Ålder: ~35 år.
Vikt: < 90 kg.
Längd: 190 cm.
Långsiktig målsättning: Bli leanare, bränna bort allt bukfett och fortsätta bygga massa (är väl vad alla vill eller?)
Tänkte beskriva hur en typisk dag ser ut för mig, och lite hur jag tänker runt kost, för att se om någon har extrema invändningar kring något jag eventuellt tänker fel om. Min erfarenhet är att jag är duktig på att hitta något som jag tror är bra, för att sedan köra vidare på detta månad, efter månad, för att sedan få reda på att jag haft helt fel. Det kan handla om hur/när jag äter, eller hur jag tränar osv. Men nu känns det i alla fall som att jag hittat något som funkar hyffsat bra för mig (men sen är det som sagt frågan om det kommer fortsätta kännas bra efter ett halvår).
06:15, Vaknar - Ashwagandha (nyligen börjat med detta), ibland ingefärashot.
8:00, Frukost - 3 ägg (stekta), ca 6 st. stekta trädgrådschampinjoner (naturlig aromatashämmare), 1 dl havregrynsgröt. På vilodagar kan jag äta 4 baconskivor och 0,5 dl havregrynsgröt istället (alltid 3 ägg).
Tar även vitaminer, mineraler, flavonoider.
09:00 - Endast 1 kopp kaffe.
11:30, Lunch - 7-8 små färskpotatisar, 1-2 kyckling eller laxfiléer. Jag steker alltid i smör.
Ca. 8 st broccolihuvuden (oftast kokt).
14:00 - EAA
14:05 - Träning (calisthenics med vikter hemma)
15:00, Mellanmål - 114 g tonfisk direkt från förpackning, 1 äpple, 1 banan, några russin, några paranötter
18-19:00 - Ungefär samma som lunch (7-8 små färskpotatisar (ibland sötpotatis), 1-2 kyckling eller laxfiléer), trädgårdschampinjoner.
Grönsaker jag försöker variera, och äta mycket av, är: Broccoli, blomkål, grönkål, spenat, sparris. Äter det som ser fräscht ut i affären.
Tar även vitaminer, mineraler, flavonoider (samma som vid frukost).
20:00 - Ashwagandha
22:00 - Sova
Övriga kommentarer:
Till alla måltider, och över hela dagen dricker jag vatten och endast vatten. Ingen läsk. Inga såser. Inget socker. Inget krimskrams. Detta är ingen tillfällig diet.
När jag äter stekt mat så använder jag alltid olivolja och vanligt smör. Ibland när jag känner att fettintaget är för lågt brukar jag svälja ner 1-2 msk cocosolja.
Som jag skrev har jag nyligen börjat med Ashwagandha. Detta för att försöka motverka det tråkiga kortisolet som ofta gör sig påmint mellan 7 och 7:30 i samband med lämning (förskola/skola).
Jag har även nyligen börjat med EAA, vilket jag till en början endast kommer inta en gång per dag (före eller efter träning).
Jag har nyligen slutat äta nötter så som valnötter, mandlar, jordnötter, hasselnötter (åt detta i mängder innan). Detta pga. att jag haft högt SHBG (vilket leder till mindre mängd fritt testosteron), och dessa nötter innehåller mycket fleromättat fett och fytosteroler vilket påverkar hormonerna. De flesta behöver inte bry sig om detta, och jag tror absolut inte att det är någon fara att äta nötter

, men jag försöker "biohacka" mig själv och se om jag kan bli av med diverse östrokänningar (naturligt) i samband med intensiva träningsperioder.
Relativt nytt för mig är att jag äntligen lyckats släppa pressen att frenetiskt följa klockan och äta protein exakt var 3:e timme. Att behöva göra detta är en myt, och personligen tror jag inte man gynnar kroppen genom att ständigt toppa kroppens insulin.
Även detta med att akut behöva protein vid uppvaknande för att bryta nattens heeeemska katabola tillstånd (OBS! Ironi). Jag tror numera på att äta när jag blir hungrig, vilket jag blir runt 8 om jag vaknar strax efter 6. Visst, har jag tränat väldigt hårt dagen innan så infinner sig hungern snabbare, men jag tror fortfarande inte att kroppen börjar äta upp sina egna muskler bara för att man väntar lite med frukosten.
Tacksam för alla typer av synpunkter, tips/råd!