2020-05-24, 06:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Handlar inte om vad vi kan förstå eller tänka oss är rätt bara, utan vad vi kan bevisa är rätt också. Ämnet var tidigare väldigt ostuderat i dessa sammahang och få studier fanns tillgängliga även om dom indikerade på samma sak.
Jo, bevis är såklart fördelaktigt. Men väldigT få länder förstår detta. Danskarna startar upp skolorna utan mask i vart fall. Alltid något.
Citera
2020-05-24, 07:02
Medlem
Att ha i lurarna i solen: Ledarredaktionen-podden diskuterar immuniteten i ljuset av FHMs senaste siffror.

Över 1000 personer hade testats och immuniteten i Stockholm beräknades till 7,3 procent sista veckan i april. I de flestas öron lät det som betydligt lägre än de siffror som Folkhälsomyndigheten och matematikprofessor Tom Britton hade talat om för Stockholm för bara några veckor sedan.

När studiens resultat blev kända gled plötsligt deras berättelser isär. Medan Tom Britton i Aktuellt menade att både han och Folkhälsomyndigheten har något galet i sina modeller och att de måste gå tillbaka till ritbordet och se varför det inte stämmer, menade Anders Tegnell på sin presskonferens att de 7,3 procenten visserligen låg lite lågt men att de ändå befann sig inom spannet för de modelleringar som tidigare hade gjorts på myndigheten.

https://www.svd.se/immunitetsstudien-och-tegnells-paradox
Citera
2020-05-24, 07:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
[quote=.Dostoj.|71700321]
Citat:

En risk att tänka på är dock detta med blödningar som acetylsalisyra kan ge upphov till. Det verkar som om blodomloppet påverkas hos vissa coronasjuka på olika vis. Både blodproppar men också ökad blödningsbenägenhet med de som börjat blöda mycket näsblod under deras sjukdomsperiod samt fått blödande tandkött, mensrubbningar etc. Tydligen kan man lättare få blödningar när kroppen är infekterad eller nedsatt immunförsvar. Så jag känner mig kluven, finns nog både fördelar och nackdelar men vill uppmana till försiktighet och att var och en skaffar sig information då vi inte vet egentligen hur det slår på individnivå. Ville bara lägga till det!

Visst kan många få blödningar men om man väger nyttan mot nackdelen så överväger nyttan hundra gånger om. Vissa läkare hävdar att det praktiskt taget är omöjligt att få en hjärtinfarkt om man äter milda blodförtunnande som acetylsalicylsyra. 75 mg är en låg dos anpassad för att man normal sett inte ska blöda.

Risken för att magen inte tål det är större men då får man dra ner på annat som magen inte, eller inte tål så mycket av. Som kaffe men framförallt alkohol.
Citera
2020-05-24, 07:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Absolut inte
Dessutom är Sverige det land som rappoterar ärligast med avlidna...
Och sen är det sak att dö med Covid19 och en annan sak att dö pga covid19.
Många åldringar som haft bekräftad covid19 har avlidit av stroke, hjärtinfarkt etc men det skrivs covid19
Så det är mörkertal åt båda håll
Absolut ja din imbecill, använd ditt begränsade intellekt till att ta reda på vad länder som har lyckats har gjort.
Citera
2020-05-24, 07:10
Medlem
.Dostoj.s avatar
[quote=Gefundenes F|71700370]
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Visst kan många få blödningar men om man väger nyttan mot nackdelen så överväger nyttan hundra gånger om. Vissa läkare hävdar att det praktiskt taget är omöjligt att få en hjärtinfarkt om man äter milda blodförtunnande som acetylsalicylsyra. 75 mg är en låg dos anpassad för att man normal sett inte ska blöda.

Risken för att magen inte tål det är större men då får man dra ner på annat som magen inte, eller inte tål så mycket av. Som kaffe men framförallt alkohol.

Ja precis, jag tillhör ju dem som tror på många fördelar (tar själv 75 mg aspirin just nu) det var därför jag tog upp detta. Men jag ville bara uppmana till försiktighet eftersom det kanske blir farligt för vissa och vill inte ge 'medicinska råd' eftersom jag inte är läkare. Dock är det intressant att diskutera ämnet.
Citera
2020-05-24, 07:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ja det är ju intressant om det stämmer. Men hur vet vi antalet smittade i Stockholm? Kan vi lita på de fjuttstudier som gjorts. Enligt Giesecke kommer alla bli smittade men 98 % inte märka av det. I samband med det uttalandet släppte nog många på sina karantäner då svensken förstod att det är ingen idé, alla kommer att få det och det blir milt så det är lika bra att leva på som vanligt. Då måste karln straffas, det kan inte vara lagligt med något så felaktigt utlåtande.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/

Vill du leva i ett samhälle där man inte får tala fritt? Bryr du dig bara om vad media rapporterar om vad Giesecke säger utan att tänka själv?

Du har ett egenansvar, att tänka själv! Storebror kan inte alltid övervaka dig och hålla dig skyddad mot egna misstag. Visst innebär det att en och annan och totalt ganska många går under i samhället.
Missbrukare och narkomaner är det typen av människor utan några jämförelser i övrigt med de som drar på sig smitta av ren oförsiktighet.
Citera
2020-05-24, 07:17
Medlem
Citat:
https://omni.se/a/pLz4JV

En ny brittisk studie ger Sverige rätt om att hålla skolorna öppna. Enligt en ny genomgång av tusentals studier som The Guardian rapporterar om löper barn och unga under 20 år hälften så stor risk att smittas av coronaviruset som vuxna.
Russel Viner, professor och en av författarna bakom studien, säger att det är ”tydligt att barnen är den grupp som säkrast kan vara ute i samhället”. Med tanke på den skada som en skolnedstängning visat sig orsaka menar Viner att det sammantaget tydligt talar för att barn bör få gå tillbaka till skolan.
Artikeln som det hänvisas till finns här, och noteras bör “It’s preliminary evidence":
https://www.theguardian.com/science/2020/may/22/children-covid-19-adults-data-coronavirus

Professor Russell Viner har tidigare varit ute med samma budskap (7 Apr 2020):
https://www.theguardian.com/education/2020/apr/06/school-closures-have-little-impact-on-spread-of-coronavirus-study
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-24 kl. 07:20.
Citera
2020-05-24, 07:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vill du leva i ett samhälle där man inte får tala fritt? Bryr du dig bara om vad media rapporterar om vad Giesecke säger utan att tänka själv?

Du har ett egenansvar, att tänka själv! Storebror kan inte alltid övervaka dig och hålla dig skyddad mot egna misstag. Visst innebär det att en och annan och totalt ganska många går under i samhället.
Missbrukare och narkomaner är det typen av människor utan några jämförelser i övrigt med de som drar på sig smitta av ren oförsiktighet.

Oj det var ett märkligt inlägg. Jag skattar det fria ordet enormt högt, varför tror du jag skriver och läser i detta forum annars? Giesecke är en före detta statsepidemiologexpert som givetvis hela svenska folket inklusive regeringen och FHM lyssnar på. Jag använder mitt fria ord till att ifrågasätta ett sådant tydligt utlåtande om det är så att den där studien i UK stämmer som någon länkade om att viruset inte alls är särskilt smittsamt. De talar ju direkt tvärtemot varandra.
Citera
2020-05-24, 07:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det kan vara så enkelt som att danskarna har tillgång till sjukvård när de blir sjuka, istället för att bli tillsagda att stanna hemma och vänta tills de blir friska.
Sannolikt är det därför Tyskland lyckats så bra trots smittspridning. Man testar för att identifiera smittade och sätter in behandling direkt istället för att som i Sverige (och UK) endast ta emot folk när de har långt framskriden lunginflammation och en saturation på en nivå som kräver intubering.
Citera
2020-05-24, 07:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Oj det var ett märkligt inlägg. Jag skattar det fria ordet enormt högt, varför tror du jag skriver och läser i detta forum annars? Giesecke är en före detta statsepidemiologexpert som givetvis hela svenska folket inklusive regeringen och FHM lyssnar på. Jag använder mitt fria ord till att ifrågasätta ett sådant tydligt utlåtande om det är så att den där studien i UK stämmer som någon länkade om att viruset inte alls är särskilt smittsamt. De talar ju direkt tvärtemot varandra.

Problemet är att debatten är ensidig. Vissa linslusar förekommer i media så gått som dagligen. Men vi borde få höra mycket mer av "den andra sidan". Snarast är det väl media som det är fel på de snedvrider allt genom att anlita dessa pensionerade experter.
Citera
2020-05-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ja det är ju intressant om det stämmer. Men hur vet vi antalet smittade i Stockholm? Kan vi lita på de fjuttstudier som gjorts. Enligt Giesecke kommer alla bli smittade men 98 % inte märka av det. I samband med det uttalandet släppte nog många på sina karantäner då svensken förstod att det är ingen idé, alla kommer att få det och det blir milt så det är lika bra att leva på som vanligt. Då måste karln straffas, det kan inte vara lagligt med något så felaktigt utlåtande.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/

Sjuksyrran/USKAN berättar i inslaget att hon är tvungen att informera patienter att:

"Nu har du vårdats här så många dagar med giftiga halter av syrgas - så nu kommer ditt liv att ta slut.."

Till alla dem som yrar om att ifall alla bara fick syrgas då skulle problemet vara löst.

Efter att ha sett inslaget och patienten som dog, måste jag säga att förutom mångsidig kost och tillräckligt med sömn då borde alla som månar om sin hälsa och motståndskraft sätta på sig promenadskor och ta en långpromenad i den friska luften. Det blir svårt att stå emot detta virus om man är kraftigt överviktig och redan har andningssvårigheter pga fetma.

Skulle Tegnell säga det då skulle ha blivit stenad till döds. För över hälften av svenska män är ju överviktiga och av dem lider hälften av fetma.

Ut och jogga/promenera är mitt tiopoängstips!
Citera
2020-05-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ja det är ju intressant om det stämmer. Men hur vet vi antalet smittade i Stockholm? Kan vi lita på de fjuttstudier som gjorts. Enligt Giesecke kommer alla bli smittade men 98 % inte märka av det. I samband med det uttalandet släppte nog många på sina karantäner då svensken förstod att det är ingen idé, alla kommer att få det och det blir milt så det är lika bra att leva på som vanligt. Då måste karln ställas till svars, det kan inte vara lagligt med något så felaktigt utlåtande.

Jag är övertygad om att betydligt fler har blivit ecponerade för virus än de själva anar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in