2020-05-25, 21:07
Medlem
Paolo har sålt minst 300000 böcker. Får han en tia per bok så är det tre miljoner i intäkter.

Cachad sida (raderad, förstås):
https://webcache.googleusercontent.c...&ct=clnk&gl=se

Här från 2013 har han sålt 250000 böcker
https://twitter.com/paolorobertocom/...67532627165184

2016 har han kommit upp i 300000 böcker
https://fyfanvadjaghatarsoc.se/goteb...s-forelasning/

Jag vet inte vad en författare har i ersättning men det är i vilket fall inga småpengar det handlar om totalt sett för Paolo. Han gav ut sin första bok 2007. Det blir 300000 böcker på 10 år och 30000 böcker per år i snitt. Det handlar garanterat om sexsiffriga belopp årligen som Bonniers fryser inne för honom.

Här förklaras lite mer om ersättning. Paolos böcker är rätt dyra. Säg 150 i förlagspris. Säg att han har 20% av förlagspriset. Då är det i snitt 900000 om året i inkomst som Bonniers stoppar ”för att ta avstånd”.
http://themartinmelin.se/2015/10/18/...en-forfattare/
Senast redigerad av byggare bob 2020-05-25 kl. 21:10.
Citera
2020-05-25, 21:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Men var det någon direkt köprusch efter hans böcker innan detta då?
Hur många här har egentligen läst eller köpt någon av hans böcker?
Rör det sig om träningstips eller "matlagning" eller både och?
Relationstips lär det ju inte vara. Inte heller krishantering.
Varför gråta över böcker som varken man själv eller någon annan vill läsa, än mindre köpa?
Vi (jag) skiter i en liten värstingrånare som senare blev hela Sveriges husblatte, Har väl suttit i alla TV soffor och varit med i en jävla massa såpor och skit...

Grejen är att media väljer att sopa honom av banan och radera allt det han byggt upp, finns värre skitar inom media/nöjes/kokboksförfattarkåren att hänga i flaggstångnen, låta löpa gatlopp och slutligen låsa fast i stocken så alla kan spotta på.

Köpa horor är lite äckligt, det han gjorde på 80-talet i kungs-trädgården tycker jag var bra mycket äckligare och mer oförlåtligt!
Citera
2020-05-25, 22:01
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Säga vad man vill om Roberto men är inte detta helt åt helvete?

Ja det är fel. Alltså, han är inte dömd än heller. Lite väl bråttom kan man tycka.
Jag tycker alltså att det han gjort är skit, men folk får bestämma själva om de vill köpa hans böcker eller inte.
Citera
2020-05-25, 22:05
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det är fel. Alltså, han är inte dömd än heller. Lite väl bråttom kan man tycka.
Jag tycker alltså att det han gjort är skit, men folk får bestämma själva om de vill köpa hans böcker eller inte.

Om Pablo är författaren som nyligen blev utsparkad ifrån Prins Carl Philips dyslexiklubb, så tappar han nog inte så väldigt många läsare? Men vad vet jag?

Länk till uppbrottet:
https://www.svenskdam.se/kungligt/so...efter-sexkopet
Senast redigerad av GastonLeMan 2020-05-25 kl. 22:08.
Citera
2020-05-25, 22:09
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi (jag) skiter i en liten värstingrånare som senare blev hela Sveriges husblatte, Har väl suttit i alla TV soffor och varit med i en jävla massa såpor och skit...

Grejen är att media väljer att sopa honom av banan och radera allt det han byggt upp, finns värre skitar inom media/nöjes/kokboksförfattarkåren att hänga i flaggstångnen, låta löpa gatlopp och slutligen låsa fast i stocken så alla kan spotta på.

Köpa horor är lite äckligt, det han gjorde på 80-talet i kungs-trädgården tycker jag var bra mycket äckligare och mer oförlåtligt!

Han sparkade folk blodiga, men det berörde inte familjen Bonnier.
Citera
2020-05-25, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Paolo har sålt minst 300000 böcker. Får han en tia per bok så är det tre miljoner i intäkter. [...]

Här förklaras lite mer om ersättning. Paolos böcker är rätt dyra. Säg 150 i förlagspris. Säg att han har 20% av förlagspriset. Då är det i snitt 900000 om året i inkomst som Bonniers stoppar ”för att ta avstånd”.
http://themartinmelin.se/2015/10/18/...en-forfattare/

Roberto känns förvisso alltsomoftast rätt otillförlitlig som källa, men det där stämmer nog. Såg siffran 250,000 kokböcker i SvD -- alltså utan att nämna träningsböckerna. Men 300k låter rimligt. Tyckte först det lät mycket, men tydligen har Guillou sålt 15 mille böcker, så det checks out.

Tror dock de säljer mest just när de ges ut. Så kan tänka mig att han skulle behöva pumpa ut nya böcker för att fortsätta ha samma försäljning. Känns som att såna där böcker är färskvaror, även om de inte borde vara det. Och då hade Roberto tappat det mesta/mycket av de intäkterna även om Bonnier inte makulerat honom. Men jag spekulerar bara.

Expressen hade idag en artikel om nån Hemmarfixarbibel av Martin Timell. Norstedt ger nu ut den igen, men har strukit Timell från titeln -- så nu är det bara "Stora hemmarfixarboken", eller nåt sånt. Kanske går att göra samma sak med Roberto? Stora träningsbibeln, istället för Paolos träningsbibel. Sen får man förstås pixla nunan hans i alla bilder, eller varför inte photoshoppa in den säkerligen mångdubbelt mer populära Nilla Fischer istället?
Citera
2020-05-25, 22:28
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Om Pablo är författaren som nyligen blev utsparkad ifrån Prins Carl Philips dyslexiklubb, så tappar han nog inte så väldigt många läsare? Men vad vet jag?

Länk till uppbrottet:
https://www.svenskdam.se/kungligt/so...efter-sexkopet

Paolo, heter han. Många som tror han heter Pablo.
Ingen aning om han sålde mycket före det här.
Citera
2020-05-25, 22:29
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Roberto känns förvisso alltsomoftast rätt otillförlitlig som källa, men det där stämmer nog. Såg siffran 250,000 kokböcker i SvD -- alltså utan att nämna träningsböckerna. Men 300k låter rimligt. Tyckte först det lät mycket, men tydligen har Guillou sålt 15 mille böcker, så det checks out.

Tror dock de säljer mest just när de ges ut. Så kan tänka mig att han skulle behöva pumpa ut nya böcker för att fortsätta ha samma försäljning. Känns som att såna där böcker är färskvaror, även om de inte borde vara det. Och då hade Roberto tappat det mesta/mycket av de intäkterna även om Bonnier inte makulerat honom. Men jag spekulerar bara.

Expressen hade idag en artikel om nån Hemmarfixarbibel av Martin Timell. Norstedt ger nu ut den igen, men har strukit Timell från titeln -- så nu är det bara "Stora hemmarfixarboken", eller nåt sånt. Kanske går att göra samma sak med Roberto? Stora träningsbibeln, istället för Paolos träningsbibel. Sen får man förstås pixla nunan hans i alla bilder, eller varför inte photoshoppa in den säkerligen mångdubbelt mer populära Nilla Fischer istället?

Hur ska han kunna sälja böckerna om de inte finns till försäljning?
Citera
2020-05-25, 22:29
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Hahaha, ja men då får han royalty i alla fall.
Brukar det inte vara mycket bilder i såna böcker? Har de pixlat Timell alltså?
Citera
2020-05-25, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Hur ska han kunna sälja böckerna om de inte finns till försäljning?

Jag vet, mitt resonemang handlade om hur det varit hitintills, och hur det skulle ha behöva ha fortsatt för att han skulle sälja mer. Men nu blir det förstås inget.

Den här meningen i mitt förra inlägg: "Så kan tänka mig att han skulle behöva pumpa ut nya böcker för att fortsätta ha samma försäljning." skulle ha varit "Så kan tänka mig att han skulle ha behövt pumpa ut nya böcker för att ha fortsatt ha samma försäljning."

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hahaha, ja men då får han royalty i alla fall.
Brukar det inte vara mycket bilder i såna böcker? Har de pixlat Timell alltså?

Det där om att pixla var förstås ett skämt - tar för givet att om det fanns bilder av Timell i boken har de tagit bort dem. Det lär vara svårt i de flesta Roberto-böckerna: i Träningsbibeln är det bilder av honom på varje sida.
Citera
2020-05-25, 22:37
Medlem
Flashsmashs avatar
Missade att man pixlat författarna. Tror inte på det konceptet.
Citera
2020-05-25, 22:43
Medlem
Flashsmashs avatar
"Jag vet, mitt resonemang handlade om hur det varit hitintills, och hur det skulle ha behöva ha fortsatt för att han skulle sälja mer. Men nu blir det förstås inget"

Nopes, för nu pratar vi hur det kan bli att hamna i fejd med Bonnier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in