Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det är ju det här jag försöker påtala; det är inte munskyddet som är fel, det är att folk inte fattar att de inte skall dra ned munskyddet med handen varje gång mobiltelefonen ringer. För att nämna ETT problem.
Man får lära folk att använda munskydd, helt enkelt. Svårare är det inte.
Men det är också en rejäl skillnad på en filtrerande mask/respirator som skall skydda dig i ett virusbemängt utrymme, och ett munskydd som principiellt skall skydda andra från dina nysningar/hostningar/kraftiga uttalanden, och bara sekundärt skyddar dig själv en smula.
Kladda inte med fingrarna på masken, försök hålla in och utsidan skilda från varandra, använd öronlänkarna när du tar på och av. Peta dig inte i näsan just efter att du justerat utsidan av masken.
Men ingen orsak att få panik. Man smittas inte genom huden.
Jag åkte just buss, metro, besökte hälsocentral för litet blodprov*, köpcentrum och sedan metro och spårvagn. Inte så väldigt van att använda mask, och inte så väldigt förtjust i det. Så tog av den när jag promenerade utomhus, vek ihop med insidan inåt, stoppade i fickan jag normalt har min tygnäsduk i. När det var dags att ta på den igen bara att fiska upp den i länkarna, veckla ut och sätta på.
Jag tror inte att den lilla tygmasken skyddar MIG sådär väldigt effektivt. Men på vanliga ställen så skyddar den alla i min omgivning om jag råkar nysa eller hosta. (Jag hade tänkt sätta på den först i bussen, men pollentider... kände att jag började nysa redan på hållplatsen.) För jag kan ju ha plockat upp viruset och ovetande sprida det (så tänker man i närapå alla andra länder än Sverige).
*Hälsocentralen (en av de större i Helsingfors med stor provtagningspunkt m.m.) hade spottat upp sitt bemötande sedan jag var där senast för 6-7 veckor sedan: Nu var det mottagningskommitté så fort man kom inom dörren med handspriten i högsta hugg. De frågade också alla om de hade förkylnings- eller mag/tarm-symptom. De erbjöd också handsprit på vägen ut.