2020-05-22, 22:24
Medlem
Tror du viruset kommer försvinna
Citera
2020-05-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Japan använder effektivt Favipiravir, varför används det inte i sverige?

Hej,

Favipiravir kan ge fosterskador och har hittills ingen bevisad effekt. Japan är biased eftersom det är ett Japanskt läkemedelsbolag.
Citera
2020-05-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Har du märkt att de drabbade är mer förvirrade än vid "vanliga virussjukdomar ?

https://www.alzheimerfonden.se/aktuellt/2020/corona-drabbar-troligen-aven-hjarnan-inte-bara-lungorna

Hej,

Äldre sköra blir ofta förvirrade generellt vid infektioner. Det är ganska vanligt ex vid UVI (urinvägsinfektioner). Det har inget att göra med att infektionen är spridd till hjärnan utan är en allmän reaktion. Även yngre kan vid infektioner bli förvirrade ex feberyra.
Så det är inget konstigt om vissa äldre blir förvirrade vid covid-19 generellt.
Så jag tycker inte det finns anledning till oro.
Citera
2020-05-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Hej. Återigen tack för den klart mest givande tråden i ämnet just nu.

I i stort sett hela Europa ser man nu en nedgång generellt, oavsett om man räknar i bekräftade fall (som förstås är en svårtolkad statistik då teststrategier Skiljer sig osv). Men även räknat i inläggningar på intensivvård och i dödsfall/dag. I Sverige kan man också skönja den nedgången, om än långsammare.
Finns även en annan tråd om detta också, men det hade varit intressant att höra din åsikt kring teorin om att viruset som uppenbarligen fortfarande sprids nu redan är muterat till en snällare version av sig själv. I Sverige tex ser vi en rätt tydlig nedgång på IVA-fall trots att vi levt på ungefär samma sätt i ca 2 månader nu. Jag är medveten förskjutningen i tid mellan smitta till vårdbehov, men även med det i beräkning tycks ju så vara fallet.

Hur ser du på möjligheten att viruset redan har muterat till att bli mindre dödligt, och kan mutationer bara gå i en riktning, eller skulle det teoretiskt kunna mutera igen och åter bli mer potent?

Tack, det var kul att höra.

Nej, jag tror inte det. Att det går ner i Europa beror framförallt på att restriktionerna har effekt (folk har ändrat sitt beteende) vilket har lett till minskad smittspridning.
Sedan får viruset också svårare att sprida sig ju mer människor som blir immuna.

Jag har skrivit ganska mycket och detaljerat om SARS CoV-2 mutationer nyligen i tråden. Läs gärna det så får du ett längre detaljerat svar på din fråga.
Citera
2020-05-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Tack för att du tar dig tid.

Min fråga:

Kan det vara så att delar av den svenska befolkningen är immun mot covid-19 trots att man inte varit infekterad och utvecklat antikroppar? T.ex. p.g.a. genetik eller p.g.a. att man vaccinerats mot andra åkommor.

Tack!

Nej. Generellt tror jag tyvärr att alla är mottagliga.
Citera
2020-05-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ainamo
Jag har läst om hur smittan sprids och att det krävs en virusmängd över en viss nivå för att man ska bli sjuk. Finns det något inom virologi som talar för att den som har mött en dos alltför liten för att ge sjukdom ändå kan utveckla någon grad av försvar inför ett nästa möte med viruset?

Hej,

Jag har tidigare svarat på den frågan men kan gärna repetera. Om virusmängden är under minimal effektive dose tror jag inte det har betydelse.
Citera
2020-05-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gott-och-blandat
Pratar ni läkare något om "mittemellan gruppen av sjuka som inte blir friska efter 2 veckor eller hamnar på sjukhus?

Vi är en väldigt stor grupp som är sjuka vecka efter vecka och som bedriver någon slags egenvård i hemmet. Det är väldigt svårt att få en heltäckande bedömning på vårdcentralerna eftersom de tittar på allt förutom just covid-19. Vi är många som varit hemma 8-10 veckor och som inte ser någon ände på detta.

Hej,

Jag förstår att ni har det jobbigt. Problemet är ju tyvärr att det inte finns någon specifik behandling. Kroppen kommer läka ut infektionen själv. Det viktiga är att det går åt rätt håll. Går det åt fel håll ska man kontakta sjukvården för då kan det ha tillkommit någon komplikation som behöver behandlas (ex sekundär bakteriell infektion).
Citera
2020-05-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Hej!

Tre frågor.

1. Hur kan ett vaccin mot corona vara effektivt, om man inte blir immun efter att ha varit sjuk i covid-19?

2. Sydkoreas kurva är ganska anmärkningsvärd. Helt platt, nästan inga fall. Har du någon teori om varför?

3. Kan det finnas ett samband mellan länder som har klarat sig bra och deras användning av malariamedicin /kolorokin?

Mvh

N

Hej,

1. Majoriteten av de som haft covid-19 utvecklar en immunitet (oklart hur stark och hur länge). Eftersom covid-19 nu funnits några månader och vad jag vet har det inte rapporterats återinsjukningsfall. Detta kan tala för en immunitet på minst ett par månader i majoriteten av fall.

2. Jag håller med att Sydkorea sticker ut. Jag tror det finns flera faktorer till det. I Sydkorea hade man sedan tidigare en rädsla för luftvägsepidemier/pandemier så befolkningen där reagerar snabbt. Man utvecklade väldigt snabbt ett RT-PCR test och hade kapaciteten att massproducera testet vilket möjliggjorde masstestning av misstänkta fall. Man utvecklade appar som hjälpte till att smittspåra mm. Sedan har man ett annat sätt att umgås i Sydkorea. Man har inte nära fysisk kontakt på samma sätt som vi har i väst. Man hälsar med en bugning på lite avstånd (inte med en handskakning eller kram) o s v. Det är således många faktorer.

3. Nej! Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin har i en retrospektiv stor studie nyligen publicerad i Lancet visat att Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin har ökad dödlighet vid behandling av covid-19 patienter. Även kombinationen Klorokinfosfat/Hydroxiklorokin och azithromycin ger ökad dödlighet. Det är hjärtarytmibiverkningen som verkar vara orsaken.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31174-0/fulltext
Citera
2020-05-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus1
Mina barn har båda fått feber med 5 dagars mellanrum från ingenstans, sonen vaknade och hade kraftig feber på kvällen hade febern mer eller mindre släppt och han hade endast kraftig huvudvärk kvar och dagen efter var han återställd.
Många på skolan har också haft liknande symtom, sjuka i ett par dagar och en del har även haft lätta förkylningssymtom som lite hosta.
Kan du våga dig på en gissning? jag tycker att det verkar skumt, en del säger tvärsäkert att det är covid, finns det något annat som går nu? Förkylningar brukar väl vanligen inte cirkulera nu? Eller spelar den kalla våren in?
Eller är det dom symtomen barnen får av covid?

Tack för att du tar dig tid.

Hej, tack!

Det går inte säga tvärsäkert utan provtagning. Barn får mildare symptom. Symptom som du precis beskrivit, så det kan vara covid-19.
Det finns andra luftvägsvirus som kan orsaka liknande symptom som även finns nu, men jag skulle gissa på covid-19 (tycker egentligen inte om att gissa).
Citera
2020-05-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Min enda fråga, när kommer vi kunna testa oss om vi har antikroppar mot Corona? Inom en månad kanske?

Tegnell pratar om att hittills finns det inga godkända tester men samtidigt har man testat folk.

Tack 😊

Hej,

Jag vet tyvärr inte. Jag hoppas också att det kommer ett godkänt antikroppstest snart.

FHM har testat i studiesyfte i samarbete med SciLifeLab/KTH.

Problemet som jag uppfattar det är att det inte finns ett gyllene referens antikroppstest i världen. Det finns inget gyllene test som man kan jämföra alla andra tester med.
Sjukhuslaboratorier/forskningslaboratorier har utvecklat egna in-house tester runt om i världen och kommersiella företag sina. De kommersiella företagen påstår av förklarliga skäl att deras tester håller hög kvalitet.
Citera
2020-05-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jipfeb
Tror du viruset kommer försvinna

Hej,

Nej, jag tror att vi kommer få lära oss leva med detta virus.
Citera
2020-05-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Men viruset finns väl i en mycket större vätskedroppe som med stor sannolikhet kommer att sugas in i det porösa materialet i munskyddet? Om viruset kunde sväva helt fritt i luften utan att följa en vätskedroppe skulle det ju vara mycket mer smittsamt.

Du har en poäng. Jag reviderar min liknelse.

Vill göra en väldigt förenklad bild så att alla lättare kan förstå munskydd och SARS CoV-2.
Det är lätt när man ser de tjusiga datoranimerade bilderna av SARS CoV-2 att tro att viruset är stort men kom ihåg att viruset är otroligt litet. Det syns inte i ett vanligt ljusmikroskop.

Tänk dig att du står bakom ett nät gjort av basketkorgnät (munskyddet). Tänk dig att x antal tusen buspojkar står med vattenballonger av olika storlek (vissa större än hålen i nätet och vissa mindre) fyllda med massor av ärtor och kastar tusentals av dessa vattenbalonger (hostning, nysning) som går sönder mot nätet så att ärtorna flyger ut. Majoriteten av ärtorna kommer gå igenom och träffa dig.
Dina ögon är dessutom också fortfarande oskyddade.

Tänk dig sedan att buspojkarna bara kan kasta max 2 m.

Då är det lättare att förstå att det viktiga är att hålla distansen!

Detta är en ytterst förenklad liknelse. Hoppas den hjälper till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in