Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2020-05-27, 12:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Har en till fråga:

När ska man äta sina kolhydrater? Jag såg på en video häromdan där en kille berättade att man helst ska äta kolhydrater EFTER man har tränat då kroppen använder kolhydraterna på ett bättre sätt då.

Han förklarade det så här ungefär:

Om kroppen inte får några kolhydrater innan man tränar så kommer den att vara helt jävla tokdesperat efter kolhydrater efter ett träningspass och använda allt man stoppar i sig resten av dagen för musklernas skull. Han sade dock att man inte orkade lyfta lika tungt på gymmet. Detta var priset för det hela.

Videon handlade om "leangains". Hur man bygger muskler utan att lägga på sig så mycket fett.

Du verkar vara väldigt kunnig så jag undrar om du har hört talas om detta någon gång?
Ja, att tajma kolhydrater är det flera som gör. Dock, för gemene man, är detta lite överkurs. Fokusera istället på att dygnets totala intag är tillräckligt. Personligen tränar jag helt fastande. Men glykogen lagras, så det jag äter dagen innan (tränar tidig morgon) finns fortfarande lagrat i form av glykogen.

Det stämmer att ligger man på lägre antal kolhydrater ett par dagar så kan ”superkompensation” ske, vilket gör att glykogenlagren fylls mycket mer än vanligt, upp mot det dubbla.

Men som sagt, detta är lite överkurs. Vid tävling så absolut, då bör man tänka lite kring hur man lägger upp det. Inte vid vanliga träningspass, anser jag.
Citera
2020-05-27, 16:11
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, att tajma kolhydrater är det flera som gör. Dock, för gemene man, är detta lite överkurs. Fokusera istället på att dygnets totala intag är tillräckligt. Personligen tränar jag helt fastande. Men glykogen lagras, så det jag äter dagen innan (tränar tidig morgon) finns fortfarande lagrat i form av glykogen.

Det stämmer att ligger man på lägre antal kolhydrater ett par dagar så kan ”superkompensation” ske, vilket gör att glykogenlagren fylls mycket mer än vanligt, upp mot det dubbla.

Men som sagt, detta är lite överkurs. Vid tävling så absolut, då bör man tänka lite kring hur man lägger upp det. Inte vid vanliga träningspass, anser jag.

Okej

Jag kan personligen inte träna på fastande mage. Jag har redan lågt blodtryck så jag blir helt yr i skallen.

Jag är inte ute efter någon tävlingskropp egentligen. Jag är mer ute efter denna kropp:

https://www.mensjournal.com/wp-content/uploads/mf/lean_muscular_muscle_body_fat_abs_main.jpg?w=1200

Då spelar det ingen roll hur man tajmar måltiderna, eller?
Citera
2020-05-27, 18:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Okej

Jag kan personligen inte träna på fastande mage. Jag har redan lågt blodtryck så jag blir helt yr i skallen.

Jag är inte ute efter någon tävlingskropp egentligen. Jag är mer ute efter denna kropp:

https://www.mensjournal.com/wp-content/uploads/mf/lean_muscular_muscle_body_fat_abs_main.jpg?w=1200

Då spelar det ingen roll hur man tajmar måltiderna, eller?
Jag förstår, sådant är ju också individuellt såklart.

Nej då, se till att följ ett vettigt träningsschema och ät tillräckligt. Hur lång tid det kommer ta är mer eller mindre omöjligt att svara på. Men någon form av "optinoja" behöver du inte ha.
Citera
2020-05-27, 18:53
Medlem
Finns det någon sanning i att kroppen bara kan ta upp 30 gram protein per måltid med tre timmar intervall?

Till middagen när jag äter en varm måltid ligger proteinhalten en bit över 100 gram. Onödigt?

Äter givetvis utspridd över dagen med!
Citera
2020-05-27, 19:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Finns det någon sanning i att kroppen bara kan ta upp 30 gram protein per måltid med tre timmar intervall?

Till middagen när jag äter en varm måltid ligger proteinhalten en bit över 100 gram. Onödigt?

Äter givetvis utspridd över dagen med!
Nej. Det är att muskelproteinsyntesen stimuleras max av upp mot 40 gram protein vid ett intag. Kroppen kommer fortfarande ta upp det om du äter mer än så, dock kommer det inte stimulera proteinsyntesen mer. Bland annat därav rekommendationen att sprida ut intagen med jämna mellanrum under dagen. Även om det säkert inte är någon jätteskillnad rent praktiskt. Fokusera på att dygnets totala intag av protein är tillräckligt istället.
Citera
2020-05-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Det är att muskelproteinsyntesen stimuleras max av upp mot 40 gram protein vid ett intag. Kroppen kommer fortfarande ta upp det om du äter mer än så, dock kommer det inte stimulera proteinsyntesen mer. Bland annat därav rekommendationen att sprida ut intagen med jämna mellanrum under dagen. Även om det säkert inte är någon jätteskillnad rent praktiskt. Fokusera på att dygnets totala intag av protein är tillräckligt istället.
Slöseri på proteiner alltså? Är det tre timmars intervall som gäller eller?
Citera
2020-05-28, 18:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Slöseri på proteiner alltså? Är det tre timmars intervall som gäller eller?
Slöseri, beror på hur man ser det. Eftersom det fortfarande tas upp även om större intag än 40 gram protein inte stimulerar muskeluppbyggnaden mer. Inte så att allt protein används för muskeluppbyggnad heller. Runt 3-4 timmars mellanrum brukar vara rekommendationen, ja. Proteinsyntesen måste ner på basnivåer innan den kan stimuleras ytterligare.
Citera
2020-06-01, 21:06
Medlem
Hur dåligt är det att äta socker dagligen/några gånger per vecka om man försöker banta? Har cirka 300-600 kalorier över per dag som jag vill fylla ut med någonting och jag är väldigt förtjust i glass/bakverk/choklad. Är det i sånna fall dåligt att fylla ut dom kalorierna med sötsaker eller spelar det ingen roll om jag fortfarande hamnar på ett kaloriunderskott? Mina måltider i övrigt är ganska kalorisnåla och är i regel proteinrika och jag är sällan hungrig.
Citera
2020-06-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Hur dåligt är det att äta socker dagligen/några gånger per vecka om man försöker banta? Har cirka 300-600 kalorier över per dag som jag vill fylla ut med någonting och jag är väldigt förtjust i glass/bakverk/choklad. Är det i sånna fall dåligt att fylla ut dom kalorierna med sötsaker eller spelar det ingen roll om jag fortfarande hamnar på ett kaloriunderskott? Mina måltider i övrigt är ganska kalorisnåla och är i regel proteinrika och jag är sällan hungrig.

Är det bara viktnedgång du är ute efter? Isf spelar det ingen roll eftersom det är kalorier in och kalorier ut som spelar roll. Vill man maximera träningen i sig och presentera på topp är det bättre att fylla upp med ”bättre” produkter.
Citera
2020-06-01, 21:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
För viktnedgången i sig lär det ha föga betydelse så länge du ligger på kaloriunderskott. Däremot rent näringsmässigt finns det bättre alternativ och jag hade i första hand rekommenderat detta. Så du inte "svälter" dig själv för att kunna ha utrymme för ca 600 kcal i form av bakverk, jag säger inte att det är så, men vissa tar det till det extrema så fort man nämner att kalorier är primärt det som styr vikten.
Citera
2020-06-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Är det bara viktnedgång du är ute efter? Isf spelar det ingen roll eftersom det är kalorier in och kalorier ut som spelar roll. Vill man maximera träningen i sig och presentera på topp är det bättre att fylla upp med ”bättre” produkter.

Det är främst att förlora fett samtidigt som jag vill undvika att tappa allt för mycket muskelmassa. Nu är jag förvisso inte så muskulös och jag tycker att även att jag får i mig tillräckligt med protein så jag tycker att mina övriga måltider duger. Däremot så tycker jag att jag ofta känner mig svag överlag och i benen och om det är för att jag äter för lite kalorier eller kolhydrater eller om det bara är en del av att ligga på ett kaloriunderskott vet jag inte riktigt men hade det gått att göra någonting åt det så hade jag nog föredragit det istället för att äta socker. Annars så vill jag ju äta fem gånger per dag varav en av dom något roligare.
Citera
2020-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Det är främst att förlora fett samtidigt som jag vill undvika att tappa allt för mycket muskelmassa. Nu är jag förvisso inte så muskulös och jag tycker att även att jag får i mig tillräckligt med protein så jag tycker att mina övriga måltider duger. Däremot så tycker jag att jag ofta känner mig svag överlag och i benen och om det är för att jag äter för lite kalorier eller kolhydrater eller om det bara är en del av att ligga på ett kaloriunderskott vet jag inte riktigt men hade det gått att göra någonting åt det så hade jag nog föredragit det istället för att äta socker. Annars så vill jag ju äta fem gånger per dag varav en av dom något roligare.

Att behålla muskelmassan med glass, godis osv går men är svårare eftersom man får i sig mindre näringsämnen och blir även enklare att man fuskar ( magen inte lika ”full” som om man äter nyttigare alternativ).

Det är alltid jobbigt att gå på kaloriunderskott. Man känner sig ofta svagare och tröttare och gäller att hitta rutiner som man själv gillar. Det finns ju något som kallas 80/20 procent regel. 80 procent är nyttigt medan de andra 20 är det man vill äta. Borde passa dig rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in