Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Jag tycker helt som du, i varje stycke.
Men frågar du Tegnell-älskare så har det gått bra för oss! Det gäller att hitta det "positiva" i det negativa du vet

Vi är inte värst i världen PÅ ALLT kopplat till COVID-19, och då har vi "lyckats".
Folk lever fortfarande i förnekelse.
Svaga individer som måste ledas, likt får.
Jag tror att ingen, inte ens Anders Tegnell, tycker att det har gått bra. Vad ni måste förstå här är att en total nedstängning av samhället medför konsekvenser som på lång sikt kommer att vara mycket värre än att 4000 svaga 80+ personer får sitt liv kortat med 2 år. Inte att det är OK att folk dör, absolut inte. Förutom att vi misslyckats med skydda äldre så är vår hantering av pandemin precis som den ska vara för att minimera skadorna på samhället i stort.
Jag har direkta band till Polen, där min partner kommer ifrån. En stor del av de som jobbar i restaurang och service förlorade jobbet. Deras socialförsäkringssystem är ett skämt så för unga människor var det bara till att flytta tillbaka till föräldrarna. Det man nu satt i system i Polen är att man köper SSRI, ringer psykologen och fejkar depression varpå psykologen ser att man hämtat ut medicin. Och DÅ får man en extrapeng av staten. Snacka om förnedrande.
I USA förlorade 30 miljoner människor jobbet. Många får köa utanför soppkök nu för mat. Psykisk ohälsa och självmord i Kalifornien har hittills tagit fler liv än COVID-19. Och det handlar inte bara om att man förlorar sin försörjning, en total nedstängning av samhället är en katastrof för ensamstående och en tickande bomb.
Så när du fäller en tår för alla äldre som dör i C19, tänk lite på alla som får sitt liv helt skrotat för att stater huvudlöst totalt stängt ner samhällen.