2020-05-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja precis, det är det jag menar.

Ocean Yield
Shelf Drilling
BW LPG
S.D. Standard Drilling
Akastor
Subsea 7
Flex LNG
Nordic Mining
Fronline
Odfjell drilling
Magseis Fairfield

Personligen är jag mest intresserad av de fetmarkerade.
Magseis gick ju bra upp sen du skrev, vet inte ifall jag ska avvakta med dem eller köpa nu. Odfjell verkade intressant och gjorde ett köp på 8k
Citera
2020-05-28, 12:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800
Magseis gick ju bra upp sen du skrev, vet inte ifall jag ska avvakta med dem eller köpa nu. Odfjell verkade intressant och gjorde ett köp på 8k

Ja de har gått som tåget senaste dagarna, av någon anledning. Lyckades få en liten post i dem och Akastor. Odfjell har undgått mig hitintills men den vill jag ha! Känns som det är en revansch på gång, men vi får väl se!
Citera
2020-05-28, 12:14
Medlem
Min portfölj utvecklades dåligt andra halvan av maj jämfört med index. De lok som drog den tidigare som Karo har ju tagit paus och gått tillbaka ungefär 10% igen på en positiv börs.

Men nu drar Fenix igen och t ex SAAB och Millicom har återhämtat sig lite.

Idag går det bra, så jag får energi att skriva här.... det gäller kanske de flesta av oss? Vi skriver här mer i medgång än motgång??

Det är i alla fall mitt intryck av inläggen, flashbackarna går alltid plus på något vis.

Min likvid som jag skaffade är intakt, jag har inte handlat sedan sist.

Jag nysparar egentligen sällan nuförtiden. Jag prioriterar fritid och hus. Men nu har jag lyckats få skatteåterbäring samtidigt som en dränering jag trodde var igensatt faktiskt har visat sig fungera. Jag trodde jag skulle få ett större utlägg där.

Men eftersom jag redan är likvid står pengarna nu bara på mitt lönekonto till nollränta. Jag kommer vara stenrik i sommar och då är ju frågan om pengarna skall användas konstruktivt, eller bara öka likviden på Avanza?

Jag vill avvakta den ekonomiska utvecklingen... denna lågkonjunkturen som komma skall blir jag inte klok på. Var är epicentrum??

Jag skulle säga att det är de offentliga finanserna som kommer försämras kraftigt. Skuldsättningen ökar. Tvåa där är småföretag i servicesektor och låginkomsttagare.

Jag jobbar ju som lärare nu mestadels och min lön tickar ju in som vanligt. På landet där jag bor rullar det på liksom... lantbrukarna far runt på fälten med sina stora gröna traktorer. Där mina föräldrar bor är traktorerna röda. Mjölkbönder har röda traktorer, spannmålsodlande bönder har gröna!! Det har jag listat ut!!

Det är ju i städerna smällen är, och till staden åker jag bara när det är absolut nödvändigt. Jag vet inte hur det ser ut, om butikslokaler börjar stå tomma eller vad händer??

Vad tror ni om hösten, om ni gör en sansad analys? Det kommer ju ett ekonomiskt efterspel av detta.

Skall jag fynda nya TV-fåtöljer bland sommarens reor i samma anda som BajsBosse tänker... eller skall pengarna in på avanzakontot och in på börsen??

Svårt detta.
Citera
2020-05-28, 12:45
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?
Jag sålde aldrig, eftersom jag var övertygad om att nedgången inte skulle bli så långvarig. Att det skulle vända så snabbt var dock en överraskning, trodde på ett halvår eller ett år snarare. Nasdaq ligger redan flera procent plus, där anser man tydligen att corona inte kommer påverka ekonomin ö h t.

Ja jag köpte ordagrant min första aktie torsdag eftermiddag i mars när det föll 10-12% på en dag. Sen lite mer under fredagen. Tyvärr var jag helt ny och gick bara in med ca 15% av mitt kapital då. Visste inte hur beroende av börsen jag skulle bli.

Har dock sålt alla de snuskigt bra positionerna (Investor @ 390, AstraZeneca @ 800 osv) till förmån för nya mer intressanta aktier. Men ja jag träffade väl av typ exakt botten. Önskar att jag hade börjat läsa på om hur allt fungerade lite tidigare bara så hade jag kunnat ligga så mycket mer plus idag
Citera
2020-05-28, 12:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800

Jäklar vad de går upp idag. Säljer du dina Odfjell för 10,5?
Citera
2020-05-28, 13:12
Medlem
Jofs avatar
Nu köpt både Norwegian och SAS. Blir lite intressant att följa deras kamp mot döden och för ett överlevande.
Senast redigerad av Jof 2020-05-28 kl. 13:18.
Citera
2020-05-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jäklar vad de går upp idag. Säljer du dina Odfjell för 10,5?
Haha borde lagt mer på magseis men tror nog den kommer få en dipp efter 30%+ idag. Sen går den nog bra upp progressivt. Vad jag tror bara..//färsking
Citera
2020-05-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köp: FABEGE AB @ 108,7

Hur ser du på risker med komersiella fastigheter?

Själv var jag intresserad fram till corona, numera ser jag mest potential i privata hyresrätter. Framtiden tror jag är väldigt mycket att jobba hemifrån. Komersiella fastigeter ö.h.t. känns risky just nu, oavsett om det gäller butiker eller kontor.

Det är här den "långvariga" effekten av corona kommer synas i form av minskad efterfrågan, tror jag. Men jag lyssnar gärna på motargument varför det skulle vara köpläge för komersiella fastigheter.
Citera
2020-05-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Själv var jag intresserad fram till corona, numera ser jag mest potential i privata hyresrätter. Framtiden tror jag är väldigt mycket att jobba hemifrån. Komersiella fastigeter ö.h.t. känns risky just nu, oavsett om det gäller butiker eller kontor.

Det är här den "långvariga" effekten av corona kommer synas i form av minskad efterfrågan, tror jag. Men jag lyssnar gärna på motargument varför det skulle vara köpläge för komersiella fastigheter.

Detta ser jag många slänger sig med, men vad är det som säger att detta är sant? Möjligheten att jobba hemifrån via VPN, Skype etc har ju funnits länge men hittils har det inte varit särskilt intressant att utnyttja. Vad säger att det kommer bli såpass intressant att kontor kommar gapa tomma helt plötsligt?

Menar inte att du har fel, ställer mig bara undrandes till vad för faktabaserade argument som stödjer detta!
Citera
2020-05-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jebus4life
Detta ser jag många slänger sig med, men vad är det som säger att detta är sant? Möjligheten att jobba hemifrån via VPN, Skype etc har ju funnits länge men hittils har det inte varit särskilt intressant att utnyttja. Vad säger att det kommer bli såpass intressant att kontor kommar gapa tomma helt plötsligt?

Menar inte att du har fel, ställer mig bara undrandes till vad för faktabaserade argument som stödjer detta!
Varför så skulle ens fabege vara intressant? Den har inte ens gått ner så mycket? Okej om den låg på 50 då skulle jag förstått
Citera
2020-05-28, 14:16
Medlem
Nån som äger lite Beijer Electronic? Eller har info om dem? Behålla eller sälj?
Citera
2020-05-28, 14:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Stor, detta handlas trots allt på det konto som går under "Hög risk" för egen del.
Utöver att risken är stor är det dessutom inte aktien jag köpt utan en Mini Future med ca 4x hävstång.

Oavsett -- man kan inte titta på toppen-till-botten och på något vis leva i en fantasivärld där man tror att det är rimligt att nå tillbaka till toppen på kort sikt (tänk 1-2 månader). Jag tittar snarare på saker där det är rimligt att tänka sig att kursen kan återgå till nivåer som innebär 1/3 av fallet. Tänk fib. 0.236. På sikt möjligtvis ända upp till fib. 0.5 (dvs 50% av fallet).

Jag har svårt att tro att många saker kommer gå +/-0 ur ett kort perspektiv.

Dagliga för Fabege med vissa uppenbara saker utmärkta:
https://i.imgur.com/pHYhU1Q.png

Ovan är endast för dagliga, för veckodatan finns annat som t ex den historiskt låga nivån för kursen vid nedgång och en ännu tydligare högre lägsta för de två bottnar som inträffat. Den påbörjade positiva vändningen för MACD på veckodatan är givetvis också intressant.

Detta är dock att betrakta som väldigt hög risk, jag rekommenderar ingen att köpa det jag köper om man inte själv faktiskt går in och gräver i datan och drar egna slutsatser. Det gäller väl dock allt kan man tänka sig.

Jag har inga argument om varför det skulle råda köpläge för kommersiella fastigheter.
Det jag vet att är att branschen fastigheter står på historiskt låga nivåer sett på veckodatan samt att aktien Fabege i detta fall specifikt gått sämre av just Corona samt allt det där andra jag redan nämnt. Jag saknar intresse i att få dig att tro att köp är någon typ av bra idé tyvärr. :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in