2020-05-25, 13:56
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förlåt jag skrev fel. Menade 10kr/st, 4st/dag/person x 5 x30 dagar = 6.000kr

Bara som exempel, men i Finland kostar maskerna så pass mycket i verkligheten.

Man kan använda en mask ”hela dagen”, men högst 1h åt gången. Och om den blir fuktig – då måste man byta den.

Herregud.. Hur ska detta funka på riktigt när det gäller järvafältsungdomar, andra barn, gaggiga åldringar osv. Plus alla som redan har andningssvårigheter pga astma/KOL etc.

Sjalar har man testat och de hade typ ingen effekt för att stoppa viruset. Men de kan vara vackra att bära..

Du får det också att låta så enkelt att ”sen tvättar man dem i 90 grader”. Tål din sjal 90 grader?
Och var ska man förvara alla sjalar/tygmunskydd under dagen? I sin väska? I fickan? Plus att ska man beställa tvättstuga för att tvätta 10 masker.. ?

Det är ju hur opraktiskt som helst. Och helt i onödan. Och kommer aldrig att funka – men MÅNGA kommer att göra sig en förmögenhet och det är ju detta det handlar om.

En fabrik i Finland kan rädda en hel byggd. Det sa ägaren själv.

Inte mig emot, men jag vill inte rädda en enda by i Kina.

Ingen kan smitta dig om du inte låter dig smittas. Om du håller avstånd, tvättar händerna och bär själv en godkänd mask under dina shoppingrundor då är du safe.

Ganska enkelt.

Varför inte köpa en riktig halvmask med p3r filter? 500skr, går använda ett år och göra ren med alkohol. Håller dessutom tätt på sidorna, samt har filter med mycket högre filtreringsgrad.
Citera
2020-05-25, 13:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
R: 0,1 i Norges näst största stad Bergen
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/25/195679688/smittetallet-i-bergen-er-0-1

Vad är R i Sveriges näst största stad Göteborg?

Gisssningsvis runt 2? Det görs ju inga sådana beräkningar för Sverige, så vi kan inte säkert veta. Det är bara andra länder som ägnar sig åt siffror och fakta.

Det har nog krypit upp några tiondelar nu i det fina försommarvädret när folk har slutat att hålla den lilla distans de gjorde tidigare.
Citera
2020-05-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell berättar med illa dold stolthet om personkulten runt omkring sig:

Statsepidemiolog Anders Tegnell är som vanligt lugn och sansad under Söndagsintervjun i P1. Han berättar om hur han upplevt kritiken mot Folkhälsomyndigheten och hur det att bli ansiktet utåt för Sveriges coronastrategi.

– Jag har inte riktigt tagit in det. Att al-Jazeera och BBC kommer på presskonferenser organiserade av Folkhälsomyndigheten fanns inte på kartan tidigare. På vägen hit var det fem-sex stycken som ropade ”heja Anders” eller gjorde tummen upp till mig.
Den stillsamme epidemiologen har till och med blivit förevigad som tatuering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-slar-tillbaka-mot-kritikerna-ar-absolut-inte-sant/

Han sa ju själv att tatueringen var inte ens rolig - då hade man passerat gränsen redan för länge sedan.

Vad ska han göra åt folk som ropar heja? Visar långfingret åt dem?

Det är återigen upp till folket om de vill göra låtar eller ropa hej. Precis som det är upp till var och en att betala 159kr för Björn Olsens bok och ropa heja till honom.
Citera
2020-05-25, 13:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Intagna IVA patienter har sjunkit från 550 till 350.
Antalet som hamnar på IVA dagligen minskar också.

Nu sitter ni här och spekulerar om en ökning. Hur?

Det där hänger ju ihop med att färre gamla på äldreboenden hamnar på IVA och istället får palliativ vård med morfin där de bor. Det är därför IVA-siffran minskar något medans dödstalen kommer att fortsätta att mörkas och eftersläpas.
Citera
2020-05-25, 14:01
Medlem
Xfiless avatar
+31 dödsfall
Citera
2020-05-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo.

Neil Ferguson var ju den forskaren som fick sparken som rådgivare till den engelska regeringen.

Han pratat om att han inte tror på immunitet - och samtidigt hävdat att han själv trodde sig vara immun - utan att ha testat sig själv. Därför kunde han frångå regeringens regler - trots att det innebar en ökad risk för andra som hade kommit i kontakt med honom (älskarinnan och hennes familj).

https://edition.cnn.com/2020/05/05/uk/neil-ferguson-imperial-coronavirus-sage-gbr-intl/index.html

Inga av hans beräkningar har stämt hittills. Det enda han har lyckats med är att sabba ett äktenskap och sprida skräck hos engelsmän och resten av världen.

Giesecke har fortfarande mitt fulla förtroende:

Stängda gränser
England, Skottland, Wales, Belgien, Nederländerna, Irland, Spanien, Frankrike och Italien. I alla dessa länder finns också en mer eller mindre stor smittspridning inom äldreomsorgen. Norge är ett undantag, men de har mindre enheter i sin åldringsvård, enligt Giesecke.

Varför drabbas äldrevården?

-Det räcker med ett enda misstag för att smittan ska komma in på ett ålderdomshem. Det säger något om hur smittsam den här sjukdomen är. De allra flesta kommer att drabbas av den, men 99 procent får bara milda symtom. Om du är gammal, däremot, kan den vara farlig.

Men Nya Zeeland har lyckats stoppa smittan helt, eller?

-Ja, det verkar så. Men vad ska de göra nu? För att hålla landet virusfritt måste de behålla sina gränser stängda. Alla som reser dit måste sitta i karantän i 14 dagar innan de släpps in i landet, och om det inte kommer något bra vaccin måste Nya Zeeland ha kvar karantänen länge. Mycket länge...
Bra att du håller med idioterna Tegnell och giesecke.
De som har haft fel hela tiden sen början.
Kul att du inte kan se att länder som har haft lockdown och har öppnat upp inte får fler fall med smittade pga att de öppnat upp.
Kul att du är blind för det är alla förnekare.
Sen är det klart att de äldre drabbas det vet alla men har man haft stängt och strypt smittan så är sannolikheten väldigt liten att smittan skämta fart då väldigt få är smittade och man ser direkt var det blossar upp och tar krafttag där. Lev du i din förnekelse och kör din propaganda med 1000 inlägg om dagen det gör dig ännu mer dum och blind.
Citera
2020-05-25, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
+31 dödsfall

Sverige mörkar. Enligt vitvarumannen skulle vi idag ha 500+ döda. Detta är en hemsk konspiration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det där hänger ju ihop med att färre gamla på äldreboenden hamnar på IVA och istället får palliativ vård med morfin där de bor. Det är därför IVA-siffran minskar något medans dödstalen kommer att fortsätta att mörkas och eftersläpas.

Nonsens. Detta har väl svartas på otaliga gånger.

Gamla på äldreboende läggs i princip aldrig in på IVA då de är för svaga för att klara en IVA behandling.

Så än en gång hur kan ni sitta här och spekulera om en uppgång på IVA?
Citera
Medlem
Sverige
+ 31 döda
+ 21 IVA
+ 384 fall

Förra måndagen
+ 19 döda
+ 244 fall
Citera
2020-05-25, 14:04
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Varför inte köpa en riktig halvmask med p3r filter? 500skr, går använda ett år och göra ren med alkohol. Håller dessutom tätt på sidorna, samt har filter med mycket högre filtreringsgrad.

Ja halvmask med gas och partikelfilter är vad jag använder på ICA.
Kompletterat med skyddsglas, handskar och särskilda kläder jag tar av mig utomhus direkt när jag kommer hem. Sen vidtar spritning utomhus och dusch.

Enda sättet att komma lite högre upp i skyddsklass mot den dödliga smittan.
Citera
2020-05-25, 14:05
Medlem
Danmark
+1 död +27 fall

Finland
+1 död +20 fall

Norge
+0 döda +0 fall

Norge har haft +0 döda i 4 dagar nu!
Citera
2020-05-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+ 31 döda
+ 21 IVA
+ 384 fall

Förra måndagen
+ 19 döda
+ 244 fall

Detta är förskräckligt att man kör med felaktiga siffror. Jag har själv fastslagit att det är minst 45 som har dött idag. Hur kan man mörka på detta sätt? Ett mer korrupt land får man leta efter. Hade jag varit yngre hade jag flyttat direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in