2020-05-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I början av utbrottet (mars-april) så lades åtminstone fler gamla in än det gjorts nu i maj. Hur siffrorna kommer att se ut om en månad nu när många anhöriga börjat reagera på vad som händer på äldreboenden får vi vänta och se. Du måste ha missat de senaste veckornas debatter och artiklar.

Du är som många andra i den tråden oförmögen att ta till dig fakta. Bara för man är 80 år, dement och dör på sjukhemmet betyder inte det att IVA räddat livet på denna grupp.

Trenden på IVA pekar ner ändå spekuleras det om en uppgång.

Fascinerande att Flashback mobben helt plötsligt fått världens största hjärta och empatiförmåga där allt liv ska räddas oavsett kostnad och lidande.
Citera
2020-05-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Varför inte köpa en riktig halvmask med p3r filter? 500skr, går använda ett år och göra ren med alkohol. Håller dessutom tätt på sidorna, samt har filter med mycket högre filtreringsgrad.

Du får ställa frågan till "den andra sidan". Det undrar jag nämligen själv också..
Citera
2020-05-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Våra grannländer bromsar smittan i samhället så som man ska göra!

Bra jobbat!

Personer i riskgrupperna i Finland, Norge och Danmark

behöver inte vara lika rädda/isolerade som i Sverige.

EDIT: Och deras vårdpersonal behöver inte slita som djur!
Verkligen bra jobbat av dom!

Helt sjukt att Sverige har ungefär 30 gånger +döda idag med sina grannar.
Citera
2020-05-25, 14:16
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja halvmask med gas och partikelfilter är vad jag använder på ICA.
Kompletterat med skyddsglas, handskar och särskilda kläder jag tar av mig utomhus direkt när jag kommer hem. Sen vidtar spritning utomhus och dusch.

Enda sättet att komma lite högre upp i skyddsklass mot den dödliga smittan.
Måste bara fråga, tillhör du en riskgrupp?
Om ja, varför helt enkelt inte beställa hem maten?
Citera
2020-05-25, 14:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag tror inte att den lilla tygmasken skyddar MIG sådär väldigt effektivt. Men på vanliga ställen så skyddar den alla i min omgivning om jag råkar nysa eller hosta.
[/i]
Du sprider virus bara genom att prata när du är infekterad. Det är därför jag försökt förklara nyttan av att använda mask för att skydda ANDRA från dig. Det finns en liten skyddande effekt åt andra håller också men framför allt skyddar masken från att DU smittar andra.

Eller som en av världens ledande experter uttryckte det:

Citat:
So let's talk about that right now this is the article you published and there were three questions in the article. ONE: can infected individuals reduce the risk of spreading the virus to others by wearing face masks.

Well, this is very certain. Basically, the..when you wear a surgical mask...even if you are shedding viruses, many of those virus particles laid in the...droplets, cannot escape through the mask. So basically, actually, the most important function of wearing a surgical mask..is that..ehh.. even for asymptomatically infected individuals, or what we call subclinical mildly symptomatic individuals, ehh..they may be shedding viruses unknowingly, and by wearing a surgical mask this [ohörbart] will reduce the amount of infected residual droplets, or saliva, being from this patient or from this subclinically infected patients, to infect other people and also to infect the surrounding. Ehh.. you know that when the saliva and droplets come out, they often drop within three to six feet away from the patients, and that will lead to indirect or direct transmission, especially when the other people unknowingly touch such secretions, and we know that this Coronoavirus can survive on surfaces for many days. And that is perhaps one other important route of transmission besides directly spraying people with the virus through coughing and sneezing. So basically, I must say that wearing a mask protects other people...ehh..even if that person is already infected. And of course when you are wearing a mask while you are susceptible and not infected, it also protects you to some extent.

Här är hans papper som diskuteras:
https://academic.oup.com/ije/advance-article/doi/10.1093/ije/dyaa044/5813980
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Gisssningsvis runt 2? Det görs ju inga sådana beräkningar för Sverige, så vi kan inte säkert veta. Det är bara andra länder som ägnar sig åt siffror och fakta.

Det har nog krypit upp några tiondelar nu i det fina försommarvädret när folk har slutat att hålla den lilla distans de gjorde tidigare.

Du måste på riktigt skämta? Med R0 på två skulle dödstalen öka kraftigt varje vecka. Det har de inte gjort i Sverige, snarare minskat något. R0 är som mest 1, troligen något under.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Varför skriver inte media mer än bara siffror, varför inte gå ut och förklara att alla kurvor pekar nedåt och inte uppåt så alla slipper stressa så jävla mycket
Citera
Medlem
sannes avatar
Alla bara skyller ifrån sig. Nu håller socialstyrelsen och visar "fina" siffror sen det kommit fram att äldre personer på SÄBO får ordinerat palliativ vård enligt telefonkontakt med sjuksköterska. Nu framhåller Socialstyrelsen om deras riktlinjer för hur vårdpersonal ska agera vid läkarordination. Fastän säkert många äldreboenden inte klarar följa detta pga personalbrist, utmattning hos läkare och personal etc.

Så nu var det 1 tillfälle (misstag) som kom fram i Agenda och socialstyrelsen vill nu göra damage control, att det inte är deras fel. Så himla trögt och på särskolenivå den här styrningen av pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu om alla barn som mår psykiskt dåligt fler unga som slutar utan gymnasiebehörighet. Ni hör ju, vi håller på att bli utbuade av hela världen, många forskare ekonomer ber oss att ändra strategi, och vi diskuterar hur synd det är om socialstyrelsen som oförtjänt blev skuldbelagd i Agenda i Söndags, och hur stor del av barnen som kommer må dåligt över att de inte får ta på sig sin studenthatt.

Ja foliehatten Sverige. Sorry blir så trött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It is strange that the FHM is two days behind c19.se. 4056 dead currently.

Som jag skrev igår, så är det något konstigt med all rapportering.

Då jag är skåning så följer jag såklart Skånes siffror väldigt noga.
Vissa dagar rapporterar Skåne typ 3 döda, men platz och c19 har med ytterligare döda. Dvs att platz rapporterar siffror som inte ens regionen själv har rapporterat än.

Jag förstår inte vart dessa hittas!? Enligt platz så är datan från regionen..
Skulle bli väldigt glad om någon kan lista ut hur fan det fungerar.
Citera
2020-05-25, 14:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta är förskräckligt att man kör med felaktiga siffror. Jag har själv fastslagit att det är minst 45 som har dött idag. Hur kan man mörka på detta sätt? Ett mer korrupt land får man leta efter. Hade jag varit yngre hade jag flyttat direkt.

Hur då?

Ingen vill släppa in svenskar i sitt land.

EDIT: länder intressanta för mig att flytta till, ska tilläggas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och det är ju detta många av oss har påpekat hela tiden.
Om man tror att det går att "utrota COVID-19 på samma sätt som vi utrotade Ebola och SARS", då har man inte förstått proportionerna, eller bott under en sten sedan februari.

SARS och Ebola var små regionala utbrott. Det kan finnas flera fall av COVID-19 bara på Södermalm, än det funnits fall av Ebola och SARS i hela världen genom alla tider. Innan årets slut så kommer hundratals miljoner människor ha haft COVID-19, utspridda över mer än tvåhundra länder.

Ebola och SARS är dessutom extremt allvarliga sjukdomar, där nya kluster av smitta inte går obemärkt förbi. COVID-19 kan däremot spridas till tusentals personer innan någon av dem uppsöker sjukhus.

Att just COVID-19 blev en pandemi, men inte SARS eller Ebola, är i sjukdomens natur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark
+1 död +27 fall

Finland
+1 död +20 fall

Norge
+0 döda +0 fall

Norge har haft +0 döda i 4 dagar nu!