2020-05-25, 14:06
Medlem
santos_devilles avatar
Så jävla skönt att se att alla kurvor pekar nedåt och inte uppåt.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Nonsens. Detta har väl svartas på otaliga gånger.

Gamla på äldreboende läggs i princip aldrig in på IVA då de är för svaga för att klara en IVA behandling.

Så än en gång hur kan ni sitta här och spekulera om en uppgång på IVA?

I början av utbrottet (mars-april) så lades åtminstone fler gamla in än det gjorts nu i maj. Hur siffrorna kommer att se ut om en månad nu när många anhöriga börjat reagera på vad som händer på äldreboenden får vi vänta och se. Du måste ha missat de senaste veckornas debatter och artiklar.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nya beräkningar visar att om England hade stängt ner en vecka tidigare då skulle antal dödsfall reduceras med hela 75% vilket innebär att ca 30000 mindre människor förlorade sina liv.
England gjorde åtminstone en Lockdown ändå. Undrar om man tillämpade samma beräkning för Sverige, hur många liv skulle räddats då.
Om vi tar siffrorna för beräkningen för England alltså 75% då innebär detta att 3000 Svenskar skulle inte förlorat sina liv.
varför Giesecke vägar acceptera den enkla matematiken är en gåta.

https://bskiesresearch.wordpress.com/2020/05/12/the-human-cost-of-delaying-lockdown/

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/20/earlier-lockdown-could-have-prevented-three-quarters-uk-coronavirus/

Det undrar man ju lite om det kan stämma, UK var redan på väg nedåt och Sverige på väg uppåt när de gick i lockdown, trots det är Sverige under UK nu. Än så länge inget som pekar på att det skulle vara så.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=gbr&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Citera
2020-05-25, 14:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+ 31 döda
+ 21 IVA
+ 384 fall

Förra måndagen
+ 19 döda
+ 244 fall
Så en uppåtgående trend. Samma på c19.se

Idag +24
Förra måndagen +18
Citera
Medlem
Grymt smart att börja med dom värsta länderna och världsläget.
Inte ett ord om våra grannländer i norden.
Fy fan vad hemska dom är i manipulation av oss.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är ju det här jag försöker påtala; det är inte munskyddet som är fel, det är att folk inte fattar att de inte skall dra ned munskyddet med handen varje gång mobiltelefonen ringer. För att nämna ETT problem.

Man får lära folk att använda munskydd, helt enkelt. Svårare är det inte.

Men det är också en rejäl skillnad på en filtrerande mask/respirator som skall skydda dig i ett virusbemängt utrymme, och ett munskydd som principiellt skall skydda andra från dina nysningar/hostningar/kraftiga uttalanden, och bara sekundärt skyddar dig själv en smula.

Kladda inte med fingrarna på masken, försök hålla in och utsidan skilda från varandra, använd öronlänkarna när du tar på och av. Peta dig inte i näsan just efter att du justerat utsidan av masken.

Men ingen orsak att få panik. Man smittas inte genom huden.

Jag åkte just buss, metro, besökte hälsocentral för litet blodprov*, köpcentrum och sedan metro och spårvagn. Inte så väldigt van att använda mask, och inte så väldigt förtjust i det. Så tog av den när jag promenerade utomhus, vek ihop med insidan inåt, stoppade i fickan jag normalt har min tygnäsduk i. När det var dags att ta på den igen bara att fiska upp den i länkarna, veckla ut och sätta på.

Jag tror inte att den lilla tygmasken skyddar MIG sådär väldigt effektivt. Men på vanliga ställen så skyddar den alla i min omgivning om jag råkar nysa eller hosta. (Jag hade tänkt sätta på den först i bussen, men pollentider... kände att jag började nysa redan på hållplatsen.) För jag kan ju ha plockat upp viruset och ovetande sprida det (så tänker man i närapå alla andra länder än Sverige).

*Hälsocentralen (en av de större i Helsingfors med stor provtagningspunkt m.m.) hade spottat upp sitt bemötande sedan jag var där senast för 6-7 veckor sedan: Nu var det mottagningskommitté så fort man kom inom dörren med handspriten i högsta hugg. De frågade också alla om de hade förkylnings- eller mag/tarm-symptom. De erbjöd också handsprit på vägen ut.
Citera
2020-05-25, 14:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men det gör de ju inte om vi tittar på förra måndagen varken döda eller nya fall.
Citera
2020-05-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Så skönt att det är 31 -2 till Sverige jämfört med Danmark, Norge Finland och att vi har många fler smittade? Skönt när inte ens RÄTT siffror redovisas?
Citera
2020-05-25, 14:09
Medlem
Citat:
Intagna IVA patienter har sjunkit från 550 till 350.
Antalet som hamnar på IVA dagligen minskar också.

Nu sitter ni här och spekulerar om en ökning. Hur?

Because there are more IVA patients today than yesterday or the day before. Whether this rises tomorrow or is a statistical anomaly remains to be seen.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-05-25 kl. 14:36.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
[b]
Inga av hans beräkningar har stämt hittills. Det enda han har lyckats med är att sabba ett äktenskap och sprida skräck hos engelsmän och resten av världen.
Vilka av oss är det han spridit skräck hos? Skulle vara intressant att höra.
Citera
Medlem
Citat:
Intagna IVA patienter har sjunkit från 550 till 350.
Antalet som hamnar på IVA dagligen minskar också.

Nu sitter ni här och spekulerar om en ökning. Hur?

Antalet inlagda på IVA har ju ökat de senaste 3 dagarna - den skarpt nedåtgående trenden är alltså bruten.

Vad skulle vara felaktigt med den observationen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge
+0 döda +0 fall

Norge har haft +0 döda i 4 dagar nu!

Väntar bara nån vecka. Eller nån månad. Eller nåt år. Eller 10 år. Eventuellt 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in