Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Det finns andra exempel att titta på än Italien och Frankrike. Om de här länderna blev tagna i sängen och kunde inte införa en riktig bra Lockdown behöver inte nödvändigtvis betyda att Lockdown är en felaktig strategi.
Österrike har stängt ner och minskat antal smittade och dödsfall och börjat öppna för en månad sen. Det finns ingen andra våg där. Antal smittade har sjunkit markant och hållit sig på låga nivåer trots att landet har börjat öppna för 4 veckors sen. Senaste rapporterar de bara 17 smittade.
Österike har ungefär lika många invånare som Sverige och efter en kraftig Lockdown i mitten av mars börjat öppna sen första maj. Stanna hemma order var bort tagen första maj och affärerna fick öppna första maj. Sen dess antal smittade per dag har inte varit högre en 50st.
Så att säga visst går att stänga ner och hålla antal smittade och dödsfall som Österrike ner (dödsfallen är bara 600 st i Österrike) och visst går det att öppna igen och hålla antal smittade nere.
Jag tror att all propaganda från massmedia plus Gieseckes icke vetenskapliga svammel om att de länder som har stängt ner kommer att se en andra våg när de öppnar har påverkat dig på ett negativt sätt så att du har tappat bort förståndet.
Annars tycker jag att du är en klipsk person.
Haha. Tack för komplimangen. Vi får hoppas på att det inte blir en total lockdown i framtiden så att vi kan genomföra den där krogrundan någon gång. Du med munskydd – jag utan ;-)
Om vi borde ha infört en strikt lockdown i det förflutna, då är det åtminstone helt säkert att det nu är för sent. Och ingen av oss två vet huruvida dessa länder med lockdown kommer att klara sig - bra eller mindre bra. Man får ju hoppas bra..
Du skriver att lockdown fast den är misslyckad (pga timing) inte behöver vara en mindre bra metod. Men samma gäller ju då även Tegnells tes. Nu råkade det bara tyvärr vara så att äldrevården blev den sektorn som inte klarade av sin uppgift.
Ingen vet om det blir en andra våg. Olsen har i sin bok pratat om andra, tredje och fjärde våg.. Så vad vet vi om framtiden?
Jag säger inte att FHM eller Tegnell har gjort allt rätt. Tegnell själv hävdar inte det heller. Men att ständigt kritisera dem för att de har gjort sitt bästa i en situation där ingen visste hur man borde ha gjort. Olsen själv erkände att han betraktade detta som en influensa i början. Men skulle ju även HAN ha gjort precis lika fel som FHM och Tegnell nu. Då skulle vi skrika åt honom istället..
Man måste absolut ta en lärdom av detta och analysera allt genomgående i framtiden. Men att Tegnell inte hinner göra något annat än svara på samma frågor är lite patetiskt. Han kan inte svära hur det blir i sommar, i höst, i vinter – för ingen annan kan det heller. Men många låtsas att de vet bättre – för de behöver ju inte stå där sen att försvara sig.