2020-05-27, 12:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är därför han måste avgå eller sparkas. Man kan inte ha en körbärsplockande killgissande cyklop som håller i rodret i en global pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Verkar inte som det kommer hända. Lena Hallengren är nöjd, lite missnöjd med för lite tester (pga påtryckningar från opposition) och Stefan Löfven som är helnöjd när han bara kan stå vid sidan och läsa lite om nationens skyldighet att följa FoHM råd och rekommendationer.

Jag har inte hört någon politiker som inte vill att FoHM ska styra detta. Ingen, ingen.

FN och/eller EU kanske granskar ländernas agerande utifrån mänskliga rättigheter,

man kan tänka sig åldersdiskriminering gällande adekvat vård vid Covid-19, individens rätt till samhällets och statens skydd vid allmänfarligt smittspridning, individens rätt till ett liv med minimala restriktioner som bara kan nås vid en nerpressad samhällssmittspridning etc,

finns både Europadomstolen i Strasbourg och Internationella domstolen i Haag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det tror jag också och till det kan tilläggas att den norska motsvarigheten till Felaktighetsmyndigheten baserade sin strategi på föråldrade modeller. Som lekman är det svårt att veta men det skulle inte förvåna mig när myndigheten fokuserat mer på mer värdegrundsinriktade frågor än hantering av pandemier.
Det här är FHMS uppdrag som står på hemsidan. Vem tror att de har lyckats med uppdraget ?

Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det grundar sig på sådant man har iakttagit inom vården i UK och Frankrike. Verkar alltså inte särskilt troligt att det är nån konspiration från tobaksbolagen..

Tests to see if nicotine patches and other quit-smoking aids can help combat coronavirus have been called for by a group of Welsh doctors.

The three hospital consultants had already written in the British Medical Journal for investigations to be "urgently considered" to see if patches can help the body stop Covid-19
.

Last month, data from a Paris hospital indicated that smokers were statistically less likely to be admitted for treatment for Covid-19.

https://www.bbc.com/news/uk-wales-52469982

Tack! Man hoppas ju att det stämmer så man kan fortsätta snusa med gott samvete
Citera
2020-05-27, 12:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Att fler än hälften av dom döda i åldergrupp 50-59 år inte fick någon intensivvård är troligen den ena förklaringen.

Att man skyfflat patienterna in och ut på intensivvårdsavdelningar, innan dom var färdigbehandlade, är troligen den andra förklaringen.

Att man var tvungen att göra på det viset pga att sjukvårdskapaciteten var överskriden är den tredje förklaringen.

Man skulle vilja veta lite mer om 50-59 åringarna som dött kan ju vara hälften missbrukare, hälften somalier, hälften feta och hälften har sutti sina dagar i rullstol!
Då räckte det inte med syrgas. Syrrorna säger "nu har du får tillräckligt med giftigt syre, dags att dö". Eller i respiratorn orkade de inte bära "ryggsäcken upp på Everest", 24 timmar per dygn.

Någon sorts triage förekommer säkert även i den åldersgruppen om de har någon bakgrundsbelastning enligt ovan.
Citera
2020-05-27, 12:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen

Nikotintuggummi borde väl funka lika bra?
Citera
2020-05-27, 12:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Att alla inte fått TBC beror framför allt på att många är vaccinerade. Den stora skillnaden är dock att TBC orsakas av en bakterie. Rent epidemiskt finns det dock en del likheter då TBC sprids genom hostningar och nysningar som då sprider droplets.

Och återigen, jag tror inte att man LÅTER folk bli sjuka, jag tror däremot att det finns en överväldigande stor risk att alla till slut BLIR smittade vare sig man vill eller inte. Jag tror dessutom att antalet döda kommer minska drastiskt till en nivå som folk upplever mindre dramatiskt.

Nej antalet döda kan inte minska

därför man talar om förlorade människoliv.
Citera
2020-05-27, 12:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nikotintuggummi borde väl funka lika bra?

Ja om du är en gammal kärring. Snus är snus.
Citera
2020-05-27, 12:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Då borde du veta att det fortfarande är t.ex restriktioner i Norge att man bara får vara max 20 personer i grupp. Bara som ett exempel, klart vi kommer hålla på 50 personer tills vi ser att Sverige går samma väg som Sveriges bästa region Skåne och Malmö!
Vänd dig västerut och buga och tacka den danska staten för att genom sin lock-down funkat som barriär mot smittan från Europa och andra länder. Tänk om de hade tillåtit det med full trafik till och från Kastrup.
Citera
2020-05-27, 12:23
Medlem
santos_devilles avatar
Malmös Covid-19 boende töms då alla har tillfrisknat

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-27/malmos-covidboende-toms-alla-patienter-har-tillfrisknat

Citat:
Malmö stads storsatsning på ett covidboende vid Värnhem öppnade för ett par veckor sedan. Men redan inom några dagar kommer boendet sannolikt att vara tömt. 44 rum står då utan patienter.

Citat:
Här arbetar 61 personer, dag och natt, med att ta hand om ofta äldre Malmöbor som inte sällan har skrivits ut från sjukhus efter att ha vårdats för covid-19.

Här sparar vi pengar
Citera
2020-05-27, 12:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag vet inte. Jag tycker det är lite tvärt om.

I början så spekulerades det om att sjukvården skulle kollapsa direkt då vi hade så få intensivårdsplatser och få respiratorer men efter en kraftsamling så kunde vi ställa om sjukvården ganska snabbt och allt har flutit på utan några större kollapser - en och annan USK eller SK har väl gnällt lite men överlag så har det funkar bra.
Skulle inte bristen på skyddsutrustning kunna utgöra en viktig förklaring till varför ca 338 anställda på Akademiska sjukhuset i Uppsala blivit smittade?

Vi kanske har olika mått på vad som konstituerar "funkar bra".
Citera
2020-05-27, 12:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Men det ska inte vara något parfymerat skit. Det ska vara riktigt herrsnus.

General portion och liknande går bra helst extra strong!
Citera
2020-05-27, 12:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja Aftonbladet skriver också om det, det handlar om att man nationellt missade att se över kommunernas beredskap och göra en lägesbild av kommunerna:

Inte heller de nationella myndigheterna kom ihåg kommunerna när en nationell lägesbild sammanställdes för att inventera beredskapen i februari.

Orsaken kan ha varit att risken för samhällsspridning länge bedömdes vara låg, säger flera smittskyddsläkare.
(AB livefeed)

Det här ledde till att det var först i mitten av mars man började se över kommunernas läge osv.

Bedömningen att spridningsrisken var låg, det vet vi ju i nuläget vilka som gjorde den bedömningen, tyvärr...

Dåligt att kommunerna glömdes bort. Men jag kan ju erkänna att jag, personligen, inte tänkte på särskilda boenden utan bara på äldre i största allmänhet när jag hörde att vi skulle skydda våra äldre. Men att ett ljus borde ha gått upp för ansvariga i kommunerna och de som jobbar på särskilda boenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in