Citat:
Ursprungligen postat av
Tagex
Hej. Återigen tack för den klart mest givande tråden i ämnet just nu.
I i stort sett hela Europa ser man nu en nedgång generellt, oavsett om man räknar i bekräftade fall (som förstås är en svårtolkad statistik då teststrategier Skiljer sig osv). Men även räknat i inläggningar på intensivvård och i dödsfall/dag. I Sverige kan man också skönja den nedgången, om än långsammare.
Finns även en annan tråd om detta också, men det hade varit intressant att höra din åsikt kring teorin om att viruset som uppenbarligen fortfarande sprids nu redan är muterat till en snällare version av sig själv. I Sverige tex ser vi en rätt tydlig nedgång på IVA-fall trots att vi levt på ungefär samma sätt i ca 2 månader nu. Jag är medveten förskjutningen i tid mellan smitta till vårdbehov, men även med det i beräkning tycks ju så vara fallet.
Hur ser du på möjligheten att viruset redan har muterat till att bli mindre dödligt, och kan mutationer bara gå i en riktning, eller skulle det teoretiskt kunna mutera igen och åter bli mer potent?
Tack, det var kul att höra.
Nej, jag tror inte det. Att det går ner i Europa beror framförallt på att restriktionerna har effekt (folk har ändrat sitt beteende) vilket har lett till minskad smittspridning.
Sedan får viruset också svårare att sprida sig ju mer människor som blir immuna.
Jag har skrivit ganska mycket och detaljerat om SARS CoV-2 mutationer nyligen i tråden. Läs gärna det så får du ett längre detaljerat svar på din fråga.