspridningen det huvudsakliga problemet.

Det var dock bra att debatten gjorde att regeringen hamnade under ökad press. Centern har också häromdagen krävt att Sverige måste byta strategi. All ökad press på regeringen kan ju ev. tvinga fram några förändringar, var mer så jag menade. Kändes iaf lite hoppfullt på nåt sätt, att alla andra partier börjat "klaga' och inte bara jamsar med.

Citat:
Jaha oj... Centern säger efter 3 månader att vi måste testa mer och smittspåra!!

Vilka genier..

Mesar allihopa. Istället för att bygga en opinion tidigt när det väl spelade någon roll så kommer man nu efter, när det egentligen är försent och säger alla rätt.

Opinion?

Vi har ju folk som jobbar professionellt med det här,

och får betalt varje dag av oss andra,

de anställda på FHM.

De ska redan ha fixat detta åt oss,

som deras motsvarigheter i

Norge, Danmark, Finland och Island

gör.
Citera
2020-05-29, 10:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Frågan var efterbliven. Hur menar du att viruset inte ska ha någon att smitta? Förklara dig så ska jag svara på din fråga.
Din analysförmåga är efterbliven. Viruset kan inte smitta mellan människor som inser allvaret och följer säkerhetsföreskrifterna till punkt och pricka. Så länge förnekare fortsätter att leva som de önskar kommer viruset alltid att hitta smittvägar. Allmänna munskydd skulle garanterat bryta smittkedjor i den omfattningen att det gör skillnad, att ta 2-metersregeln på allvar är en annan åtgärd. Att frivilligt isolera sig så mycket det går och bara utföra nödvändiga uppgifter bland allmänheten är en tredje sak men viktigast av allt torde det vara att sluta agera som en satans förnekare med fokus på att bortförklara allvaret (och därmed påverka opinionen i skadlig riktning). Det är ni förnekare som kraschar ekonomin. Så, svara nu på min fråga:

Hur överlever viruset om det inte hittar någon att smitta? Svaret är att förnekare alltid hjälper viruset vidare. 🦠
Citera
Medlem
Måste ändå vara det roligaste att allsvenskan kickar igång för "folkhälsans skull"

Sen när blev dricka bira och kolla på fotboll folkhälsa??

Snacka om lögner återigen.. Rädda för att ekonomin ska krascha mer och då pratar man om folkhälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Låt mig fastställa en sak innan jag fortsätter här: jag gillar inte kommunistdiktaturen i Kina.

Ja, vi går in i en ny epok, men i en där USA har abdikerat från världsledartronen. USA skulle om allt var som för stå i spetsen i kriget mot corona med sina allierade vid sin sida. Så är det inte längre och det signalerar ett totalt geopolitiskt skifte. I USA håller Trump et al. på med rena konspirationsteorier kring ursprunget för viruset och kommer med grundlösa beskyllningar mot Kina. Nu är det faktiskt så att en nästan enad forskarvärld ser inte det som Trump ser. Jag tänker inte utveckla det här men att Kina medvetet eller omedvetet skulle vara ansvariga för detta; några sådan vetenskapliga belägg finns inte: https://drive.google.com/file/d/1kAHSEx9-eIyVIahczH8itHaUm9jI9WX7/view

Återigen, det känns konstigt att försvara Kina men så är faktiskt läget. Sedan får man ogilla regimen i Beijing bäst man vill. Det gör att Kina nu naturligtvis passar på att etablera sig i sin nya position och det kommer att ske vare sig vi vill eller inte. Vi ser det redan med Hong Kong. Det kommer inte att bli några större förändringar i EU:s förhållande till Kina. Möjligtvis fördjupat samarbete helt enkelt för att EU kommer att gå ur detta skadeskjutet. Kina kommer göra ytterligare avanser in Afrika och visst kan man ha synpunkter på det och att de lånar ut pengar till fattiga nationer. Men vi har gjort exakt samma sak i decennier genom IMF under betydligt mer skadliga villkor där vi också krävt att man ska anta västs liberalism medelst tvång och ibland bomber. Till Kinas fördel måste man ändå säga att de är helt ointresserade av att exportera sin kommunism till länder man väljer att ha affärer med.

Hur ska du ha det? Ska EU stå starkt mot Kinas avanser eller? Ska vi i samlad tropp stå emot företagsuppköp? Det blir lite konstigt där i ditt resonemang. Jag håller dock med dig på alla punkter om EU.

Förhoppningsvis, men så kommer det antagligen inte bli. Vi kommer snabbt att återgå till vad som var förut i livsmedelsförsörjningen helt enkelt för det jag sa tidigare. Om EU blivit skadeskjutet är det inget mot vad Sverige kommer att vara när det här är över. Finns inga pengar till dyr matproduktion.

Ungdomar lämnar redan Sverige men om vi har tur kommer det att bli en omskakning av Myndighetssverige efter detta. Men än så länge är inte chanserna stora. Så räkna inte med det.

Jo, denna pandemi har blottlagt svagheter i vårt civilsamhälle som vi fruktat har funnits där p.g.a. misskötsel de sista decennierna. Tyvärr tror jag att dessa är så djupt förankrade så att det blir mycket svårt att vända skutan. Vi går en mörk framtid till mötes post-corona och vi bör be till högre makter att en andra våg inte kommer att slå hårt. För då är det nog riktigt kört.

Jag är inte oenig med dig. I det du tolkar som olika syn på saken, ser jag problem som jag inte ännu tagit ställning till. EU är en svår sak, där jag inte ännu tagit ställning om fördelarna överväger alla nackdelar. Nu under Coronatider ser vi hur bräcklig freden i Europa är, och att vi betalar dyrt för att slippa krig och social oro. Vi är underordnade det fjärde riket, som behöver arbetskraft efter det tredje riket mördade sin arbetskraft genom förintelse och krig.

Kina är jag skeptiskt till. Jag tycker inte de ska få behålla kontrollen över livsviktiga varor för oss. Kallt krig, är att mota Olle i grind.

Donald Trump gillar jag inte. Men han är en turgubbe som kommer se till att bli omvald genom att ett vaccin forceras fram, utan hans förtjänst. I U,S.A är det gratis tester med drive in tält. Trumps retorik återspeglar inte verkligheten i alla delstater där vissa demokratiska guvernörer har hård lockdown. Många amerikaner fattar själva vad det handlar om, och distanserar sig. Det tragiska är att vita välutbildade människor förstår mer än fattiga svarta människor. Likt den problematik vi har i Sverige, men undviker att diskutera. Det kanske handlar om att förstå abstrakta saker som ett virus?
Senast redigerad av Vresrosen 2020-05-29 kl. 10:45.
Citera
Medlem
Citat:
Vem är det som är förnekare här egentligen? Snarare du. Snarare du som inte vill inse verkligheten.

Det handlar inte om att gömma sig, det handlar om att stoppa spridningen.

Som Norge gjort, och många andra.

Vad jobbar du meD?

Nej jag är alarmisten då jag tror detta virus är betydligt mer svårstoppat. Jag tror alla länder kommer få tillbaka det när de åter börjar med större folksamlingar och resande.

Jag är permitterad. Jobbar med transport.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Jag har ett dilemma och vill höra eran åsikt om någon orkar bry sig. Ljugande hysteriker undanbedes, det finns ändå en och annan vettig här även om ni är få.

Saken är den att min svägerska hörde av sig sent igår/tidigt idag. Hon och två till i familjen vill komma och hälsa på nu på söndag och det ska vara en överraskning. Det är inga 2 timmars bilresa som är max rekommenderad reslängd som dessutom ska vara inom boenderegionen. Det är runt 7 timmars resa och de behöver sova över, de har en husbil som jag hoppas att de tar om de kommer.

Vår pappa är dålig så av den anledningen är det angeläget, även om jag tror att pappa kommer att hänga med ett tag till.

Vi har stor tomt och vädret är kanonfint så vi kommer att kunna vara det mesta utomhus.

Det känns ändå inte bra, jag oroar mig. Hur skulle ni göra? Ska jag säga till dem att inte komma trots allt? Vi har inte setts sedan förra sensommaren och har ställt in en hel sedan dess del p g a corona.
Bor de i Stockholm?
(Spontant kan jag tycka att det inte är någon god idé, om de inte kommer från en region som är absolut coronafri - vilken ? Finns säkert andra åsikter)
Senast redigerad av Collectcall 2020-05-29 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in