2020-05-26, 23:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är EKONOMIN, t.ex. i form av BNP, som förväntas "dra sig tillbaka"/minska med 7-9% ( trodde att du fattade och bara drev med honom, det trodde han också och blev "pissed").

Fattar du nu?
Ja, det var ju det jag frågade. Jag misstänkte att det var så, men ordvalet för mig som engelsman blev lite tvetydigt så jag var tvungen att fråga. Ärligt menat.
Det är lite som när svenskar säger "I'll follow you home", det betyder inte alls vad många svenska menar.

Ser man till den ekonomiska effekten på ekonomin så har jag för länge sedan påpekat att den samlade expertisen inte är helt säker på att den svenska ekonomin klarar sig vid en internationell jämförelse - inte minst på grund av att andra länder brakar ihop å det grövsta. Korthus-effekten, du vet.
Citera
2020-05-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bara att instämma.

Man hoppas man ska vakna snart ur denna helt bisarra soppa med otroligt märkliga uttalanden.
Skäms faktiskt för oss som land. Inget "går att göra", det "saknas resurser", det är "svårt", det är "meningslöst", det är "fel fas", det är "omöjligt" osv osv
Samtidigt klarar alla våra grannländer att hantera detta oerhört mycket bättre.

Vad har hänt med mitt älskade land? Är det något man trodde vi skulle kunna hantera bra är det väl att organisera och hantera en sak som denna. Med stor tillit till myndigheter, erkänt duktiga på pandemier *sic*, glest befolkat, många ensamhushåll, hyfsad grundhälsa och en stark statskassa.
Men ack nej.

Jasså, som typ Estonia och Tsunamin då, eller? Tillit till Myndigheter, idealist där!

Du får nog ge en källa på att FHM ( m.fl. Myndigheter?) är erkänt duktiga på pandemier......
Senast redigerad av Whyback 2020-05-27 kl. 00:04.
Citera
2020-05-26, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

????? Vad menar du????
Det lät på dig som att man dör av en lockdown? Britterna gjorde det för sent (lockdown), satt och skrävlade på barerna likt fotbollshuligarer och sjöng anti-coronasånger. Tror det är bättre att hålla käften och stanna hemma .
Citera
2020-05-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har massor med masterstudenter som behöver ett kneg a.s.a.p. Sätt dom i arbete, ge dom en schysst lön, problem solved. Svetsaren och resten av kollektivet kan minska sina löner med 20% utan att blinka. Nähä, ni vill inte, pilutta er. Det är vi som betalar era "löner"!

Mkt fin idé som man körde med på NZ för 6 månader, säkerligen bra för folks motivation att hålla ut och sammanhållningen i landet..

Jacinda Ardern and ministers take pay cut in solidarity with those hit by Covid-19

New Zealand PM says: ‘If there was ever a time to close the gap between groups of people across New Zealand in different positions, it is now’

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/15/jacinda-ardern-and-ministers-take-20-pay-cut-in-solidarity-with-those-hit-by-covid-19
Citera
2020-05-26, 23:50
Medlem
Swan65s avatar
Bara i Sverige har de haft 5 månader med större dödlighet under 2000-talet. Således denna influensa är inte ens allvarlig på riktigt. MEN!!! FOLK HÄR SKITER NER SIG OCH UNDRAR OM FISKEN HAR CORONA. Jävla bönder va rädda och obildade ni är på denna bajsnödiga sida
Citera
2020-05-26, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast just nu är ju rekommendationen att man INTE ska åka mer än två timmar bort från där man bor vilket innebär att ingen kan åka till Gotland med båt. 99% i denna tråd hatar ju FHM men frågan är hur många som skiter i denna rekommendation. Jag tycker man ska lyssna på vad experterna säger.

Seriöst, vem orkar bry sig längre? Dom flesta har börjat tröttna att höra skiten, det drabbar en sån liten jävla del så. Och folk som fortfarande diskuterar detta eller oroar sig, och lever försiktigt med allt vad det innebär - så undrar jag hur många av dom som fått hjärnblödning, hur man orkar, över en sådan skitgrej somsagt.
Citera
2020-05-26, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara i Sverige har de haft 5 månader med större dödlighet under 2000-talet. Således denna influensa är inte ens allvarlig på riktigt. MEN!!! FOLK HÄR SKITER NER SIG OCH UNDRAR OM FISKEN HAR CORONA. Jävla bönder va rädda och obildade ni är på denna bajsnödiga sida

Japp exakt.
Citera
2020-05-26, 23:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker också man ska lyssna, men folk skiter ju i det, vad ska vi göra åt det?

Känner inte att det är min uppgift att skydda Gotland men hade jag bott där och inte levt på turism hade jag kanske ställt mig i hamnen med en fackla och en högaffel.

Vidare undrar jag hur många i denna tråd som klankar ner på FHM men själva skiter i deras råd?
Citera
2020-05-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En miljon omsättning på ett år, då har han en hög timpenning, det är mycket bra pengar för han jobbar nog knappast 40 timmar i veckan åt FHM.
Expressen skriver ju exakt vad han kan fakturera: 1250 kr/timme ex moms och får maximalt fakturera 800h. Alltså 1 000 000 kr.
1250 kr/timme är inte att klassa som högt för expertkunskap. Det här är inget ställningstagande för huruvida det är lämpligt att Giesecke konsultar mot FHM, eller huruvida Giesecke är duktig på vad han gör. Enbart ett klargörande för vad som faktiskt gäller i avtalet enligt Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sverige har flest döda i världen beräknat utifrån befolkningsmängd,
Nej, det har vi inte. Vi ligger på en inte så smickrande sjätteplats.
EDIT: Däremot närmar vi oss toppnoteringarna hela tiden.
Citera
2020-05-26, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mkt fin idé som man körde med på NZ för 6 månader, säkerligen bra för folks motivation att hålla ut och sammanhållningen i landet..

[IJJacinda Ardern and ministers take pay cut in solidarity with those hit by Covid-19

New Zealand PM says: ‘If there was ever a time to close the gap between groups of people across New Zealand in different positions, it is now’

[/i]

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/15/jacinda-ardern-and-ministers-take-20-pay-cut-in-solidarity-with-those-hit-by-covid-19

Heja NZ!

Fast sen tog samma tös ifrån dem sina AR-15, det håller jag inte med om! Man kan ha både AR-15 och bekämpa en pandemi - samtidigt!
Citera
2020-05-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De har kanske mycket mer centraliserat ansvar för sjukvården. Inte regioner som vi har. Om alla sjukvårdsresurser ligger under staten kan man beordra dem vad de ska göra. Det går ju inte här.

Sedan har vi 290 kommuner alla eget ansvar vården på SÄBO = särskilt boende.

Någon kanske tycker det är höjden av demokrati att decentralisera ansvar. Men många kommuner har ingen koll på allt de är ålagda, de skiter i en del och sköter annat halvhjärtat.

Sedan har vi statens myndigheter som har ett matrisansvar för kommuner och regioner. Matrisansvar är piss! Det finns inga möjligheter att tvinga en kommun eller region. Dessa klagar på att de inte har pengar men de har beskattningsrätt över invånarna. Detta vågar de inte använda då blir de avsatta.

Att vår distribuerade demokrati med distribuerat ansvar skulle vara en U-landsstruktur kan man inte säga. Snarare i den andra änden av ett auktoritärt styre. Alltså i den ände där det inte heller fungerar.

Har lärt mig mycket om sverige i denna kris.
Och det är att vi lika gärna kan skita i att ha en statsminister.
Och att vi måste vara världens mest byråkratiskt bakbunda handlingsförlamade jävla skitland som existerar. Vi BORDE ha noll döda i corona om man tänker på våra förutsättningar. Men lik förbannat går vi snart om Frankrike.

INGEN har ansvar. Asså INGEN. Vi kan helt släppa på allting och låta 45 000 dö, det skulle liksom inte göra någon skillnad ändå.
Löfven kan säga- det va FHM- de säger- det va regionerna- de säger det va rekommendationerna och resursbrist vilket är högerns fel och högern som är i opposition får skit trots att de inte styrt landet på 6 år, vilket alla som inte är gråsossar ser igenom. Och i slutändan blir det bara pajkastande och olika politiska läger har sin syndabock. Trots att det bara finns en- FHM och ytterst regeringen.....
Citera
2020-05-26, 23:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ser att i England är antalet som dör i åldern 40-59 år mycket låg. Däremot många 60+ och äldre. (Källa: Sky News)

Varför har vi så många50-59 år som dör i Sverige? Antalet 50-59 år i Sverige närmar sig antalet 60-69 år. Det är stor skillnad från hur det ser ut i England.
Att fler än hälften av dom döda i åldergrupp 50-59 år inte fick någon intensivvård är troligen den ena förklaringen.

Att man skyfflat patienterna in och ut på intensivvårdsavdelningar, innan dom var färdigbehandlade, är troligen den andra förklaringen.

Att man var tvungen att göra på det viset pga att sjukvårdskapaciteten var överskriden är den tredje förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in