2020-05-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag saknar intresse i att få dig att tro att köp är någon typ av bra idé tyvärr.

Man ska inte banka i någon att köpa/sälja, nej. Du verkar dock skriva bra saker, därav frågade jag efter "motargument"; den som inte ifrågasätter sina uppfattningar (eller söker fel i sitt synsett) är dömd att misslyckas. Ray Dalio har skapat värdlens största hedgefond genom att ta reda på om och hur han har fel genom att resonera med andra, inte med utgångspunkten att han har rätt.

Jag försöker resonera likadant; vad är det jag inte vet, eftersom det är viktigare än det jag vet.

On topic: Airbus ser intressant ut. Frågan är hur det långsiktiga efterfrågan på hela flygbranschen kommer att se ut, om det börjar ske en permanent omställning till streamade möten och mindre IRL ö.h.t. Airbus har ju dock en så lång och fin uppåttrend att det är frestande att gå in.
Citera
2020-05-28, 16:08
Medlem
Vad ser ni som talar för en fortsatt uppgång?

Vad ser ni talar för en nedgång?

Pratar kort sikt 1-3 månader.
Citera
2020-05-28, 16:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Man ska inte banka i någon att köpa/sälja, nej. Du verkar dock skriva bra saker, därav frågade jag efter "motargument"; den som inte ifrågasätter sina uppfattningar (eller söker fel i sitt synsett) är dömd att misslyckas. Ray Dalio har skapat värdlens största hedgefond genom att ta reda på om och hur han har fel genom att resonera med andra, inte med utgångspunkten att han har rätt.

Jag försöker resonera likadant; vad är det jag inte vet, eftersom det är viktigare än det jag vet.

On topic: Airbus ser intressant ut. Frågan är hur det långsiktiga efterfrågan på hela flygbranschen kommer att se ut, om det börjar ske en permanent omställning till streamade möten och mindre IRL ö.h.t. Airbus har ju dock en så lång och fin uppåttrend att det är frestande att gå in.

Ja, Ray Dalio är klok.

Långsiktigt ser det sisådär ut för flygbranschen. Det är därför jag pratar om att man ska se nivåer som är ganska långt under +/-0. Om det nu skulle gå upp mer än de lägre nivåerna är väl det fint, men det blir något orealistiskt att vänta på något sådant. Ett 'return to mean' (dvs medelvärdet av bolagets hela kurshistorik) kan flera år trots allt. Om nu så blir fallet är det som sagt fint, men ...

SAS är intressant för tillfället, tidigare på support och sedan högre lägsta sett på 15/30 min etc. RSI @ 5 min börjar krypa ned mot 30 nu.

Lagt en köporder lägre.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-28 kl. 16:19.
Citera
2020-05-28, 16:14
Medlem
Vi går mot 1680
🤔
Citera
2020-05-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Min portfölj utvecklades dåligt andra halvan av maj jämfört med index. De lok som drog den tidigare som Karo har ju tagit paus och gått tillbaka ungefär 10% igen på en positiv börs.

Men nu drar Fenix igen och t ex SAAB och Millicom har återhämtat sig lite.

Idag går det bra, så jag får energi att skriva här.... det gäller kanske de flesta av oss? Vi skriver här mer i medgång än motgång??

Det är i alla fall mitt intryck av inläggen, flashbackarna går alltid plus på något vis.

Min likvid som jag skaffade är intakt, jag har inte handlat sedan sist.

Jag nysparar egentligen sällan nuförtiden. Jag prioriterar fritid och hus. Men nu har jag lyckats få skatteåterbäring samtidigt som en dränering jag trodde var igensatt faktiskt har visat sig fungera. Jag trodde jag skulle få ett större utlägg där.

Men eftersom jag redan är likvid står pengarna nu bara på mitt lönekonto till nollränta. Jag kommer vara stenrik i sommar och då är ju frågan om pengarna skall användas konstruktivt, eller bara öka likviden på Avanza?

Jag vill avvakta den ekonomiska utvecklingen... denna lågkonjunkturen som komma skall blir jag inte klok på. Var är epicentrum??

Jag skulle säga att det är de offentliga finanserna som kommer försämras kraftigt. Skuldsättningen ökar. Tvåa där är småföretag i servicesektor och låginkomsttagare.

Jag jobbar ju som lärare nu mestadels och min lön tickar ju in som vanligt. På landet där jag bor rullar det på liksom... lantbrukarna far runt på fälten med sina stora gröna traktorer. Där mina föräldrar bor är traktorerna röda. Mjölkbönder har röda traktorer, spannmålsodlande bönder har gröna!! Det har jag listat ut!!

Det är ju i städerna smällen är, och till staden åker jag bara när det är absolut nödvändigt. Jag vet inte hur det ser ut, om butikslokaler börjar stå tomma eller vad händer??

Vad tror ni om hösten, om ni gör en sansad analys? Det kommer ju ett ekonomiskt efterspel av detta.

Skall jag fynda nya TV-fåtöljer bland sommarens reor i samma anda som BajsBosse tänker... eller skall pengarna in på avanzakontot och in på börsen??

Svårt detta.

Känns inte som om det borde vara ett så svårt val. Antingen har du råd och vilja att slösa lite pengar(pengar är ju ändå till för att användas). Eller så investerar du mer om du har något speciellt sparmål som du vill uppnå.

Man måste våga leva också!

Förövrigt så bytte jag ut mina andelar hos fortnox idag till millicom. Hoppas på att den ger bättre vinst, känns som om det var klokt i det kortsiktiga iaf 🙂
Citera
2020-05-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu köpt både Norwegian och SAS. Blir lite intressant att följa deras kamp mot döden och för ett överlevande.

Är Du inte rätt att lossa? Båda lär ju visa upp usla siffror länge framöver.
Citera
2020-05-28, 17:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är Du inte rätt att lossa? Båda lär ju visa upp usla siffror länge framöver.
Nej. Småsummor. Om Du menade: rädd att förlora...
Citera
2020-05-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Shelf Drilling: Björntrend sedan 2018
Akastor: Björntrend sedan 2007
Flex LNG: Inte som de två ovan, har satt in en högre lägsta för veckodatan och har ett positivt kryss för MACD på 1v, dock björntrend sedan 2018
Odfjell drilling: Har satt en dubbelbotten för veckodatan, närmar sig positivt kryss för MACD på 1v, stor 'gap' hela 85% upp på 1v, låg RSI14 för 1v (31.80)
Magseis Fairfield: Samma som ovan i pricip

De två sista tycker jag är värda att titta närmare på.
Vad är din analys av BWLPG?
Citera
2020-05-28, 17:44
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/ZCjWdAEh-EU

Mike Maloney går igenom vad som hände under den stora depressionen, någon som ser likheter med idag? Jag gör det då definitivt.

Var försiktiga på dessa nivåer.
Citera
2020-05-28, 18:05
Medlem
Prayuths avatar
Galen börsvecka. Ligger nu på plus på nästan alla mina poster. Aktier som för två veckor sedan låg på -15% i min portfölj ligger nu på +5%.

Citat:
Stockholmsbörsen avslutade en stark dag med att öka in i stängning, då indexen stod som följer.
• OMXS30: +2,1 %
• OMXSPI: +1,7 %

Dagens gröna uppåtsiffror betyder att OMXS30 stänger på plus för fjärde dagen i rad, vilket innebär den längsta uppgångssviten sedan december förra året.

Lastbilsjätten Scania drog tillbaka sitt kritiserade utdelningsförslag. Vilket bidrog till att ägarbolaget Tratons aktie lyfte 7 procent.

Tele2 har fått köprekommendation av DNB Markets. Aktien gick bäst av storbolagen och steg med 4,7 procent. Även läkemedelsjätten Astra Zeneca lyfte, med närmare 4 procent.

https://omniekonomi.se/stockholmsborsen-stanger-uppat-lyftes-av-storbolag/a/op5zaj
Citera
2020-05-28, 18:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad är din analys av BWLPG?

Att den haft en 'blowout top' men att detta triggades av Corona. På månatliga har det också skapats nya högre högsta vilket är ett bra tecken. På dagliga verkar aktien vara i en ackumulationsfas. För månatliga har också högre lägsta hela tiden skapats vilket också är positivt.

Kursen ligger på veckodatan -44% till bolagets historiska botten (12 sep 2016) och +165% från toppen innan Corona. Kursen ligger också +65% från det historiska medelvärdet sett på alla öppningar och stängningar för all historik som finns (på Tradingview).

Kort ser det ut som att det finns mer uppsida än nedsida, något som är fallet med många aktier för närvarande. Lär förmodligen gå upp, men risken för allt som väldigt fort tidigare gått upp är att det också väldigt fort kan gå ned.

Veckodatan för BWLPG:
https://i.imgur.com/Y1NJiFO.png
Senast redigerad av sinewave 2020-05-28 kl. 18:09.
Citera
2020-05-28, 18:07
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Även ute i Europa noteras de största börserna på plus. Framförallt gick det uppåt för de stora biltillverkarna och banksektorn.

https://omniekonomi.se/stockholmsborsen-stangde-uppat-lyftes-av-storbankerna/a/JozwMm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in