Citat:
Ursprungligen postat av
Talespin
Har en till fråga:
När ska man äta sina kolhydrater? Jag såg på en video häromdan där en kille berättade att man helst ska äta kolhydrater EFTER man har tränat då kroppen använder kolhydraterna på ett bättre sätt då.
Han förklarade det så här ungefär:
Om kroppen inte får några kolhydrater innan man tränar så kommer den att vara helt jävla tokdesperat efter kolhydrater efter ett träningspass och använda allt man stoppar i sig resten av dagen för musklernas skull. Han sade dock att man inte orkade lyfta lika tungt på gymmet. Detta var priset för det hela.
Videon handlade om "leangains". Hur man bygger muskler utan att lägga på sig så mycket fett.
Du verkar vara väldigt kunnig så jag undrar om du har hört talas om detta någon gång?
Ja, att tajma kolhydrater är det flera som gör. Dock, för gemene man, är detta lite överkurs. Fokusera istället på att dygnets totala intag är tillräckligt. Personligen tränar jag helt fastande. Men glykogen lagras, så det jag äter dagen innan (tränar tidig morgon) finns fortfarande lagrat i form av glykogen.
Det stämmer att ligger man på lägre antal kolhydrater ett par dagar så kan ”superkompensation” ske, vilket gör att glykogenlagren fylls mycket mer än vanligt, upp mot det dubbla.
Men som sagt, detta är lite överkurs. Vid tävling så absolut, då bör man tänka lite kring hur man lägger upp det. Inte vid vanliga träningspass, anser jag.