Citat:
Ursprungligen postat av
Pallot
Hur ser du på risker med komersiella fastigheter?
Själv var jag intresserad fram till corona, numera ser jag mest potential i privata hyresrätter. Framtiden tror jag är väldigt mycket att jobba hemifrån. Komersiella fastigeter ö.h.t. känns risky just nu, oavsett om det gäller butiker eller kontor.
Det är här den "långvariga" effekten av corona kommer synas i form av minskad efterfrågan, tror jag. Men jag lyssnar gärna på motargument varför det skulle vara köpläge för komersiella fastigheter.
Stor, detta handlas trots allt på det konto som går under "Hög risk" för egen del.
Utöver att risken är stor är det dessutom inte aktien jag köpt utan en Mini Future med ca 4x hävstång.
Oavsett -- man kan inte titta på toppen-till-botten och på något vis leva i en fantasivärld där man tror att det är rimligt att nå tillbaka till toppen på kort sikt (tänk 1-2 månader). Jag tittar snarare på saker där det är rimligt att tänka sig att kursen kan återgå till nivåer som innebär 1/3 av fallet. Tänk fib. 0.236. På sikt
möjligtvis ända upp till fib. 0.5 (dvs 50% av fallet).
Jag har svårt att tro att många saker kommer gå +/-0 ur ett kort perspektiv.
Dagliga för Fabege med vissa uppenbara saker utmärkta:
https://i.imgur.com/pHYhU1Q.png
Ovan är endast för dagliga, för veckodatan finns annat som t ex den historiskt låga nivån för kursen vid nedgång och en ännu tydligare högre lägsta för de två bottnar som inträffat. Den påbörjade positiva vändningen för MACD på veckodatan är givetvis också intressant.
Detta är dock att betrakta som väldigt hög risk, jag rekommenderar ingen att köpa det jag köper om man inte själv faktiskt går in och gräver i datan och drar egna slutsatser. Det gäller väl dock allt kan man tänka sig.
Jag har inga argument om varför det skulle råda köpläge för kommersiella fastigheter.
Det jag vet att är att branschen fastigheter står på historiskt låga nivåer sett på veckodatan samt att aktien Fabege i detta fall specifikt gått sämre av just Corona samt allt det där andra jag redan nämnt. Jag saknar intresse i att få dig att tro att köp är någon typ av bra idé tyvärr. :)