2020-05-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En hint om ett ändrat beteende efter Corona, färre flygresor och mindre bilkörning för att behålla den renare luften.

https://www.bbc.com/news/uk-52793230?intlink_from_url=&link_location=live-reporting-story

Flyg och olja kan bli coronas förlorare.
Ae. Fast när konsumtionen går upp igen lär väl olja gå åt?

Vad köper ni idag?
Citera
2020-05-25, 08:13
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har oblygt köpt Norwegian. Ant, är jag då lika dum som kineserna. SAS är nog bättre.

Satt du också med massa lån i Norwegian och valde att omvandla det till aktier? Nämligen så kineserna blev ägare i bolaget, med en pistol mot huvudet.
Citera
2020-05-25, 08:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Satt du också med massa lån i Norwegian och valde att omvandla det till aktier? Nämligen så kineserna blev ägare i bolaget, med en pistol mot huvudet.
Nä, ännu värre, utan pistol och frivilligt.
Citera
2020-05-25, 09:23
Medlem
Citat:
Jag har oblygt köpt Norwegian. Ant, är jag då lika dum som kineserna. SAS är nog bättre.

Då är vi 2. Gick emot alla känslor denna gången. Lite spänning måste man ha...Jag gav 2.85.
Citera
2020-05-25, 10:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Då är vi 2. Gick emot alla känslor denna gången. Lite spänning måste man ha...Jag gav 2.85.
Två idioter. Gav något liknande. Sjönk dagen efter 40%. Men som GW säger. Man ska inte satsa mer än man har råd att förlora. Och detta har jag råd att förlora.
Men SAS hade kanske varit lite mindre chansartat att satsa i.
Citera
2020-05-25, 10:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Två idioter. Gav något liknande. Sjönk dagen efter 40%. Men som GW säger. Man ska inte satsa mer än man har råd att förlora. Och detta har jag råd att förlora.
Men SAS hade kanske varit lite mindre chansartat att satsa i.

Inte idiotiskt dock, att köpa när allt ser värre än skit ut har trots allt historiskt varit lönsamt. Man kan dock inte förvänta sig att det på kort sikt går förträffligt om man bottenfiskar. Det kan ta ett tag innan det vänder trots allt.

'Idioterna' som köpte under 3 ligger också redan idag på plus. I vilken utsträckning det håller återstår att se, man kan lugnt räkna med en extrem volatilitet för tillfället.
Citera
2020-05-25, 10:17
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Inte idiotiskt dock, att köpa när allt ser värre än skit ut har trots allt historiskt varit lönsamt. Man kan dock inte förvänta sig att det på kort sikt går förträffligt om man bottenfiskar. Det kan ta ett tag innan det vänder trots allt.

'Idioterna' som köpte under 3 ligger också redan idag på plus. I vilken utsträckning det håller återstår att se, man kan lugnt räkna med en extrem volatilitet för tillfället.
Efter att ha sansat mig, läste jag in mig mer och får en bild av ett i grunden svagt företag, som behöver lååång tid på sig för en eventuell återhämtning.
Citera
2020-05-25, 10:45
Medlem
Blev lite Pandox och lite Bulten idag när lönen dök upp på kontot Verkar det som att SSAB sjunker under dagen blir det nog några SSAB A vid stängning i eftermiddag dessutom Känna bra att vara full-investerad...
Citera
2020-05-25, 11:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Efter att ha sansat mig, läste jag in mig mer och får en bild av ett i grunden svagt företag, som behöver lååång tid på sig för en eventuell återhämtning.

En återhämtning lär ta väldigt lång tid, ja.

Om man nöjer sig med en delvis återhämtning ser det dock bättre ut om man tänker ett par månader framåt. Det är förhoppningsvis kring detta 'delvis' man sätter ribban om man bottenfiskar.

Att NAS skulle gå +/-0 från sin dipp, som påbörjades sep 2018, på under 1 år är det nog få till ingen som tror. Man köper trots allt ett riktigt ... bolag som flera gånger om varit nära konkurs, det är inte för inte som kursen står där den står trots allt.

Det intressanta med NAS är att nivåerna för botten i mars 2020 är runt +150-200% bort. Inte att nivåerna för april 2018 är +5000% bort (det är bara intressant i kontexten att fler kan se det som ett köpläge). Intressant är även att det råder 'all time low' för prisnivån och bolaget sett till makroperioden år 2003-2020 (17 år). Något av en extrem av en extrem.

Jag ser det som något som på lång sikt kan ge en del men på kort sikt för en del kanske innebär en del stress (hög volatilitet). Man måste veta vad man köper trots allt, ser datan ut som katastrof är det inte sällsynt att detta 'katastrof' fortsätter ett tag.
Citera
2020-05-25, 11:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man måste veta vad man köper trots allt, ser datan ut som katastrof är det inte sällsynt att detta 'katastrof' fortsätter ett tag.

Måste och måste Jag köpte bara för att det var ett bolag som antingen kunde konka helt eller klara sig och då måste kursen rimligen stiga. Om bolaget i sig visste jag inget annat än det.

Köpte teknologiaktier just innan dyket. För att dom gått bra förut. Där hade jag tur, dom stiger och stiger. Swedbank Robur Ny teknik.
Övertygad om att dom flesta gör som jag. Gör just det som det skrivs att man INTE ska göra. Går på historisk utveckling och hoppas det fortsätter.

Men har nogsamt noterat att experterna till 89% har fel i sina bedömningar av marknaden. Allt detta tjat i två års tid att börsen ska dyka. Medan den i verkligheten stigit. Retat mig på deras stöddiga kommentarer, att nu måste börsen sjunka, med tanke på konflikten USA - Kina Etc etc.
Inte ett siffra rätt har dom haft.

Sen när börsen sjunker så har INGEN förutspått det (av naturliga skäl).

Men ett råd från experter som var rätt och som jag råkade följa, förra året, var att köpa Sinch. Jobbar visst med sms. Kontor på Lindhagensplan, i Stockholm. Den aktien har stigit med mycket också i Coronatid. 410% sen mitt köp i mars 2019. Reket kom från DI, f.ö.
Citera
2020-05-25, 12:04
Medlem
Fyndlägen i pressade sektorn: ”Uppsida på 20-30 procent”

Fyndläge i banksektorn enligt Adam Thelander, mäklare på DNB.

Vilka bankaktier vågar man sig in på i dagsläget?
Citera
2020-05-25, 12:53
Medlem
Är likvid sedan någon vecka tillbaka. Gick in med 450.000:- fördelat på Swedbank Robur Ny teknik och Swedbank Robur Småbolagsfond den 27 mars och träffade botten rätt bra. Då lite renoveringar och reparationer är på G här hemma tog jag det säkra före det osäkra och sålde av allt till ett värde av 601.000:-

Förtjänsten var fin men saknar känslan av att ligga investerad. Kliver nog in med 450.000 igen på samma fonder. Skulle ett nytt 30 % ras komma så är det bara förtjänsten från senast det begav sig som är borta (plus nästa års skatt...)

Är för feg och okunnig för att satsa på enskilda aktier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in