Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Kan du visa mig den forskningsrapporten som stödjer ditt påstående?
Och vidare fattar jag inte varför munskydd hos vanliga medborgare har blivit en tvistefråga.
Var och en som VILL - FÅ. Resten slipper använda munskydd. Och vill man själv vara extra säker - då skaffar man sig ett ansiktsskydd/gasmask som garanterat skyddat mer än 75%.
Varför ska den som är rädd för smitta nöja sig med en halvdan lösning, när det finns gasmasker som garanterar att inga virus slipper under masken?
Argumentet att man inte vill "sticka ut" godkänns inte i detta sammanhang.
(Snart måste vi bära niqab hela gänget för att "vissa" inte ska sticka ut - trots att det görs av fritt val.)
Tvisten ligger i "ska man behöva göra något för allmänhetens bästa eller kan man bara skita i det för jag tycker det är fult" och inte i om man får eller inte.
Mask är Inte för att skydda sig själv, den är för att jag ska skydda dig vilket i förlängningen skyddar mig då färre smittade=färre exponeringspunkter.
Om mask sänker smitt-takten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?
Eller tillhör Ni en av de som anser att det är Ok att skita i restriktioner och rekommendationer som fungerar bara för man inte blir straffad, det ska vara ett personligt val att skydda 3:e man?
Detta förstår Ni självklart men då "flocken" är något Ni eftersträvar så agiterar Ni mot det, synd för Er att myndigheterna numera övergivit den strategin, vad ska Ni göra nu?