2020-05-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramanj
Vad tror du om detta angående hydroxiklorokin?
https://www.icmr.gov.in/pdf/covid/techdoc/V5_Revised_advisory_on_the_use_of_HCQ_SARS_CoV2_in fection.pdf

Hej,

Det finns i nuläget ingen klar evidens att hydroxiklorokin/klorokinfosfat har någon förebyggande effekt.
Jag tycker därför att det är felaktigt och farligt att rekommendera det i förebyggande syfte eftersom det kan ge allvarliga biverkningar och orsaka i värsta fall död.
Citera
2020-05-24, 18:17
Medlem
352 personer utanför de etablerade riskgrupperna har dött till och med 18 Maj.
Runt 25 procent av dessa kan antagas ha haft icke underliggande sjukdom.
Runt 88 personer som inte tillhör etablerade riskgrupper har således dött på 3,5 månader.

Det är större risk att gå utanför sin dörr än att dö i Covid 19 för alla dessa personer som inte tillhör etablerad riskgrupp.
Citera
2020-05-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Finns möjligheten att länder helt lyckas eliminera viruset genom åtgärder? Norge, Danmark och Finland har i nuläget extremt få döda. Är det möjligt för dem, eller kommer det vara det om några veckor, att öppna helt, och lösa de fall som kommer genom smittspårning? Eller kommer det spridas okontrollerat vid en återöppning?

Undrar också vad du bedömer att R0 var vid spridningens början, och om du har samma uppfattning om R0 nu som du hade i mars?

Hej,

Bra fråga.
Jag tycker att media fokuserat bara på dödstal och jämfört olika länder i förhållande till 1M invånare och bara kopplat detta till ländernas strategi. Det tycker jag är fel och ger en helt snevriden bild för allmänheten.

Som jag nämnt tidigare i tråden är dödstal direkt kopplat till smittspridning i en äldre multisjuk population. Vi i Sverige har en mycket hög andel äldre >75 år multisjuka som vårdas på äldreboende och i äldreomsorgen. Vi har ett speciellt system för äldreboende och omsorg där det både är hög personalomsättning och många arbetsgivare med olika rutiner och där det saknades skyddsutrustning och i vissa fall utbildning hos personalen i början.

Sverige fick in ett större antal smittade samtidigt i och med sportlovsresorna vilket gjorde att man inte hade resurser att smittspåra och isolera innan det var försent (allmänt spritt). Det är tyvärr här som man i efterhand kan säga att FHM gjorde fel att man tillät dessa resor (men jag antar att det hade blivit ett ramaskri om man gjort det då så jag förstår att man inte gjorde det då). Man gjorde tyvärr även fel att man inte tog över ansvaret för att hindra att äldrevårdspersonal och hemtjänstpersonal inte spred smittan, men jag vet inte om det var svårt ur ett lagligt perspektiv. Dessutom var det svårt rent praktiskt eftersom det saknades skyddsutrustning. Jag tror att de själva är väldigt ledsna över detta.

Jag vet inte hur mycket smitta Norge, Finland och Danmark fick in samtidigt men jag hade gärna sett den info i debatten/media. Jag vet inte heller hur många äldre >75 år multisjuka per 1M invånare som Norge, Finland och Danmark har och även saknat den info i media. Det är också intressant att veta hur deras äldrevård och omsorg är organiserad med arbetsgivare och personalutrustning och personalomsättning ser ut. Om det är någon kunnig här på flashback som har den info får den personen mer än gärna dela med sig här.

Jag tror således att ovanstående har påverkat vårat dödstal mer än själva strategin, men jag vet inte.

Norge, Finland och Danmark kommer ha många människor (både i riskgrupp och i allmänhet) mottagliga och får de en allmän spridning till sina äldre > 75 år multisjuka kommer de också att få höga dödstal. Ju mer de öppnar upp sitt land desto ökad risk.

Återkommer till din andra fråga när jag har mer tid.
Citera
2020-05-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
En till fråga som jag inte vet om den kommit upp:
En tydlig markör, inte minst bland långtidssjuka i COVID-19 verkar vara att olika symtom kommer och går. Man tror man blir frisk för att någon dag senare bli sämre igen, och så fortsätter det. Vad tror man att detta beror på? Inte symtomen i sig utan själva fenomenet att det pendlar så? Har förstått att själva virusinfektionen I sig inte pågår någon längre tid så vad är det då man tror sker?

Jag "bumpar" det här inlägget, eftersom jag inte sett något svar, ber om ursäkt om jag missat det!

Har haft symptom med svåra smärtor i ländryggen, höfterna och benen samt magbesvär
med diarrèer och gasbildning. Blivit bättre, sedan har symptomen kommit tillbaka, förvärrats
och även feber och svår huvudvärk. Inga problem med andningen, men mycket andfådd vid minsta ansträngning.

Tacksam för svar, givetvis i första hand skribenten Tagex´s frågeställningar!
Citera
2020-05-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
En primitiv form av vaccinering.

Det tycks vara så att om man får i sig mindre mängd smittämnen blir man lindrigare sjuk än om man får i sig stor mängd smittämnen.

För att uppnå immunitet tillför man en liten mängd smittämnen på en grupp personer och dessa blir lindrigt eller inte alls sjuka.

Är det något som fungerar?

Hej,

Nej, även en individ som får en mindre mängd SARS CoV-2 kan bli allvarligt sjuk i covid-19.
Citera
2020-05-24, 18:46
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Är det svårt att sova gott om natten när du vet att man inte gör allt man kan för att rädda liv ?

Till exempel administreras inte den mycket potenta och vida tillgängliga medicinen Ivermectin !

• Ivermectin is an inhibitor of the COVID-19 causative virus (SARS-CoV-2) in vitro.

• A single treatment able to effect ~5000-fold reduction in virus at 48 h in cell culture.

Inte heller Klorokinfosfat som tillsammans med Zink har visat sig rädda hundratals liv i andra länder, speciellt i Indien har väldigt många liv räddats. Men i Sverige har man på mycket olustiga grunder hindrat läkare från att sätta in medicinen till COVID19 patienter.

Det billiga läkemedlet Klorokin där det inte finns stora pengar genom patent att tjäna blir helt plötsligt big no no... Däremot pushar man för det Remdesivir med tveksam effekt där det finns stora pengar att tjäna för läkemedelsbolaget.

Klorokin och Zink + intravenös C-vitamin skulle vid tidig insättning kunnat rädda många svenska liv, studierna och de beprövade erfarenheterna talar sitt tydliga språk.

Är det inte dags att ni läkare slår näven i bordet och vägrar att deltaga i detta spel vars syfte inte är att rädda liv i första hand. Ni behöver knappast oroa er för att bli arbetslösa, men eran feghet inför socialstyrelsen väger visst tungt. Heder åt de fåtal läkare som vågat trotsa överheten, de kan sova gott om natten...

Jag skulle vrida mig av ångest varje natt om jag var en del i detta.
Senast redigerad av Ringmuskeldoft 2020-05-24 kl. 18:52.
Citera
2020-05-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det hade ju inte varit helt fel om man slapp scrolla och leta efter svar från T.S, då det i detta fallet verkar vara någon som iaf verkar sitta på lite relevant kunskap i ämnet. Läs trådrubriken/trådstarten och sedan ditt och div andra mongons tourettes-svar som ingen har efterfrågat, och känn efter ordentligt om det är stolthet du känner.

Det förstör tyvärr tråden både för intresserade läsare och för mig som svarar eftersom jag måste också scrolla och leta mig fram för att hitta seriösa frågor och när jag svarat måste jag scrolla igen och leta mig tillbaka vilket gör att jag tyvärr missar frågor och det går åt alldeles för mycket värdefull tid.
Citera
2020-05-24, 18:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Verkligheten är dock betydligt mer komplicerad.
Studien är mycket väl utförd men har tyvärr några uppenbara brister vilket gör att bedömningen för hur varje enskild regering/FHM i slutändan ska bestämma avseende munskydd fortfarande blir mycket svår.
...
Om du var ytterst ansvarig vad skulle du bestämma för alla?
...
Om jag var ytterst ansvarig skulle jag inte idag införa tvång för alla i Sverige på denna begränsade vetenskapliga kunskap.
Teorier kan aldrig bevisas, så du och FHM kommer alltid kunna hitta brister i alla studier så länge ni vill.

Under tiden använder ostasiater och tyskar andningsskydd i publika miljöer och har kontroll på smittan.
Citera
2020-05-24, 18:53
Medlem
Har ni viruset i glas burkar och testar tillexempel på en oxfile å kollar i kikarn ? Mikroskopet mena jag å blandar pencillin amnat på corinan. Hur fortplantar den sig ? Celldelning bara ?
Citera
2020-05-24, 19:01
Medlem
Varför pendlar man mellan frisk/sjuk?

Ursprungligen postat av Tagex
En till fråga som jag inte vet om den kommit upp:
En tydlig markör, inte minst bland långtidssjuka i COVID-19 verkar vara att olika symtom kommer och går. Man tror man blir frisk för att någon dag senare bli sämre igen, och så fortsätter det. Vad tror man att detta beror på? Inte symtomen i sig utan själva fenomenet att det pendlar så? Har förstått att själva virusinfektionen I sig inte pågår någon längre tid så vad är det då man tror sker?

Citat:
Ursprungligen postat av Theia2
Jag "bumpar" det här inlägget, eftersom jag inte sett något svar, ber om ursäkt om jag missat det!

Har haft symptom med svåra smärtor i ländryggen, höfterna och benen samt magbesvär
med diarrèer och gasbildning. Blivit bättre, sedan har symptomen kommit tillbaka, förvärrats
och även feber och svår huvudvärk. Inga problem med andningen, men mycket andfådd vid minsta ansträngning.

Tacksam för svar, givetvis i första hand skribenten Tagex´s frågeställningar!

Stämmer, det inlägget försvann nog i bruset.
Jag undrar egentligen två saker för att förtydliga: Både varför man blir bättre och sämre om vartannat som jag beskrev, och kring fenomenet att symtomen ”vandrar runt i kroppen”.
Senast redigerad av Tagex 2020-05-24 kl. 19:06. Anledning: Kompletterar med orginalinlägg som citeras
Citera
2020-05-24, 20:23
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

1. Majoriteten av de som haft covid-19 utvecklar en immunitet (oklart hur stark och hur länge). Eftersom covid-19 nu funnits några månader och vad jag vet har det inte rapporterats återinsjukningsfall. Detta kan tala för en immunitet på minst ett par månader i majoriteten av fall.

2. Jag håller med att Sydkorea sticker ut. Jag tror det finns flera faktorer till det. I Sydkorea hade man sedan tidigare en rädsla för luftvägsepidemier/pandemier så befolkningen där reagerar snabbt. Man utvecklade väldigt snabbt ett RT-PCR test och hade kapaciteten att massproducera testet vilket möjliggjorde masstestning av misstänkta fall. Man utvecklade appar som hjälpte till att smittspåra mm. Sedan har man ett annat sätt att umgås i Sydkorea. Man har inte nära fysisk kontakt på samma sätt som vi har i väst. Man hälsar med en bugning på lite avstånd (inte med en handskakning eller kram) o s v. Det är således många faktorer.

3. Nej! Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin har i en retrospektiv stor studie nyligen publicerad i Lancet visat att Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin har ökad dödlighet vid behandling av covid-19 patienter. Även kombinationen Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin och azithromycin ger ökad dödlighet. Det är hjärtarytmibiverkningen som verkar vara orsaken.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31174-0/fulltext

Tack!

Jag har haft feber i flera veckor under pandemin. Inga andra symtom, förutom extrem trötthet och lite värk i kroppen. Tycker du jag kan räkna med att vara immun, eller bör jag be om ett test? Vill inte bli topsad med något som Bill Gates har finansierat (obviously) men lämnar gärna blodprov.
Citera
2020-05-24, 20:26
Medlem
Hur ser du på att många inom äldrevård och dagligverksamhet tar hem och tvättar sina arbetskläder?
Kläderna byts inte heller varje dag, varken arbetskläder eller privata kläder.
Privata kläder används men oftast arbetskläder efter vad jag hört.

Alltså hem till familjens tvättmaskin eller tvättstugor i flerfamiljshus!

Tycker det är äckligt i vanliga tider och nu helt oacceptabelt!
Senast redigerad av Meze 2020-05-24 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in