Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Finns möjligheten att länder helt lyckas eliminera viruset genom åtgärder? Norge, Danmark och Finland har i nuläget extremt få döda. Är det möjligt för dem, eller kommer det vara det om några veckor, att öppna helt, och lösa de fall som kommer genom smittspårning? Eller kommer det spridas okontrollerat vid en återöppning?
Undrar också vad du bedömer att R0 var vid spridningens början, och om du har samma uppfattning om R0 nu som du hade i mars?
Hej,
Bra fråga.
Jag tycker att media fokuserat bara på dödstal och jämfört olika länder i förhållande till 1M invånare och bara kopplat detta till ländernas strategi. Det tycker jag är fel och ger en helt snevriden bild för allmänheten.
Som jag nämnt tidigare i tråden är dödstal direkt kopplat till smittspridning i en äldre multisjuk population. Vi i Sverige har en mycket hög andel äldre >75 år multisjuka som vårdas på äldreboende och i äldreomsorgen. Vi har ett speciellt system för äldreboende och omsorg där det både är hög personalomsättning och många arbetsgivare med olika rutiner och där det saknades skyddsutrustning och i vissa fall utbildning hos personalen i början.
Sverige fick in ett större antal smittade samtidigt i och med sportlovsresorna vilket gjorde att man inte hade resurser att smittspåra och isolera innan det var försent (allmänt spritt). Det är tyvärr här som man i efterhand kan säga att FHM gjorde fel att man tillät dessa resor (men jag antar att det hade blivit ett ramaskri om man gjort det då så jag förstår att man inte gjorde det då). Man gjorde tyvärr även fel att man inte tog över ansvaret för att hindra att äldrevårdspersonal och hemtjänstpersonal inte spred smittan, men jag vet inte om det var svårt ur ett lagligt perspektiv. Dessutom var det svårt rent praktiskt eftersom det saknades skyddsutrustning. Jag tror att de själva är väldigt ledsna över detta.
Jag vet inte hur mycket smitta Norge, Finland och Danmark fick in samtidigt men jag hade gärna sett den info i debatten/media. Jag vet inte heller hur många äldre >75 år multisjuka per 1M invånare som Norge, Finland och Danmark har och även saknat den info i media. Det är också intressant att veta hur deras äldrevård och omsorg är organiserad med arbetsgivare och personalutrustning och personalomsättning ser ut. Om det är någon kunnig här på flashback som har den info får den personen mer än gärna dela med sig här.
Jag tror således att ovanstående har påverkat vårat dödstal mer än själva strategin, men jag vet inte.
Norge, Finland och Danmark kommer ha många människor (både i riskgrupp och i allmänhet) mottagliga och får de en allmän spridning till sina äldre > 75 år multisjuka kommer de också att få höga dödstal. Ju mer de öppnar upp sitt land desto ökad risk.
Återkommer till din andra fråga när jag har mer tid.